Behöver hjälp med hw raidkort för 8 diskar och som funkar under linux

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med hw raidkort för 8 diskar och som funkar under linux

Håller på att leta upp hårdvara för en strömsnål med ändå effektiv nas, moderkortet kommer bli ett m-atx moderkort antingen ett atom (de finns tydligen, verkar lite svåra att hitta dock) eller ett fusion poängen är att hitta ett strömsnålt system med inbyggt gfx och ett intel nätverkskort (kan även bli ett m-itx) men egentligen funderar jag på ett servernic och ett passande hårdvaruraidkort med 8 sata 2.0 portar med iaf casheminne och ev batterbackup (behövs det om man kör med ups?)

nu iaf är det dags att hitta vilket hw raidkort som jag skall ha jag är inte främmande för att köpa från utlandet eller begagnat

jag har sökt i forumet och det är lite överväldigande för det är väldigt mycket man måste tänka på, men jag ville inte starta en tråd helt oförberedd

Läst lite i trådar om Dell Perc 6 och HP P410 och googlat lite har kommit fram till att folk gillar inte kvaliten på hp kortet och på google så pratar de som problem med perc 6:

"SMBus Issue with Intel Chipsets. These cards are known to have some compatibility issues with Intel chipsets. However, they are known to work with NVIDIA motherboards fine. The issue stems from a System Management Bus (SMBus) conflicting with the motherboard's memory detection. SMBus is simple signal to provide the motherboad some basic device information and control. Symptoms of the conflict includes improperly reported RAM sizes and POST errors."

finns dock en lösning där man tejpar eller kör lite nagellack på två pinnar på pcie kontakten.

kikat lite på ebay och det finns en kille i usa som säljer nya dell perc 6, dock skickar han inte utanför usa, men det går kanske att lösa

i en annan tråd stod det att det enda vettiga när det kommer till hw-raid vad areca och LSI, men detta var i trådar som var långt mer avancerade byggen med 24 diskar, jag hade tänkt 6st 2tb i raid5 och 2st 1tb i raid 0 och har inte tänkt att bygga ut det med fler diskar

operativet kommer bli linuxbaserat

så vad för kort är det jag behöver?

Blev lite mycket text, men känner mig lite vilsen och jag hoppas att någon kan hjälpa hjälpa mig lite, skulle uppskattas mycket

/Daniel

Permalänk
Medlem

Scouta Tradera/Blocket/eBay. Själv hemma (Linux) kör jag ett IBM ServeRAID 5014 (LSI 9260) jag knyckte billigt på Tradera. Även Intel har rebrandade LSI-kort som är vettiga. Vill du köra riktig raid så får du kolla på Areca/LSI/Adaptec (alt rebrands). Highpoint är lite mellan-kort och ska du köra onboard via ICHxxR kan du lika gärna köra mjukraid.
Vissa kort går per default in i Write-through vid trasig/saknad BBU och tillbaka Write-back vid utbytt BBU. Om det är viktigt beror nog på. Hemma-server med vettig backup - Knappast. Så jäkla viktigt är det inte med massiv uptime på en hemma-server, men det är ju bara pengar. Har du UPS ser jag ingen anledning.
Det första du ska fråga dig är nog: Vad får kalaset kosta?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

jo att man får gå upp lite i pengar för att det skall vara riktig hw raid, pengamässigt för att få nåt vettigt har jag förstått... ptja 2-3k helst inte så mycket mer

/Daniel

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att sondera terrängen på Blocket/tradera/eBay etc. Har man lite flax så kan det bli billigt.
Tänk på att kolla om det ingår kablage. SFF8087 breakout till sata kostar typ 200kr och du behöver två.

Alla de stora kort-tillverkarna brukar få stöd i kärnan relativt snabbt.

Om du inte bara måste ha senaste kortet - kolla på kort som folk vill bli av med som t.ex. bara stöder SATAII när de vill byta upp sig. Mekaniska diskar har det ingen betydelse (förutom ePeen).

Visa signatur

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Det är lite det som är problemet, vet inte vad jag skall leta efter :/ jo det där med kablarna kom jag fram till när jag googlade på perc 6, undrade vart de kopplade in diskarna

/Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ingen Perc6 men jag tror de kör SFF8484 (ser ut mer som en sata med ström brevid). Billiga kablar (typ en hundring för SFF8484 till sata). Vet inte om korten är bra, men säkert billiga när folk skrotar gamla Dell-servrar. Vad jag vet ska de funka bra i Linux, men som sagt äger jag inget själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där med Perc 6 hittade jag i en annan tråd, vad jag är ute efter är köpråd på ett eller helst par kort som passar mina syften så jag kan börja leta, för jag saknar helt kunskap när det kommer hwraidkort

/Daniel

Permalänk
Medlem

Ett ställe som säljer många kort i Sverige är
www.mullet.se
Där kan du ju se lite priser och sån't på kort i Sverige.
Du kommer nog inte gå fel med Adaptec, Areca eller LSI/3Ware.
Alla funkar väl i Linux vad jag vet (modern kärna) men de är kostsamma. Begagnat är bra dock.
Mer minne och snabbare kretsar kostar mer, allt efter plånbok.
Har för mig t.ex. att LSIs nyare kort har ett flashminne istället för BBU, men man får såklart pröjsa även för det med lite dyrare kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hittade ett LSI MegaRaid 8308ELP på blocket, kikat lite på nätet
men är det ett bra kort? han skall ha 2k för det, värt det?

/Daniel

Permalänk
Medlem

Lite äldre 128MB och bara PCIe 1.1.
Funkar säkert utmärkt, men lite väl dyrt med 2000kr beg tycker jag. Det är säkert vad kortet kostar nytt numer (om man kan hitta det i en butik). Min egen riktlinje vad gäller begagnat: inte mer än halva priset om det så bara är öppnat ur påsen.
Men det är bara vad jag tycker. Kolla eBay.
http://cgi.ebay.com/LSI-MegaRAID-8308ELP-8-Port-SAS-SATA-PCI-...

http://cgi.ebay.com/LSI-LOGIC-MEGARAID-8308ELP-SAS-PCI-E-LSI0...

http://cgi.ebay.com/LSI-LOGIC-MEGARAID-8308ELP-SAS-PCI-E-LSI0...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, lite så jag tyckte också... Sitter på jobbet nu, så jag skall kika mer i morgon, vill börja beställa prylar nu

/Daniel

Permalänk
Medlem

Har själv en Perc5/i och jag skulle rekommendera dom, att köpa en 6/i är ganska onödigt om du inte ska ha 6Gbps SAS diskar.
och 5:an är några hundra billigare samt att 6an kan du inte uppgradera cache på.
Annars är det ingen större skillnad på 5/i och 6/i.

Både 5 och 6 kör SAS SFF8484 (RAID to Backplane kontakter) så du behöver en SFF8484 till SATA kabel eller SFF8484 till SAS om du ska köra SAS diskar

På båda korten måste du även sätta dit en fetare kylfläns med fläkt.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Har läst en del och fått svar på stort sett alla frågor, plus fått några nya... Som om man flashar om kortet till en lsi fw så identifieras kortet i windows som ett perc5 och vill ha perc5 drivar... Undrar mest hur det kommer funka i linux...

[edit] hittade svaren på några frågor[/edit]

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

Trevligt

Har läst en del och fått svar på stort sett alla frågor, plus fått några nya... Som om man flashar om kortet till en lsi fw så identifieras kortet i windows som ett perc5 och vill ha perc5 drivar... Undrar mest hur det kommer funka i linux...

[edit] hittade svaren på några frågor[/edit]

/Daniel

Tjena!

Jag kör också Perc5 och jag har flashat det som ett LSI. Det står att det är ett DELL Perc5 när man startar ändå. Kortet fungerar utmärkt och jag bytte kylflänsen som sitter på mot en större samt satte dit en fläkt.

Dock finns det en känd inkompatibilitet som kan behövas åtgärdas med Perc 5. För att det ska bli kompatibelt med icke-DELL moderkort behöver man ta bort eller isolera en pinne PCIe anslutningen.
Se här http://www.overclock.net/raid-controllers-software/359025-perc-5-i-raid-card-tips.html

För övrigt så finns Perc 5 på Ebay ofta. Se till att få med ett batteri till det.

mvh
zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

Varnar lite för PERC5i, utan BBU är det riskfyllt att köra Write Back och det är väldigt svårt att hitta ett prisvärt PERC5i + (fungerande) BBU på ebay.

Ett nytt batteri kostar nästan som halva kortet, så du får fråga dig själv om det är värt det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör också på ett Dell PERC 5/i här, med senaste Dell Firmware, orkade inte bry mig om LSI firmware då det finns en risk med korruption etc.

Finns en stor tråd på overclock.net om detta kortet där du troligtvis kan läsa mer om kompatibilitet etc.

Men ja, du behöver dölja.. Tror det är pin 4 eller 5, kommer inte ihåg, gör du inte detta kan det orsaka att ingen POST sker eller att du inte får korrekt mängd ram-minne, men det är enkelt fixat, jag klippte väck en bit av en postit som passade för 1 pin och klistrade dit, funkar klockrent.

Något som behöver fixas är kylningen på huvudchippet på kortet, då kortet vanligtvis sitter i en Dell server som fixar kylningen, jag har satt ditt en 40mm fläkt som kyler kortet, det behövs inte mycket till för att det ska kylas tillräckligt, men standard funkar inte i en vanlig stationär PC, men ja, läs mer på http://www.overclock.net/raid-controllers-software/359025-per...

Sen tilll priset, jag gav ~1700 från raidfactory på Ebay ink. batteri och kablar, väldigt bra säljare.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Varnar lite för PERC5i, utan BBU är det riskfyllt att köra Write Back och det är väldigt svårt att hitta ett prisvärt PERC5i + (fungerande) BBU på ebay.

Ett nytt batteri kostar nästan som halva kortet, så du får fråga dig själv om det är värt det.

Vad pratar du om? Jag betalade 25€ för mitt batteri.

Sen beror det på hur man definerar 'prisvärt', jag ser 1700kr med frakt, batteri, kabalar som ett bra pris i jämförelse med vad andra kort kostar i samma klass.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Jag har suttit och läst i en tråd på 557 sidor om perc5/6 och det är tydligen 5 och 6 pinnen man skall deaktivera... och detta gäller dock inte alla moderkort utan tydligen de med intel chipset

men har väl mer eller mindre bestämt mig för att det blir ett perc 5i och jag skall ha 512mb cache och bbu, hittar jag allt från en köpare, bra... annars får jag väl uppgradera i efterhand, kortet behövs ju byggas om ändå lite grand

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

Är mjuk-raid helt uteslutet? Tänkte på FreeBSD / ZFS ..?
Visst kan det nog bli lite trögt om du kör med Atom el.dyl. då, men då kan du istället ta en lite kraftigare CPU, och lite mer ram?

Prestandan borde bli ungefär densamma, och du slipper "bitrot" etc.
Blir det ECC-minne?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

Jag har suttit och läst i en tråd på 557 sidor om perc5/6 och det är tydligen 5 och 6 pinnen man skall deaktivera... och detta gäller dock inte alla moderkort utan tydligen de med intel chipset

men har väl mer eller mindre bestämt mig för att det blir ett perc 5i och jag skall ha 512mb cache och bbu, hittar jag allt från en köpare, bra... annars får jag väl uppgradera i efterhand, kortet behövs ju byggas om ändå lite grand

/Daniel

Är nog den tråden jag länkade då, är sjukt bra, väldigt mycket info om kortet.

Jag tror att kortet kommer i standard med 256mb, men är nog inte omöjligt att beställa med 512, beror nog på säljaren.

Men det är ingen stor sak att blockera pin 5/6, vissa brukar göra det med lackbortagningen eller liknande, men en bit postit fixar med.

Och ja, kylningen behöver fixas till, som jag skrev ovan monterade jag dit en 40mm fläkt med en metallbit och ett par buntband, en tattarlösning, men fan, det fungerar, är rekommenderat att man har någon sorts fläkt på, det kan hjälpa att byta ut kylflänsen till en större.

Kolla på Raidfactory på Ebay, är en tysk säljare.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Är mjuk-raid helt uteslutet? Tänkte på FreeBSD / ZFS ..?
Visst kan det nog bli lite trögt om du kör med Atom el.dyl. då, men då kan du istället ta en lite kraftigare CPU, och lite mer ram?

Prestandan borde bli ungefär densamma, och du slipper "bitrot" etc.
Blir det ECC-minne?

Man hade ju kunnat köra unRAID med ett par valfria kontrollerkort, har en kompis som kör på det, är nog lite mer pill, men det verkar väldigt enkelt att ha med att göra.

Och ja, det är ECC-minne som behövs på kortet.. Eller du menade kanske inte om det är ECC på PERC 5/i? : p

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forze:

Man hade ju kunnat köra unRAID med ett par valfria kontroller kort, har en kompis som kör på det, är nog lite mer pill, men det verkar väldigt enkelt att ha med att göra.

Och ja, det är ECC-minne som behövs på kortet.

Jag kör raidz2 på mina 8 diskar. ZFS är verkligen störtskönt att ha att göra med..
Nu har jag även fått ställt in servern till dagliga snapshots av utvalda "mappar"; tänk .. Time Machine i OSX (namn?).

Ska han ha 8 diskar finns det moderkort med det antalet SATA-kontakter. Så gäller bara att hitta ett för ECC-minne. Och en fin 4-kärnig, så tror jag att han kommer undan med mer pengar kvar i plånboken också. Tror det fortfarande blir billigare om man även köper till ett dual-NIC (el. singel om man klarar sig med det) kort från Intel och trycker i en befintlig PCI-e plats.

Fast han undgår ju charmen med att skruva i fler kontrollerkort i datorn ..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag kör raidz2 på mina 8 diskar. ZFS är verkligen störtskönt att ha att göra med..
Nu har jag även fått ställt in servern till dagliga snapshots av utvalda "mappar"; tänk .. Time Machine i OSX (namn?).

Ska han ha 8 diskar finns det moderkort med det antalet SATA-kontakter. Så gäller bara att hitta ett för ECC-minne. Och en fin 4-kärnig, så tror jag att han kommer undan med mer pengar kvar i plånboken också. Tror det fortfarande blir billigare om man även köper till ett dual-NIC (el. singel om man klarar sig med det) kort från Intel och trycker i en befintlig PCI-e plats.

Fast han undgår ju charmen med att skruva i fler kontrollerkort i datorn ..

Jo självklart, jag har själv inte arbetet/lekt med något sånt så har inte så mycket så har inte så mycket insikt, men mitt nästa projekt är en filserver, kontrollerkort och unRAID.

Ja det kan han ju absolut göra, han ska ju ändå köpa ny hårdvara också, och ja, det är ju alltid kul att pilla med kontrollerkort.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Skrivet av Forze:

Vad pratar du om? Jag betalade 25€ för mitt batteri.

Sen beror det på hur man definerar 'prisvärt', jag ser 1700kr med frakt, batteri, kabalar som ett bra pris i jämförelse med vad andra kort kostar i samma klass.

Jag gav 800 kr inkl frakt för ett perc 5i från usa på ebay. Därav mitt "snack", tycker inte bbu + kablar är värt de extra 900 kronerna. Säg kablar ca 200 kronor från dustin så har du ett bbu för nästan priset av ett till Perc 5i.

Läser man tråden om perc5/6 på overclockers ser man att en stor del av de BBUer som flödar på ebay är slutkörda, hittar du ett nytt bbu för 25€ eller pålitlig säljare får du gärna länka.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

är inte sugen på softraid, många anledningar... men den största är hårdvaruporr, serverporr t.o.m och jag har alltid velat ha ett proffsraidkort och jag måste dessutom modda kortet

en sak, när jag kikar på ebay så har korten benämningar... vilket perc 5i somhelst eller?

uppskattar all hjälp jag fått hittills, börjar se ljuset i tunneln

länk:
http://www.ebay.co.uk/itm/DELL-PERC5i-U8735-X8483-7WHmAh-Batt...

/Daniel

Permalänk
Medlem

Perc 5i står för att det har interna portar. Det finns ett perc 5e som har externa portar också.

mvh
zonar

PS. Det var ett bra pris för batteriet som du har hittat. Någon som är intresserad av att sambeställa till Stockholm alt. Södertälje?

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Jag gav 800 kr inkl frakt för ett perc 5i från usa på ebay. Därav mitt "snack", tycker inte bbu + kablar är värt de extra 900 kronerna. Säg kablar ca 200 kronor från dustin så har du ett bbu för nästan priset av ett till Perc 5i.

Läser man tråden om perc5/6 på overclockers ser man att en stor del av de BBUer som flödar på ebay är slutkörda, hittar du ett nytt bbu för 25€ eller pålitlig säljare får du gärna länka.

När jag kollade runt efter kort osv, jag kollade både i EU/US på kort, men pga frakt och moms etc, så blev det kortet jag köpte, med alla kablar inkl. för 1700kr.

Säljaren som jag köpte kortet och tillbehör av heter Raidfactory på Ebay, är en tysk säljare, väldigt bra att prata med, och batteriet har fungerar klockrent för mig.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

jo, skillnaden mellan i och e kopplade jag rätt fort var mer att de heter så olika när man kikar på ebay... typ:

Dell PERC 5i 5/i SAS RAID Controller RP272/TU005
Dell PERC 5i RAID SAS/SATA Controller GR155
Dell PWB U7511 Perc 5i SAS Raid Controller UCP-51
Dell GT281 Perc5/i SAS PCI-e RAID Card

och då tänker jag på alla nuffrorna som inte tillhör det uppenbara, tänkte bara om kvittar vilken man köper och det är bara olika revisioner eller liknande

det moderkortet jag hade bestämt mig för kör bara x4 på sin pcie 16x port, kommer det ha nån egentlig betydelse, för perc 5i använder sig av 8x?

/Daniel

Permalänk
Medlem

Är ifärd med att beställa ett perc 5i inkl. 2 sladdar samt 512 ram. Fattas dock BBU, förklara för den ofrälste. Varför behöver man det öht? :/

Permalänk
Medlem

BBU behöver du inte, men kan vara bra om strömen går, så att cachen hinner skrivas till disk...
BBU = Batteri