Trasig Imac, vad kan räddas?

Permalänk

Trasig Imac, vad kan räddas?

Hej.

Jag har nyligen fått tag i mina morföräldrars gamla iMac (iMac G5 17", Model: A1144) vars grafik kort har lagt av. Jag har för mig att grafik kortet är integrerat i moderkortet, rätta mig om jag har fel, och att jag därför inte kommer kunna laga datorn. Dessutom var anledningen till att jag ville laga den att kunna börja skriva appar för iphone men det visade sig att det inte är en intel iMac så det är ju kört, jag får köra på hackintosh istället.

Nu undrar jag dock istället vad jag skulle kunna ta ut ur datorn och återanvända? Hårddisken lär det inte vara något problem med men finns det något annat som skulle kunna vara användbart?

Tack på förhand!

- DeviaAnimus

Permalänk
Medlem

Om du nu har en PC, varför inte köpa en Mac Mini 2011 standard versionen för 5595kr? Men visst Hackintosh är också ett alternativ. Själv sitter jag på en Mac Mini 2011 standard version, dock uppgraderat till 8GB Ram, den kommer med 2GB. Har den personligen som HTPC vid min TV. Men som ingång i Apple världen är det en perfekt maskin. Kommer med en i5 sandy bridge CPU och allt.

http://www.apple.com/se/macmini/

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Jag är inget riktigt fan av Apple och det stör mig egentligen bara mer att man ska behöva använda en Mac för att kunna skriva appar.

Jag har funderat på att köpa en Mac men jag vill inte behöva spendera massa pengar på något jag kanske inte kommer använda så ofta eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av att skriva appar än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeviaAnimus:

Jag är inget riktigt fan av Apple och det stör mig egentligen bara mer att man ska behöva använda en Mac för att kunna skriva appar.

Jag har funderat på att köpa en Mac men jag vill inte behöva spendera massa pengar på något jag kanske inte kommer använda så ofta eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av att skriva appar än så länge.

Jag kan bara hålla med, det är löjligt att de kräver att man skriver dem på en Mac ,om det nu är så.
Själv ingen jättefan heller av Apple som företag, men köpte mig en mini nu, för att min första dator någonsin var en Mac. Ville se hur de hade utvecklats.
Det är natt och dag mot förr, mycket imponerad. Underbar liten maskin dessutom.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Jag kan bara hålla med, det är löjligt att de kräver att man skriver dem på en Mac ,om det nu är så.
Själv ingen jättefan heller av Apple som företag, men köpte mig en mini nu, för att min första dator någonsin var en Mac. Ville se hur de hade utvecklats.
Det är natt och dag mot förr, mycket imponerad. Underbar liten maskin dessutom.

Jag har ganska mycket erfarenhet av Mac, många kompisar har det och även som sagt min morföräldrar. Det är absolut inget fel på hårdvaran men jag står inte ut med OS X, inte heller står jag ut med att hälften av priset för deras produkter är för designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag kan bara hålla med, det är löjligt att de kräver att man skriver dem på en Mac ,om det nu är så.

Kräva och kräva... dom har tagit fram ett utvecklingsverktyg för sin egna mobilplattform och den är logiskt nog gjord för deras datorplattform.

Det krävs ju också windows om man vill utveckla för IE, chockerande nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Kräva och kräva... dom har tagit fram ett utvecklingsverktyg för sin egna mobilplattform och den är logiskt nog gjord för deras datorplattform.

Det krävs ju också windows om man vill utveckla för IE, chockerande nog.

Men samtidigt känns det ju inte som att det är något tekniskt hinder som sätter stopp när det gäller vilket OS man kan skriva mobilapps på, det kan du nog ändå hålla med om. Det handlar nog snarare om att de helt enkelt vill tvinga utvecklare att använda deras OS.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av Perc:

Kräva och kräva... dom har tagit fram ett utvecklingsverktyg för sin egna mobilplattform och den är logiskt nog gjord för deras datorplattform.

Det krävs ju också windows om man vill utveckla för IE, chockerande nog.

Och Google har valt att använda java och Eclipse för Android programmering så att man kan skriva appar oavsett vilken typ av dator du har.

Men jag orkar inte bråka om det här. Alla har rätt till sin egen åsikt men det här är ingen "Mac vs PC" tråd. Jag vill bara ha svar på om det går att rädda något annat än hårddisken.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du ska ha en så gammal slö hårddisk till iofs. I vilket fall som helst så är nog hårddisken det enda som inte är integrerat i moderkortet förutom minnen vilka du definitivt inte har ngn nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeviaAnimus:

Och Google har valt att använda java och Eclipse för Android programmering så att man kan skriva appar oavsett vilken typ av dator du har.

Men jag orkar inte bråka om det här. Alla har rätt till sin egen åsikt men det här är ingen "Mac vs PC" tråd. Jag vill bara ha svar på om det går att rädda något annat än hårddisken.

Kikat om du inte kan köpa begagnade reservdelar på ebay?
En sån där dator duger ju fortfarande att använda till en massa grejjer!

Permalänk
Skrivet av Jckssn:

Kikat om du inte kan köpa begagnade reservdelar på ebay?
En sån där dator duger ju fortfarande att använda till en massa grejjer!

Några idéer? Själv ser jag ganska få möjligheter och jag vet inte om jag orkar byta ut moderkortet.

Permalänk

skaffa en hackintosh. Funkar perfa, billigt och bra.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper