SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Random fps drops GTX 460

Hejsan!

Ända sen igår så har jag haft problem med min fps på olika spel som te.x League Of Legends, World of Warcraft m.m. Fpsen går ner från typ 65 - 10 när det händer många saker.

Jag använder mig utav ett Gigabyte GTX 460 fabriksöverklockat. Har inte haft några problem med kortet innan utan det här hände mig helt random igår.

Min dator:

Moderkort: GA-MA790FXT-UD5P
Proccessor: AMD Phenom II x3 2,9GHz
Minne: 4096MB RAM
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 460
PSU: 650W Corsair

http://www.youtube.com/watch?v=Wt--dPlTDUU
Ett exempel på hur det har sett ut sedan det här började. Ledsen för dåliga kvaliten. Men om ni kollar noga så ser ni att när jag flyttar kameran på WoW så blir molnen lite ''hackiga''.

Permalänk
Antielefant

Vad är resten av din dator?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Moderkort: GA-MA790FXT-UD5P
Proccessor: AMD Phenom II x3 2,9GHz
Minne: 4096MB RAM
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 460

Permalänk
Antielefant

Hårddisk? Hur full? Vad igång i bakgrunden?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Lånar tråden lite. Har samma problem när jag spelar COD, får sjuka FPS drops ned till 1-2 fps. SSDn som spelet ligger på har endast 5GB av 64 GB ledigt. Kan det alltså ha med disken att göra? =D trodde mitt grafikkort höll på packa ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Hårddisk: C: (System och övriga program) 200 av 303 GB
D: (Spel) 115 av 150 GB

När jag spelar har jag typ bara spotify igång. Har provat att stänga av alla program också men det hjälper inte..

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturer vid load för både CPU och GPU! Dra hem http://www.hwinfo.com/
För att belasta GPU kan du prova köra med Furmark http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/
Sen har du inte talat om vad du mer har för hårdvara som t.ex. din PSU, vilket inte är helt oviktigt!

Permalänk
Medlem

prova

Jag skulle prova köra en virusscan direkt, annars prova spelet med öppen chassi, gtx 460 har lätt för att bli varm om man inte har fri luftväg från sidan. *Kör med mitt utan sidochassi bara när jag spelar för maximal fria luftvägar* Med maximal grafik kommer jag upp till ca 67 med chassit på och under 50 utan.

Permalänk

men som sagt, kan det ha något att göra med SSDn i mitt fall då den endast har 5GB ledigt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Kolla temperaturer vid load för både CPU och GPU! Dra hem http://www.hwinfo.com/
För att belasta GPU kan du prova köra med Furmark http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/
Sen har du inte talat om vad du mer har för hårdvara som t.ex. din PSU, vilket inte är helt oviktigt!

PSU: 650W Corsair

GPU låg på 60
CPU ca 43

Skrivet av Gson_84:

Jag skulle prova köra en virusscan direkt, annars prova spelet med öppen chassi, gtx 460 har lätt för att bli varm om man inte har fri luftväg från sidan. *Kör med mitt utan sidochassi bara när jag spelar för maximal fria luftvägar* Med maximal grafik kommer jag upp till ca 67 med chassit på och under 50 utan.

Har redan provat med Virusscan men hittade ingenting (Norton Internet Security 2011)

Sidochassi kör jag också utan med när jag spelar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HenkeBenke123:

men som sagt, kan det ha något att göra med SSDn i mitt fall då den endast har 5GB ledigt ?

En tumregel för vanliga hårddiskar är att dom börjar gå knaggligt när dom nått 90%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Det är inte grafik kortet det är fel på, det är WoW som det är fel på!
Testa uppdatera dina drivers, och om du inte har DirectX11, ladda ner det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gson_84:

67c är inget, man ska börja oroa sig vid 100c.

Alla grafikkort blir varma om man har dåligt luftflöde i chassit.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneera:

Det är inte grafik kortet det är fel på, det är WoW som det är fel på!
Testa uppdatera dina drivers, och om du inte har DirectX11, ladda ner det.

Har redan dom senaste driverserna för mitt grafikkort samt directx11 igång för WoW. Men somsagt så är det andra spel som te.x. SC2. Även när jag testade WC3 så hade jag fps problem

Permalänk
Hedersmedlem

Testat att klocka din CPU lite? 3 kärnig och 2.9GHz kan bli lite lite i vissa sammanhang
Annars får du dra ner lite på dina inställningar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ladda hem msi afterburner och aktivera alla trend kurvor som går sedan spelar du tills det börjar strula och kollar trendkurvorna om du kan se några avikelse så som ner klockning av gpu'n osv . ha även igång windows aktivitetshandlaren på prestandad fliken för att se om cpun maxar när fenomenet inträffar.

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=Wt--dPlTDUU
Ett exempel på hur det har sett ut sedan det här började. Ledsen för dåliga kvaliten. Men om ni kollar noga så ser ni att när jag flyttar kameran på WoW så blir molnen lite ''hackiga''.

Kan tillägga att CPU ligger på 60% med WoW igång

Permalänk
Medlem

testade du det jag sa om msi afterburner ?

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk

Snacka om konstigt.
Har samma problem här.

Nyaste drivrutinerna och allt, formatering har inte löst något heller.
Riktigt irriterande.

Permalänk
Medlem

Tänker bumpa tråden här då jag också har problem med mitt GTX460.

Efter mycket undersökande så visar det sig att när jag spelar så tycker kortet det är trevligt att bara droppa ner till någon procents usage och ligga där ett tag, vilket resulterar i att jag får frame drops i spelet, och på sin tur en ping spike.

Jag har prövat allt från den första drivrutinen som stödjer kortet till den senaste. Problemet kvarstår. Jag har lekt runt i registret och alla möjliga inställningar överallt, men problemet kvarstår.

Finns det någon bot mot dessa "Usage drops"?
Mitt GTX460 är överklockat, men problemet är lika illa oavsett om jag kör med stock eller OC-clock.

http://i705.photobucket.com/albums/ww55/UltraSquirrel/GPU.jpg

Har hela tiden tyckt att 75C i temp på kortet inte varit särskilt farligt (Har väldigt litet chassi), och
det har inte varit ett problem. Men sen jag installerade om Windows för 2-3 veckor sedan tycker tydligen kortet att det är ett problem, och börjar då göra spikes i GPU Usage.

Numera dras fläkten upp till 100% när jag spelar problemspelen, eller, d.v.s. Bad Company 2 som är det enda som gett mig problem, så att kortet håller sig i 55C istället. Då går det finfint.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Mitt gtx 460 går också ner till 30-40 fps ibland, skit störande

Visa signatur

[Fractal Design R3 Black ][ AMD Phenom II x4 965BE (Coolermaster Hyper 212 plus) ][ Asus M4N98TD EVO ][ Nvidia Gigabyte GTX460 OC version ][ 4gb Corsair RAM ][ Corsair VX 550w ][ Razer naga mus ][ Razer BlackWidow mechanical keyboard][ Corsair HS1 Headset ][ Steelseries QcK Worgen edition musmatta ][ LG TFT 22" WIDESCREEN W2261VP-PF]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Make.Sense:

Tänker bumpa tråden här då jag också har problem med mitt GTX460.

Efter mycket undersökande så visar det sig att när jag spelar så tycker kortet det är trevligt att bara droppa ner till någon procents usage och ligga där ett tag, vilket resulterar i att jag får frame drops i spelet, och på sin tur en ping spike.

Jag har prövat allt från den första drivrutinen som stödjer kortet till den senaste. Problemet kvarstår. Jag har lekt runt i registret och alla möjliga inställningar överallt, men problemet kvarstår.

Finns det någon bot mot dessa "Usage drops"?
Mitt GTX460 är överklockat, men problemet är lika illa oavsett om jag kör med stock eller OC-clock.

http://i705.photobucket.com/albums/ww55/UltraSquirrel/GPU.jpg

Har hela tiden tyckt att 75C i temp på kortet inte varit särskilt farligt (Har väldigt litet chassi), och
det har inte varit ett problem. Men sen jag installerade om Windows för 2-3 veckor sedan tycker tydligen kortet att det är ett problem, och börjar då göra spikes i GPU Usage.

Numera dras fläkten upp till 100% när jag spelar problemspelen, eller, d.v.s. Bad Company 2 som är det enda som gett mig problem, så att kortet håller sig i 55C istället. Då går det finfint.

Testat olika nyare/äldre drivrutiner?

Visa signatur

Permalänk

Jag har precis samma problem med mitt 460 och märker speciellt mycket av det på bf3. Jag har försökt ändra grafik inställningarna men det har inte hjälpt. Jag har de senaste drivrutinerna och jag har använt mig av msi afterburner för att se temperaturen och liknande. Av vad jag har sett håller sig temperaturen på bra värden.

Jag spelade nyss bf3 med afterburner i bakgrunden för att se om jag kunde se några drastiska förändringar i grafik kortet och stötte på en väldigt intressant sak. När jag får mina fps drops då mitt grafik kortets användning sänks.

När mitt 460 användes till 99% funkade allt som det ska. När jag fick fps dropsen sänktes min gpu användning till ungefär 40%.
Min fråga till er är nu följande, varför händer detta och hur kan jag lösa detta?

Tack på förhand!

Cooler Master CM 690 II Advanced Black
4 gig ram
AMD Phenom II X4 955 Black Edition, Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W
Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Corsair TX 650W PSU
Gigabyte gtx 460

Permalänk
Medlem

GTX460 är värdelöst om du vill spela BF3 Har ett själv, orkar inte ens testa då merparten av andra spel laggar relativt mycket.
Kan visserligen spela Crysis 2 med det, och CoD MW3 (singleplayer), men då med AA nerställt, annars är allt annat på high.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk

Det skall funka fint för bf3 då jag för en vecka sedan hade ett radeon hd 5770 som är ungefär 20% sämre än gtx 460 men som funkade bra på bf. I ditt fall så är jag nästan hundra på att problemet ligger i ditt psu. jag skulle inte våga ha ett psu under minst 500w för de dator komponenter du har.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arvidh:

GTX460 är värdelöst om du vill spela BF3 Har ett själv, orkar inte ens testa då merparten av andra spel laggar relativt mycket.
Kan visserligen spela Crysis 2 med det, och CoD MW3 (singleplayer), men då med AA nerställt, annars är allt annat på high.

Ditt problem med BF3 och de andra spelen är att ditt graffe endast har 768MB minne därav ditt dåliga resultat. Så helt värdelöst är inte 1GB versionen av kortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolmansan:

Det skall funka fint för bf3 då jag för en vecka sedan hade ett radeon hd 5770 som är ungefär 20% sämre än gtx 460 men som funkade bra på bf. I ditt fall så är jag nästan hundra på att problemet ligger i ditt psu. jag skulle inte våga ha ett psu under minst 500w för de dator komponenter du har.

Skrivet av Jalle64:

Ditt problem med BF3 och de andra spelen är att ditt graffe endast har 768MB minne därav ditt dåliga resultat. Så helt värdelöst är inte 1GB versionen av kortet.

Aha, okej. Är inte så värst insatt i datorkomponenter egentligen, så det var mest en vild gissning från min sida. Dock har jag hört att mitt klena nätagg klarar sig fint till dom komponenter jag har, då dom inte tar så galet mycket ström. Men att om jag vill "maxa" diverse spel så bör jag sikta på åtminstone 500-550w eller mer för att kräma ur grafikkortet helt och hållet Ska köpa ett nytt när jag känner att jag behöver det, tills dess får detta duga

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolmansan:

500w är verkligen att ta i för ett GTX460, speciellt 768MB modellen som i ett komplett system drar mindre än 250w från väggen, dock är 'okänd PSU' en varningsflagga
Kör själv 2st kraftigt överklockade GTX460 1GB i SLI samt överklockad processor på ett 650w nätagg utan minsta problem.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Jag tror på data korruption (minnes problem), slö hårddisk, hårddisk fel, bakomkörande program som stör eller virus.
jag hade precis samma problem när jag körde vissa spel ifrån min slöa WD Green drive (starcraft2 speciellt), men när jag införskaffade en SSD så har jag aldrig haft såna problem igen.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED