Permalänk
Medlem

~15k gaming/jobb laptop

Jag tänkte köpa en laptop för att både jobba och spela på och är ganska borta på när det kommer till hårdvara. Antar att det mest krävande kommer vara spelen, men att jag kommer behöva lägga lite extra för att få en bra processor också.

Spelet som är mest krävande jag kommer vilja köra är Guildwars2 när det kommer. Jag nöjer mig med medium grafik men om jag kan få så jag klarar high utan att det ligger allt för mycket över 15k är det också intressant (räknar dock inte med detta).

När det kommer till jobb, för att överdriva lite. Säg att jag kör 2 eclipse och 3 firefox. Samt att jag bygger något större program (Känner att 2 kärnor skulle kunna vara lite segt att bygga på).

Matt skärm är verkligen ett stort plus. Lägger upp till 1000kr extra för det om det inte överskrider min budget mycket.

Jag känner inget behov av en SSD hårddisk. Tycker det är överskattat.

Den som jag hittat och tycker är mest intressant är X-768 på http://pc-konsulten.se/contents/sv/d3.html

+Standard 1920*1080 matt (längre leveranstid)(+kr500.00)
+Ati Radeon 6970M 2GB (Ersätter GTX 470M)(+kr1,500.00)
+500 GB 7200 rpm (+kr600.00)
+Intel Centurio Ultimate 6300 - endast trådlöst (3 antenner) (+kr160.00)

Hoppas ni fått tillräckligt med information!

Permalänk
Medlem

Med tanke på din beskrivning så ser jag att du redan hittat din dator :P.

Kör på den ^^:

Helt klart värt priset med tanke på att du får ett 6970 kort

Permalänk
Medlem

Jo, den verkar ju bra. Dock är jag mer orolig för ram och cpu än grafikkortet. Om jag inte har helt fel brukar mmorpgs (som guildwars2) vara ganska krävande för ram minnet. Och 450kr känns inte så mycket att lägga på 4gb extra ram. Frågan är om jag någonsin kommer använda så mycket?

fast processorer känns ändå klurigast att veta hur stor skillnad det är. Och det har betydelse när man bygger saker som tar över 30 minuter (iaf om man är dum nog att bara köra en cpu, inte ovanligt att folk kör med 8 kärnor heller. Försig lär jag nästan aldrig bygga så stora byggen på laptopen). Om jag inte är helt ute och cycklar så har I7 2630QM 2,0-2,9 GHz 6 MB iaf 4 kärnor med sandy bridge arkitektur. Men av någon anledning känns det ändå inte värt det att lägga pengar på en bättre processor för skillnaderna verkar inte bli så enorma.

EDIT: Om någon har något riktigt bra argument för att ha SSD för just mina användningsområden skulle det vara intressant också. Men att bara lägga OS eller så på det skippar jag.

Permalänk
Medlem

Processor tycker jag inte att du ska ändra, därimot kan du väl ta 8gb ram om du vill.
4 är allt för lite, 6 är lagomt, 8 är lite overkill men framtidssäkert iallafall.

Permalänk
Medlem

Försig var det mellan 8 gb och 12 gb som jag pratade om. Men det var svar på min fråga. Om 8 är overkill så lär jag aldrig använda 12 gb.

Tack för hjälpen!

Någon som har erfarenhet av pc-konsulten annars? Betalningsmetoder? Hur lång tid det tar om man beställer matt skärm?(står längre leveranstid) Hämta upp eller skicka på post?

Permalänk
Medlem

Självklart beror det ju på vad du ska syssla med, vad är det för sorts jobb?

Men normalt sett så är 8gb lite mer än vad man behöver

Permalänk

Annars hittar du ett jämförbart paket på DevilTech för strax under 14k. http://www.deviltech.de/deviltech.php/sid/9dc8a3ac702317dfebc...

Permalänk
Medlem

Jag lär knappast behöva mer än 8 gb för jag jobbar inte med något som kräver överdrivet mycket ram. Men om du undrar så är det mest krävande för datorn dom få gånger man behöver kompilera/bygga enorma mängder kod (just nu mest c++ och java).

Och om jag ska göra något riktigt krävande kan jag se till att göra det på en stationär (vilket jag lär jobba vid mest ändå)

Har någon en aning om vad batteritiden är på dessa datorer? Skulle vara skönt om man kunde sitta utomhus 1-2 timmar eller mer med den.

Beställer nog om någon dag. Vill vara säker på att jag inte gör ett stort misstag.

EDIT:

Skrivet av cokeman66:

Annars hittar du ett jämförbart paket på DevilTech för strax under 14k. http://www.deviltech.de/deviltech.php/sid/9dc8a3ac702317dfebc...

Vilka är fördelarna/nackdelarna mot att köpa den där jämfört med att köpa den jag nämnt på pc-konsulten?

Permalänk
Medlem

Vad jag har fått för mig så är det i grunden samma datorer, av märket clevo(?)

Fördelen är väl att det blir lite billigare än från PC konsulten.
(skulle PCkonsulten gå i konkurs, och att dom lägger ner. så måste du ändå kontakta dom istället för garantin.)
Så finns inga nackdelar egentligen.

Deras support pratar bara engelska dock, deviltech alltså.

I dagens valuta får du betala ca 13k för

i7, HD6970, 500GB hårddisk, 8GB ram. (utan windows, ~14k med)

Skulle du vilja speeda på datorn ännu mer så kostar det CA 16k för att få datorn med ett GTX 580M

Och då lär du inte ha några större problem med att spela många spel på ultra i nästan allt.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte kan tyska, eller kan jag inte få matt skärm på deviltech? Om det är matt skärm där med så verkar det inte finnas några nackdelar med att beställa från dom istället.

Permalänk
Medlem

hmmm ;p, vet inte vad det är för skärm den kommer med.

Står bara "Full HD LED-bakgrundsbelyst widescreenskärm med bländning teknik"

Så det står inte om skärmen är glossy eller matt ;/.

Du kan ju alltid maila deras support. tror det tog 1 dag att få svar sist jag gjorde det.

På deras äldre modeller verkar det inte vara glossy iallafall

Permalänk
Medlem

Kolla upp kobaltcomputers också. Dom har snäppet bättre priser än deviltech för den konfigurationen jag är sugen på iallafall (dom har 485M istället för 6970 för nästan samma pris också), och dom har matt skärm som tillval.