Lite tips infor val av ny TV(LED LCD VS 3D PLASMA)

Permalänk
Medlem

Lite tips infor val av ny TV(LED LCD VS 3D PLASMA)

Står inför valet att köpa ny TV då min gamla ska ges bort till en kär släkting. Hade tänk mig en ganska billig 47" eller större och hade egentligen inga större krav än FULL-HD då jag tittar mycket på Blu-ray och spelar konsol spel(ps3/360).
Hittade dessa två billiga alternativ och vill höra lite med er som kanske är mer kunniga inom TV området, hur ni resonerar kring dem.
LG 50PZ250 - Full-HD 3D Plasma.
LG 47LV3550 - Full-HD bakgrundsbelyst LED LCD

Som sagt jag tittar en hel del på film och spelar även en del konsol spel. Mina egna tankar är att Plasman ger bättre svärta och har ingen input delay vilket borde göra Plasman till ett bättre alternativ. Samtidigt är Plasman 3D-ready med HDMI 1.4 utgångar vilket borde bärga för en mer framtidssäker lösning. Det som gör att jag behöver lite råd är att jag tidigare ägt både en Plasma och LCD. Min Plasma ifrån 2003-2004 vart bland de grövsta apparater jag haft i min ägo och fick dessutom ett fel efter ca, 2år som gjorde att röda prickar uppstod lite varstans i bilden. Samt att allt som vart rött i bild blinkade frenetiskt.
LCD å andra sidan har fungerat väldigt väl, men bildkvalitén har känns som två snäpp sämre både vid TV tittande och film tittande(notera att jag har de flesta HD kanaler och kalibrerings skiva för TV bilden).

Så LED vs 3D plasma vad tycker ni ? Kan säga direkt att jag inte är jätte imponerad av de 3D bio filmer jag sett och har inte känt mig tvingad att haka på all hype kring den tekniken. Men å andra sidan är det ju inget minus för TVn då den självklart bör fungera lika bra för 2D.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT OC 16GB | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Philips 27" Evnia 27M2N8500 QD-OLED QHD 360 Hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att Plasman verkar bättre, men jag har hört att LG har haft problem med så kallad "inbränning" vilket kanske inte är så trevligt. Om jag var du skulle jag kolla om LGs problem verkligen finns, och ta beslut utifrån det.

3D är förresten riktigt bra på TV (beroende på kvalité av TV). Många har en halvknasig uppfattning av 3D-tv. Det är inte så att saker kommer ut ur skärmen, utan snarare att skärmen får ett väldigt tilltalande djup.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jo det lutar ju åt plasman helt klart. Saken är väl den att TVn känns så billig. Visst den har legat på ett mycket högre pris tidigare men om man jämför med Samsungs liknande plasmor så får man vara utan 3D funktionen. Så man funderar ju lite över hur bildkvalitén är på den eller hur LG kan dumpa priset så pass lågt. Sedan när det gäller inbränningar och sådant så verkar det ligga bakåt i tiden för Plasmorna vad jag fått höra. Min ifrån 2003 hade knappt någonting alls och vart också ifrån LG, dock det dyrare segmentet. Fanns även en funktion kallad White Wash på den som plockade bort eventuella inbränningar som kunde ske. Men de hände som sagt aldrig, inte ens vid ett par timmar spelande.
Frågan är dock om man ska gå efter att Plasma har högre bild kvalité än LED LCD och erbjuder mycket fler funktioner så som tex, 3D. Eller om det är rent ut sagt rör sig om en skrutt TV med halv knasig bildkvalité och urdålig 3D effekt. Finns enbart 1 recension och det ifrån en sida jag aldrig hört talas om, men den fick tummen upp där iallafall. Hmm får kika vidare på detta i dagarna innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT OC 16GB | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Philips 27" Evnia 27M2N8500 QD-OLED QHD 360 Hz |

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på: Plasmor är inte immuna mot input lag de heller. (I princip alla TV-apparater har olika sorters bildprocessing som orsakar lite lagg)

Inbränning verkar väl LG kanske vara den som har störst problem (åtminstone med temporära inbränningar) så kanske inte optimal om man spelar mycket.

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

PZ hade jag valt av de 2. Jag spelar på min LG plasma hela tiden. Man kan få lite IR men några permanenta inbränningar är stort sett omöjligt. Då måste man misshandla sin tv totalt. Typ sätta igång tvn med en statisk bild å sen åka på semester i 2 veckor.

Permalänk
Medlem

Fick prova och kolla på ovan nämda skärmarna + en Samsung LED LCD 46" skärm då en kompis jobbar på en av de större kedjorna i Sverige.
Fick då tips om att kika in Panasonics 2011 Plasma panaler, då dessa enligt honom hade klart bättre bildkvalité samt de funktioner jag sökte efter.
Efter kikat in både LGs Plasma(med och utan 3D) serier och sedan Samsungs LCD(Edge LED) och Plasma så gick jag faktiskt på hans tips då jag själv uppfattade bilden som snäppet bättre på Panasonic. Självklart är det svårt att bedöma i butik med ljusrör och annat som stör vilket man inte har hemma.
Men gick efter både syn och magkänsla och då blev det en 50" Full-HD Panasonic plasma(har tyvärr inte modell namnet i huvudet, är ej hemma).
Klart ett steg upp ifrån min tidigare mellansegment LG LCD 42" Full-HD. Skarpare bild, bättre svärta och färgerna känns mer levande. Upplever den även som mycket rapp och följsam i mer intensiva scener på både film & sport. Samtidigt som spel och allt är väldigt följsamt, finns ingen eftersläpning(ghostning) eller inbränning att tala om som mina ögon kan se(notera att jag på dator kör på 120hz panel och är väldigt känslig efter alla år med tävlings spelande i Quake3@120hz). Så jag är sjukt nöjd än så länge.

Visa signatur