AKUT: Stora problem med W7, formatering etc.
Hej,
Min dator har blivit ond. För ca. 1-2 veckor sedan började den uppvisa märkliga egenskaper jag aldrig någonsin behövt dras med tidigare. Datorn kunde frysa i tio sekunder varefter alla program "svarar inte". Detta resulterade i att jag som användare fick vänta cirkus minuten för att allting skulle återgå till det normala igen. Givetvis anade jag oråd och bestämde mig för att formatera burken (för första gången på de två år jag ägt den).
Jag tog hem datorn till en kär vän (laptop) som hjälpte mig att formatera. Min kära vän hade en Windows 7 Ultimate-skiva som han själv använt tidigare och som han passade på att använda på sin egen dator i samband med att även jag skulle formatera. Allt gick jättebra på min kära väns ominstallation men jag stötte på hinder i form av en sjuhelvetes jävla seget. Att formatera min burk tog runt 2h. Jag misstänkte att detta kunde bero på att min dator kom med w7 home premium. Jag förbisåg dock detta och fixade en ny version av w7 ultimate och provade att formatera med denna och det gick faktiskt finfint, formationen + updates i windows tog runt 1h.
Datorn fungerade bra under dessa 1-2veckor med reservation för återfall på detta frysande jag upplevde innan jag förmaterade i första taget. Igår blev det dock så mycket att jag beslutade mig för att formatera ännu en gång. Bootade min w7 ultimate-skiva och allting gick som smort! Snabb formatering och snabbt inne i windows. Väl i windows stötte jag dock på problem. I samband med att jag installerade de viktigaste uppdateringarna fryser datorn helt och sitter fast (i detta stadium kan jag enbart röra muspekaren, inget annat vill fungera). Efter att ha väntat runt 30-45min beslutar jag mig för att stänga av systemet via strömknappen på datorn.
Efter detta går det inte att komma in i windows igen. Jag formaterar. Samma process. Samma händelseförlopp. Freeze + knapp = ingen åtkomst till windows. Detta upprepas hela 8(!) ggr under gårdagen, utan framgång. Lade mig vid 01.00 utan att jag lyckats komma någonstans.
Här är jag nu. Försöker ännu en gång formatera men nu har min dator verkligen börjat sega. Bootar CD:n, väljer språk och när jag sedan kommer till "Installationsprogrammet startas..." (precis innan partitiondelen) som står och laddar i en evighet. I skrivande stund har "Installationsprogrammet startas..." stått och laddat i cirka 50min(!). Har kört defaults i BIOS med undantaget att jag använder CD/DVD som prio vid boot för att kunna köra CD:n. Det ser även ut som att datorn är i något energispararläge då skärmens ljusstyrka är ~½ av vad den brukar vara.
Någon som har en aning om vad som är snett i min kära dator och vad jag kan göra för att få en fungerande maskin igen? Detta tar knäcken på mig!
Mvh
Nybörjaråke