Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Gamingdator för 11 000kr

Tjena,

Jag har kollat runt en hel del nu och det börjar bli dags att köpa en dator. Min budget ligger runt 10 000-12 000 och jag har satt ihop en dator som jag tror är bra. Det jag undrar är om ni har några synpunkter på komponenterna och om ni tror de går bra ihop! Jag är lite osäker på om jag ska ta i5 2500k istället för i7:an men jag vill vara säker för framtiden. Sen har jag inte så bra koll på moderkortet eller nätagget om det finns bättre för samma peng!

Chassi: Fractal Design R3 med USB3
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA
SSD: Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB
Hårddisk: Seagate Barracuda® Green 2TB
Minne: Corsair Vengeance 8 GB 1600 MHz
Nätagg: XFX CORE EDITION 850W PSU
Processor: Intel i7 2600k
Moderkort: MSi Z68A-GD65

tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

svar, ja tack!

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter "maxa" spel hade jag nog personligen dragit ner på processorn och lagt mer pengar på grafikkortet, kanske köra cf/sli istället med två sämre kort då detta ger mer spel prestanda. Eller lägg pengarna på ett bättre grafikkort eftersom skillnaden mellan i5 och i7 är inte så stor i spel, utan det viktigaste är som sagt grafikkortet.

Visa signatur

Stationär: GTX 780 & Intel i7 4770k
Bärbar 1: Lenovo Yoga Pro 3 256 gig ssd & 8 gig ram
Bärbar 2: Apple rMBP 13" 256 gig ssd & 8 gig ram
Surfplatta: Ipad Air 2

Permalänk
Medlem

Jag är inte extremt kunnig, men kan hjälpa till lite grann.

Kör på i5 med den budgeten, som är mycket mer prisvärd, hyper-threading som i7 klarar används inte i spel idag.

Ett dyrt moderkort, kommer du verkligen använda extrafunktionerna? Annars kan du lägga dig strax över tusenlappen istället.

Planerar du för att ev. köra SLI i framtiden? Har för mig att ASUS gtx 570 kan bli trångt, någon får gärna rätta mig. Ska du inte köra SLI är ditt nätagg onödigt starkt, 650w räcker i så fall. Och som sagt, ett billigare moderkort i det fallet.

Annars ser det fint ut...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!