HTPC med små komponenter (24p möjligt?) AMD eller Intel? Radio->Dator

Permalänk
Medlem

HTPC med små komponenter (24p möjligt?) AMD eller Intel? Radio->Dator

Hejsan!

Gått i HTPC tankar ett bra tag nu. Nu är lönen nära!
Tanken är att jag ska bygga en gammal radio till en HTPC. Behöver dock lite hjälp. Eller ganska mycket.
Jag har mätt radion, den är cirka 25 cm bred, 19-20 cm hög och 3-4 cm tjock. Så komponenterna behöver alltså vara små. Om det, mot all förmodan, inte alls skulle få plats får det dock lösa sig på annat sätt. Så huruvida det får plats eller inte, det löser sig. Är väl medveten om att en Noctua icke går in i den t.ex.

Hur som helst.. har lite funderingar runt omkring komponenter och även fast jag har läst, och följt, de flesta, om inte alla, trådar i HTPC forumet så har jag inte blivit så mycket klokare.

Det jag blivit klokare på, eller inte klokare på, är diskussionen runt Intel(i3), eller AMD (Fusion). På senare tid verkar Intel i3 ha tagit över då den presterar bättre än Fusion. Hur är det egentligen mellan dessa två?
Vilken är bäst? Vilken är minst (as in kräver minst utrymme, antar processorn i sig är liten, som vilken processor som helst)? Vilken är billigast? Vilken är mest prisvärd (brukar ju vara AMD..)? Vilken drar minst ström (hela datorn i detta fall, i3-rigg eller Fusion-rigg)? Samt vilken, om någon, klarar 24p? Helst då utan ett grafikkort som kanske inte ens får plats.

Hur får man lättast en tyst, fast relativt välkyld dator? Vill inte att datorn ska vara smockad med fläktar utan helst något slags passivt system.
Varit inne lite på att underklocka processorn eller liknande för att få den att bli energisnål samt nedkyld. Är detta något som kan funka? Kan den då spela upp 24p utan lagg? Eller är det kanske bättre att köra processorn som den ska sen endel fläktar, och kanske sänka deras RPM för att få ner ljudet?
Tips på detta?

Komponenter jag behöver är alltså:

-Ett moderkort (Plus för USB 3.0, samt SATA 6.0) Vill även kunna ansluta mitt nuvarande ljudsystem Logitech Z500, samt i framtiden andra, kanske lite tyngre system. Passiv kylning är också ett plus då platsen, som sagt, är begränsad.
-Ram minnen Detta är ju ganska standard. Lågprofil, välpresterande, helst billiga minnen som gör sitt jobb. De ska klara av film, och/eller musik av alla slag.
-Processor Diskussionen "från förr". AMD eller Intel?
-Ett nätaggregat Pico-psu plus externt nätagg, är det något som skulle klara av att driva "allt" detta?
Tänker på dessa: Bild 1, Pico-PSU Bild 2, Externt nätaggregat.
Pico-PSU
Externt nätaggregat
-Hårddisk Ska inte vara någon. Helst. Men då jag behöver ett operativsystem blir jag ju tvungen. Är det SSD som gäller för att få den så liten som möjligt? Också gått i tankarna på någon USB 3.0 sticka. Den borde väl fungera hastighetsmässigt? Även platsmässigt också, såklart. Detta ser jag som det smidigaste alternativet, samt billigast, om det fungerar?
-Något sätt att sätta fast moderkortet i datorn (Gamla radio burken) Finns ju, tyvärr, inga fiffiga skruvar på rätt plats i denna burk.
Har läst om någon slags platta, eller liknande man kan sätta fast den på, dock ej var man hittar eller vad det egentligen var. Tips och idéer till hur jag lättast, och säkrast, gör detta uppskattas massor!

Läser gärna recensioner på hårdvara. Eller diskussioner, eller annan text, kring 24p. Hur man gör så det flyter, vad som behövs hårdvaru-, samt mjukvarumässigt. Är mest inne på XBMC då det är snyggast, och verkar mest användarvänligt i mitt tycke. Detta med Linux.
Lär mig gärna Linux grundligt också. Så finns det guide, eller annan text, kring detta följer jag den gärna. XBMC+Linux utförande. Typ.
Eller om ni vill tipsa om någon annan tråd med liknande diskussion. Har dock, som sagt, läst de mesta, om inte alla.

Om intresset finns har jag tänkt att logga detta bygga. Loggar i så pass stor detalj som det finns intresse.
Super tack på förhand,
Richard aka inkui

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på AMD för HTPC-bruk i dagsläget. Dels att Intel inte klarar 24p samt att man ändå inte behöver nån fet CPU. Mini-itx moderkort får ju plats enligt dina mått. Vill du ha tyst och svalt så satsa på ett moderkort med AMD E350 cpu. Den är inte så jättesnabb men tillräcklig för HTPC.
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10119&mfr=&filter=A00046.....
"ASUS E35M1-I DELUXE" har passiv cpu-kylare men det kan va bra att ha nån chassifläkt ändå.

Vill du ha snabbare så kan du antingen vänta (3-4 veckor) på ett mini-itx moderkort med AMD socket FM1 (Asus F1A75-I Deluxe) och sätta i en lite fetare fusion processor, annars kan du köra ett moderkort med Intel socket 1155 - H67/Z68 och satsa på en core i3 2105.

Hur grafikdrivrutinerna för AMD respektive Intel är för Linux har jag ingen aning om, detta får du kolla upp.

Vilka minnen som passar står på moderkorts specifikationerna.
Hårddisk kan du ta valfri 2,5", nästan alla SSD är såna och då blir det tyst men dyrt. Mekaniska 2,5" diskar är annars rätt tysta de med. Jag skulle inte rekommendera USB-minne som bootdisk om du inte har koll på hur du minimerar antal läsningar/skrivningar till minnet. Dels för att det är långsamt och dels för att det inte håller så länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Först ska jag erkänna att jag vil ha en dator som är snabb, även HTPC.

Så jag rekommenderar (fortfarande) det jag själv har i dag, det system med bäst prestanda, mycket bra bild kvalité på film, och bra drivrution stöd under linux, dock är den tyvärr inte passiv.

Zotac Z68ITX-B-E och i3 2100T cpu, då får du onboard nvidia grafikkort, och en cpu som är sval, energisnål och har prestanda som inte gör den till en dator från början på 2000 talet.

Enligt mig är detta det bästa du kan få till HTPC just nu, men då tar jag för givet att din tv stöder 24p perfekt, annars ska du se på annan lösning(om du är kritisk till bildkvalité i film)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

roosterx,

har du testat själv alternativt sett tester på hur ditt system behandlar 23,976p ? lite av en dealbreaker känner jag till viss mån då jag har en bildvisare som behandlar "24p" perfekt samt vill ha hårdvara som kan prestera det (elr nästintill) utan några större synbara lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustylefty:

roosterx,

har du testat själv alternativt sett tester på hur ditt system behandlar 23,976p ? lite av en dealbreaker känner jag till viss mån då jag har en bildvisare som behandlar "24p" perfekt samt vill ha hårdvara som kan prestera det (elr nästintill) utan några större synbara lagg.

Jag vet inte hur 23.976p fungerar under linux då jag själv kör Mediaportal på windows, men där med rätt inställninger swither den till rätt refresh, där 23.976p tilsvarer 23Hz i nVidias drivrutioner. Och bilden flyter på som smör på min plasma tv.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag går själv i samma HTPC-tankar med nästan exakt samma krav. Det jag har kommit fram till är:

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=884730

Jag kör på en atom+nvidia ion2 för den stödjer bitstreaming och äkta 24p i linux.
Fjärren är mest för att få ir-mottagaren, en Harmony fjärr skall användas.
Chassit ser jag att du har löst själv, då kommer du behöva nåt nätagg så deluxe versionen kanske kan vara ett smart altenativ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=782368 då får du det inbyggt på moderkortet.

I mjukvaru väg kan jag rekommendera openelec. Det är en linux distribution som kör xbmc och som har olika versioner för olika hårdvarukonfigurationer (tex ion1/2, intel osv) och den här guiden hjälper dig med 24p http://openelec.tv/find-help/documentation/howtos/display/ite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zendrim:

Jag går själv i samma HTPC-tankar med nästan exakt samma krav. Det jag har kommit fram till är:

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=884730

Jag kör på en atom+nvidia ion2 för den stödjer bitstreaming och äkta 24p i linux.
Fjärren är mest för att få ir-mottagaren, en Harmony fjärr skall användas.
Chassit ser jag att du har löst själv, då kommer du behöva nåt nätagg så deluxe versionen kanske kan vara ett smart altenativ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=782368 då får du det inbyggt på moderkortet.

I mjukvaru väg kan jag rekommendera openelec. Det är en linux distribution som kör xbmc och som har olika versioner för olika hårdvarukonfigurationer (tex ion1/2, intel osv) och den här guiden hjälper dig med 24p http://openelec.tv/find-help/documentation/howtos/display/ite...

Vad säger du? Är det inbyggt nätagg på Asus kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Vad säger du? Är det inbyggt nätagg på Asus kortet?

Nej självklart är det inte ett helt nätagg på moderkortet. Det är bara en batteriemulator har jag för mig och sen en extern nätadapter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zendrim:

Jag går själv i samma HTPC-tankar med nästan exakt samma krav. Det jag har kommit fram till är:

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=884730

Jag kör på en atom+nvidia ion2 för den stödjer bitstreaming och äkta 24p i linux.
Fjärren är mest för att få ir-mottagaren, en Harmony fjärr skall användas.
Chassit ser jag att du har löst själv, då kommer du behöva nåt nätagg så deluxe versionen kanske kan vara ett smart altenativ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=782368 då får du det inbyggt på moderkortet.

I mjukvaru väg kan jag rekommendera openelec. Det är en linux distribution som kör xbmc och som har olika versioner för olika hårdvarukonfigurationer (tex ion1/2, intel osv) och den här guiden hjälper dig med 24p http://openelec.tv/find-help/documentation/howtos/display/ite...

Jag har hela tiden varit lite nyfiken på hur atom fungerade då så månge säjer det fungerar jätte bra til avspelning av film, så när jag då äntligen kom över ett n330 + ion moderkort köpte jag det bara för att prova, men för mig va det för segt, alt va segt, starta film gick segt innan den kom igång, menyer på xbmc live gick segt, och då talas vi inte om hur segt Mediaportal var... då jamförte jag mot min HTPC som jag hade påd en tiden en AMD X2 4850 med dedikerat grafikkort från nVidia, och ja jag hade 4GB ram + ssd..
Om man har ett chassi som är rätt så bra ventilerad, ser jag inte poengen i att köra på datorkomponenter som får Popcorn Hour till att verka som högprestanda.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Jag har hela tiden varit lite nyfiken på hur atom fungerade då så månge säjer det fungerar jätte bra til avspelning av film, så när jag då äntligen kom över ett n330 + ion moderkort köpte jag det bara för att prova, men för mig va det för segt, alt va segt, starta film gick segt innan den kom igång, menyer på xbmc live gick segt, och då talas vi inte om hur segt Mediaportal var... då jamförte jag mot min HTPC som jag hade påd en tiden en AMD X2 4850 med dedikerat grafikkort från nVidia, och ja jag hade 4GB ram + ssd..
Om man har ett chassi som är rätt så bra ventilerad, ser jag inte poengen i att köra på datorkomponenter som får Popcorn Hour till att verka som högprestanda.

Intressant jag har faktiskt inga referenser hur snabb den ska vara som htpc. Men vad körde du som OS, Jag är mest valde atom + ion2 för det ska ha grymt stöd i linux (bitstream, vapau, 24p) Jag har kört linux på en ion2 tidigare i form av ubuntu 11.10. Det var ingen trevlig upplevelse. Så satsar man på en sån plattform så bör man vara bered att köra nån lättvikts linux och kanske inte det mest grafisk avancerade temat i xbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag hade satsat på AMD för HTPC-bruk i dagsläget. Dels att Intel inte klarar 24p samt att man ändå inte behöver nån fet CPU. Mini-itx moderkort får ju plats enligt dina mått. Vill du ha tyst och svalt så satsa på ett moderkort med AMD E350 cpu. Den är inte så jättesnabb men tillräcklig för HTPC.
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10119&mfr=&filter=A00046.....
"ASUS E35M1-I DELUXE" har passiv cpu-kylare men det kan va bra att ha nån chassifläkt ändå.

Vill du ha snabbare så kan du antingen vänta (3-4 veckor) på ett mini-itx moderkort med AMD socket FM1 (Asus F1A75-I Deluxe) och sätta i en lite fetare fusion processor, annars kan du köra ett moderkort med Intel socket 1155 - H67/Z68 och satsa på en core i3 2105.

Hur grafikdrivrutinerna för AMD respektive Intel är för Linux har jag ingen aning om, detta får du kolla upp.

Vilka minnen som passar står på moderkorts specifikationerna.
Hårddisk kan du ta valfri 2,5", nästan alla SSD är såna och då blir det tyst men dyrt. Mekaniska 2,5" diskar är annars rätt tysta de med. Jag skulle inte rekommendera USB-minne som bootdisk om du inte har koll på hur du minimerar antal läsningar/skrivningar till minnet. Dels för att det är långsamt och dels för att det inte håller så länge.

Hejsan!
@ AMD 350 cpu, "inte så snabb men tillräckligt"? Vad innebär det? Kan jag köra XBMC, utan att begränsa mig till vissa teman (för andra klarar datorn helt enkelt inte av), samt klarar det av 24p med rätt inställningar? Även utan hårdvaruacceleration?
Är det värt att vänta, annars, på FM1:an? I så fall gör jag nog det. Vill få ut så mycket av mediadatorn som möjligt.

Mvh

Skrivet av roosterx:

Först ska jag erkänna att jag vil ha en dator som är snabb, även HTPC.

Så jag rekommenderar (fortfarande) det jag själv har i dag, det system med bäst prestanda, mycket bra bild kvalité på film, och bra drivrution stöd under linux, dock är den tyvärr inte passiv.

Zotac Z68ITX-B-E och i3 2100T cpu, då får du onboard nvidia grafikkort, och en cpu som är sval, energisnål och har prestanda som inte gör den till en dator från början på 2000 talet.

Enligt mig är detta det bästa du kan få till HTPC just nu, men då tar jag för givet att din tv stöder 24p perfekt, annars ska du se på annan lösning(om du är kritisk till bildkvalité i film)

Hejsan, hejsan.
Att den inte är passiv är ett ganska stort minus dock. Då passiv kylning inte tar så mycket plats, är tyst och allt igenom ganska häftigt.
Mycket bra bildkvalité, innebär detta klockrent 24p?
Vad menar du med "drivrution"?

Min TV kommer stödja 24p. TVn är ännu inte min, ska inhandlas efter detta projekt, då pengarna räcker till så att säga.. Men då ser jag till, såklart, så den stödjer detta.

Mvh

Skrivet av Zendrim:

Jag går själv i samma HTPC-tankar med nästan exakt samma krav. Det jag har kommit fram till är:

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=884730

Jag kör på en atom+nvidia ion2 för den stödjer bitstreaming och äkta 24p i linux.
Fjärren är mest för att få ir-mottagaren, en Harmony fjärr skall användas.
Chassit ser jag att du har löst själv, då kommer du behöva nåt nätagg så deluxe versionen kanske kan vara ett smart altenativ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=782368 då får du det inbyggt på moderkortet.

I mjukvaru väg kan jag rekommendera openelec. Det är en linux distribution som kör xbmc och som har olika versioner för olika hårdvarukonfigurationer (tex ion1/2, intel osv) och den här guiden hjälper dig med 24p http://openelec.tv/find-help/documentation/howtos/display/ite...

Skrivet av Zendrim:

Nej självklart är det inte ett helt nätagg på moderkortet. Det är bara en batteriemulator har jag för mig och sen en extern nätadapter....

Skrivet av Zendrim:

Intressant jag har faktiskt inga referenser hur snabb den ska vara som htpc. Men vad körde du som OS, Jag är mest valde atom + ion2 för det ska ha grymt stöd i linux (bitstream, vapau, 24p) Jag har kört linux på en ion2 tidigare i form av ubuntu 11.10. Det var ingen trevlig upplevelse. Så satsar man på en sån plattform så bör man vara bered att köra nån lättvikts linux och kanske inte det mest grafisk avancerade temat i xbmc

Som någon tidigare nämnde, kommer atomen klara av XBMC smärtfritt, samt även leverera 24p i TVn, även det smärtfritt?
I så fall låter moderkortet med "integrerat nätagg" perfekt. Det var ju även passivt, vilket är helt underbart. Det enda negativa är i så fall om det inte pallar med.. Ska ta en titt på guiden. Tackar ödmjukast för den!

Just det du skrivet sistnämnt där.. Lättvikts Linux är inget problem, men däremot vill jag kunna köra något flashigt XBMC tema så där vill jag helst inte begränsa mig. Omöjligt med detta alternativ, tänker då Atom+moderkort med "integrerat nätagg".

Mvh

----

Låt säga att jag skulle plocka med en SSD disk. Hur mycket utrymme skulle jag behöva för operativsystem och XBMC? Egentligen det enda som behöver ligga på datorn.. right?
Fjärrstyrning är ju nästan också något super viktigt jag inte alls tagit upp. Tack, Zendrim, för den påminnelsen.
Hur funkar detta? Zendrim nämner ir mottagare sedan annan(?) fjärr. Skulle kunna tänka mig en någolunda flashig fjärrkontrol så jag kan styra allt som går att styra med den. Vore schysst. Tips?

Super tack alla som hjälpt mig, och hjälper mig!
Richard aka inkui

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Hejsan!
@ AMD 350 cpu, "inte så snabb men tillräckligt"? Vad innebär det? Kan jag köra XBMC, utan att begränsa mig till vissa teman (för andra klarar datorn helt enkelt inte av), samt klarar det av 24p med rätt inställningar? Även utan hårdvaruacceleration?
Är det värt att vänta, annars, på FM1:an? I så fall gör jag nog det. Vill få ut så mycket av mediadatorn som möjligt.

"inte så snabb men tillräckligt" - den klarar 1080p om DXVA är aktiverat. Ska du ha massa fluff kanske det går segt. Om E350 klarar XBMC har jag ingen aning om. Den har bra inbyggd grafikkrets, men CPU-delen är att jämföra med intel atom. Ska du köra XBMC under linux måste du kolla drivrutinsstöd.

FM1 är najs, men då måste du återigen kolla drivrutinsstöd om du ska köra linux.

Ska du ha fläktlöst får du rikta in dig på Intel atom eller AMD E350, alternativt intel core i3 2100T med en mycket stor kylare. I en HTPC får man alltid göra avvägningar mellan kraft, värme/oljud och storlek på chassit. En liten tyst och kraftfull dator går inte om du inte köper typ hfx mini/micro men då blir det också rätt dyrt och ändå ingen monsterburk.

edit: i webshoppen på hfx-butiken finns en fjärrkontroll. Inge überflash men rätt snygg, funktionell och inte så dyr. Går dock inte att länka till för sidan är lite kass.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Massa fluff, as in ett snyggt tema? Massa är kanske att ta i. Men ett tema jag är nöjd med. Och, om jag tröttnar, möjlighet att byta.
Om det är oklart om E350 klarar XBMC borde väl åtminstone FM1 göra't?

FM1 är en omöjlighet passivt, eller? Går i3 med en stor, passiv kylare? Stor är ju ett nyckelord som tyvärr kanske inte hör till detta bygge.

Kraften behöver inte vara massiv, men vill helst få så mycket för pengarna som möjligt. Samt att de helst klarar av det jag vill, såklart. Om det blir lite varmt kan jag nog stå ut med lite oljud dock. Tror kylningen kan lösas relativt bra, men passivt är fortfarande ett stort plus.

Att köpa en dator är inget alternativ då projektet mer eller mindre går ut på att bygga den i en gammal radio. Det var dock intressant läsning att kolla runt lite på HFX. Deras datorer är häftiga så att säga. Snacka om passiva! Däremot verkar de vara ganska kraftfulla? Jag menar en i5 brukar ju inte vara något att leka med. Eller det kanske är precis vad det är, å andra sidan. Noterade fjärrkontrollen, var helt okej faktiskt. Funktionell med XBMC också? Kan den styra, låt säga datorn, tvn och ljudsystemet (Logitech Z550)?

Mvh
Richard aka inkui

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt XBMC själv så kan inte svara på några frågor alls om det
Det är mycket möjligt att E350 klarar XBMC och teman och allt. Du får söka google eller hitta nån annan som kan hjälpa dig.

Jag har sån fjärrkontroll och den funkar jättebra i windows. Jag antar att XBMC har samma stöd, men jag vet alltså inte. Det är inte en multifjärr utan den styr enbart datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aah! Jag förstår. Att du inte sa det med en gång! Förhoppningsvis dyker någon upp som har koll på detta då! Ska googla omkring som en galning under tiden. Kanske inte som en galning. Men ändå.

Alright! Ja, jag läste någonstans att någon sökte efter en kontroll som fungerade i Windows för att använda den i XBMC, så jag antar att det är samma stöd där. Å, okej. Då kanske jag behöver titta upp i prisklassen, eller? För det är väl möjligt att ha en fjärr som styr datorn, tv:n samt ljudsystemet, eller har jag drömt mig bort?

Mvh,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Som någon tidigare nämnde, kommer atomen klara av XBMC smärtfritt, samt även leverera 24p i TVn, även det smärtfritt?
I så fall låter moderkortet med "integrerat nätagg" perfekt. Det var ju även passivt, vilket är helt underbart. Det enda negativa är i så fall om det inte pallar med.. Ska ta en titt på guiden. Tackar ödmjukast för den!

Just det du skrivet sistnämnt där.. Lättvikts Linux är inget problem, men däremot vill jag kunna köra något flashigt XBMC tema så där vill jag helst inte begränsa mig. Omöjligt med detta alternativ, tänker då Atom+moderkort med "integrerat nätagg".

Mvh

----

Låt säga att jag skulle plocka med en SSD disk. Hur mycket utrymme skulle jag behöva för operativsystem och XBMC? Egentligen det enda som behöver ligga på datorn.. right?
Fjärrstyrning är ju nästan också något super viktigt jag inte alls tagit upp. Tack, Zendrim, för den påminnelsen.
Hur funkar detta? Zendrim nämner ir mottagare sedan annan(?) fjärr. Skulle kunna tänka mig en någolunda flashig fjärrkontrol så jag kan styra allt som går att styra med den. Vore schysst. Tips?

Super tack alla som hjälpt mig, och hjälper mig!
Richard aka inkui

Jag kör på en Logitech Harmony 600 tp://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=569460 prisvärd och mycket smidig konfiguration. Den används just nu för styra hela anläggningen. Och det ska gå att ställa in så den kan styra xbmc också. Så då behöver man en ir-mottagare. Det enklaste sättet att få tag en i en sån är att köpa en en billig fjärr och sen använda en bra multifjärr istället.
SSD på 30GB duger bra om du kör ett linux system, Speciellt som nåt som openelec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zendrim:

Jag kör på en Logitech Harmony 600 tp://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=569460 prisvärd och mycket smidig konfiguration. Den används just nu för styra hela anläggningen. Och det ska gå att ställa in så den kan styra xbmc också. Så då behöver man en ir-mottagare. Det enklaste sättet att få tag en i en sån är att köpa en en billig fjärr och sen använda en bra multifjärr istället.
SSD på 30GB duger bra om du kör ett linux system, Speciellt som nåt som openelec.

Var lite inne på Harmony, faktiskt! Super att du nämner just den. Kollade faktiskt på den, fysiskt(!), på Expert idag och blev lite sugen.
Köpa en billig och utnyttja IR låter som en bra idé så får det bli!

Räcker 30GB? Då får det antagligen bli även så. Ska kolla upp det där lite mer ordentligt.

Mvh,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Var lite inne på Harmony, faktiskt! Super att du nämner just den. Kollade faktiskt på den, fysiskt(!), på Expert idag och blev lite sugen.
Köpa en billig och utnyttja IR låter som en bra idé så får det bli!

Räcker 30GB? Då får det antagligen bli även så. Ska kolla upp det där lite mer ordentligt.

Mvh,

Jaa det bör du klara dig på. Openelec är tex bara 100mb stort, sen lär det växa lite om man tankar fanarts och liknade men inte över 30GB skulle jag tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zendrim:

Jaa det bör du klara dig på. Openelec är tex bara 100mb stort, sen lär det växa lite om man tankar fanarts och liknade men inte över 30GB skulle jag tro

Oj. 100mb!? Imponerande. Låter som ett super alternativ i så fall. Det, SSD och XBMC låter som en toppen kombo! Openelec, XBMC + USB 3.0 är icke en möjlighet eller?

______________________________________________________________________________________________________

Bild 1, Pico-PSU Bild 2, Externt nätaggregat.
Pico-PSU
Externt nätaggregat

Är dessa kapabla att driva allt? Vad är det "värsta" de kan driva?

Hur mycket RAM minne behövs? 2gb, 4gb? Det är ju mer eller mindre skit samma egentligen, då det är så billigt men det kan ju vara bra att veta.

Passar på att tacka alla för super svar, tack!
Med vänliga hälsningar,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Joo dom ska klara av det. Har inte mätt själv med jag skulle tro det iallafall. kör på 4 gb prisskillnaden är så liten så det spelar ingen roll

Permalänk
Medlem

Alright! Låter bra det! Kanske börjar närma mig köp nu då! Spännande! Var lite inne på det spåret också, så så får det bli!
Tack ska du ha Zendrim.

Med vänliga hälsningar,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

alltid kull att hjälpa till Posta gärna bilder när det är klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zendrim:

alltid kull att hjälpa till Posta gärna bilder när det är klart

Absolut. Ska försöka logga allt!

Med vänliga hälsningar,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags! Hoppas jag.

Spenderat större delen av min lediga dag med att leta, kolla upp, läsa runt inför HTPC köpet. Har slängt ihop fyra olika alternativ (listor på Prisjakt):

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=inkuji&k=1028533
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=inkuji&k=1028539
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=inkuji&k=1028542
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=inkuji&k=1028529

-Vad tycks?
-Bäst prestanda (antar i3 paketet)?
-Kan man göra något bättre?
-Är något fel?
-Vad väger mest egentligen: Trådlöst nätverk, USB 3.0 eller SATA 6 Gbps?
-Borde man vänta på FM1? Har Intel något svar på detta?
-Kommer alla, eller i alla fall något(!) klara av 24p?
-Kommer alla, eller i alla fall något(!) klara av XBMC med valfritt tema?

Med vänliga hälsningar,

Operativsystemet blir nog Openelec.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Alla paketen skulle funka fint som HTPC, men om du vill ha ut så mycket som möjligt så skulle jag rekommendera kittet nedre. Det är kanske inte det snabbaste av altenativet. Men det är det som kommer garanterat funka bäst med openelec. Då den både har stöd för VAPAU vilket är en hårdvaruavkodare från nvidia. Och den går min lite fin lir fixa så den klarar 24p tillsammans med linux. Vilket är den enda htpc-lösningen jag har hört om ska klara av det. usb3 och wlan tror jag inget man kommer sakna direkt på en htpc.

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=1028574

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zendrim:

Alla paketen skulle funka fint som HTPC, men om du vill ha ut så mycket som möjligt så skulle jag rekommendera kittet nedre. Det är kanske inte det snabbaste av altenativet. Men det är det som kommer garanterat funka bäst med openelec. Då den både har stöd för VAPAU vilket är en hårdvaruavkodare från nvidia. Och den går min lite fin lir fixa så den klarar 24p tillsammans med linux. Vilket är den enda htpc-lösningen jag har hört om ska klara av det. usb3 och wlan tror jag inget man kommer sakna direkt på en htpc.

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=1028574

Kittet nedre? Menar du ditt kitt då ^?
Du kanske har rätt, åtminstone att man kan klara sig utan USB 3.0. Och, samtidigt, skulle man verkligen inte klara sig utan Wlan går det väl att lösa? Om inte annat med en kabel.

Men i övrigt låter det ju bra. Hoppas att det är din, då min sista är den dyraste, haha!

Edit:
Är inte Asus AT5IonT-I Deluxe bättre än Asus AT3IonT-I Deluxe? Verkar ju som det, men det är ju modeller jag inte kan. Uppenbarligen. Om den är det satsar jag nog på den, även fast den är en millimeter (!) större.

Vänliga hälsningar,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Kittet nedre? Menar du ditt kitt då ^?
Du kanske har rätt, åtminstone att man kan klara sig utan USB 3.0. Och, samtidigt, skulle man verkligen inte klara sig utan Wlan går det väl att lösa? Om inte annat med en kabel.

Men i övrigt låter det ju bra. Hoppas att det är din, då min sista är den dyraste, haha!

Vänliga hälsningar,

jaa exakt min lista ja (laga mat och svara inga forum inge bra kombo )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zendrim:

jaa exakt min lista ja (laga mat och svara inga forum inge bra kombo )

Haha, a'ght! Den ser ju nice ut, SSD också! Vet inte om du märkte, men redigerade mitt sista inlägg lite där. Med en extra fråga. :>

Tack,
Richard

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

joo jag har bara tagit fel. ska självklart vara Asus AT5IonT-I Deluxe, den har en bättre grafikdel för htpc bruk och stödjer bitstream (den kan skicka ljuden orört vi hdmi och så kan en nyare förstärkare avkoda det till trueHD och DTS-HD)

Permalänk
Medlem

Låter grymt! Får bli den kombon då! Tusen tack Zendrim. Nu ska det beställas, sen byggas! Ska bli så spännande!
Försöker så gott det går att dokumentera också, men tror inte jag kommer igång super snabbt. Först ska ju allt komma till mig dessutom..!

Passar på att tacka alla andra som bidragit också!
Vänliga hälsningar,

Visa signatur

Richard aka inkui