PC-Konsulten/Clevo, nån som äger en sådan ? rek på likvärdiga speldator önskas också.

Permalänk
Medlem

PC-Konsulten/Clevo, nån som äger en sådan ? rek på likvärdiga speldator önskas också.

Tjenare moss.

Har lite funderingar inför nästa Laptop inköp

Tittat runt en del o hamnat hos PC-Konsulten som bästa alternativ.
Självklart tittat på AW men det är et jävla prishopp för samma prestanda.

Så då har jag lite funderingar ang Clevo systemet.

Om man bestämmer sig för att ta en Clevo genom PC-Konsulten :

1. Hur är ljudnivån på datorn vid vanligt användande ?
Dvs, låter den som ett reaplan när man enbart surfar o fördriver tiden eller är den tyst som dagens datorer ?

2. Vilket chassi bör man välja ?
x768 el x2560, ser att 2560 innehaver en desktop CPU, men hur mycket förlust är det att köra en mobile CPU ?
x2560 verkar ha en jädrans massa fläktar på undersidan av datorn, dock sitter man med burken i knät o då är ju frågan om dom gör nån vidare nytta
o om inte en x768 är ett bättre alternativ.
O hur är dom storleksmässigt jämfört med varandra mon tro ?

3. Hur verkar kvaliten på datorn i sig själv ?
Har egentligen varit enormt sugen på en asus GR burk såsom 74'an, dock är ju grafikkortet klent i jämförelse med vad man får av en Clevo.

4. Har fått för mig att ett GTX580 är ett bättre alternativ än 6990. Är jag ute o cyklar eller är 580'n det bästa alternativet ute på marknaden just nu ?

5. Har nån provat en SLI uppsättning o hur är då ljudnivån på denna vid normalt användande ?
Vill helst ha en burk som inte låter som f vid surfning osv, att dom blåser på vid spelande är helt ok.

6. i7 eller i5 ? pengarna bortser vi ifrån.
vilken är mest prisvärd inom dom 2 olike segmenten pris/prestanda.

Finns det nåt annat bra alternativ till Clevo egentligen ?
Som sagt, tittat på AW's MX17 o det blir snabbt tio lakan extra för samma konfiguration o det veta fasen om det är värdt,el ?

Tacksam för svar o synpunkter.

Permalänk
Avstängd

har haft en Clevo innan och var toknöjd, kommer tyvärr inte ihåg vilken modell exact det var, men någon av deras äldre 15".
Bra byggkvalité tyckte jag, lät inte så det störde mig.

Har min andra på G nu, deras P180HM med dubbla 560m SLI.
Så fort den kommer hem till mig så kommer jag lägga upp bra med bilder och dom tester en lekman kan göra :p.

580 är marginellt bättre än 6990, men 6990 är MYCKET billigare än 580, jag hade valt 6990 i alla lägen.

AW känns inte som ett alternativ då dom bara är dyra.
Kolla runt på deviltech.de brukar vara billigast för mig iaf, 2 års garanti där med.

Permalänk
Skrivet av Myrmidon:

Tjenare moss.

Har lite funderingar inför nästa Laptop inköp

Tittat runt en del o hamnat hos PC-Konsulten som bästa alternativ.
Självklart tittat på AW men det är et jävla prishopp för samma prestanda.

Så då har jag lite funderingar ang Clevo systemet.

Om man bestämmer sig för att ta en Clevo genom PC-Konsulten :

1. Hur är ljudnivån på datorn vid vanligt användande ?
Dvs, låter den som ett reaplan när man enbart surfar o fördriver tiden eller är den tyst som dagens datorer ?

2. Vilket chassi bör man välja ?
x768 el x2560, ser att 2560 innehaver en desktop CPU, men hur mycket förlust är det att köra en mobile CPU ?
x2560 verkar ha en jädrans massa fläktar på undersidan av datorn, dock sitter man med burken i knät o då är ju frågan om dom gör nån vidare nytta
o om inte en x768 är ett bättre alternativ.
O hur är dom storleksmässigt jämfört med varandra mon tro ?

3. Hur verkar kvaliten på datorn i sig själv ?
Har egentligen varit enormt sugen på en asus GR burk såsom 74'an, dock är ju grafikkortet klent i jämförelse med vad man får av en Clevo.

4. Har fått för mig att ett GTX580 är ett bättre alternativ än 6990. Är jag ute o cyklar eller är 580'n det bästa alternativet ute på marknaden just nu ?

5. Har nån provat en SLI uppsättning o hur är då ljudnivån på denna vid normalt användande ?
Vill helst ha en burk som inte låter som f vid surfning osv, att dom blåser på vid spelande är helt ok.

6. i7 eller i5 ? pengarna bortser vi ifrån.
vilken är mest prisvärd inom dom 2 olike segmenten pris/prestanda.

Finns det nåt annat bra alternativ till Clevo egentligen ?
Som sagt, tittat på AW's MX17 o det blir snabbt tio lakan extra för samma konfiguration o det veta fasen om det är värdt,el ?

Tacksam för svar o synpunkter.

1. Har en X256C, ljudnivån vid vanligt användande är minimal. Knappt hörbar.

2. Du ska aldrig sitta med en high-end laptop i knät eller direkt på mjuktunderlag, använd kylplatta om du ska ha den i sängen/knät. X2560 är ett monster. Det är mindre bärbar än X768, tjockare och tyngre men du har grym prestanda i den. Söker du en bärbar skulle jag gått för x256c alt x768. Är det en släpbar PC som du önskar extremt tryck i så är 2560 ett bättre alternativ.

3. Kvalitet på dom bärbara är märkbart bättre än "vanliga" laptops. nu har jag inte kännt på 2560 pcen. Men dom andra är extremt solida, rubber finish gör att den inte känns plastig. Stilren design.

4. 580M är mycket dyrare men har stöd för lite fler funktioner. Min åsikt är att det inte är värt pengarna om man nu inte absolut vill ha 3D alternativ. (upp hypat i mina ögon). Kika på dessa sidor,

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6990M.57308.0.html
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-580M.56636.0....

5. http://forum.notebookreview.com/sager-clevo-reviews-owners-lo...

6. Beror på vad du ska använda datorn till. PT är det inte många spel som är CPU beroende mer på GPU (sc2 är mer CPU beroende). Hur det är i framtiden är ovist, men det kommer mer CPU beroende spel.

Mvh

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Medlem

Så då bör det inte va nån större skillnad på ljudnivån från en x256 --> 768/2560 vid vanligt användande ?

Funderade på en x768 så man kan ha en SSD för OS o en standard disk för lagring.
x256' an har 15" så den faller bort helt då jag sitter med 17" nu o inte vill byta ned mig.
Frågan är om jag kommer ångra mig om jag tar en 768 då den inte har stöd för SLI/CF...
Priset sticker snabbt iväg på en 2560, men frågan är om man inte får enormt mycket mer pc för pengarna.

Dock har 580'n stöd för PhysX vilket var enormt attraktivt för nåt år sen o det är nog det som lockar fast prislappen är lite högre.
Med PhysX stödet avlastar man väl ändå cpu/gpu'n en del jämfört med ett 6990 el liknande utan PhysX.
580'n är något snabbare i dom flesta spel också efter vad jag läst mig till på Notebookcheck, dock är det svårt att få ett konkret svar från nån testsida tycker jag då mycket handlar om priset också.

Ang SLI uppsättet så var nog funderingen om en sådan konfiguration väsnas tråkigt mycket vid surfning el om det är tyst som vanlig laptop.

Ang cpu´n så bör det inte va nån märkbar skillnad från en laptop --> Desktop cpu vid spelande menar du eller ?

Permalänk
Medlem

X-768 (22.190,00 kr)

+ AUO B173HW01 V4 blank skärm (längre leveranstid)
+ Perfekt pixelgaranti - 0 döda pixlar inom 14 dagar (efter leverans från oss)

+ I7 2720QM 2,2-3,3 GHz 6 MB, 45 W

+ 8 GB Kingston HyperX DDR3 1600 mHz (2x4GB)

+ NVIDIA GeForce GTX 580M 2 GB

+ Crucial M4 128 GB SSD
+ 500 GB 7200 rpm

+ Blu-ray-combo (Blu-rayspelare & DVD-brännare)

+ Intel Centrino Advanced 6200 - endast trådlöst (2 antenner)

+ IC Diamond 7 - cpu & gpu (kylpasta)

Detta är kofigurationen jag funderat på.. Känns mera aktuellt än en 2560 då det blir nästan tio lakan extra.
CPU'n var tillfälligt slut på lager, men har för mig att den behövs för att köra 1600Mhz minnen. Lite osäker på om 2630qm sväljer dom utan att klocka ned ??

En totalt idiotisk konfiguration eller ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myrmidon:

Dock har 580'n stöd för PhysX vilket var enormt attraktivt för nåt år sen o det är nog det som lockar fast prislappen är lite högre.
Med PhysX stödet avlastar man väl ändå cpu/gpu'n en del jämfört med ett 6990 el liknande utan PhysX.

Får man fråga vilka spel du kör som använder PhysX i sådan utsträckning så det är värt att lägga pengar på det?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Absolut inget jag har lagt ned nån tankeverksamhet på.
Som jag skrev tidigare var det aktuellt för ett par år sen, vet inte hur det ser ut i dagens läge som sagt..

Men jag lägger heller ned ett par tusen extra på Gfx kortet om ett GTX580 ger mig mer prestanda i en längre period jämfört med ett 6990..

Men är väldigt kluven här då man egentligen inte får nåt 100% svar i testerna man läst vilket som egentligen gäller då dom jämför pris/prestanda.

Ett alternativ är kansk o köra ett 6990 nu o uppgradera nästa år till ett nyare, va vet jag :/

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte exakt koll på cpu-priserna på PC-konsulten, men om datorn är huvudsakligen till spel vet jag inte om det är så motiverat att gå upp till 2720QM, jag tyckte inte det iaf. Tror grafikkortet kommer begränsa innan processorn. Du har dock rätt att 2630QM ej stöder 1600MHz minnen, men har för mig att de bara kommer klockas ner.
Kan vara värt att veta att förutom den lilla prestandaskillnaden och stora prisskillnaden mellan 580M och 6990M så utvecklar 580M lite mindre värme också. Ca 5 grader har jag fått förklarat

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Om minnene klockas ned är det ju ett onödigt inköp. Då är det bättre o satsa på 1333 minnen.
Men ska man ha ett nytt system så känns det ju fel o gå ned till 1333 när 1600 finns tillgängligt.
Nån effekt bör det ha skulle man tycka samt om man kör OS på SSD så bör prestandan bli optimal.

Sen är frågan om vilket Gfx kort man bör välja o varför eller om man ska satsa dom extra tusen på största modellen o köra SLI.
Känns lite både och med att köra SLI/CF. Hur länge står det sig,bättre o köra single o uppgradera senare..

På en stationär dator har man kört SLI senaste åren, men man har nog inte varit lika fundersam med kompatibilitet osv längre fram i tiden + prislappen blir rätt kraftig med SLI jämfört med att uppgradera ett single kort längre fram. En Laptop har ju sina begränsningar.

Kan bli lätt tokig på detta.

Men vad jag förstår så är ialf en Clevo ett bra alternativ som är tyst som vanliga laptops men med xtra kräm när det behövs.
Kvalitet är som andra om int bättra och möjlighet till viss uppgradering finns vilket inte görs på andra Laptops.

har jag fattat rätt då o är konfiguration jag tittat på helt ok eller bör den ändras ?

Permalänk
Medlem

Om priset inte spelar så stor roll så ser det fint ut

Visa signatur

HTC One X

Permalänk
Medlem

http://www.notebookguru.de/en/Notebooks/Guru-RAIN-i7-config.h... springer i cirklar kring datorn du skrev om tidigare för samma pris får du 6990m i cf + en bättre processor. Detta monster piskar många stationära datorer i 10 k klassen

Visa signatur

Stationär: GTX 780 & Intel i7 4770k
Bärbar 1: Lenovo Yoga Pro 3 256 gig ssd & 8 gig ram
Bärbar 2: Apple rMBP 13" 256 gig ssd & 8 gig ram
Surfplatta: Ipad Air 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av qurmy:

http://www.notebookguru.de/en/Notebooks/Guru-RAIN-i7-config.h... springer i cirklar kring datorn du skrev om tidigare för samma pris får du 6990m i cf + en bättre processor. Detta monster piskar många stationära datorer i 10 k klassen

Hamnar på 2759 Euro med en konfig som ovan fast med 6990 CF...

Processor:
Core i7 950 3,06 - 3,33 GHz 8 MB Cache 4.8 GT/sec

Memory:
8 GB DDR3 1333 MHz

Screen:
17,3 Zoll FullHD LED TFT 1920x1080 Pix NonGlare Type

Webcam:
2.0 MegaPixel

Graphics Card:
AMD Radeon HD 6990M with 2048 MB GDDR5 RAM
SLI Graphics Card:
AMD Radeon HD 6990M with 2048 MB GDDR5 RAM

Optical Drive:
8x Multi DVD Burner

Hard Drive:
120 GB SSD Intel X25-M MLC Elmcrest 510

2. Hard Drive:
500 GB Seagate Momentus 7200 rpm

3. Hard Drive:
without
RAID Configuration:
without

Wireless LAN:
Wireless-N 1000 Intel

Bluetooth:
Bluetooth 2.0 EDR

TV-Modul:
without

Mouse:
without

Carry Case:
17 inch Standard

Keyboard:
Schweden / SWE

Operating System:
without
Installation:
i have not selected an operating system

Zero Dead Pixel Guarantee:
Zero Dead Pixel guarantee for 6 Month
Warranty:
24 Month Premium Warranty PickUp & Return

Missuppfattade jag nåt med din länk ?

Hur är notebookguru att handla från ?

Permalänk
Medlem

Notebookguru är i princip en tysk enmansfirma vad jag förstått, folk har i alla fall fått sina laptops när de beställt därifrån därifrån. Andra alternativ är www.mysn.de och www.deviltech.de. MySN är väl de största.

Permalänk
Medlem

Deviltech verkar ok, dock lite tråkigt utbud :S
dvs, SLi versionen verkar enbart va 2x 560.
Må hända dom vill tömma lite lager innan 6990 o 580 Sli / CF dyker upp..

Permalänk
Medlem

Såg tyvärr ej sdd disken, utan den blir priset ungefär samma, däremot är grafikkortet och processorn mycket viktigare i spel. Vill du kan du dock köra 560 i sli för 19.200 + ssd disken även denna bättre prestanda med grafikkorten. Processorn i datorn från notebookguru bättre i spel som bf3 med mera och videoredigering etc. Men hade som sagt hellre då skippat ssd disken och tagit två 6990 i cf (23 388,24 SEK) för en mycket bättre dator. Då dessa kommer maxxa alla datorspel utan probs.

Är även jag själv innne på samma spår dock med mindre budget
- http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Visa signatur

Stationär: GTX 780 & Intel i7 4770k
Bärbar 1: Lenovo Yoga Pro 3 256 gig ssd & 8 gig ram
Bärbar 2: Apple rMBP 13" 256 gig ssd & 8 gig ram
Surfplatta: Ipad Air 2

Permalänk
Medlem

Hmm.. fick man lite att fundera över.
Dock tog jag en titt xtra på pc-konsulten o om jag skippar SSD för tillfället så får man denna konfen:

X-2560 (22.870,00 kr)

+ Standard 1920x1080 blank
+ Utökad garanti - max 2 döda pixlar inom 14 dagar (efter leverans från oss) (120,00 kr)
+ I7 960 3,2-3,46GHz 8MB- 4 kärnor (200,00 kr)
+ 12 GB Kingston ValueRAM DDR3 1333 mHz (3x4 GB)
+ 2 x Radeon 6990M, 2 GB, GDDR5, DX11 (3.000,00 kr)
+ 500 GB 7200 rpm (600,00 kr)

+ DVD-brännare
+ Intel Centrino Advanced 6200 - endast trådlöst (2 antenner)
+ IC Diamond 7 - cpu & gpu (150,00 kr)

Så då är det inte direkt nån prisskillnad från Tyskland el ?

En annan fördel om man tar pc-konsulten skulle va omman slänger ut 1700 xtra o får en
AUO b173hw01 V4 skärm. denna ska va betydligt bättre än standard skärmar va ?

Byter ut 1333minnena mot 1600mhz.

osäker på om jag ska slänga in en BR/DVDRW spelare så man har.. vet int om det är overkill dock. kommer väl inga BlueRay spel direkt gissar jag på ?

Är detta en ok konfig, eller finns det vettigare alternativ ?

Kommer en CF att låte som fan vid vanligt surfande ?

Permalänk
Medlem

SSD gör skillnad i spel. Men man ska inte snåla på grafikkort till fördel för en SSD. Det kommer du ångra senare i sådana fall. enklare att köpa till en SSD senare än att upgradera grafikkortet senare.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta stämmer, men på Malibal.com (Amerikansk Clevo-återförsäljare) står det att man behöver I7 990X modellen på CPUn för att det ska stödja mer än 1066MHz minnen. Låter underligt, men så står det. Någon som vet?

Visa signatur

HTC One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Vet inte om detta stämmer, men på Malibal.com (Amerikansk Clevo-återförsäljare) står det att man behöver I7 990X modellen på CPUn för att det ska stödja mer än 1066MHz minnen. Låter underligt, men så står det. Någon som vet?

har kollat på Intels sida ang CPU´s.. dom flesta stödjer inte 1600minnen...

Känns lite kasst o nu vet man inte vad man ska satsa på.. blir nog snart en mellan burk med ett single 580kort..

Permalänk