SweClockers drop!
Permalänk

Hemma Server

Tja!
Jag tänkte bygga en liten server att ha där hemma i ett överskåp till en gardrob. Servern ska vara sval och tyst. Har en gammal p4 idag som både låter och blir väldigt varm samt väldigt instabil. Idags läget kör jag win 7 för det var lätt att få igång alla funktioner som jag behöver, utorrent med utorrent webgui, och smb utdelningar så man kan köra xbmc på htpc:n. Jag provade lite lätt med freenas i början men tyckte det var lite krångligt. Hade det varit någon större effekt skillnad om jag kört freenas, eller är det hugget som stucket?

Det jag tänkte köpa för servern är:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/871142/2011-09-15

Jag tänkte använda mitt gammla chassi men jag behöver en ny nätdel. Finns det bra billiga till nätdelar till denna uppsättningen? Eller ska man köpa nått litet nytt chassi med extern nätdel? Isåfall hur många watt behöver man i runda svängar?

Permalänk
Medlem

Det låter som ett kul projekt!

Kolla om du hittar en teknisk spec för moderkortet på tillverkarens hemsida och se vilken effekt den är specad för. På detta adderar du ca 15W per hårddisk (hårddiskar kan dra extra mycket precis vid uppstart) så bör du vara i hamn med vad nätagget behöver leverera.

En jämförelse du kanske har nytta av: Servern i min signatur använder PicoPSU-80 med en 72W extern nätadapter (just 72-wattaren hade extra bra pris). Detta är bra marginal mot vad servern faktiskt drar under drift, jag har mätt upp denna effekt till 44 W.
Jag har för mig att jag räknade med 50W för mobot + 15 W för HDD:n = 65W och sedan valde jag det alternativet som var närmast uppåt.

Sammanfattningsvis: Med vanliga nätagg så kommer du knappast ha brist på effekt, det handlar mer om att det ska leverera stabil och jämn spänning och ström. När det kommer till tysthet så finns det inget som slår PicoPSU, men det kostar betydligt mer per watt än ett traditionellt nätagg.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Windows 7 har bra strömsparfunktioner så du lär inte spara effekt på att köra FreeNAS istället. Det blir nog ungefär samma effektbehov. Däremot kan det ju vara ett tillfälle att prova på något annat än Windows men det är ju valfritt vad man vill köra.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är säkert najs. Har själv ett asus i servern med e350 fusion och är grymt nöjd! Blir inte varm och drar väldigt lite ström!

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du köra RAID kan det vara bättre med något annat märke - WD Green-diskarna är inte speciellt effektiva eller långlivade i RAID.

(http://www.networkedmediatank.com/printthread.php?tid=20686, http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/959799-hur-radd-sk...)

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W