Permalänk

Ny dator. Budget 20-25000 kr

Hej.

Min kompis som inte har jättekoll på datordelar tänkte köpa en ny dator. Vi har gått igenom inköpet och detta är de krav som finns.

Systemet måste monteras. Datorn kommer inte klockas så länge det inte är enkelt och säkert för en nybörjare. Datorn kommer främst att användas som speldator så bör "maxa" nya normala spel. Om man måste sänka till high i väldigt krävande spel som tex BF3 så är det ok. Datorn bör klara att köra nya spel om 2-3 år men då med lägre inställningar. Windows 7 ska ingå och får gärna vara förinstallerat.

Budget: 20000-25000kr, men får gärna vara lägre.

Skärm: Det behövs en bra IPS skärm, gärna 1920x1200 i upplösning, 23-24". Det är bättre att satsa på skärmen än att få några få FPS extra. 1920x1080 är dock inte otänkbart.

Högtalarsystem : Ska ge bra ljud för spelande. Ett bra 2.1 system räcker.

Moderkort, processor, minne : Jag tror på ett system runt Intel Core i5 2500K. Möjligen moderkort som klarar av att få ner 2 grafikkort utan att sabba lufttillförseln för dem.

Hårddiskar: SSD 120gb för Windows och lite spel. En lagringshårddisk som kanske kan komma att användas till lite spelinstallationer med.

Grafikkort: Själv har jag tänkt mig ett Asus Geforce GTX 580 DirectCU II i min dator (har inte plats för sli). Kompisen fick för sig att han skulle ha samma, alltså ett kort. Men jag vet att det finns bättre möjligheter att köra med crossfire/sli. Känns som att det ändå ska vara värt pengarna så max 6000kr för grafiken kanske. Alternativt att ha möjligheten att köpa till ytterligare ett 4000kr kort.

Chassi: Då han inte ska va inne och pilla så mycket så finns det inga direkta krav här. Kanske då att det ska ha bra ventilation för möjligheten till sli / crossfire.

Nätaggregat: Ett bra stabilt nätaggregat som klarar av systemet alternativt uppgradering till sli.

Mus och tangentbord: Kommer köpas.

Hoppas någon orkar ta sig igenom texten och ge ett förslag på system och vart det är bra att köpa det.

Mvh
Stefan

Permalänk
Visa signatur

"Antar dock att du menar SLI(Scalable Link Interface), och inte SFI[I](Svenskundervisning för invandrare)" - lol

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Måste nog ifrågasätta mig valet av komponenter. För det första så behövs inte 2 graffekort. Ett räcker då Souther Islands snart är på ingång och redan passerat första halvan av sin livscykel. Ett 6970 är dock ett väldigt prisvärt kort så inga tvivel där.

I.o.m. Bulldozer floppen så är ju SB att föredra. 2500k en perfekt cpu för ett gamersystem. Dock så skulle jag föredra Kingstonminnen då de oftast har ett bättre rykte att vara mer kompatibla med många moderkort vilket innebär mindre problem.

Skulle aldrig personligen rekommendera OCZ då deras failurerates är utom kritik. Intel att rekommendera. Sedan personligen skulle jag gå för Seasonic X-560 560W då det räcker gott o väl med en gpu och är av mycket bra märke.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/997925/2011-10-16 eller köp ett headset som är biligare... Och ett par biligare högtalare... Mycket bättre med headset i spel... Så kan du köpa 2st evga gtx 580 isället!;)
Fråga gärna om du vill något!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Tack för hjälpen!

Jag har blandat lite från vad ni har länkat och vad jag har läst i tester/forum.

Detta är resultatet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1003904/ny-dator

Dyrt moderkort för att fortfarande ha kvar möjligheten att beställa ett till Asus 580 med gigantkylare.
Det blev ett par billiga högtalare och så får kompisen leta hörlurar.
Jag antar att 8gb minne räcker. Finns det någon fördel att köpa mer eller dyrare minne när man bara spelar spel och inte kommer klocka datorn?
Jag är lite osäker på skärm med. Själv har jag en Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS som jag är nöjd med. Skulle dock mycket gärna ha 1920x1200 i upplösning.

Något annat som behöver fixas till eller som jag missat att få med i paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer22:

Tack för hjälpen!

Jag har blandat lite från vad ni har länkat och vad jag har läst i tester/forum.

Detta är resultatet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1003904/ny-dator

Dyrt moderkort för att fortfarande ha kvar möjligheten att beställa ett till Asus 580 med gigantkylare.
Det blev ett par billiga högtalare och så får kompisen leta hörlurar.
Jag antar att 8gb minne räcker. Finns det någon fördel att köpa mer eller dyrare minne när man bara spelar spel och inte kommer klocka datorn?
Jag är lite osäker på skärm med. Själv har jag en Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS som jag är nöjd med. Skulle dock mycket gärna ha 1920x1200 i upplösning.

Något annat som behöver fixas till eller som jag missat att få med i paketet?

Din skärm ska tydligen vara lite bättre till och med än den nya ultrasharpskärmen

Permalänk

"Din skärm ska tydligen vara lite bättre till och med än den nya ultrasharpskärmen"
Då beroende på hur högt man värderar de extra pixlarna antar jag

Nu är datorn inte till mig utan till en kompis. Jag ska slänga ihop ett till lite billigare paket som inte är baserat på möjligheten att uppgradera till SLI. Vilket ger billigare moderkort och nätagg. Så får han välja sen.

Det jobbigaste för mig är att jag blir riktigt sugen på att sälja av delar själv och uppgradera. Men eftersom jag sitter med en i7 950 så känns det inte så värt. Och det blir nog "bara" en uppgradering från 460 till 580 då jag ändå inte riktigt har plats för SLI i min låda samt att jag skulle behöva uppgradera nätaggregatet som är på 650w.
Så jag får satsa på ett Asus 580 och spara pengar till nästa uppgradering om 3 år