Är Logitech Z906 Något Att Ha?

Permalänk
Medlem

18k + kablar som inte ingår
Alltså jag kan ge dig tusen alternativ, i slutändan är det ändå du som skall ha dem och inte jag.
Säg en budget, så kanske det blir lättare, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

18k + kablar som inte ingår
Alltså jag kan ge dig tusen alternativ, i slutändan är det ändå du som skall ha dem och inte jag.
Säg en budget, så kanske det blir lättare, vem vet.

jag har sagt en budget tidigare. runt 2k...

Permalänk
Rekordmedlem

Hörseln är som bäst när du är mycket ung, närmast nyfödd, för det är då du ska lära dig att tala och då behöver du lära dig att härma ljuden som folk runtomkring gör, små barn har däremot dålig syn, men man behöver inte synen mycket innan man ska börja förflytta sig.
Det finns ungdomar som är mycket bra lyssnare och direkt hör skillnader, tänk bara på de som spelar musik, det är många som är väldigt duktiga musiker redan kring 12-13års ålder, tidigare än det är det inte många som är bra, alla är ju inte så tidiga som Mozart, men det finns en hel del mycket begåvade unga musiker, (och det finns även en hel del som inte borde spela )
Man bör iallafall ha bra prylar att spela på, man breddar sin musiksmak om det låter bra när man spelar, och med rätt prylar kan det vara både häftigt och låta bra samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Asusboy:

dem jag har länkat skulle passa. dessutom ska jag bara ha högtalarna 3-4 år tills jag får jobb o flyttar hemifrån. men det värkar ju nästan som att 90% av högtalare som finns är ren skit.

99% är dynga och varför ska du bara ha högtalarna 3-4 år? Skaffar du bra delar har du dem tills de är tekniskt utslitna, med dagens material tar det nog minst 40år, det lär ju inte hända nått som ändrar hur hörseln fungerar, evolutionen går inte så snabbt, och det som lät bra på 60 talet låter ju bra även idag om man lyssnar på det, det som ändras är modet för hur det ska se ut, men trä och svart är tidlösa färger, däremot de färgade tvar som var inne på 80talet är ju sånt man skrattar åt designmässigt. eller mycket i klädmodet, men en kostym är ganska svår att se om den är färsk eller 50år.
Samma sak gäller med högtalare, köp vettiga prylar o du kommer att ha dem en mycket lång tid, köp skräp o du kommer att tröttna o byta dem.
Det har inte hänt så särskilt mycket med högtalare, sista åren är det egentligen bara att man börjat använda diamantelement, resten är teknik/teorier från 30talet, det är däremot snabbare att räkna på saker idag iom att simuleringar kan göras i stället för att man ska bygga en massa provdetaljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

99% är dynga och varför ska du bara ha högtalarna 3-4 år? Skaffar du bra delar har du dem tills de är tekniskt utslitna, med dagens material tar det nog minst 40år, det lär ju inte hända nått som ändrar hur hörseln fungerar, evolutionen går inte så snabbt, och det som lät bra på 60 talet låter ju bra även idag om man lyssnar på det, det som ändras är modet för hur det ska se ut, men trä och svart är tidlösa färger, däremot de färgade tvar som var inne på 80talet är ju sånt man skrattar åt designmässigt. eller mycket i klädmodet, men en kostym är ganska svår att se om den är färsk eller 50år.
Samma sak gäller med högtalare, köp vettiga prylar o du kommer att ha dem en mycket lång tid, köp skräp o du kommer att tröttna o byta dem.
Det har inte hänt så särskilt mycket med högtalare, sista åren är det egentligen bara att man börjat använda diamantelement, resten är teknik/teorier från 30talet, det är däremot snabbare att räkna på saker idag iom att simuleringar kan göras i stället för att man ska bygga en massa provdetaljer.

för att när jag blir äldre vill jag ha ett riktigt hemmabio system för ungefär 20k (eller vad det kan kosta) med reciver och allt. jag har inte 20k att punga ut nu jag kommer såklart inte slänga dessa efter 3-4 år. kan ju använda det till nån annan tv eller ge bort det till en kompis

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Om du har 20k över och vill spendera på ett par aktiva:
http://www.referenceaudio.se/hogtalare/aktiva/dynaudio-focus-...

Jag är ärligt talat lite skeptiska till de där, Dynaudios rena studioserie brukar vara både billigare och mycket bättre än "hemmamonitorerna" de brukar alltid vara för varma i klangen, de är medvetet färgade för att vara insmickrande vid en snabb lyssning i butik, men efter ett tag så genomskådar man dem, eller direkt man mäter upp dem ...
Hursomhelst så är de dyrare än det var tänkt, jag tyckte att ag sträckte mig långt genom att föreslå det jag gjorde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Asusboy:

för att när jag blir äldre vill jag ha ett riktigt hemmabio system för ungefär 20k (eller vad det kan kosta) med reciver och allt. jag har inte 20k att punga ut nu jag kommer såklart inte slänga dessa efter 3-4 år. kan ju använda det till nån annan tv eller ge bort det till en kompis

När du bygger hembio tar du med dig det du redan köpt o använder i hembion, det är inga problem, om man har vettiga prylar kan man bygga vidare på dem, man behöver inte starta från 0 hela tiden, tex komplettera med basmoduler eller använd högtalarna bak eller på sidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När du bygger hembio tar du med dig det du redan köpt o använder i hembion, det är inga problem, om man har vettiga prylar kan man bygga vidare på dem, man behöver inte starta från 0 hela tiden, tex komplettera med basmoduler eller använd högtalarna bak eller på sidan.

jag kommer nog börja om från 0 eftersom att 2k är inte så mycket för högtalare. desstom kanske det kommer nya ljud tekniker om 3-4 år? jag har sett att philips har något som kallas för 3d ljud. vet dock inte om det fungerar bra eller ej.vill bara ha ett bra system för runt 2k som jag ska använda 3-4 år.

Permalänk

Åk och lyssna och ta det du tycker är bra, går inte det köp något du tror är bra... du får mer svar av dig själv än vad du får här.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Åk och lyssna och ta det du tycker är bra, går inte det köp något du tror är bra... du får mer svar av dig själv än vad du får här.

japp, det är sant. får åka till media markt nån dag.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får tänka om lite, högtalaren är en "omvandlare" från el till lufttryck, det lär inte ändra sig något där, eller hur ? ljudtekniker? tja de styrs av en dsp, den sitter oftast i förstärkaren, och dsp er blir snabbt omoderna, de är som datorer, och åldras lika illa.
det finns jättebra högtalare för 2000kr om man tittar på passiva, men då behöver du en förstärkare separat, behringer gör trevliga passiva saker för under 2000, de låter som det du ger 10000 i hifibutiken
http://www.behringer.com/EN/Products/B2031P.aspx mycket bra och billig modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Allt som heter 3d eller HDljud eller vad det nu heter, är i mina "öron" mer för försäljnings skull, du kommer ju ändå inte höra skillnader så länge du inte tränar upp örat, till exempel tränar med ett riktigt musik instrument eller jobbar med ljud eller något annat liknande. Allt skall låta fint för att sälja så mycket det bara går.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när föregångaren till z5500 kom, inte för att det går att jämföra med ett par hifi högtalare, men jag tycker ändå att man får mycket för de ca 2500 som logitechs 5.1 system kostar.

visst jag ville då hellre ha klipsch 5.1 system som inte kom till sverige, men jag har ändå rekommenderat folk som "inte bryr sig" om extrem prestanda att skaffa motsvarande 5.1 system. det slår ändå de flesta hembio lösnignar man kan köpa på elgiganten m.fl. för samma eller dubbla pengen.

samtidigt som det finns bättre högtalare så kan du trösta dig med att ingen på swec eller någon öht har funnit det ultimata systemet, men många har lagt ner mycket mer pengar för att försöka komma lite närmare, synd bara att de har "kartan åt fel håll" i förhållande till dina öron.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får tänka om lite, högtalaren är en "omvandlare" från el till lufttryck, det lär inte ändra sig något där, eller hur ? ljudtekniker? tja de styrs av en dsp, den sitter oftast i förstärkaren, och dsp er blir snabbt omoderna, de är som datorer, och åldras lika illa.
det finns jättebra högtalare för 2000kr om man tittar på passiva, men då behöver du en förstärkare separat, behringer gör trevliga passiva saker för under 2000, de låter som det du ger 10000 i hifibutiken
http://www.behringer.com/EN/Products/B2031P.aspx mycket bra och billig modell.

tänkte på dem där DTS HD, DTS 5.1 etc. dem högtalarna fanns inte i nån fysisk butik vad jag såg iaf

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

japp, det är sant. får åka till media markt nån dag.

Gör så, lyssna på dyrare högtalare kan ju vara bra så du vet hur skillnaden är, risken är då att man ökar budgeten

begagnat finna ju också men det kanske inte är ett alternativ ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Köp ett Logictech Z906, du kommer bli riktigt nöjd och det kommer fungera bra för allt du vill ha det till. Riktigt bra tryck i baslådan med vilket alltid är kul (men random audiofil kommer spy på mig nu, det ska vara fin bas, inte kraftig bas).

Jag har dess föregångare z5500 och det kommer jag behålla länge!

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Studiomonitorer och en förstärkare klockrent ljud och "billigt" (jag fick allt :D, men värdet är väl om kring 5-6 i nytt skick)

Förstår mig inte på de som slösar pengar på logitech och annat skräp, det är verkligen slöseri i min mening.

2.0 system än så länge men jag ska bygga mig en sub bestående av två stycken 6" element då blir det lite tryck förhoppningsvis då dessa monitorer inte har någon bas att tala om.

Permalänk
Rekordmedlem

Behringer finns i många musikbutiker, men inte många hifihandlare har dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Behringer finns i många musikbutiker, men inte många hifihandlare har dem.

Kan det vara för att dom är gjorda för studio/inspelning ? Allt på thomann.de är väl studio grejer ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

asså jag tror jag går på logitech högtalarna om inte nån länkar ett par bättre högtalare som också är snygga för samma pris drygt. http://www.logitech.com/sv-se/speakers-audio/home-pc-speakers... använder dessa nu fast i 2.1 och tycker dem låter bra. kunde direkt höra detaljer i ljudet som jag ej kunnat höra i olika spel. anledningen till att jag behöver nya just nu är att de har glappat sönder så kommer bara ljud ur ena högtalaren. har även lyssnat på högtalare med riktigt bra ljud. Det bästa va nog i en BMW med bose system. lyssnade på någon som spelade piano och det lät verkligen som att man var där.

Permalänk

Om jag vore du skulle jag köpt antingen http://www.inet.se/artikel/6304860/harman-kardon-jbl-soundsti... elller http://www.inet.se/artikel/6606243/m-audio-bx5-d2 om du ska köra på aktiva högtalare.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Om jag vore du skulle jag köpt antingen http://www.inet.se/artikel/6304860/harman-kardon-jbl-soundsti... elller http://www.inet.se/artikel/6606243/m-audio-bx5-d2 om du ska köra på aktiva högtalare.

tack men dem har redan länkats. dem genomskinliga tycker jag är brutalt fula. och dem andra har ingen sub eller något. kommer köra på z906. jag vet att dem kommer duga mer än väl för mig. sen när jag köper ett "riktigt" hemmabio system kan jag också använda dem för datorn istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Logitech Z-906 är nog det bästa alternativet för dig då.

Jag hade själv Logitech Z-680 (som är en föregångare) för några år sedan... som jag var väldigt nöjd med. Och som jag ännu ångrar att jag gjorde mig av med... då det inte finns många andra alternativ när man vill ha SMÅ högtalare.

jag tror också det är bäst för mig. morsan sa att jag kunde få dem nu, men sa till henne att jag väntar till jul för att jag tycker jag fått för mycket den senaste tiden

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

tack men dem har redan länkats. dem genomskinliga tycker jag är brutalt fula. och dem andra har ingen sub eller något. kommer köra på z906. jag vet att dem kommer duga mer än väl för mig. sen när jag köper ett "riktigt" hemmabio system kan jag också använda dem för datorn istället.

Okej köp Logitech men lyssna aldrig på något bättre Då kommer du bara vilja ha och ha...

Det kommer nog duga sålänge du inte har kritiska krav på ljudkvallitén.

Lycka till! Mvh Simon

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Okej köp Logitech men lyssna aldrig på något bättre Då kommer du bara vilja ha och ha...

Det kommer nog duga sålänge du inte har kritiska krav på ljudkvallitén.

Lycka till! Mvh Simon

jag har lyssnat på system för 20k+ men som sagt jag vill bara ha något billigare nu när jag fortfarande bor hemma och inte har något jobb. en 16 åring kan inte punga ut 20k på ett hemmabio system.

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

jag har lyssnat på system för 20k+ men som sagt jag vill bara ha något billigare nu när jag fortfarande bor hemma och inte har något jobb. en 16 åring kan inte punga ut 20k på ett hemmabio system.

Det är inte direkt det bästa 5.1 systemet men för det priset så är det helt okej.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Varför inte 2.1???? För att 2.1 är värdelöst för 2000kr,subben är ju aldrig bra på nåt sätt.
Annars kan du köpa HK-soundsticks III de ska vara rätt så ok.

2.1 funkar utmärkt för det priset om man inte är audiofil
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Okej köp Logitech men lyssna aldrig på något bättre Då kommer du bara vilja ha och ha...

Det kommer nog duga sålänge du inte har kritiska krav på ljudkvallitén.

Lycka till! Mvh Simon

Fast och andra sidan så vänjer man sig ganska fort och då är inte det grymma ljudet så speciellt längre.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Fast och andra sidan så vänjer man sig ganska fort och då är inte det grymma ljudet så speciellt längre.

Det har du nog helt rätt i

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Okej köp Logitech men lyssna aldrig på något bättre Då kommer du bara vilja ha och ha...

Det kommer nog duga sålänge du inte har kritiska krav på ljudkvallitén.

Lycka till! Mvh Simon

Been there done that, rekommenderade logitech i en tråd här förra veckan och oyegie sågade mig. Gick ner på hi-fi klubben väldigt nonchalant för att kolla vad det var för skit som skulle vara så jävla bra. Gick därifrån med lätt tarmsläpp, tårögd och 7000:- fattigare. Har aldrig varit nöjdare

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)