Uppgradera datorn (främst grafikkortet)

Permalänk
Inaktiv

Uppgradera datorn (främst grafikkortet)

Hej,

har tänkt uppgradera min dator lite. Min dator idag:

2 Quad Q9400 - klockad till 3,3GHz
Gigabyte GA-EP45-DS3L
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB
XFX GeForce 9800GTX+
Nätagg: Corsair VX550W

Tänkte uppgradera grafikkortet till: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823479
och minnena till: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=772726

Vad tror ni om detta? Några bättre förslag? Är det pengar i sjön att installera fler minnen? Orkar nätagget med efter överklockning av processorn och grafikkortet?

Budgeten ligger runt 3-3500:-.
Som för så många andra så gäller uppgraderingen inför Battlefield 3.

Permalänk
Medlem

Skippa minnena, det är pengar i sjön. Lägg dom pengarna på grafikkortet också istället, blir väl iofs ingen högre klass på grafikkortet pga det så då kan du hellre spara pengarna

Permalänk
Medlem

För mig blev det en del skillnad med 4gb och 8gb men tror det är ganska personligt, sen stödjer ditt moderkort troligen inte DDR3 minnen. Grafikkortet kan bli för beast för processorn alltså flaska, men skriver det inte i sten utan någon med mer erfarenhet kan svara på det.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Vilka inställningar vill du köra på?

Jag skulle gissa att ett 570 klarar medium-high

Annars ser det prima ut processorn kommer du klara dig prima på:)

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Rätt dum att uppgradera dina minnen. Då Gigabyte GA-EP45-DS3L inte stöder ddr3 (enligt komplett)
Du har valt ett grafikkort som kommer hänga med bf3 rätt bra. Bara återstå och se hur mycket din processor flash halsar.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd

Har ditt moderkort endast 24+4 pin strömförsörjning? i så fall kan du inte ha något kraftigt kort (vet inte var gränsen går). Men uppgradera kan du säkert. Finns en tråd om hur det fungerar i grafikkortsdelen, gjort av Zcenicx som kan det där

Optimalt skulle vara att byta moderkort kanske då. Om det finns något begangnat.

Permalänk
Inaktiv

Okej, jag tror det får räcka med ett 570, går ju att överklocka det lite också.
Bra, hade missat att det inte hade DDR3 stöd.. så jag klarar mig med 4 gb minne?

Kanske är gränsfall om 24+4 pin fixar överklockning av både processorn och grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon98710:

Okej, jag tror det får räcka med ett 570, går ju att överklocka det lite också.
Bra, hade missat att det inte hade DDR3 stöd.. så jag klarar mig med 4 gb minne?

Kanske är gränsfall om 24+4 pin fixar överklockning av både processorn och grafikkortet?

Ett 570 drar största delen av sin ström direkt från nätagget, vilket nätagg har du btw?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Inaktiv

Har ett Corsair VX550W.

Läste lite i Zcenicx guide (mycket bra!). Enligt den drar GTX 570 73W från moderkortet och resten genom två 6-pinskontakter. Min processor, Q9400, drar 95 W. Enligt samma guide kan 4+24 pin max leverera 150 W + Processorn har 90W dedikerat.

Alltså har jag då (150+90)-95-73 = 72 W marginal att överklocka med. Detta måste väl räcka för att överklocka lite?

Blir det problem att ha processorn överklockad som det är nu(@ 3,3 Ghz) om jag monterar i ett GTX 570?
Känns inte som jag ska vara i närheten av att förbruka de resterade 72 W då. Grafikkortet tänkte jag endast överklocka utan att ändra spänningen i så fall.

Permalänk
Inaktiv

Zcorc: Har väl tänkt mig försöka uppnå att ha inställt på high. Inget krav, men vore kul.