Macbook pro 2010 version värd?

Permalänk

Macbook pro 2010 version värd?

Hejsan!!

Som rubriken lyder, har hittat en begagnad mbp från 2010 som de ska ha 6700:- för, jag chansar på att det är den billiga modellen!!

Detta är vad som står om den:
- Skärmstorlek: 13,3" LED-bakgrundsbelyst skärm
- Processor: 2.4 GHz Intel Core 2 Duo
- RAM: 4GB 1067 MHz DDR3
- Hårddisk: 250GB / 5400 rpm
- Grafikkort: NVIDIA GeForce 320M
- Inbyggd iSight videokamera
- Direktmatad 8x SuperDrive-enhet
- Bakgrundsbelyst tangentbord
- Orginal OSX 10.6

Är den värd pengarna eller ska man köpa 2011s version, vad tycker ni?
Kommer jag märka av nått ifall jag ska surfa, kanske redigera någon film/bild!

Tack på förhand!
Sebastian!

Visa signatur

SETUP!
Grafikkort: ATI Radeon HD 5750 1GB | Moderkort: MSI 770-C45
Processor: AMS Athlon(tm) II X2 250 | RAM: 4gb

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att runt 6000 kanske hade varit mer rimligt. Ska du inte använda datorn för något annat än just att surfa och redigera bilder så klarar sig den utmärkt så länge det inte är superfeta RAW filer, då kan det gå lite tungt vid användning av filter etc i PS. Film däremot är inget jag rekommenderar att man redigerar på den, i alla fall inte i upplösning över 720p. Om After Effects ingår i ditt redigera film så är den lite väl klen för just sådana specialeffekter, d.v.s. om man vill ha någorlunda flöde i sitt arbete.

Det största fördelen du får med 2011ans modell är en Sandy Bridge som är betydligt kvickare än den gamla trötta Core 2 Duon. Utöver det får du ju lite snabbare minnen och större hårddisk.

Svårt att säga ifall du ska välja 2011an eller den begagnade då det helt enkelt beror på hur mycket du kommer att använda datorn och hur tunga grejer du kör på den. Hade du bara tänkt att använda den som surfdator, redigera lite bilder, köra garageband och lyssna på spotify så duger den utmärkt.

Permalänk
Avstängd

Tycker att den är värd sina pengar!:) Som kollegan ovan säger så passar den utmärkt att använda till surf och vanligt förekommande arbete (jag har själv en sådan här dator:)) och det enda jag gör är att utöka minnet till 8 GB och en lite större HDD och sen så känner jag att allt flyter på perfekt!:)<3

Jag tror att du kommer bli nöjd med datorn om du bara ska surfa, kolla Sweclockers, youtube, internetbanken, lite porrsurf och biblen.se.;):D

Den passar utmärkt till vanligt förekommande skolarbete helt enkelt.:)^^

My humble EnKrona!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Med 8GB ram och SSD är det en jättetrevlig dator.
Rendering i HD kommer gå tungt, så det beror lite på vad du menar med redigera film.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Okej tack för svaren!! Då kanske man ska köpa den nya ist, för vill ha just mac pga läst att de ska vara bra att redigera med, speciellt från GO PRO kamerans filmer då den håller en hög kvalitet över 720p.. och då kanske det blir trög som ni säger och då faller ju hela idén?!

Visa signatur

SETUP!

Permalänk

Jag skaffade mig en macbook pro 2011 för någon dag sen, har tyvärr inte hunnit redigera något från min go pro kamera men datorn känns rätt kvick, grafikkortet är inget att hänga i granen dock.

Visa signatur

i5

Permalänk

Ska se ifall man kan få ner priset lite då.. För tänkte inte använda mig an något speciellt program, utan iMovie men det kanske inte spelar ngn roll! hehe

Visa signatur

SETUP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sterninger:

Okej tack för svaren!! Då kanske man ska köpa den nya ist, för vill ha just mac pga läst att de ska vara bra att redigera med, speciellt från GO PRO kamerans filmer då den håller en hög kvalitet över 720p.. och då kanske det blir trög som ni säger och då faller ju hela idén?!

Jag har macbooken med 2.4GHz C2D och har redigerat lite från min Canon HF200, 1080p.
Kan ju bara flika in att det beror på hur bråttom du har och hur seriöst du ska redigera.
Ska du bara klippa lite i filmerna och kanske lägga in transitions kommer det att fungera, förutsatt att du orkar vänta på renderingen.
Sist satt jag med ett 31 sekunder långt klipp som jag bara lagt en transition på, uppskattar att renderingen tog 2-3 minuter (dock inte med iphoto).

Men har du pengarna tycker jag verkligen du ska ta den nya, det är ett ganska stort steg i prestanda.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av taailyn.:

Skulle nog säga att runt 6000 kanske hade varit mer rimligt. Ska du inte använda datorn för något annat än just att surfa och redigera bilder så klarar sig den utmärkt så länge det inte är superfeta RAW filer, då kan det gå lite tungt vid användning av filter etc i PS. Film däremot är inget jag rekommenderar att man redigerar på den, i alla fall inte i upplösning över 720p. Om After Effects ingår i ditt redigera film så är den lite väl klen för just sådana specialeffekter, d.v.s. om man vill ha någorlunda flöde i sitt arbete.

Det största fördelen du får med 2011ans modell är en Sandy Bridge som är betydligt kvickare än den gamla trötta Core 2 Duon. Utöver det får du ju lite snabbare minnen och större hårddisk.

Svårt att säga ifall du ska välja 2011an eller den begagnade då det helt enkelt beror på hur mycket du kommer att använda datorn och hur tunga grejer du kör på den. Hade du bara tänkt att använda den som surfdator, redigera lite bilder, köra garageband och lyssna på spotify så duger den utmärkt.

Du verkar ha missat att 2010ans modell har ett separat nVidia Geforce 320m. 2011ans modell har bara inbyggd intelgrafik som är betydligt långsammare. Som Steve Jobs sa när de presenterade 2010ans modell "we chose killer graphics instead", när folk klagade på att det fortfarande var core 2 duo.
Förövigt har jag själv en 2010 13" MBP, och CPU är så gott som aldrig ett problem. Det enda jag saknat är att det inte satt en SSD i..
Hursomhelst så ser jag 0 värde i 2011års 13" MBP. Bryr man sig inte om GFX så köper man en 13" Air, bryr man sig om GFX så köper man en 15-17" MBP.

Permalänk

Är ju lite blandade svar, men ska bara klippa lite i mina filmer kanske blir en 3-5min som längst, på min dator som jag har nu går det inte mkt snabbare än vad du skerv json_81! Men får jag ner priset ungefär 1000kr så blir det nog ett köp annars väntar jag och sparar lite till!!

Visa signatur

SETUP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sterninger:

Är ju lite blandade svar, men ska bara klippa lite i mina filmer kanske blir en 3-5min som längst, på min dator som jag har nu går det inte mkt snabbare än vad du skerv json_81! Men får jag ner priset ungefär 1000kr så blir det nog ett köp annars väntar jag och sparar lite till!!

Låter absolut vettigt.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Ja, en Macbook Pro är ju alltid trevligt. Jag tror du skulle bli nöjd om du väljer att köpa den.

svar på borttagna inlägg borttaget
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Nu bar det visst iväg lite väl off-topic, vill ni diskutera OS X vs Linux vs Windows får ni gärna göra det via PM eller i den redan befintliga tråden för detta. Åter till topic!