Permalänk
Medlem

gtx590 mycket hat?

Jag har läst trådar och sett klipps osv. och det verkar som majoriteten tycker att gtx590 är och var en flopp.
Frågan är om det är värt att köpa ett eller vänta på nvidia KEPLER?

Visa signatur

Jag har en DATOR...

Permalänk
Medlem

Elr köra på 580/570 sli istället...

580 sli lite bättre än 590, 570sli lite sämre..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Har också märkt att det är sällan GTX 590 brukar användas, men det är oftast bara för att det är så dyrt.
GTX 570 SLI lite bättre (cirka 10%) och det kostar ungefär lika mycket så då förstår jag varför man vill gå med 570. Men med ett 590 så slipper man SLI/möjlighet till SLI sen.

580 SLI är cirka 30% starkare än ett 590, och kostar cirka 50% mer.
Men sen är det väl inte många som väljer något av dessa alternativen då de är dyra och bästa prestanda/krona kommer från GTX 560tiSLI och Radeon HD 6950 Crossfire. Allt dyrare är mer av onödiga lyxsaker om jag förstår det rätt.

Själv har jag precis beställt ett GTX 590 tillsammans med en ny dator, bara för att!

(Information tagen från http://www.tomshardware.com/charts/2011-gaming-graphics-chart...)

Permalänk

Jag sitter själv på ett GTX 590 och jag är sjukt nöjd med det.
Jag skulle aldrig vilja byta bort det mot något annat.

Möjligtvis två st gtx 590

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Stance7331:

Men med ett 590 så slipper man SLI/möjlighet till SLI sen.

Nej, med ett 590 har du i princip alla nackdelar med SLI, men egentligen inga av fördelarna. 590 är trots allt två kraftigt nedklockade 580'or som körs i just SLI.

570 SLI är en lite kraftigare lösning som kortsiktigt kan kosta hälften (man måste inte köpa båda korten samtidigt), långsiktigt låter betydligt mindre och går kallare. Ja, de drar egentligen mer ström, men de har i princip dubbla mängden kylning.

Allt över två kort är för den delen en förkastlig lösning, stödet är uruselt i de flesta spel och skalningen mot den tredje kärnan är sällan bättre än 50%. Skalningen mot en fjärde (2x590) kan nästan räknas bort, så dålig är den.

2x590 presterar nämligen betydligt sämre än 3x580.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Nej, med ett 590 har du i princip alla nackdelar med SLI, men egentligen inga av fördelarna. 590 är trots allt två kraftigt nedklockade 580'or som körs i just SLI.

570 SLI är en lite kraftigare lösning som kortsiktigt kan kosta hälften (man måste inte köpa båda korten samtidigt), långsiktigt låter betydligt mindre och går kallare. Ja, de drar egentligen mer ström, men de har i princip dubbla mängden kylning.

Allt över två kort är för den delen en förkastlig lösning, stödet är uruselt i de flesta spel och skalningen mot den tredje kärnan är sällan bättre än 50%. Skalningen mot en fjärde (2x590) kan nästan räknas bort, så dålig är den.

2x590 presterar nämligen betydligt sämre än 3x580.

Så du menar att ett spel som inte har stöd för SLI endast utnyttjar 50% av 590? Jag vet inte, men jag antog att 590 var gjord på en annorlunda sätt som tog bort alla nackdelar med SLI.

Hur man får tag på 2x 570 för 3000kr förstår jag inte, även om man väntar med kort nummer 2. Enligt tester från Toms Hardware låter 570 SLi lite mer, temperaturerna ligger väldigt jämnt och som du själv sa, drar mer ström. Detta var dock referensmodellen av 570.

Håller med dig på tredje punkten.

Har du någon länk om att 3x580 vinner över 2x590? Har inte sett några nummer från hur 3x580 presterar.

I slutändan resonerar jag som så att det är lika bra att hålla sig till 1x 590 då skillnaden är minimal och jag är van och bekväm med ett kort

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Stance7331:

Så du menar att ett spel som inte har stöd för SLI endast utnyttjar 50% av 590? Jag vet inte, men jag antog att 590 var gjord på en annorlunda sätt som tog bort alla nackdelar med SLI.

Nope, enda fördelarna med 590 framför 570 är att det drar ~50W mindre ström och enbart kräver en PCIe x16-slot.

Citat:

Hur man får tag på 2x 570 för 3000kr förstår jag inte, även om man väntar med kort nummer 2.

Du kan inte köpa ett 590 för 3000 nu och 1500 om ett halvår. Det kan du med 570.

Citat:

Enligt tester från Toms Hardware låter 570 SLi lite mer, temperaturerna ligger väldigt jämnt och som du själv sa, drar mer ström. Detta var dock referensmodellen av 570.

Nej, ljudmängden (dB) är högre, det beror till stor del på att det är två fläktar istället för en, men den faktiska volymen och fläktvinet betydligt lägre. Tro mig, 570 är inte ett högljutt kort. Temperaturerna ligger jämnt i exempelvis Furmark men där ligger i princip alla kort på runt 90-95c med referenskylare.
I faktiskt spelande går 2x570 betydligt lägre, speciellt med exempelvis vsync eller maxfps igång.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Oklart vilket du får vänta längst på. GTX590 har i tysthet utgått.
Prisjakt listar två varianter som lagervara.
Zotac ska finnas hos JME samt webhallen. Hos JME möts man med produkten har utgått och hos Webhallen är det beställningsvara, inte ens leverantör har några kort.
Point of View skall finnas hos Priskaparna samt tbhbutiken.se. Det är samma företag och saknar helt upplysning om lagervara eller ej. 'Om oss' ger en ledtråd "Genom att ha ett minimalt lager och smidiga distributionskanaler har vi mycket låga kostnader". Alltså ytterligare ett i raden av garderobsföretag som skickar från distributör, och distributören har inga kort i lager enligt uppgift hos de andra säljarna av PoV GTX590.

När GTX590 lanserades var det flera tillverkare som annonserade om överklockade varianter, förmonterade vattenblock och liknande. Det blev inget av alla dessa utlovade varianter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Hardware guy:

Oklart vilket du får vänta längst på. GTX590 har i tysthet utgått.

Då gäller då detsamma för 6990?

Nej, korten har inte utgått, men det är kort med så försvinnande små försäljningsvolymer att ens stora återförsäljare och distributörer inte ligger med några direkta lager på dem. Många av butikerna har fortfarande 295/4870x2/5970 i minnet där vi i det senare fallet fortfarande mer än ett halvår efter det utgått har exemplar ligger på hylla som folk inte vill köpa.

Leveranstiden på 590/6990 är ca 2 veckor om du beställer genom ett bolag med Captech som leverantör, ungefär detsamma gäller även för Gandalf.

Jag skulle, kanske i min enfald, tro att marknaden för kort i den prisklassen 590/6990 ligger i är kanske två-tre tusen kort per år här i detta avlånga land. Knappast mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stance7331:

Har du någon länk om att 3x580 vinner över 2x590? Har inte sett några nummer från hur 3x580 presterar.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/312792-15-tomshardware en tråd där dom länkar test mellan 3st gtx580 och 2 gtx590

Permalänk
Skrivet av timpan_b:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/312792-15-tomshardware en tråd där dom länkar test mellan 3st gtx580 och 2 gtx590

Tack, slutsatsen:
Average FPS
3x580's: 123 fps
2x590's: 116 fps
2x6990's: 122 fps
"The performance is pretty much the same. There are clearly some games where early drivers are impacting performance. Fortunately, Nvidia has already released at least two new drivers to address performance issues (AMD has been stuck on the 11.4 Preview drivers for several weeks now). The choice, therefore should fall on aesthetics and particularly noise, with the GTX 590's being the quietest (and coolest) of the options. Oh, and of course, the two GTX 590's will be considerably cheaper."

Det är mycket svårare att bestämma sig när man bara läser ren fakta, i praktiken kommer man nog bli nöjd hur man än gör.

Permalänk

sen blir det ofta problem att du inte får ut den prestanda med sli i gtx 590 som du borde ha