strul med SLI vid köp av två liknande kort?

Permalänk
Medlem

strul med SLI vid köp av två liknande kort?

Hej all glada

Behöver lite info angåande köp av graffe som skall prestera på en relativt hög nivå, jag bollar mellan ett 570 singel kort som eventuellt övergår till SLI i framtiden och 560 ti SLI. Nu till min fråga, kan jag stöta på problem om jag endast köper ett 570 i dagsläget och väntar några månader och då kör på SLI?
Det som går genom min skalle är att mindre förändringar och dylikt för kommande uppdateringar av samma kort skulle leda till problem för mig helt enkelt, (d.v.s nya frekvenser, gpu) som gör att korten inte samverkar optimalt eller inte alls.

Jag antar att SLI kräver samma minnesmängd för korten men jag vill först och främst ta reda på vad som KAN strula om jag köper två kort som till synes är detsamma fast köpta vid två olika tillfällen, bör jag hålla mig till 560 ti sli?

tacksam för svar

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Asså så länge de är samma chip på GPUn så är de lugnt med frekvenser o mängden minne o märke osv osv. T.ex. går de att köra ett 6950 1GB med ett 6970 2GB för att de är samma chip Resten spelar inge roll
IMO köp ett 570 o vänta tills du har pengarna till ett till Kommer va bääättre än två 560Ti Vet inte riktigt om man vill ha X3 SLI då X2 redan har lite problem.. men annars funkar ju 560 SLI nu och köpa ett till senare till X3 SLI ^.^

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Skrivet av Vippan:

Asså så länge de är samma chip på GPUn så är de lugnt med frekvenser o mängden minne o märke osv osv. T.ex. går de att köra ett 6950 1GB med ett 6970 2GB för att de är samma chip Resten spelar inge roll
IMO köp ett 570 o vänta tills du har pengarna till ett till Kommer va bääättre än två 560Ti Vet inte riktigt om man vill ha X3 SLI då X2 redan har lite problem.. men annars funkar ju 560 SLI nu och köpa ett till senare till X3 SLI ^.^

Sant att så länge två kort heter gtx 570 så ska det fungera oavsett vilka partnertillverkare korten kommer ifrån. Däremot är det inte alls lika känsligt med crossfire där man kan använda t.ex. 4850 tillsammans med 4870. Båda kommer då prestera som det långsammare kortet men det är en helt annan historia som sagt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Antielefant

Mja, det måste vara samma mängd minne, dvs båda korten måste ha 1280 MB eller 2560 MB RAM, men annars ska det fungera oavsett tillverkare, klockning eller inköpsdatum.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Man ska passa sig lite också, räcker inte bara att kolla på namnet ex.
Vet många blev blåsta när dom lyckades få tag i GTX 460 SE kort med mindre cuda kärnor än vanliga GTX 460.
Vissa märkte inte ut att de var ett SE kort.

Ont: Köp 1x 570 nu.

Permalänk
Medlem

tack så hemskt mycket för alla svar! detta fick mig att bli betydligt mer beslutsam, det råder inget tivel om att införskaffa ett 570 för mig längre

Visa signatur

Uncoachable