AKUT: Stora problem med W7, formatering etc.

Permalänk
Medlem

AKUT: Stora problem med W7, formatering etc.

Hej,

Min dator har blivit ond. För ca. 1-2 veckor sedan började den uppvisa märkliga egenskaper jag aldrig någonsin behövt dras med tidigare. Datorn kunde frysa i tio sekunder varefter alla program "svarar inte". Detta resulterade i att jag som användare fick vänta cirkus minuten för att allting skulle återgå till det normala igen. Givetvis anade jag oråd och bestämde mig för att formatera burken (för första gången på de två år jag ägt den).

Jag tog hem datorn till en kär vän (laptop) som hjälpte mig att formatera. Min kära vän hade en Windows 7 Ultimate-skiva som han själv använt tidigare och som han passade på att använda på sin egen dator i samband med att även jag skulle formatera. Allt gick jättebra på min kära väns ominstallation men jag stötte på hinder i form av en sjuhelvetes jävla seget. Att formatera min burk tog runt 2h. Jag misstänkte att detta kunde bero på att min dator kom med w7 home premium. Jag förbisåg dock detta och fixade en ny version av w7 ultimate och provade att formatera med denna och det gick faktiskt finfint, formationen + updates i windows tog runt 1h.

Datorn fungerade bra under dessa 1-2veckor med reservation för återfall på detta frysande jag upplevde innan jag förmaterade i första taget. Igår blev det dock så mycket att jag beslutade mig för att formatera ännu en gång. Bootade min w7 ultimate-skiva och allting gick som smort! Snabb formatering och snabbt inne i windows. Väl i windows stötte jag dock på problem. I samband med att jag installerade de viktigaste uppdateringarna fryser datorn helt och sitter fast (i detta stadium kan jag enbart röra muspekaren, inget annat vill fungera). Efter att ha väntat runt 30-45min beslutar jag mig för att stänga av systemet via strömknappen på datorn.

Efter detta går det inte att komma in i windows igen. Jag formaterar. Samma process. Samma händelseförlopp. Freeze + knapp = ingen åtkomst till windows. Detta upprepas hela 8(!) ggr under gårdagen, utan framgång. Lade mig vid 01.00 utan att jag lyckats komma någonstans.

Här är jag nu. Försöker ännu en gång formatera men nu har min dator verkligen börjat sega. Bootar CD:n, väljer språk och när jag sedan kommer till "Installationsprogrammet startas..." (precis innan partitiondelen) som står och laddar i en evighet. I skrivande stund har "Installationsprogrammet startas..." stått och laddat i cirka 50min(!). Har kört defaults i BIOS med undantaget att jag använder CD/DVD som prio vid boot för att kunna köra CD:n. Det ser även ut som att datorn är i något energispararläge då skärmens ljusstyrka är ~½ av vad den brukar vara.

Någon som har en aning om vad som är snett i min kära dator och vad jag kan göra för att få en fungerande maskin igen? Detta tar knäcken på mig!

Mvh

Nybörjaråke

Permalänk
Medlem

Vad är det för en laptop? modell samt specs skulle underlätta.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Vad är det för en laptop? modell samt specs skulle underlätta.

Acer Aspire 5738ZG

Processor
Tillverkare Intel
Processor Pentium Dual Core, T4400
Processorhastighet 2,2 GHz
Minne 4 GB, 2x2048MB
Minnestyp DDR3
HDDStorlek 500 GB
Rotationshastighet 5400 rpm
Anslutning SATA
Grafikkort
GPU-tillverkare ATI
GPU-typ Mobility Radeon HD 4650
GPU-minne 1024 MB
Optisk enhet Ja, DVD±RW (+R Dual Layer)

Permalänk
Medlem

Diskproblem skulle jag gissa på sådär rätt uppochned

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Så här på rak arm skulle jag också chansa på disken. Något som är relativt lätt att börja kolla upp.
Testa en annan disk och se om det fortfarande är fucked up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Så här på rak arm skulle jag också chansa på disken. Något som är relativt lätt att börja kolla upp.
Testa en annan disk och se om det fortfarande är fucked up.

Har ingen annan disk och har aldrig pillat i en dator i hela mitt liv. Behöver inte laptops en annan sorts HDD än stationära? Är det lätt att pilla upp laptopen och sätta in en ny eller ska jag överlåta det till någon som är erfaren?

Glömde säga att när jag igår startade datorn och skulle formatera hittade inte datorn min hårddisk vid partitionerna. Startade om via knappen och då hittades den.

Permalänk
Medlem

Laptopdiskar är bara på 2.5" medans stationära vanliga diskar är på 3.5". Det är oftast väldigt enkelt att byta disken i laptops då dom brukar sitta under en lucka bara , har du en dator affär i närheten så kan dom nog snabbt sätta i den till dig om du köper en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av doskrille:

Laptopdiskar är bara på 2.5" medans stationära vanliga diskar är på 3.5". Det är oftast väldigt enkelt att byta disken i laptops då dom brukar sitta under en lucka bara , har du en dator affär i närheten så kan dom nog snabbt sätta i den till dig om du köper en ny

Värt att köpa en hårddisk och chansa på att det är problemet?

Permalänk
Medlem

din text tyder på att disken är kass , har själv bytt ett antal diskar i sådana datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av theira:

Värt att köpa en hårddisk och chansa på att det är problemet?

Ett gyllene tillfälle att köpa en ssd till lappen istället för din gamla 5400 varvare

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddtuss:

Ett gyllene tillfälle att köpa en ssd till lappen istället för din gamla 5400 varvare

Om man ändå hade en sådan budget!

Permalänk
Medlem

Du kan ju välja en hårddisk med 7200 rpm, så får du en liten boost iaf. Eller kanske en hybrid-enhet? Dom landar på 8-900 kr för 500 GB.

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaLundh:

Du kan ju välja en hårddisk med 7200 rpm, så får du en liten boost iaf. Eller kanske en hybrid-enhet? Dom landar på 8-900 kr för 500 GB.

Hört att det ska bli väldigt varmt med en 7200, får leta upp en så billig 5400 som möjligt. Något speciellt märke jag bör titta efter och sikta på?

Permalänk
Medlem

Bör väll gå att köra en 3.5'' externt för att testa om det är disken som är problem1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spg:

Bör väll gå att köra en 3.5'' externt för att testa om det är disken som är problem1?

Någon som kan följa upp detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theira:

Någon som kan följa upp detta?

Ja det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenti:

Ja det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det lätt/svårt, vad behöver jag för att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theira:

Hört att det ska bli väldigt varmt med en 7200, får leta upp en så billig 5400 som möjligt. Något speciellt märke jag bör titta efter och sikta på?

Samsung eller Seagate är mina personliga rekommendationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaLundh:

Samsung eller Seagate är mina personliga rekommendationer.

Tackar för dessa. Verkar som att Western Digital är något billigare, också bra skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theira:

Tackar för dessa. Verkar som att Western Digital är något billigare, också bra skit?

Det är det säkert, men jag har ingen erfarenhet av WD. Men det finns garanterat någon annan på forumet som kan rekommendera dem med.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ladda hem någon boot-cd med lite progg på, testa disken och minnena så vet du vad som är fel och slipper chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Ladda hem någon boot-cd med lite progg på, testa disken och minnena så vet du vad som är fel och slipper chansa.

Har väldigt begränsade kunskaper inom felsökning etc. på datorer och har tyvärr ingen aning om vad detta innebär.

Har dock köpt mig en WD 5400 rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theira:

Är det lätt/svårt, vad behöver jag för att göra det?

oj jag såg inte inlägget men ne, nu har du ju redan köpt ny hd så.
hoppas det gick bra med installationen.