Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september

Permalänk

Så det blir inte höjning på interna HDD?

Bara externa hdd och usb minnen?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Får gäller vara en rebell och säga att det är bra att de inför avgiften så att ju mer pengar går till upphovsrätts personen. ju pengar ju bättre är det. De får alldeles för lite pengar pga piratkopiering och alla extra bidrag är bra. Folk här är alldeles för snåla är ni inte beredda att betala en hundra lapp Per hårddisk för att se snygga pc spel, fler heltidsmusiker och bättre svenska filmer
Ps. Jag vet att avgiften gäller privatkopiegering men ärligttalat så fattar väl alla att de bara säger så för att sätta en avgift för något olagligt är idiotiskt även om det skulle behövas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thailandur:

Har nog inte riktigt förstått det hela rätt, kommer det bli dyrare externa HDDs eller vad rör det sig om?

japp 160kr har jag för med det handlade om..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kobb3:

En nas är varken en extern hdd eller ett usb-minne...

Nej, det vet jag väl. Men eftersom det är lite luddigt så kunde det likväl inkluderats då det säljs färdiga produkter som innehåller hårddiskar.

Men jag antar Copyswede's avgift bara gäller portabla enheter.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

den som inte tål hårda ord bör inte läsa vidare!

det absolut värsta med denna skiten är att Copyswede har sagt att ALLT! ALLT!! som de drar in på detta ska gå ut till artister mm mm.
hur i hela helvete kan det då vara så att denna "intresseorganisation" får visa plus-resultat i bokföring/bokslut?!!!!!!
de e fan så man går ut i protest, förbannade reinfeldt & Co

Permalänk

Det liknar maffiafasoner, med ett fint (fult) namn.. Copyswede.
Maffiafasoner ska tas om hand med maffiafasoner, och det är nog bara en tidsfråga innan det "händer nåt" med det sketföretaget. I alla fall kan man hoppas.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Geeks
SweClockers

Observera att vi ännu inte känner till vad avgifterna uppgår till, vi uppdaterar nyheten så snart alla fakta ligger på bordet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Meh, det är betydligt lättare och billigare att köpa ett hårddiskkabinett samt några interna än att köpa externa ändå.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

Får gäller vara en rebell och säga att det är bra att de inför avgiften så att ju mer pengar går till upphovsrätts personen. ju pengar ju bättre är det. De får alldeles för lite pengar pga piratkopiering och alla extra bidrag är bra. Folk här är alldeles för snåla är ni inte beredda att betala en hundra lapp Per hårddisk för att se snygga pc spel, fler heltidsmusiker och bättre svenska filmer
Ps. Jag vet att avgiften gäller privatkopiegering men ärligttalat så fattar väl alla att de bara säger så för att sätta en avgift för något olagligt är idiotiskt även om det skulle behövas

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men jag som varken privakopierar eller piratkopierar med mina USB-minnen känner mig lite lurad. Jag har ingen lust att betala för andra personer

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Hmm.. Kommer komplett att slippa ha denna avgiften på sina externa då de skickas från Norge?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Jag är så fruktansvärt lycklig att jag köpte ett Obsidian 650D med hot swap-bay!

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Kul att privatpersoner/företag blir drabbade för att några håller på med pirat/privatkopiering. Vadå kollektiv bestraffning? Sjukt hur detta får fortsätta tycker jag.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jahapp. Nu blir det bara till att köpa diskar av intern-typ, och en kabinett.

Dock, snacka om idioti detta.

Haha ja jo men du ska nog se att i fas2 hamnar även avgiften på kabinetten också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Haha ja jo men du ska nog se att i fas2 hamnar även avgiften på kabinetten också...

Då blir det till att bygga egna lådor och köpa till kontroller-korten bara xP

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Äntligen när smidiga USB minnen sjunkit i pris så ska de höjas avsevärt igen??
Eller hur ska denna avgift tas ut, godtyckligt för alla konsumenter!!
Så blir det iaf om det är en höjning utav priset på USB minnen/hårdiskar,
det är inte alla som har film eller musik på dessa
Först SL kortet med en hundring och nu USB minnen!!!

Detta är en skandal och en spottloska i ansiktet mot oss konsumenter...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara absurt löjligt - att det ens gick igenom är helt sjukt.
Inte för att jag brukar mycket externa minnen, det är fortfarande ett inkräktande på våran rätt som konsumenter.

Idioter i U.S.A som kräver mer pengar så de inte tvingas vänta 3 veckor till för att köpa sig ett till hus av rent guld.
Det är dags att vi sätter ner foten.

Visa signatur

|Intel Core i7 2600K |Asus Maximus IV Extreme P67 |Gigabyte 7970 WindForce |16GB Corsair Vengeance LP |Corsair AX1200W |Fractal Design Define XL |Corsair H80 |Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag vill ha avgifter på allt med digital lagring, men det är bara svenska polikter som ska betala det...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av TofZ:

den som inte tål hårda ord bör inte läsa vidare!

det absolut värsta med denna skiten är att Copyswede har sagt att ALLT! ALLT!! som de drar in på detta ska gå ut till artister mm mm.
hur i hela helvete kan det då vara så att denna "intresseorganisation" får visa plus-resultat i bokföring/bokslut?!!!!!!
de e fan så man går ut i protest, förbannade reinfeldt & Co

Och hur fan fick du med Reinfeldt i det här?!!!

Den här skiten har funnits sedan kassettbandens tid, men eftersom ingen använder kassettband längre (och knappt cdr/dvd-r heller) så försöker dem givetvis att hitta nya inkomstkällor.

Men av mig så kommer de inte att få en spänn...

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moddelkaj:

Jag är så fruktansvärt lycklig att jag köpte ett Obsidian 650D med hot swap-bay!

Precis vad jag tänkte. Hotswap kommer att få ett uppsving av detta.

För er som är nyfikna på hur/varför detta kan komma sig, om det är lagligt och varför osv så finns det en del matnyttigt i tråden till förra nyheten om detta:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=999848

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Copyswede kommer säkert försöka sig på mer fulheter i framtiden. "Grafikkorten kan spela upp piratkopierad film, en avgift vore på sin plats!" "Hörrödudu! är det ett ljudkort i den där datorn? Då måste du betala en månadsavgift!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

Får gäller vara en rebell och säga att det är bra att de inför avgiften så att ju mer pengar går till upphovsrätts personen. ju pengar ju bättre är det. De får alldeles för lite pengar pga piratkopiering och alla extra bidrag är bra. Folk här är alldeles för snåla är ni inte beredda att betala en hundra lapp Per hårddisk för att se snygga pc spel, fler heltidsmusiker och bättre svenska filmer
Ps. Jag vet att avgiften gäller privatkopiegering men ärligttalat så fattar väl alla att de bara säger så för att sätta en avgift för något olagligt är idiotiskt även om det skulle behövas

Skickades från m.sweclockers.com

är relativt säker på att pengarna går inte till upphovspersonerna som gjort sakerna, absolut inte!
så om jag köper ett USB minne som jag tänkt fylla på med olaglig musik från TPB, och nu väljer jag alla Metallicas album, tror du metallica får ett enda jävla öre? eller kanske kopiera min CoD till alla närmaste, tror du Activision får pengar för de? Nooo!!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

En intresseorganisation, en privat aktör som tar ut skatt av svenska folket!!

Förstår alla hur allvarligt det är?
Vi vet iof redan att nöjesindustrin stiftar våra lagar.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

förbannade reinfeldt & Co

Äntligen en vettig människa.

Denna avgift anser jag inte vara befogad. Man ska alltså betala extra för något som är fullt lagligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Och ingen större makt säger imot verkar det som.....Piss.

Då blir det köp från utlänska företag för dom berörs väl inte?

Permalänk
Medlem

Kanske läst på dåligt men vad händer efter att copyswede fått pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

den som inte tål hårda ord bör inte läsa vidare!

det absolut värsta med denna skiten är att Copyswede har sagt att ALLT! ALLT!! som de drar in på detta ska gå ut till artister mm mm.
hur i hela helvete kan det då vara så att denna "intresseorganisation" får visa plus-resultat i bokföring/bokslut?!!!!!!
de e fan så man går ut i protest, förbannade reinfeldt & Co

Rainfelt o co har tagit en del tvivelaktiga beslut...
Kanske är Juholt som ska välja färger när det renoveras på Sagerska palatset....

Permalänk
Medlem

Har planerat att köpa extern HDD i över ett år kanske dags att göra det nu så jag slipper denna BS avgift.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Kul att privatpersoner/företag blir drabbade för att några håller på med pirat/privatkopiering. Vadå kollektiv bestraffning? Sjukt hur detta får fortsätta tycker jag.

Men så har det varit länge med alkoholskatten. Den är där för att ge pengar till sjukvård orsakad av alkohol bland annat. Jag antar att det är det man får stå ut med när man lever i ett solidaritetsamhälle.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Visst betalar vi redan en viss avgift till Copyswede på interna hårddiskar?

Kan någon som brukar köpa hårddiskar från utlandet berätta vilken sida som är bäst?

Permalänk
Medlem

Skönt på ett bra sätt

Tycker faktiskt nästan att det är skönt på ett sätt att dom inför denna avgiften, för mig betyder det nämligen att jag sparar en massa sköna kronor mitt under brinnande finanskrisen, eftersom jag då inte längre kommer att köpa några mer hårddiskar.

Tack Copyswede för att ni gör valet så enkelt för mig!