Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

vattenkylning fråga!

Hej, har nu fixat så min bror skall fräsa vattenblock till mig. Skall man använda sig av aluminium eller koppar.
Samt har kollat rumt bland ritningsbanken om ritningar för vattenblock, men verkar som alla bilder inte funkar där (kanske gamla trådar)

finns det någon som vet en bra sida om detta "PÅ SVENSKA" med ritningar för Amd athalon cpu och graffekort (olika modeller) chip mått o dylikt??

Tacksam för svar.

Har sett att många använder värmepaketradiator för bil som kyl, men MC kylare är väl också små, finns det länkar med mc reservdelar någonstans???

Visa signatur

Vill helt enkelt modda!

Permalänk
Avstängd

Eftersom koppar leder värme bättre än vad aluminium gör så skulle iaf jag använda koppar.

Visa signatur

Propaganda renderar demokrati till en illusion, om än vacker och ståtlig, skenhelig och falsk, dölja den vår diktatur. Dimridån måste vi få bort, en synlig diktatur, skall träda fram i dagens ljus, en konung vi då hälsar och ser.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *GBG*uggbash
Eftersom koppar leder värme bättre än vad aluminium gör så skulle iaf jag använda koppar.

Har kollat upp lite grann, aluminium leder värme bättre än koppar.

Sen skall man tydligen (om man vill göra egna block) ha så mycket material (yta) som möjligt kvar som vattnet flödar genom då uppnår man optimal kylning i blocket! Och gärna ha ett högt block.

Visa signatur

Vill helt enkelt modda!

Permalänk
Medlem

Koppar har större värmekapacitet än aluminium. Alltså koppar är BÄTTRE och det har jag sätt test som styrker.

Att täcka så stor yta som möjligt i vattenblocket är inte alltid bäst.

Permalänk
Medlem

koppar är mycket bättre än alu med att kyla. såg något test där dom jämförde 2 identiska block ( ett koppar å ett alu) å koppar var 7 C kallare än alu.
den största skillnaden mellan dessa är vikten och att alu är mycket lättare material att jobba med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ])r()()pY

Sen skall man tydligen (om man vill göra egna block) ha så mycket material (yta) som möjligt kvar som vattnet flödar genom då uppnår man optimal kylning i blocket! Och gärna ha ett högt block.

Du är verkligen inne på rätt spår, mängden yta mot vatten är naturligvis väldigt centralt för god prestanda, titta bara på radiatorer).

Koppar har en betydligt bättre termisk ledningsförmåga än vad aluminium har: (koppar 401w/k m, och aluminium 237 w/k m , (27 grader c ) watt per tusen massa tror jag att det står för). Nästan dubbelt så bra alltså! Skulle verkligen rekommendera dig att använda koppar.

Visa signatur

Propaganda renderar demokrati till en illusion, om än vacker och ståtlig, skenhelig och falsk, dölja den vår diktatur. Dimridån måste vi få bort, en synlig diktatur, skall träda fram i dagens ljus, en konung vi då hälsar och ser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur får du de till att aluminium leder bättre än koppar? *nyfiken*

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem
Citat:

felfelfel....
Det är tvärtom