Ny dator till en föråldrad gamer.......hjälp! :P

Permalänk
Medlem

Ny dator till en föråldrad gamer.......hjälp! :P

uppdaterad 18/7

Först ska jag bara säga tack till alla ni på sweclockers som har hjälpt mig att bli lite klokare

http://www.inet.se/kundvagn/visa/633469/kaetten

Gtx 580 då jag vill ha sli senare.

tror ni att jag kommer ha problem med kylning?

mvh

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hejsan!

Den enda invändningen jag har är storleken på din SSD. 60gb räcker ingenstans oavsett vad folk säger. Vissa kör argumentet "jag lade ner sju timmar på att banta ner W7 och special special special" men till syvende och sist är det bara att inse att man behöver en 120gb disk

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hejsan!

Den enda invändningen jag har är storleken på din SSD. 60gb räcker ingenstans oavsett vad folk säger. Vissa kör argumentet "jag lade ner sju timmar på att banta ner W7 och special special special" men till syvende och sist är det bara att inse att man behöver en 120gb disk

Tackar för svar Ska kolla på de!

En fråga på samma gång.
Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, SandForce® SF-2281

intel® SSD 320 Series 120GB 2,5", 25nm SATA 3 Gb/s (SATA2.0), 270MB/130MB/s read/write, reseller box

Dessa kostar ungefär lika mycket. Men den ena verkar sjukt mycket snabbare eller fattar jag fel?

Permalänk

Köp på Inet.se istället
Mycket bättre priser (i alla fall för mig )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hejsan!

Den enda invändningen jag har är storleken på din SSD. 60gb räcker ingenstans oavsett vad folk säger. Vissa kör argumentet "jag lade ner sju timmar på att banta ner W7 och special special special" men till syvende och sist är det bara att inse att man behöver en 120gb disk

För min sambo så räcker det bra med en Intel disk på 40GB och då kör han Win 7 Home premium i standard konfig och några få program, så snacket om att 60 GB inte skulle räcka är skitsnack

Permalänk
Medlem
Skrivet av William B:

Köp på Inet.se istället
Mycket bättre priser (i alla fall för mig )

haha jo jag förstår kanske de. vill helst ha min dator monterad då jag inte är något tekniskt genie

Permalänk
Medlem

Du ska inte köra SSD istället för en mekanisk, SSD:n använder du istället som systemdisk. Win7 tar sjukt mycket plats, så 80GB är verkligen minimum(fungerar om du inte har så många program installerade och installerar ett spel i taget, typ), 120GB är lagom, sen blir det nästan overkill för en systemdisk.
Köp två billiga mekaniska diskar på en 1TB och lägg filer och filmer osv på dem, en kopia på varje disk av det du inte "får" bli av med.

SSD ska vara snabb, fildiskarna kan vara "gröna" och billiga. Den lösningen ger mest upplevd prestanda och trygghet.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Inet monterar också datorer

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satyrion:

Inet monterar också datorer

orly? måste kolla upp det då haha här har du en som har full koll *not

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Nu så har jag bytt till inet (tack för alla svar )

http://www.inet.se/kundvagn/visa/626457/speldator

Jag har fortfarande ångest över SSD på 60gb kanske inte räcker.
Jag har googlat mig blodig nu

Detta har jag kommit fram ^^

På SSD ska OS få plats + spel (60gb det blir inte så mycket spel som får plats då )

1TB Western Digital Caviar Green är endast en lagringsenhet, inget man spelar från eller?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av milla_66:

För min sambo så räcker det bra med en Intel disk på 40GB och då kör han Win 7 Home premium i standard konfig och några få program, så snacket om att 60 GB inte skulle räcka är skitsnack

Såklart, vill man inte utnyttja en snabb SSD för annat än bara operativsystemet så
Men skit snackar jag inte

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Såklart, vill man inte utnyttja en snabb SSD för annat än bara operativsystemet så
Men skit snackar jag inte

Jag förstår vad du menar tack för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaetten:

Jag förstår vad du menar tack för tipsen

Håller med printscreen.
60 är bara jobbigt kör på 120 direkt!
Då behöver du inte snåla.
Jag har haft bra med plats. Efter jag flyttade steam ca 40-50 gb till min mekaniska

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/627806/dator

jag har inte pengarna till en 120gb även om jag skulle vilja ha en, det får bli en senare fråga.

Men jag vill höra om det finns något negativt med mitt ihop plock

Permalänk

byt till vengeance cl8 minnen. ( mindre latenstid)

Visa signatur

CPU: i7-3770k | Chassi: Fractal Design Arc | PSU Corsair 620W | GPU: GTX670 | RAM: 16GB DDR3 | Systemdisk: Force Series 3 120gb | Lagringsdisk: WD 2TB Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urbersurfer:

byt till vengeance cl8 minnen. ( mindre latenstid)

tackar hahah trodde hög siffra va bra på CL men man lär sig haha

Permalänk

inga problem.

Visa signatur

CPU: i7-3770k | Chassi: Fractal Design Arc | PSU Corsair 620W | GPU: GTX670 | RAM: 16GB DDR3 | Systemdisk: Force Series 3 120gb | Lagringsdisk: WD 2TB Green

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tänk på att ditt Tesla-agg står som "försenat". Vilket i praktiken innebär att leveranstiden är "när fan vi känner för det". Försök hitta ett annat agg där, Corsair är kända för bra agg.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Ta ATI istället

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula
1TB Western Digital Caviar Black 64MB,Corsair HX 650W 80+
AMD Phenom II X6 1090T 3,75GHz Black Edition
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE
Scythe BIG Shuriken,XFX Radeon HD6950 2GB,Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaetten:

tackar hahah trodde hög siffra va bra på CL men man lär sig haha

Att köpa minnen med lägre timings till en speldator är som att slänga pengar i sjön - det ger ingen märkbar skillnad över huvud taget. Så köp CL9 och spara en hundring, eller köp en pizza eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComputerUtility:

Ta ATI istället

jag har inget bra förhållande till ati då mitt senaste gpu brann upp eller va fan som hände haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Att köpa minnen med lägre timings till en speldator är som att slänga pengar i sjön - det ger ingen märkbar skillnad över huvud taget. Så köp CL9 och spara en hundring, eller köp en pizza eller nåt

alla sätt att spara pengar gillas!

Permalänk
Medlem

har uppdaterat den lite, hoppas på lite åsikter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Hejsan!

Den enda invändningen jag har är storleken på din SSD. 60gb räcker ingenstans oavsett vad folk säger. Vissa kör argumentet "jag lade ner sju timmar på att banta ner W7 och special special special" men till syvende och sist är det bara att inse att man behöver en 120gb disk

Jag har en 60GB SSD, installerade Windows 7 på den i i Mars, har 22 GB ledigt just nu~
Duger alldelles utmärkt, har ingen lagringsdisk till heller. 60GB räcker och blir över. (:

Permalänk
Skrivet av kaetten:

uppdaterad 18/7

Först ska jag bara säga tack till alla ni på sweclockers som har hjälpt mig att bli lite klokare

http://www.inet.se/kundvagn/visa/633469/kaetten

Gtx 580 då jag vill ha sli senare.

tror ni att jag kommer ha problem med kylning?

mvh

Du kommer inte kunna köra GTX 580SLI med ett 650W nätaggregat. 750W är nödvändigt, om du ska överklocka grafikkorten är 850W+ att föredra.

Permalänk
Medlem

Vad är din budget?

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Du kommer inte kunna köra GTX 580SLI med ett 650W nätaggregat. 750W är nödvändigt, om du ska överklocka grafikkorten är 850W+ att föredra.

850w är väl att föredra i vilket fall som helst med 580 sli. 750w så ligger man lite på gränsen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Respons

Skrivet av furuliden:

Du kommer inte kunna köra GTX 580SLI med ett 650W nätaggregat. 750W är nödvändigt, om du ska överklocka grafikkorten är 850W+ att föredra.

Angående 580 i SLI så har jag själv funderat på detta länge. Enligt nvidia bör man ha 1000W för GTX 580 SLI men enligt de flesta erfarna både på detta forumet och annat räcker det med 850 men INTE mindre!
Jag skulle nog tro att det går med 750 men skulle aldrig riskera två st GTX 580 bara för att ta reda på huruvida jag har rätt xD

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

850w är väl att föredra i vilket fall som helst med 580 sli. 750w så ligger man lite på gränsen.

Nja, GTX 580 SLI i stock + processor i stock lär dra runt 600W. Men om man ska överklocka är 850W+ (alltså minst 850W eller mer) att föredra.

Skrivet av Halfheart:

Angående 580 i SLI så har jag själv funderat på detta länge. Enligt nvidia bör man ha 1000W för GTX 580 SLI men enligt de flesta erfarna både på detta forumet och annat räcker det med 850 men INTE mindre!
Jag skulle nog tro att det går med 750 men skulle aldrig riskera två st GTX 580 bara för att ta reda på huruvida jag har rätt xD

Om man inte ska överklocka räcker ju 750W, men om man ska överklocka så kommer man behöva minst 850W.