Behöver hjälp med hw raidkort för 8 diskar och som funkar under linux
Håller på att leta upp hårdvara för en strömsnål med ändå effektiv nas, moderkortet kommer bli ett m-atx moderkort antingen ett atom (de finns tydligen, verkar lite svåra att hitta dock) eller ett fusion poängen är att hitta ett strömsnålt system med inbyggt gfx och ett intel nätverkskort (kan även bli ett m-itx) men egentligen funderar jag på ett servernic och ett passande hårdvaruraidkort med 8 sata 2.0 portar med iaf casheminne och ev batterbackup (behövs det om man kör med ups?)
nu iaf är det dags att hitta vilket hw raidkort som jag skall ha jag är inte främmande för att köpa från utlandet eller begagnat
jag har sökt i forumet och det är lite överväldigande för det är väldigt mycket man måste tänka på, men jag ville inte starta en tråd helt oförberedd
Läst lite i trådar om Dell Perc 6 och HP P410 och googlat lite har kommit fram till att folk gillar inte kvaliten på hp kortet och på google så pratar de som problem med perc 6:
"SMBus Issue with Intel Chipsets. These cards are known to have some compatibility issues with Intel chipsets. However, they are known to work with NVIDIA motherboards fine. The issue stems from a System Management Bus (SMBus) conflicting with the motherboard's memory detection. SMBus is simple signal to provide the motherboad some basic device information and control. Symptoms of the conflict includes improperly reported RAM sizes and POST errors."
finns dock en lösning där man tejpar eller kör lite nagellack på två pinnar på pcie kontakten.
kikat lite på ebay och det finns en kille i usa som säljer nya dell perc 6, dock skickar han inte utanför usa, men det går kanske att lösa
i en annan tråd stod det att det enda vettiga när det kommer till hw-raid vad areca och LSI, men detta var i trådar som var långt mer avancerade byggen med 24 diskar, jag hade tänkt 6st 2tb i raid5 och 2st 1tb i raid 0 och har inte tänkt att bygga ut det med fler diskar
operativet kommer bli linuxbaserat
så vad för kort är det jag behöver?
Blev lite mycket text, men känner mig lite vilsen och jag hoppas att någon kan hjälpa hjälpa mig lite, skulle uppskattas mycket
/Daniel