Datorn hittar ej mitt trådlösa nätverk

Permalänk
Medlem

Datorn hittar ej mitt trådlösa nätverk

Har nyss köpt en router att ha hemma, en ASUS RT-N56U. Kopplade in den till uttaget i väggen, och till min stationära dator med kabel. Installerade den, eller det gjorde den i stort sett själv. Den uppkopplingen fungerar utan problem. Startar upp det trådlösa utan att direkt ändra några inställningar (kör det mesta på auto, samt WPA personal). Med den inställningen är det inga problem för min iPhone att hitta det trådlösa nätverket. Nu kommer vi till det skumma, startar upp min bärbara dator, den hittar alla nätverk i huset MEN INTE MITT NÄTVERK.

Sitter och försöker klura ut vad som är felet. iPhonen hittar ju mitt trådlösa nätverk så där kan felet inte vara. Den bärbara hittar alla andra trådlösa i huset så där kan ju felet inte heller vara...?

Är det någon som har den blekaste aning, eller ska man bara ge upp allt som vanligt och inse att datorer gör som de behagar?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Prova göra lite ändringar i inställningarna, till exempel prova byt namn på SSIDt.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Testat byta namn, testat byta kanal, testat köra öppet nätverk, testat låsa det till B-nätverk, testat.. ja, allt. Den bärbara vägrar bara identifiera det.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

exakt detta hände för mig, trådat fungerade, mobilen fungerade, men INTE min trådlösa dongel till datorn (som också såg alla andra nätverk i närheten), det jag gjorde va att reseta routern......
jag har dock ingen aning om va som orsakade problemet ?

men som Ackelind säger, prova ändra lite inställningar på routern..

edit: iom att routern har både 2,4ghz och 5ghz band, prova stäng av nåt av dem.

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Hittat en lösning nu, fick det faktiskt att fungera plötsligt när jag bytte kanal bara. Gick inte att köra auto, utan fick välja någon för 2,4GHz-bandet. Tydligen stödjer min bärbara ändå bara B/G, vilket gör att 5GHz ändå inte kan utnyttjas (minns jag fel eller är det bara A och N som kan använda 5GHz?)

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Stämmer, N har stöd för 5 ghz, A kör bara 5 ghz. Skönt att du fick det att fungera iallafall!

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Kör du WPA-2 på routern och har du testat att sätta en statisk DNS-och IP-adress på det trådlösa nätverkskortet?
Har själv fått göra det för att min bärbara inte ska tappa förbindelsen med min router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Kör du WPA-2 på routern och har du testat att sätta en statisk DNS-och IP-adress på det trådlösa nätverkskortet?
Har själv fått göra det för att min bärbara inte ska tappa förbindelsen med min router.

Testade till och med att köra oskyddat. Problemet var inte att jag tappade förbindelsen, problemet var att jag inte ens hittade något SSID. Helt borta bara.

Nu återstår nästa enorma bekymmer. Att lära sig att använda den "enkla" funktionen för hur man delar filer i windows 7. Det verkar kort och gott omöjligt utan en månadslång kurs.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med min Acer Aspire one 522 och D-link dir-635.

Dock så räckte det med en omstart av routern för min del.