Kommer mitt GTX 550 att funka?

Permalänk
Medlem

Kommer mitt GTX 550 att funka?

Hej

Har nyss fått hem ett Gainward gtx 550 golden sample. Jag köpte det med tron om att mitt nätagregat skulle klara av kortet. När jag sedan nu läser på kortet som jag har beställt så verkar det som mitt nätagregat inte kan ge tillräckligt med ström. Det står att den behöver 400 W nätagregat som kan ge 12 V och 24 A. Mitt nätt agregat kan ge 450 W och 12 V och 18 A. Kommer det att funka?

Nätagregatet heter fsp 450-60ep.

På nätagregatet står följande

DC output

Under 135 W Max står det två kolumner med följande

+3,3V
16 A

och

+5 V
20 A

Och under 360 W Max står det två kolumner med följande

+12 V1
18 A

+12 V2
18 A

Sen står det även

+5Vsb
2,5A

och

-12V
0,5 A

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om ditt 550 har två st 6pin så ska du se till att varje 6pin får separat lina från nätagget (V1 resp. V2).
Moderna att har singelrails på 12V så man slipper tänka på sånt.

Men ja, kopplar du varsin rail in i dina 6pin är det cool.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ska funka...
Ditt nätagg har två 12V rails (V1 och V2) och den ska klara 360W på dem gemensamt, dvs 30A... Och FSP brukar klara leverera enligt spec!

Dessutom är nog rekommenderade värden för grafikkortet rätt så överdrivna: så speciellt hungrigt är inte ett 550.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Men mitt grafikort har bara en 6 pins kontakt. Måste jag koppla upp det på två linor för att få tillräkligt med amper, eller?

Kan någon gärna förklara lite mer hur det fungerar?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av rdgh:

Men mitt grafikort har bara en 6 pins kontakt. Måste jag koppla upp det på två linor för att få tillräkligt med amper, eller?

Kan någon gärna förklara lite mer hur det fungerar?

Har ditt grafikkort bara en 6-pin kan du koppla in som du vill. Men tänk på att ditt nätagg bara kan leverera 216 watt till ditt grafikkort nu. Det borde dock räcka. En 6pins-kontakt kan dra max 150W har jag för mig. (75W på pci-e och 150W per 6pin?)

Koppla in en 6pin från nätagg och gejma på

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Japp, verkar vettigt som printscreen skriver... Rekommendationerna menar ju inte att grafikkortet i sig kräver 24 ampere, utan att ett nätagg som ska driva hela burken ska kunna producera 24A... Och vi kan nog utgå att den kirrar det nästan hur nu än de där två railsen är fördelade. Borde vara lugnt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Enligt Wikipedia så har GTX 550 Ti en TDP på 116W. Med 12Volt blir det alltså ungefär 10A som kortet i sig drar.