SiSoftware läcker testresultat: AMD Bulldozer mot Intel Sandy Bridge

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Förstår inte hur varken redaktionen eller folk tänker, när en produkt inte är släppt och nästan baserar ett fake test med slutsatsen att det är så.

Dom så kallade benchmark's som finns ute är inte äkta

Det har sagts på xs också för länge sen.

AMD självt gick ut med följande officellt:

JF-AMD har även kommenterat siffor många gånger och skrivit att dom inte alls överensstämmer med dom riktiga.

Jag personligen föreslår att ni väntar med att dra slutsatser om något som inte är presenterat.

Bulldozer kommer knappast bli en långsam processor.

Sen när skulle något stort företag som AMD, eller något annat företag för den delen, bekräfta läckta benchmark? Självfallet nekar de till alla benchmark som inte är släppta av dem själva. Visst, final BIOS, final drivers etcetc, men det kommer knappast ta dem förbi SB då problemet ligger i grundarkitekturen. Om nu inte dessa benchmarks är helst åt skogen felaktiga, så skulle jag redan nu kalla Bulldozer en flopp. 9 månader efter SB, presterar sämre än Sandy Bridge och priset har vi ingen aning om. De kommer nog alldeles säkert ligga över dagens X6 i pris, och då pratar vi om SB pris.

Får hoppas jag har fel.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Tycker inte häller de låter troligt att bulldozer är SÅ dålig, skulle AMD lyckas göra bulldozer SÄMRE än Phenom2 serien?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Jag väntar ut Ivy Bridge känns det som, för även om Buldozer inte är 29-40 % sämre, så vad kad det vara i bästa fall..lika bra som Sandy Bridge?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kRYSSET:

Jag tror det här är konspiration och fiffel från Intels sida, för att lura oss konsumenter att uppgradera maskinerna redan nu - och då välja sandy bridge istället för att vänta på Bulldozer.

Jag skulle påstå att SiSoftware har fått betalt för publicera det här resultaten...

Jag lutar lite åt det hållet också...väntar på officiella besked istället från ett för mig obetydligt företag som SiSoftware.

Permalänk
Medlem

Bulldozer måste bli rejält billig nu. 2000 kr för den absolut värsta FX vore kanske lagom

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Jag tror det här är konspiration och fiffel från Intels sida, för att lura oss konsumenter att uppgradera maskinerna redan nu - och då välja sandy bridge istället för att vänta på Bulldozer.

Jag skulle påstå att SiSoftware har fått betalt för publicera det här resultaten...

Haha den var rolig. Tror inte intel är direkt oroliga

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av 2good4you:

Förstår inte hur varken redaktionen eller folk tänker, när en produkt inte är släppt och nästan baserar ett fake test med slutsatsen att det är så.

Dom så kallade benchmark's som finns ute är inte äkta

Det har sagts på xs också för länge sen.

AMD självt gick ut med följande officellt:

JF-AMD har även kommenterat siffor många gånger och skrivit att dom inte alls överensstämmer med dom riktiga.

Jag personligen föreslår att ni väntar med att dra slutsatser om något som inte är presenterat.

Bulldozer kommer knappast bli en långsam processor.

Utan att säga varken bu eller bä om de här siffrorna, att AMD "förnekar" allt fram till lansering är väl knappast förvånande? Det säger noll och inget om huruvida de faktiskt är körda med äkta hårdvara eller inte, det bara visar att AMD:s PR-team kör "damage control".

I vilket fall, klart att det är intressant information enligt mig. Bulldozer är en helt ny arkitektur, och givetvis är alla prestandasiffror som kan ha någon form av relevans av värde. Att Sisoftware är ett företag med lång närvaro i branschen gör i mina ögon att det blir extra intressant. Givetvis handlar det ju dock om en rejäl skopa salt, som alltid med inofficiella resultat. De här siffrorna visar ju prestanda på mer eller mindre samma nivå som förra generationen, vilket onekligen känns rätt knepigt.

Personligen hoppas jag dock på att Bulldozer generellt presterar bra, jag vill se konkurrens i alla fall upp i medelklassen (nuvarande Sandy Bridge). Att BD inte rår på SB-E med första inkarnationen tror jag de flesta är överrens om vid det här laget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knuppe:

Bevisbördan ligger helt på den part som yttrar påståendet!
Du är som nån religös tok som vill att vi ska bevisa att gud inte finns och framtill dess tro på gud.

Vem som helst kan lägga upp lite bilder på "benchmarks", det är inget bevis för mig. Alla har vi olika krav på vad som får kallas för bevis, du kanske har väldigt låga krav medans mina kanske är högre vad vet jag.
Hittills finns inga bevis för att sisoft har fått tag på en riktigt Bulldozer-cpu och då har de därmed ingen trovärdighet.

Nej och vi har inga bevis för att dom är fake, du tror verkligen AMD skulle säga något annat än dom stämmer ej? Komiskt verkligen ;>

mm bra jämförelse med religion lol, försök igen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker testerna verkar ganska missvisande.
Är det inte mycket fokus på flyttal överlag där?
Jag har inte så bra koll på just vad som används till vad, men när jag läser testet så "känns" det som det är övervägande flyttal.

I flyttal kommer SB garanterat smiska BD, heltal däremot kan bli en fight i vissa scenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangnus:

Saab är ju hur stabila som helst.
Med Muller the magician vid rodret så kan dom nog klara sig tror jag.

Som nu riskerar åtal eftersom han planerar att undanhålla pengar till Kronofogden.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

On topic: Skulle väl inte tro allt för mycket på dessa siffror även om det till 50% kan vara någorlunda sant.

Permalänk
Medlem

Hoppas att AMD fortfarande kan konkurrera med Intel i det viktigaste dvs Prestanda/kr. Kanske blir det lättare att bli konkurrenskraftiga när det blir svårare att krympa kretsarna?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Förväntat mig mera prestanda.

Stämmer det att Phenom X6 har bättre prestanda jämfört denna Bulldozer mot Intel i7 2600K?
Detta hoppas man verkligen inte stämmer. Någon har gjort en stor miss i designen i så fall med den nya arkitekturen om det stämmer.
Kanske Bulldozer rev 2 fixar till sakerna. Phenom var ju inte den bästa vid lanseringen men längre fram med Phenom II visade de sig ju prisvärda och hyfsade.

Permalänk
Medlem

Så de kör med en 2600:a som bara har 6MB L3 cache istället för 8? Eller korrekturläser de inte? Slappisar.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Det ante mig, det tråkiga för amd är att man med enkelhet kan sätta intels k modeller till 4.6ghz med sekundärkylare, en långlivad rackare som kommer finnas med ett tag i sweclocker signarna.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Jag går ur tråden istället. Nyheten är som gjort för pajkastning och en extremt omogen diskussion. Det är inget annat än patetiskt att vissa stenhårt tror på värderna stämmer. Dom har ju gjort sig ganska uppenbara i tråden och jag undrar hur vida erfarenhet eller kunskap vissa har med sina uttalanden? Bevis att dom inte är äkta? Det är väl om något minst lika mycket tvivel på att dom skulle vara äkta, inte bara pga värderna som inte stämmer, utan folk medvetet gjort falska benchmarks och publicerat, och så har det varit i många många år. Att det är officiella tester från Sisoftware med en slutgiltig batch av Bulldozer kan ni glömma. Eventuellt återkommer jag med mer info.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

"Stämmer resultaten innebär det att AMD FX-serien, trots åtta kärnor och en ny arkitektur, inte ens spelar i samma liga som Intel Sandy Bridge. Skillnaden i prestanda mellan de båda kombattanterna är så stor att frågan snarare är om AMD klarar av att utmana flera år äldre Intel Lynnfield/Nehalem-baserade processorer.

För att ytterligare strö salt i såren lanserar Intel en upphottad variant av Sandy Bridge (Sandy Bridge-E) i november. I början av 2012 går processortillverkaren över till 22 nanometers tillverkningsteknik med arkitekturen Ivy Bridge. AMD befinner sig en generation efter Intel och kan i värsta fall vara helt uträknade ur prestandaligan för en lång tid framöver."

Sorglig läsning för oss som hoppades på konkurrens på marknaden men för en medel/ prestanda dator så finns amd fortfarande inte på kartan om detta stämmer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen dom har fel, 40% är inte lite kan acceptera 20% där 2600k ligger på normal klockning men fan inte 40%....
Bådar inte gott för konsumenter och AMD själva =(

Permalänk
Medlem

Lite inte på de här siffrorna! Det står ju inte ens vilka processorer det är. Det kan vara den billigaste bulldozer mot en underklockar 2600k. Och sen verkar allt lite konstigt. De är noga med att skriva hur mycket snabbare sandy-bridge är. Och om de nu skulle fått tag ett exemplar av bulldozer kommer ändå inte slutprodukten vara likadan. Helt klart fake.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Jag vill se tester på flertrådade mjukvaror som Blender, Maya, UDK etc. sådant Amd har varit prisvärda i(och som berör mig när det kommer till CAD rendering)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

väldigt segt... fast det stämmer överens med några läckta benchmarks på semiaccurate eller var det var där bulldozer visade sig ha lägre prestanda än phenom x6... lustigt att de la på fx-stämpeln när de redan visste hur uselt processorerna presterade... var det bara för att lura folk? kass ipc och så låg klockfrekvens som 2,8 ghz... wow... amd borde ha satsat på en ny arkitektur istf att packetera om deras gamla skit ännu en gång... klart, de hade säkert inte resurser till det ändå.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att man ska lita fullt ut på dessa siffror. Det är bättre att vänta på officiella siffror, men jag hoppas verkligen att dom inte kommer vara till lika stor besvikelse som dessa, för det här är bara pinsamt av AMD om det stämmer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Jag går ur tråden istället. Nyheten är som gjort för pajkastning och en extremt omogen diskussion. Det är inget annat än patetiskt att vissa stenhårt tror på värderna stämmer. Dom har ju gjort sig ganska uppenbara i tråden och jag undrar hur vida erfarenhet eller kunskap vissa har med sina uttalanden? Bevis att dom inte är äkta? Det är väl om något minst lika mycket tvivel på att dom skulle vara äkta, inte bara pga värderna som inte stämmer, utan folk medvetet gjort falska benchmarks och publicerat, och så har det varit i många många år. Att det är officiella tester från Sisoftware med en slutgiltig batch av Bulldozer kan ni glömma. Eventuellt återkommer jag med mer info.

Tror det är många här som vill se AMD misslyckas. Dessa personer vill uppenbarligen även välkommna ett monopol med öppna armar.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

I siffrorna så verkar Bulldozer inte köra fullt ut, verkar snarare ha sänkts i prestanda för att nå upp till Sandy Bridge då tidigare resultat har visat att den lägsta 8-core Bulldozer har nått upp i prestanda mot Intel 980x, vilket är Intels kommande superprocessor, näst bästa Intel kommer ha.

Att man testat en ofärdig Bulldozer mot en fullutvecklad Sandy bridge processor är bara fel, ett försök möjligtvis köpt av Intel för att producera falsk data för att uppmuntra folk till att köpa Sandy Bridge, en processorserie med lägre prestanda, mycket lägre.

Permalänk

Helt otroligt, tycker nyheterna blir mer och mer vinklade för att bara spegla Intels vinklade propaganda. Och att folk sväljer allt med hull och hår utan att ens försöka granska lite är något som jag inte förstår. Sweclockers nyheterna börjar liknas vid aftonbladets nyheter, dvs fulla med lögner. Jag tror definitivt på att detta är fulspel från intels sida, för vad är det som säger att de slutat med fulspelet? Likadant som att en politiker skulle sluta ljuga för att han påstått det tidigare. Jag tror man skall ta detta med en stor dumptruck med salt för att trovärdigheten i detta testresultat luktar fake på lång väg. Jag tror dessutom som vissa nämnt tidigare i tråden att AMD inte skulle göra Bulldozer sämnre än sin förra generations Phenom 2. Det blir ju i sådana fall en stor motsägelse, dessutom så har ju inte konsument versionerna ens släppts iväg till testlabb och dylikt. Det är ju endast serverversionnera som är närmast en release. Här är en länk so kan vara av intresse: http://lenzfire.com/2011/09/amd-bulldozer-benchmarks-released...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Sen när skulle något stort företag som AMD, eller något annat företag för den delen, bekräfta läckta benchmark? Självfallet nekar de till alla benchmark som inte är släppta av dem själva. Visst, final BIOS, final drivers etcetc, men det kommer knappast ta dem förbi SB då problemet ligger i grundarkitekturen. Om nu inte dessa benchmarks är helst åt skogen felaktiga, så skulle jag redan nu kalla Bulldozer en flopp. 9 månader efter SB, presterar sämre än Sandy Bridge och priset har vi ingen aning om. De kommer nog alldeles säkert ligga över dagens X6 i pris, och då pratar vi om SB pris.

Får hoppas jag har fel.

Att du ens orkar argumentera med 2good4you är fint att se, men tyvärr lär du precis som jag tröttna snart. Det finns bara ett "lag" i hans värld

Och visst bör man ta dessa uppgifter, precis som alla andra, med två skopor salt, men från en såhär pass respekterad källa (i alla fall i mina ögon?) och så nära lanseringen så kan man ju åtminstonde dra slutsatsen att det inte ser jättebra ut för AMD.. minst sagt tråkigt då marknaden som vanligt hade mått bra av konkurrens, men men.. Hoppet sägs ju vara det sista som lämnar människan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Pajkastning känns väldigt onödig. Det har presenterats precis lika mycket bevis i den här tråden för att siffrorna är sanna som för att dom är falska, det är noll i båda fallen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Phenom X6 1100T Whetstone FPU = ca 58 GFLOPS...
X6 1055T 2.8Ghz = 48 GFLOPS = samma som i7 2500K
Bulldozer enligt bilderna whetstone/drystone 54.64... GOPS? förkortning på GFLOPS? kombinerad?

Skulle varit bättre om man sett FPU och ALU separerat...

Men ALU är snabbare på Phenom x6 1100T med upp till 74 GFLOPS
1055T 2.8Ghz = 62GFLOPS

Något verkar inte stämma riktigt. Kanske de endast fick 4 ALU i testet att användas? SAmt ignen Turbo? endast basclock?

Permalänk
Entusiast

Om detta stämmer så är det tråkigt för oss konsumenter. Ju mer konkurrens, desto bättre priser och desto mer pressas tillverkarna att komma med nya lösningar och idéer

Permalänk

Är de riktiga?

Permalänk

Om den lista Gigabyte råkade lägga ut för ett tag sen stämmer så är denna AMD som testats den klenaste av de åtta kärniga. Kan ju bli intressant att se vad den som går med 3,6 GHz basfrekvens klarar...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.