Permalänk
Medlem

Nät via elnätet.

Tjena!

Det har sig så att jag har en Telia smart lösning idag(trådlöst nät) som står på övervåningen.
I källaren så har jag mitt lilla egna bio/tv/spelrum för att slippa dotter/sambo ibland.
Signalerna till datorn fungerar bra, men jag får aldrig mer en 40% signalstyrka på mitt PS3/XBOX360 vilket gör att den inte låter mig va online, men hoppar ur hela tiden.

Och igår kom jag över det med nät via elnätet, så tänkte jag skulle fråga lite.

Måste de sitta på samma säkring eller kan jag välja uttag så som det passar mig bäst?
Är det nåt att satsa på över huvudtaget?
Finns det eventuellt nån annan lösning för att förstärka signalerna i källaren?

Tack på förhand.

Mvh

Petter

Permalänk
Medlem

För att det ska vara någon idé med att köra över elnätet så ska det vara kopplat på samma fas. Annars kan man prova större antenner på routern eller en accesspunkt/repeater närmare ps3:an.

edit: rättade mitt misstag angående fas och säkring

Permalänk
Medlem

Routern är ju den som jag får från Telia, så vet ej hur jag skulle kunna ge den större antenner. Hur funkar det annars på det andre sättet då? Vad köper jag och hur innstallerar jag det? Vore snällt om nån förklarade =).

Undrar också;

Om jag nu testar med dessa doserna över elnätet, vill det påverka mitt befintliga trådlösa nät eller vill de jobba var för sig?

Och är det Cat 5 eller Cat 6 man kör från router till dosan i uttaget och från andra dosan till mitt PS3?

Permalänk
Medlem

Här förklaras upplägget - http://www.idg.se/2.1085/1.307430/sa-fungerar-natverk-via-eln...

Dock skulle jag inte rekommendera nätverk via eluttaget.
Har läst andras kommentarer och oftast får man inte ut ens hälften av den rekommenderade anslutningen. Detta kan dock bero på om man kör på olika säkringar på de kopplade eluttagen (som jocke92 säger), men detta är inget jag känner till.

Jag tror du skulle tjäna mer på att utöka ditt trådlösa nät med en starkare accesspunkt istället för att få bättre uppkoppling till en billigare peng.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Här förklaras upplägget - http://www.idg.se/2.1085/1.307430/sa-fungerar-natverk-via-eln...

Dock skulle jag inte rekommendera nätverk via eluttaget.
Har läst andras kommentarer och oftast får man inte ut ens hälften av den rekommenderade anslutningen. Detta kan dock bero på om man kör på olika säkringar på de kopplade eluttagen (som jocke92 säger), men detta är inget jag känner till.

Jag tror du skulle tjäna mer på att utöka ditt trådlösa nät med en starkare accesspunkt istället för att få bättre uppkoppling till en billigare peng.

Men för att kunna lira online så ska även "home plugs" räcka mer än väl då onlinespel kräver inte ens 50kbit/s.

angående sladdar så räcker det gott med cat 5e, sen så ska uttagen helst sitta på samma fas, och om det inte går så finns det en "fas-dosa" att köpa på bl.a. Kjell & Co.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Du kan inte dra en tunn internetkabel bakom lister? Finns som bara är någon millimeter tjock, har själv dragit en sån bakom alla lister genom hela huset.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du kan inte dra en tunn internetkabel bakom lister? Finns som bara är någon millimeter tjock, har själv dragit en sån bakom alla lister genom hela huset.

Namn och gärna länk till kabeln! Låter mycket intressant

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i

Permalänk
Hjälpsam

Man får effektiv oftast ca hälften av maxhastighet på Powerline/Homeplug, men det finns nu rated upp till 500MBit om jag inte minns fel, och om du i worsk case får ut 100MBit så är det mer än nog för dina behov.

De nya fungerar rätt bra att klättra över både faser och proppar. Rekommenderar att testa. Annars är alternativet en accesspunkt med repeterfunktion placerad där du fortfarande har bra signalstyrka

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Men för att kunna lira online så ska även "home plugs" räcka mer än väl då onlinespel kräver inte ens 50kbit/s.

angående sladdar så räcker det gott med cat 5e, sen så ska uttagen helst sitta på samma fas, och om det inte går så finns det en "fas-dosa" att köpa på bl.a. Kjell & Co.

Vad som oftast är intressant när man spelar online är pingen (latency). Dvs, svarstiden för informationen ska färdas från din dator och servern.
Med andra ord är hastigheten ganska ointressant och precis som du säger tar spelet inte så mycket bandbredd.

Hur just latencyn på "home plugs" ser ut vågar jag inte yttra mig om, så låter det därmed vara osagt
Men skulle tro att den är tillräckligt snabb att prata med routern för att sedan skicka ut mot spelservern.

Oftast så är det förbindelsen mellan din router/modem och spelservern som är den som påverkar din ping. I det interna nätverket (oavsett om det är trådlöst, trådburet och förmodligen även "home plugs") pratar den tillräckligt snabbt med routern. Vanligtvis ligger pingen från din dator till router under 3ms.

Men, det kan ju vara något speciellt med "home plugs" som orsakar en hög latency emot routern. 3G vill jag minnas är väl allmänt känt att ha en bra uppkopplingshastighet men hög svarstid (ping).

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Vad som oftast är intressant när man spelar online är pingen (latency). Dvs, svarstiden för informationen ska färdas från din dator och servern.
Med andra ord är hastigheten ganska ointressant och precis som du säger tar spelet inte så mycket bandbredd.

Hur just latencyn på "home plugs" ser ut vågar jag inte yttra mig om, så låter det därmed vara osagt

Helt riktigt, tänkte inte på latencyn.

En übersnabb googling jag nyss gjorde så menar folk på att de har mellan 1-4 ms till routern med sina homeplugs, andra forum jag tittat på visar samma resultat.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höppe:

Namn och gärna länk till kabeln! Låter mycket intressant

Jaadu... Tror den är köpt på elgiganten, siba eller något sånt, så inget direkt ovanligt Men ska kolla lite snabbt.

Hittade inte 20m på prisjakt men http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=444940 . Ingen aning om märke eller liknande men har för mig att den kostade runt 200 kronor så

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

För att det ska vara någon idé med att köra över elnätet så ska det vara kopplat på samma säkring. Annars kan man prova större antenner på routern eller en accesspunkt/repeater närmare ps3:an

Dumheter. Du blandar ihop säkring och fas. Samma fas ger högre hastigheter. Dock fungerar det även mellan faser. Vill man ha högre hastigheter även mellan faser, köp en fasbrygga (finns på t ex Kjell).

Jag kör själv senaste generationens 500Mbit-pluggar från Netgear, vilka ger mig mellan 70-90Mbit bandbredd och någon millisekunds fördröjning.

Mitt tips: Köp och testa. Se till att få öppet köp på grejorna eller köp dem på nätet. Fungerar de inte, lämna/skicka tillbaka dem.

Självklart är det mycket bättre med en CAT6-kabel som ger möjlighet till riktigt gigabit, men enkelheten i nätverk över elnätet är fantastisk!

Permalänk
Skrivet av biggles:

Självklart är det mycket bättre med en CAT6-kabel som ger möjlighet till riktigt gigabit, men enkelheten i nätverk över elnätet är fantastisk!

Cat5e ger också möjligthet till "riktig gigabit".

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Helt riktigt, tänkte inte på latencyn.

En übersnabb googling jag nyss gjorde så menar folk på att de har mellan 1-4 ms till routern med sina homeplugs, andra forum jag tittat på visar samma resultat.

Då ska det inte vara några större problems

Visa signatur