Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur mycket watt kommer jag behöva?

Permalänk

Hur mycket watt kommer jag behöva?

Hej!

Jag skall bygga en HTPC och är lite osäker om 65W verkligen räcker till eller om jag är tvungen att välja den med 150W.
Är intresserad över denna:
http://www.inet.se/artikel/6900280/antec-isk300-65-65w-svart

Mina komponenter än så länge:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/872360/htpc

Finns det möjlighet att montera en 3,5 tums disk i den på 65W då nätdelen är ytterst liten eller är det för lite plats?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag skulle rekommendera att ta ett kraftigare agg. Jag har själv byggt en dator med samma chassi. I den hade jag bara ett AMD fusion-kort som bara det krävde 55W enligt spec. Om jag inte minns fel är väl 150w modellen speciellt mycket dyrare? Dumt att snåla när det inte rör sig om så mycket.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

Ta 150 watt då det bara skiljer 45 kronor

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Hej
Jag kör med samma kombination av cpu och moderkort.
Till min dator så har jag kopplat ett gammalt och kasst nätagg på 300W.
Strömförbrukning vid väggen är:
Idle: 34W
Load: ~67W
(obs! undervoltad cpu, kan nog dra en del mer i load med volten på auto)

Men ha i åtanke att jag kör med ett överdimensionerat och inte särskilt effektivt nätagg, så du kan lätt dra bort 10~20W så får du vad mitt system drar från nätagget.
Jo en annan sak, en hårddisk drar mycket mer (temporärt) under uppstart när den ska spinna upp än vad den gör vid vanlig drift.

Permalänk

Jag tror dock att det är en fläkt i nätagget på 150W-versionen. Kanske något du borde ha i åtanke innan du bestämmer dig.

Permalänk
Skrivet av Erik1138:

Hej.

Jag skulle rekommendera att ta ett kraftigare agg. Jag har själv byggt en dator med samma chassi. I den hade jag bara ett AMD fusion-kort som bara det krävde 55W enligt spec. Om jag inte minns fel är väl 150w modellen speciellt mycket dyrare? Dumt att snåla när det inte rör sig om så mycket.

Ok, anledningen varför jag kollar på den med 65W är för att den är mycket mindre och inte har en fläkt bredvid sig. Jag vill nämligen att datorn skall vara tyst.
Hur vet man vad sina datordelar kommer dra egentligen???

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Hej
Jag kör med samma kombination av cpu och moderkort.
Till min dator så har jag kopplat ett gammalt och kasst nätagg på 300W.
Strömförbrukning vid väggen är:
Idle: 34W
Load: ~67W
(obs! undervoltad cpu, kan nog dra en del mer i load med volten på auto)

Men ha i åtanke att jag kör med ett överdimensionerat och inte särskilt effektivt nätagg, så du kan lätt dra bort 10~20W så får du vad mitt system drar från nätagget.
Jo en annan sak, en hårddisk drar mycket mer (temporärt) under uppstart när den ska spinna upp än vad den gör vid vanlig drift.

Men tror du att 65W kommer kunna driva mitt system även om det får gå tungt?
Jag planerar inte att köra testprogram och massa annat som kräver mycket kraft av datorn utan jag är ute efter en dator som man kan surfa på och kolla på film med.

Permalänk
Avstängd

Kolla på mini-itx.se efter pico-psu det finns i upp till 150w tror jag. Helt fläktlöst. Lycka till med bygget.

Permalänk
Medlem

Processorn har TDP på 65W, du klarar dig inte på 65W nätagg.
eller, för att vara ärlig, det gör du säkert, men om du _MAXBELASTAR_ processorn kommer den dra 65W ensamt. En HDD drar ~5W, moderkortet drar några W oso.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Om man inte har datorn på huvudet så tycker jag personligen inte att man hör Corsairs nätagg överhuvudtaget, inte med låg belastning och 120-140 mm fläktar....

Visa signatur

Troy and Abed in the morning...