Permalänk
Medlem

Dator för ≈ 10.000 (Maxa BF3)

Hej!...

Har en budget på runt 10.000.
Ska köpa en PC som ska klara av att maxa BF3.

Har gjort en kundvagn på Inet där jag ligger på runt 9,5... Fattas någonting i den här kundvagnen för att PC'n ska fungera?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/730669/qaiajaitsu

Ändra gärna kundvagnen och ge förslag hur jag kan förbättra riggen utan att överstiga 10.000 gränsen.

Tack!

Edit: Utgår ifrån att jag ska maxa BFBC2, då BF3's system requirements inte kommit än. Mvh.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/730742/2011-08-13

Fixade paketet lite.

- i5 2500K istället för X6:an, presterar bättre, främst i spel
- Vengeance som RAM, lägre spänningar, högre kvalité för några ynka kronor.
- 1GB istället för 2GB-modellen av 6950, vid spelande i upplösningar som 1920*1080 eller lägre så är allt över 1GB grafikminne bortkastade pengar.
- Bytte CPU-kylare, CM Hyper 212+ är en erkänt mycket bra kylare som, för sitt pris, presterar utmärkt.
- Bytte hårddisk till en WD Caviar Black, som är bättre till OS, då den har extra mycket buffertminne vilket ökar hastigheten på frekventa skrivningar och läsningar avsevärt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Moderkort till Intel, minnen till bärbara datorer, sexkärnig processor, dyr kylare...?

Kolla upp SweClockers sommardator...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Moderkort till Intel, minnen till bärbara datorer, sexkärnig processor, dyr kylare...?

Kolla upp SweClockers sommardator...

Är nybörjare helt enkelt haha. Tack för upplysningarna dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/730742/2011-08-13

Fixade paketet lite.

- i5 2500K istället för X6:an, presterar bättre, främst i spel
- Vengeance som RAM, lägre spänningar, högre kvalité för några ynka kronor.
- 1GB istället för 2GB-modellen av 6950, vid spelande i upplösningar som 1920*1080 eller lägre så är allt över 1GB grafikminne bortkastade pengar.
- Bytte CPU-kylare, CM Hyper 212+ är en erkänt mycket bra kylare som, för sitt pris, presterar utmärkt.
- Bytte hårddisk till en WD Caviar Black, som är bättre till OS, då den har extra mycket buffertminne vilket ökar hastigheten på frekventa skrivningar och läsningar avsevärt.

Tackar och bockar! Ser bättre ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntak:

Tackar och bockar! Ser bättre ut

Skulle vilja rekommendera att du köper ett nätaggregat också, blir lite svårt att få datorn o fungera utan ström.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ftx:

Skulle vilja rekommendera att du köper ett nätaggregat också, blir lite svårt att få datorn o fungera utan ström.

Alltså vad är det med mig idag.. Glömde nätagg, hahah x)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/730876/2011-08-13

Ny kundvagn, den här gången med nätagg..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Fakta, jag är utråkad

Dock här har du en monster dator som tar allt som finns nu på max för 11 k(utan skärm och tillbehör)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/730118/wiii
och
http://www.webhallen.com/hardvara/137841-2x_radeon_hd_5970_2g...

Annars skulle jag ta ett 5970 från webbhallen för 3000kr. i5 mm så skulle du få en fin fin dator

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Om man har en strikt budget (som inte är speciellt hög) och vill få ut maximal prestanda ur varenda krona, så förstår jag inte varför man lägger 1200pix på mus/tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyss ett paket för 10000:- inklusive skärm, blev mycket likt det som Leifson föreslår ovan.
Mitt inkluderar inte mus och tangentbord och jag har valt ett MB med Z68 chipset i stället. Det för att kunna komplettera med en liten SSD senare och köra Intels hybrid. Har inte heller med någon CPU kylare utan nöjer mig med den meedföljande till att börja med, klockar inte förrän ny kylare är inköpt men men behöver inte klocka för att spela med den prollen.
Datorn är inte till mig utan jag sätter ihop den åt en väns son som har en strikt budget på max 10000:-
http://www.inet.se/kundvagn/visa/717716/2011-08-09

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Om man har en strikt budget (som inte är speciellt hög) och vill få ut maximal prestanda ur varenda krona, så förstår jag inte varför man lägger 1200pix på mus/tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

håller med här faktiskt.

Hade hellre lagt till ett HD6970/570 tex.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sorkin:

Jag beställde nyss ett paket för 10000:- inklusive skärm, blev mycket likt det som Leifson föreslår ovan.
Mitt inkluderar inte mus och tangentbord och jag har valt ett MB med Z68 chipset i stället. Det för att kunna komplettera med en liten SSD senare och köra Intels hybrid. Har inte heller med någon CPU kylare utan nöjer mig med den meedföljande till att börja med, klockar inte förrän ny kylare är inköpt men men behöver inte klocka för att spela med den prollen.
Datorn är inte till mig utan jag sätter ihop den åt en väns son som har en strikt budget på max 10000:-
http://www.inet.se/kundvagn/visa/717716/2011-08-09

Du borde kanske inte ha tagit det där nätagget dock. Det håller relativt låg kvalité, och kommer att slitas ut snabbare än ett kvalitésagg (som bara kostar ett par kronor mer), typ XFX Core eller Corsair TX.

Skrivet av adfi:

håller med här faktiskt.

Hade hellre lagt till ett HD6970/570 tex.

Håller inte med. Att köpa budgettillbehör och skärm för att få maximal prestanda är verkligen osmart, om du frågar mig, då det kommer att dra ned upplevelsen något enormt. Jag lägger hellre en del pengar på schyssta tillbehör. (som jag dessutom kommer ha användning för i år framöver, i längden är det ingen dyr investering)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leifson:

Håller inte med. Att köpa budgettillbehör och skärm för att få maximal prestanda är verkligen osmart, om du frågar mig, då det kommer att dra ned upplevelsen något enormt. Jag lägger hellre en del pengar på schyssta tillbehör. (som jag dessutom kommer ha användning för i år framöver, i längden är det ingen dyr investering)

Hur tänker man när man rekommenderar en 1300kr-skärm till ett datorpaket för över 10k? Borde det inte gå att prioritera lite bättre eller är det någon tvångsmekanism som kickar in och gör att ni automatiskt väljer den billigaste skärmen som går att hitta?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ilstallione:

Hur tänker man när man rekommenderar en 1300kr-skärm till ett datorpaket för över 10k? Borde det inte gå att prioritera lite bättre eller är det någon tvångsmekanism som kickar in och gör att ni automatiskt väljer den billigaste skärmen som går att hitta?

Jag gjorde det för att den redan var vald från början, och då jag inte har stenkoll på skärmar så fick den ligga kvar.

Men upplys oss gärna, vad är det man söker i en skärm, som den länkade inte har, som gör att det är värt att gå upp i pris? Hade varit intressant!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kanske den ?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/731502/intel-budget

eller ändra nåt bättre ?

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Jag syftade på en mus som mx518 eventuellt, som är bra mkt billigare än andra möss.
Och det är knappast inget fel med en sånn, dessutom så brukar de hålla bra mycket längre än andra möss.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfi:

Jag syftade på en mus som mx518 eventuellt, som är bra mkt billigare än andra möss.
Och det är knappast inget fel med en sånn, dessutom så brukar de hålla bra mycket längre än andra möss.

Det här med tangentbord och mus är egentligen helt omöjligt för någon att rekommendera för någpn annan, då det är så extremt personligt. Du gillar mx518, men jag kanske hatar den? TS kanske hatar den? Du ser vart det leder.. Bästa sättet att välja kringutrustning på är fortfarande att åka till en affär och känna på många olika, och på så sätt bestämma sig.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leifson:

Jag gjorde det för att den redan var vald från början, och då jag inte har stenkoll på skärmar så fick den ligga kvar.

Men upplys oss gärna, vad är det man söker i en skärm, som den länkade inte har, som gör att det är värt att gå upp i pris? Hade varit intressant!

Bättre färger, kontrast, betraktningsvinklar och framför allt svärta är väl en bra början om man lägger till ynka 500kr. Det är inga små skillnader heller!

Det är ju ändå skärmen som förmedlar majoriteten av informationen till användaren, borde man inte prioritera den lite mer än att bara ta det billigaste då?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ilstallione:

Bättre färger, kontrast, betraktningsvinklar och framför allt svärta är väl en bra början om man lägger till ynka 500kr. Det är inga små skillnader heller!

Det är ju ändå skärmen som förmedlar majoriteten av informationen till användaren, borde man inte prioritera den lite mer än att bara ta det billigaste då?

Jo det borde man givetvis, men av informationen du givit oss här så tolkr jag det som att det är väldigt svårt att rekommendera en skärm från nätet endast, låter som att det bästa sättet att välja rätt skärm på är att åka till en fysisk affär som säljer sådana.

Finns ju inga prestandatester av skärmar man kan skaffa information ifrån, eller hänvisa till

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Då borde det rimligen inte gå att köpa något via nätet med det resonemanget...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ilstallione:

Då borde det rimligen inte gå att köpa något via nätet med det resonemanget...

Jo?

Ta till exempel ett grafikkort. Där kan man kolla på prestandasiffror, jämföra med andra grafikkorts pris och prestanda, och då har man ren fakta.
Med skärm och liknande blir det alldeles för subjektivt när man rådfrågar andra, då person A kan tycka att skärmen ser sjukt bra ut, medan person B inte ser skillnad på färgerna alls, och tycker att en budgetskärm är bästa alternativet. Ingen av dem kan ju visa prestandasiffror eller liknande för att stödja sina argument, utan allt de har är sina egna åsikter. Så vem ska man lita på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tog lite ändra på kundvagn kanske bättre ?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/731625/intel-i5

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Alltså vad är det med mig idag.. Glömde nätagg, hahah x)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/730876/2011-08-13

Ny kundvagn, den här gången med nätagg..

Är det prisvärt att köpa en 1GB's 6950 istället för en 560Ti?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leifson:

Jo?

Ta till exempel ett grafikkort. Där kan man kolla på prestandasiffror, jämföra med andra grafikkorts pris och prestanda, och då har man ren fakta.
Med skärm och liknande blir det alldeles för subjektivt när man rådfrågar andra, då person A kan tycka att skärmen ser sjukt bra ut, medan person B inte ser skillnad på färgerna alls, och tycker att en budgetskärm är bästa alternativet. Ingen av dem kan ju visa prestandasiffror eller liknande för att stödja sina argument, utan allt de har är sina egna åsikter. Så vem ska man lita på?

En skärms prestanda mäter man i svärta, kontrast och färgåtergivning, resultatet kommer i siffror..

En person kan tycka att ett grafikkort ger helt acceptabel prestanda medan en annan anser det vara alldeles för dåligt för att vara spelbart.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ilstallione:

En skärms prestanda mäter man i svärta, kontrast och färgåtergivning, resultatet kommer i siffror..

Finns det tester på skärmar!? Snälla länka, jag vill läsa och lära mig mer!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Syntak:

Är det prisvärt att köpa en 1GB's 6950 istället för en 560Ti?

560 Ti är mer prisvärt, dock med pytteliten marginal. Gillar du AMD bättre, så kör på 6950!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leifson:

Hur mycket som helst.

Sök bara så hittar du, se bara till att det är tester som verkligen mätt upp skärmarna med ett kalibreringsverktyg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leifson:

http://hardforum.com/forumdisplay.php?f=78

Är ju ett bra ställe att börja läsa på.

Visa signatur