Sålt dator i våras - Köpare hävdar ursprungsfel NU?

Permalänk
Medlem

Du har ingen juridisk skyldighet what so ever att erbjuda support eller ersättning för reparation, såvida det inte finns en skriftlig och/eller verbal överenskommelse som säger annat.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Nu vänder jag mig till er, och undrar vad ni tycker om det här?

Jag försöker alltid erbjuda support till dom som köper mina datorer/komponenter, men jag tänker då inte finna mig i att bli skylld på när jag inte gjort annat än att hjälpa
Mvh
L

Haha, jag känner igen mig. Alltid hjälpa allt och alla.

Du har ingen skyldighet alls, allting du redan gjort borde h*n enbart vara tacksam över. Bit ihop och ignorera, det är ingenting du ska lägga ner energi på.

Permalänk
Medlem

snälla, skriv gärna här om hur det gick.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det är därför man alltid ger kvitto "köpt i befintligt skick"

Bara så du vet, så finns det ingen klausul som heter "befintligt skick".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haze80:

exakt, och ställer han sig på tvären och kräver saker och är allmänt otrevlig/förbannad så hade jag inte hjälp honom alls helt enkelt.

Du har ingen som helst skyldighet, på något vis.
Att du överhuvudtaget hjälpt är bara det givmilt, och om något ska du ha betalt, och inte tvärtom.

Till nästa datoraffär, gör som man gör med begagnade bilar

"Säljes i befintligt skick, för xxx:- , provkörd ch godkänd av köparen,
Underskrift 1. Underskrift2.

Och sedan gör ni två ex av den.

Problem löst, fullständigt,

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Dvs?
Meningslöst att skriva det?

Egentligen fyller det ingen funktion, förutom att säljaren får på papper att köpare godkänt skicket på såld vara, dvs förhindrar gnäll i efterhand.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Skrivet av KöpL (1990:931):

Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.

Visst kan du sälja i befintligt skick, dock skyddar det dig inte alltid från ansvar.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det har skrivits så mycket strunt i den här tråden av folk som tror och tycker istället för att faktiskt veta.
Köplagen gäller vid alla köp mellan privatpersoner om den inte avtalats bort. Denna lag ger bland annat köparen två års reklamationsrätt gentemot säljaren och ålägger köparen av en vara att undersöka denna både före och efter köp. Den reglerar även det "befintligt skick" som många använder som ett "get out of jail free" card. Säljer du exempelvis en defekt vara till ett pris som om den vore fullt fungerande spelar det noll och ingen roll att du sålt den "i befintligt skick" och köparen har all möjlighet att vidta rättsliga årgärder.
Förslagsvis så tar ni som skirver trams här och ögnar igenom lagen, den är inte särskilt omfattande och kan bespara er en hel del problem framigenom.

Vad gäller det aktuella fallet så är det ingen tvekan om att TS har gjort mer än vad han är skyldig att göra. Datorn har använts i ett halvår och har uppenbarligen fungerat såpass väl att köparen valt att inte konktakta honom förrän nu. Dessutom har köparen varit och pillat i datorn (vilket han naturligtvis skulle dementera i en vidare dispyt).
En del människor är väldigt trevliga men visar sig vara iglar om man ger dem ett handtag eller två, det kan vara svårt att plocka bort dem om man är en trevlig och hjälpsam person själv men förr eller senare blir man tvungen.

Generellt nöjer många sig i hög grad med muntliga avtal när det gäller begagnatköp, dessa är lika giltiga som ett skriftligt avtal men generellt svårare att styrka vid en tvist. Ett gott råd är därför att sätta saker på pränt, skriv ut två ex eller kopiera och se till att båda parter signerar båda kopiorna. Det blir så mycket lättare i efterhand. Vill man som säljare dessutom avtala bort köplagen är det också bäst att ha det skriftligt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

... Denna lag ger bland annat köparen två års reklamationsrätt gentemot säljaren och ålägger köparen av en vara att undersöka denna både före och efter köp.

Hela paragrafen lyder "32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse."

Utan att vara jurist skulle jag tolka detta som reklamera inom skälig tid som aldrig kan bedömas vara längre än två år (men alltså kortare). Alltså inte att man villkorslöst har rätt att reklamera upp till två år efter köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Är det inte annorlunda när det är mellan privatpersoner? Köplagen appliceras väl bara vid affär mellan näringsidkare och konsument?

Men hur lyckas man bevisa ett ursprungs fel i andrahand, om man inte vet något om datorer(som det flesta blocketköpare inte gör)?

Jag tror du tänker på Konsumentköplagen.

Skrivet av Köplag 1§ 1st.:

Denna lag gäller köp av lös egendom.

Angående det andra stycket i citatet så spekulerade jag bara jag tror inte heller att du har något problem, blir bara irriterad av alla som felaktigt hävdar att man skulle befinna sig på ett laglöst område då man säljer som privatperson.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Whippoorwill:

Utan att vara jurist skulle jag tolka detta som reklamera inom skälig tid som aldrig kan bedömas vara längre än två år (men alltså kortare). Alltså inte att man villkorslöst har rätt att reklamera upp till två år efter köp.

Reklamationsrätt är aldrig villkorslös
Japp, "skälig tid" varierar beroende på varans art och är alltså bra mycket luddigare i köplagen än i KKöpL där den preciseras till två månader (om inte rimliga skäl för undantag föreligger) trots att konsumenten där har tre års reklamationsrätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du köper en dator från inet, sedan efter 2 veckors användning säger att du det är trasigt, utan bild, och du har haft den nere i en dammig källare, och fick för dig att dammsuga den, då skulle de aldrig i helvete gå med på att det inte var du som hade orsakat det ^^. beundrar dig för din vänlighet men det han gör är inte okej ett halvår efter att man köpt en begagnad dator..... och den skulle pajja, då får man skylla sig själv från början, varför ens köpa begagnad, man vet ju inte vart den kommer ifrån, alltså tar man en risk men men !

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Om du köper en dator från inet, sedan efter 2 veckors användning säger att du det är trasigt, utan bild, och du har haft den nere i en dammig källare, och fick för dig att dammsuga den, då skulle de aldrig i helvete gå med på att det inte var du som hade orsakat det ^^. beundrar dig för din vänlighet men det han gör är inte okej ett halvår efter att man köpt en begagnad dator..... och den skulle pajja, då får man skylla sig själv från början, varför ens köpa begagnad, man vet ju inte vart den kommer ifrån, alltså tar man en risk men men !

Nu jämför du 2 så helt olika förutsättigar så det inte änns går att jämföra. Jag vågar lova mitt lillfinger jag hade fått rätt i det fall du beskriver utifrån konsumentköplagen. jag sparade 25k mot en hantverkare så sent som för 1½mån sen tack vare denna underbara lag

Är annars grymt imponerad av trådstartarens tillmötesgående. Tänk om vi alla var så mot varandra, hjälpsamma, helt klart ett beundrandsvärt karaktärsdrag. Sen visar köparen mindre goda kvalitéer och inser tydligen inte vilken helt otrolig service han fått på en begagnad produkt. Själv hade jag inte ens bemödat mig att svara köparen när han hörde av sig första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Ja den är såld som privatperson.

Så det finns ingen lag som säger att jag måste ge honom garanti?

Nej, det finns ingen lag som säger att du måste ge honom garanti.
Du ska titta i Köplag (1990:931) då det är den som gäller i detta fall.

Allt som står är egentligen att det finns en reklamationsrätt, upp till två år, som folk redan skrivit i tråden.
Du behöver inte svara för någon garanti eller support om du själv inte har avtalat det. Skriftligt eller muntligt!

Kan vara värt att notera §30 då den nämner att köparen bara kan ställa krav om felet inte beror på honom, vilket är ganska lätt att hävda att det gör, då du påstår att köparen har dammsugit rent datorn.

Tolkar man §30 "e contrario" följer det att avhjälpning av fel inte kan tillämpas.

Skrivet av Knuppe:

Som sagt, siste idioten inte född än.
Du kan som privatperson aldrig hävda någon som helst ångerrätt/garanti eller några som helst andra krav gentemot en annan privatperson såvida det inte formulerats ett giltigt kontrakt underskrivet av båda parter som hävdar garanti eller ångerrätt.

Detta gäller alltså för prylar, vid husköp etc är det lite andra regler såklart. Men köper du en dator av en privatperson då är den ditt problem samma sekund du lämnar pengarna.

Jag ska förtydliga så att du inte kan missförstå mig. Anta att du köper min dator helt enkelt.
Jag vet att nätagget är lite kajko, ibland startar inte datorn osv men allt går bra när du testar den.
Dessutom är det lite andra småfel som jag "glömmer" nämna som du heller inte märker, förmodligen för att du inte ens brytt dig om att testa allting ordentligt. Du kommer hem och börjar märka saker vartefter dagarna går, till slut brinner datorn upp pga nätagget efter en vecka.
Självklart har du rätt att ringa och skälla på mig och jag skulle även kunna erkänna allt och skratta föraktfullt och slänga på luren
MEN du har inget lagstöd för att kunna göra någonting åt saken tyvärr.

Sverige är ett perfekt land att bo i för folk som vill lura godtrogna människor så är det, det finns hundratals företag som säljer bluff-fakturor etc etc och det är helt 100% lagligt att ringa hem till folk, börja skicka fakturor och gud vet vad. Min kompis blev nyligen utsatt för en bluff på 25k av ett företag som är sedan länge känt av polisen, polisen i telefonen sa att det är bara att riva fakturan för att kronofogden driver inte in åt dom ändå och man får ingen betalningsanmärkning, men tänk själv hur många som blir rädda och betalar! En del skapar även ett eget inkassoföretag som åtar sig uppdrag att driva in fakturor, naturligtvis är det ren bluff men om du får hem ett brev från "inkasso AB" , då betalar säkert 1 på 100.
Varför berättar jag detta?

Jo för att det är helt lagligt i Sverige att göra såhär, om detta är lagligt tror du då att polisen eller någon alls skulle bry sig om Åke 45 som köpt en dator som han själv haft sönder efter ett halvår hävdar ursprungsfel?

Du är tyvärr ute på hal is här. Ta och titta lite på 19 §
Du kan inte utelämna relevant information då man som köpare kan utgå ifrån att varan skall fungera som andra likvärdiga varor för ungefär samma pris.
Trasigt nätaggregat går antagligen under väsentligt fel då det kan orsaka allvarliga följdskador.

Sen måste jag fråga, varför nämner alla ett halvår? Finns väl inget i köplagen som refererar till sex månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redhawk:

Sen måste jag fråga, varför nämner alla ett halvår? Finns väl inget i köplagen so refererar till sex månader?

Nej men vad är "inom skälig tid" då?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

tips

Sälj aldrig datorn hel, vill du bli av med hela datorn så sälj eller ge bort den till någon du känner och är beredd att hjälpa om de får problem.
Sälj delarna separat så säljer du till någon som (förhoppningsvis) är tillräckligt datorkunnig utan att behöva ringa dig för hjälp.

Permalänk

A gpu often has 1 year guarantee(ok may be covered by swedish consumer law for two years) . A cheap PSU maybe covered for two years , a quality one 5 years.

If parts are covered for as little as 1or 2 years by the manufacturers then you can only expect them to last this length of time. Anything longer than these guarantee periods even if covered by swedish consumer law, is to be considered in some way as a bonus.

I don't know how old the PC was before you sold it but I guess it was cheaper than a new one and that was because the parts were older and therefore liable to fail quicker than new parts,

I can't understand how any law can cover the parts in a second-hand item that extends beyond the manfacturers guarantee..

If any lessons are to be learned is that be careful NOT to sell to headcases
From what I have read and understood you've now't to feel guilty or responsible for....
Hell, some retailers are happy to sell new PC's and leave the buyer to fend for themselves even if THEY DO have an obligation to the customer.

Go have a pint and forget about it...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

tips

Sälj aldrig datorn hel, vill du bli av med hela datorn så sälj eller ge bort den till någon du känner och är beredd att hjälpa om de får problem.
Sälj delarna separat så säljer du till någon som (förhoppningsvis) är tillräckligt datorkunnig utan att behöva ringa dig för hjälp.

Tradera annars, kanon sida det där. Oftast bra köpare och säljare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Nej men vad är "inom skälig tid" då?

Det är sånt som domstolen får bestämma när det inte finns mer definierat tyvärr... Eftersom KL gäller både nya och begagnade varor så går det inte att vara alltför precis antar jag, så man får väl leta prejudikat eller titta i förarbetena till lagen om det står något där.

Själv har jag inte en aning om vad som kan vara vettigt i detta fall, men kan gissa mig till att om väntar man mer än två månader efter att felet upptäckts skulle det nog kunna bli problem, då KtjL har just två månader som garanterar att det alltid är inom skälig tid. Tyvärr är KL inte lika stark som KtjL ur köparens perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Nope, men det är inte alla som vet det. Så man kan använda till att få en köpare att sluta vara jobbig....

Permalänk
Medlem

jag hade åkt hem till honom tagit ett glas vatten och hält in och sagt "ojsan?? ne nu vet jag inte vad som hände, hejdå!"

Permalänk
Medlem

haha be han fara åt helvete.. han kanske ska köpa en dator av en butik och inte privatperson om han vill nyttja ångerrätt..

Permalänk
Medlem

Du har inget ansvar över hans bekymmer och du behöver inte ens bry dig om honom! Du har varit snäll och hjälpt honom så gott det går även fast du inte har någon skyldighet.

Så det är nog bara att blocka honom

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redhawk:

Det är sånt som domstolen får bestämma när det inte finns mer definierat tyvärr... Eftersom KL gäller både nya och begagnade varor så går det inte att vara alltför precis antar jag, så man får väl leta prejudikat eller titta i förarbetena till lagen om det står något där.

Själv har jag inte en aning om vad som kan vara vettigt i detta fall, men kan gissa mig till att om väntar man mer än två månader efter att felet upptäckts skulle det nog kunna bli problem, då KtjL har just två månader som garanterar att det alltid är inom skälig tid. Tyvärr är KL inte lika stark som KtjL ur köparens perspektiv.

Och det är inte sjukt att sådant ska domstolar besluta om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Och det är inte sjukt att sådant ska domstolar besluta om?

Beror väl på hur man ser det. Lagen kan ju inte ta upp precis allt och alla tänkbara fall. Det är ju mer lämpligt att jurister och domstolen reder ut sådana fall än att vanliga lekmän börjar tycka allt för mycket. Fast med lite sunt förnuft så slipper man ju många problem.

Permalänk

[QUOTE="Agvar;11473714"]Nu jämför du 2 så helt olika förutsättigar så det inte änns går att jämföra. Jag vågar lova mitt lillfinger jag hade fått rätt i det fall du beskriver utifrån konsumentköplagen. jag sparade 25k mot en hantverkare så sent som för 1½mån sen tack vare denna underbara lag

Alltså du vs. näringsidkare? Ditt exempel kanske skulle vara när du "låna" in en kompis som var snickare och du pröjsa honom svart? Privatperson mot privatperson och i fall med dator/elektronik (med kortare förväntad livstid än en husstomme, kyl/frys, bil t.ex.) tror jag en rättsinstans inte vill lägga på så mkt tid efter nyköp att det överskrider de 2 år från nyköp som kkl ger? Och i det här fallet verkar ju de 2 åren vara utgångna, annars kan väl köparen bara kontakta butiken trådskaparen köpte från början? Alternativt tillverkaren!

Att en vara skulle få "förlängd" garanti (mellan privatsäljare och privatköpare) bara för att den byter ägare privat skulle nog kräva ganska rejäla bevis i en domstol för att gå igenom!
Vad tror du det skulle krävas av köparen i detta fall? Det har inte pratats om nått skrivet kvitto eller verbal överenskommelse angående köpet..

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.