Permalänk
Skrivet av TheRavensNest:

@ID_AA_Carmack
John Carmack
We have a bicubic-upsample+detail texture option for the next PC patch that will help alleviate the blurry textures in Rage.

Goda nyheter, att ta betalt för RAGE till PC i dess nuvarande, trasiga läge är en skymf mot konsumenten. Hoppas bara det patchas innan slutet av månaden, för många (förhoppningsvis) bra spel kommer då och i början av November.

Permalänk
Medlem

känns som om jag har 30fps i spelet :S vet inte dock hur de är på ritkigt för min Fraps visar inte fpsen... vet inte vad som är fel.

men borde inte ett 5850 räcka till att lira detta, sen finns de ju inga grafikinställningar heller så... men jag märker av fps droppar :/

är det bara jag som har glitchiga texturer ibland att när det kommer en "movie" scen så blir det ju Widescreen effect men svarta uppe och nere blinkar? om jag har någon "meny" uppe så blinkar de till ibland etc.

spelet i sig är rätt skönt tycker jag, so far. de lilla jag spelat av den.

så finns de fps fix eller är ett 5850 för klent? och är det bara jag som har blinkande texturer då och då?

edit: kan då även säga att jag kör "rekommenderade" drivers som var till BF3, som jag läste någonstans att de är bäst med BF3, ska jag uppgradera igen eller blir det ingen skillnad?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag har knappt märkt av nånting av alla problem som de flesta verka ha, visst tusan är det lite "suddiga" detaljer inne i städerna, men inget som direkt stör mig.

*****SPOLIERVARNING!!***** (Ja. jag är noob som inte vet hur man gör det ordentligt, kan nån snälla förklara)

Vad som däremot gör mig vansinnig är hur kort spelet var, jag hade 11tim loggad speltid... började precis få kläm på vilka vapen och vilken ammo man skulle använda mot vilka fiender, började få ordning på taktiken vid bil-strider, började precis få ordning i skallen hur jag skulle organisera vapnen och alt-vapnen för att få allt att lira.
Är så ute o köttar mig igenom nån anläggning, skjuter soldater och äckliga gris-folk till höger o vänster så blodet sprutar över hela skärmen.... ska upp i nått torn o aktivera nån sändare..... livet leker o allt är underbart..... trycker på en mojäng för att aktivera nånting o så helt plötsligt rullar en filmsekvens igång som följs av eftertexten... WTF? Om någon hade frågat mig precis innan jag tryckte på knappen som satte igång slutet så hade jag allvarligt gissat på att jag var 10% in i spelet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Kvittar väl fan nu om dom släpper high res texture pack när spelet suger.. Crysis fick ju också en massa kritik hur grafiken var bäst men gameplayet sög då kvittar resten när spelet är så linjärt det kan bli.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Kvittar väl fan nu om dom släpper high res texture pack när spelet suger.. Crysis fick ju också en massa kritik hur grafiken var bäst men gameplayet sög då kvittar resten när spelet är så linjärt det kan bli.

Crysis är väl inte bra att jämföra med. Jag kan då varken klaga på gameplay eller grafik i både Crysis, Crysis Warhead eller Crysis 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Testa Metro med allt påslaget, det spelet har fin, fin grafik..
Angående prestanda, ser att du får 6815 i 3dmark 11 är det i 1080 med standardinställningar? Tycker det är lite märkligt, vi har gansak lika grejer men jag får 8906 i 1080 med standardinställningar, klockad i7 920 @ 3.8 ghz och oklockad GTX590 samt 12 gig 1600 mgz minnen

Eller Bulletstorm med allt på max. Väldigt krispiga texturer om jag inte minns fel U3 motorn levererar än idag.

Skrivet av Nico.v:

känns som om jag har 30fps i spelet :S vet inte dock hur de är på ritkigt för min Fraps visar inte fpsen... vet inte vad som är fel.

men borde inte ett 5850 räcka till att lira detta, sen finns de ju inga grafikinställningar heller så... men jag märker av fps droppar :/

är det bara jag som har glitchiga texturer ibland att när det kommer en "movie" scen så blir det ju Widescreen effect men svarta uppe och nere blinkar? om jag har någon "meny" uppe så blinkar de till ibland etc.

spelet i sig är rätt skönt tycker jag, so far. de lilla jag spelat av den.

så finns de fps fix eller är ett 5850 för klent? och är det bara jag som har blinkande texturer då och då?

edit: kan då även säga att jag kör "rekommenderade" drivers som var till BF3, som jag läste någonstans att de är bäst med BF3, ska jag uppgradera igen eller blir det ingen skillnad?

Har förvisso två 5850 men Rage skall ju inte stödja CFX. Jag har oftast 60fps men på vissa ställen sjunker det till 30fps t ex sewers vid Dead City och vägarna vid området kring Dead City. Dock fungerar andra sewers fint och som sagt håller jag 60fps i hela Wellspring och många andra ställen. Har ingen aning om varför det är som det är men men. Jag kör BF3+Rage drivisarna + 11.9 CAP1 och har Vsync på i både drivrutin och ingame. Cache - High samt Ani - 16x. Inga problem med glitchande texturer eller movie widescreensaken du pratade om. Låter som att dina drivisar är lite messed up. Testa att avinstallera dem, boota i safe mode, kör DriverSweeper (googla och ladda ned direkt från hemsidan istället för att tanka från Guru3D), starta om datorn, installera drivisarna och starta om igen så borde det lösa sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheRavensNest:

Grafikmotorn är gjord så att det knappt behövs något tweakande alls för att det skall fungera på alla plattformar

tror jag skrattar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

tror jag skrattar

Samma här.

OnT. Har nu spelat i ca. 5 timmar. Men en stor brist med spelet, förutom det uppenbara med grafiken, är att det är alldeles för LÄTT! Jag kör på hard. Jag skulle vilja att man faktiskt behövde använda sina items, t.ex. turrets osv är totalt värdelöst och otillängligt (trycka t.ex. F4 mitt i en strid eller gå in i inventory och bygga något - nej tack). Sen har man fått så gott som alla vapen de första 2-3 timmarna. Hur kul är det? Men å andra sidan gör det inget, för det är ändå bara att köpa 200 skott till hagelbössan, eftersom ingen strid (hittills) kräver någon sorts strategi är det bara att braka loss med det vapnet som gör mest skada.

Någon annan som håller med om att det känns trist att man faktiskt inte ens känner sig motiverad att pröva alla vapen som man får så fort och att spelets items inte har någon sorts funktion egentligen? Varför ska man ha bandage och adrenalinsprutor när man regenererar sin hälsa på 2 sekunder... Och vad ska man ha specialammunition till när man ändå one-shottar de flesta fienderna med hagelbössan?

Men ljudet och spelet i sig är i övrigt bra, det är anledningen till att man genomlider en del element i Rage. Synd bara att det är så uppenbart att allt är anpassat för konsol, t.ex. att kameran är fixerad när du kör ett fordon (ja, jag vet att man kan rotera kameran på ett obskyrt sätt) och att man har en "on-the-fly" meny för vapen och items som är gjord för d-pad och analogspak.

Permalänk
Medlem

Är grafikmotorn helt låst till 60 FPS eller går det att öka det på något sätt? Har en 120Hz skärm och 60FPS är inte direkt någon rolig upplevelse. Om det inte går blir det tyvärr pass på Rage.

Permalänk

Som någon annan skrev så tyckte jag spelet var alldeles för kort, och liksom slutade så jävla abrupt... Hade precis "kommit in i spelet" och börjat känna att, ja men det här var ju rätt schysst ändå. Kanske kommer storyn igång snart också då. Senså BAM! Eftertexter.

Kanske kommer de fortsätta skiten med en drös DLC eller något.. Isåfall kan dem köra upp det nånstans.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kasken:

*****SPOLIERVARNING!!***** (Ja. jag är noob som inte vet hur man gör det ordentligt, kan nån snälla förklara)

Vad som däremot gör mig vansinnig är hur kort spelet var, jag hade 11tim loggad speltid... började precis få kläm på vilka vapen och vilken ammo man skulle använda mot vilka fiender, började få ordning på taktiken vid bil-strider, började precis få ordning i skallen hur jag skulle organisera vapnen och alt-vapnen för att få allt att lira.
Är så ute o köttar mig igenom nån anläggning, skjuter soldater och äckliga gris-folk till höger o vänster så blodet sprutar över hela skärmen.... ska upp i nått torn o aktivera nån sändare..... livet leker o allt är underbart..... trycker på en mojäng för att aktivera nånting o så helt plötsligt rullar en filmsekvens igång som följs av eftertexten... WTF? Om någon hade frågat mig precis innan jag tryckte på knappen som satte igång slutet så hade jag allvarligt gissat på att jag var 10% in i spelet.

Dold text

[spoiler]valfri text[/spoiler]

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av era909:

Är grafikmotorn helt låst till 60 FPS eller går det att öka det på något sätt? Har en 120Hz skärm och 60FPS är inte direkt någon rolig upplevelse. Om det inte går blir det tyvärr pass på Rage.

Nej, den är inte låst alls. FPS blir låst till skärmens uppdateringsfrekvens om du också har vsync aktiverat i spelet. Du skulle således får 120fps med vsync på och troligen mycket mer med vsync av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej, den är inte låst alls. FPS blir låst till skärmens uppdateringsfrekvens om du också har vsync aktiverat i spelet. Du skulle således får 120fps med vsync på och troligen mycket mer med vsync av.

Det låter bättre. Var någon som skrev att den strävade efter att hålla 60 FPS och styrde grafiken därefter, och reklamen för spelet snackar ju också om 60 fps (är väl för konsoll antar jag). Blev orolig att det var helt låst till det.

Då blir det nog ett köp när det droppat lite i pris.

Permalänk
Skrivet av era909:

Det låter bättre. Var någon som skrev att den strävade efter att hålla 60 FPS och styrde grafiken därefter, och reklamen för spelet snackar ju också om 60 fps (är väl för konsoll antar jag). Blev orolig att det var helt låst till det.

Då blir det nog ett köp när det droppat lite i pris.

60FPS pratet gäller konsoller, helt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Haha skönt skrivet, tack *ler*

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Är spelet något att satsa på? Gillar nämligen Fallout serien riktigt mycket och det ser ut som om det är rätt så lika:)
Va tycker ni gamers;)

Inte lika för fem öre, Fallout är en öppen värld man kan utforska medan Rage är fullständigt linjärt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

...text...

Håller delvis med angående vapen men samtidigt får man sina favoriter och personligen byter jag mellan tre vapen just nu vilket är hagelbössan för mutants, Authority SMG med Armor penetrating bullets för just Authoritysnubbar och Snipern när det är stora, öppna ytor. Resten av vapnerna är inte speciellt bra som du säger. Kör man Mutant Bash är det ju bara Hagelbössan som gäller Sen är ju vissa gadgets hyfsat värdelösa som tex RC bilen då mobsen alltid hinner skjuta ned den innan den hinner fram till den.

Fråga:

Ett område jag hittills inte hittat är den som id software visar i sin promotionvideo med ballonggranaterna. Kommer det kanske i slutet? Just nu har jag vart i Dead City (fast via bakvägen) för att hitta en viss datamodul.

Dold text
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Håller delvis med angående vapen men samtidigt får man sina favoriter och personligen byter jag mellan tre vapen just nu vilket är hagelbössan för mutants, Authority SMG med Armor penetrating bullets för just Authoritysnubbar och Snipern när det är stora, öppna ytor. Resten av vapnerna är inte speciellt bra som du säger. Kör man Mutant Bash är det ju bara Hagelbössan som gäller Sen är ju vissa gadgets hyfsat värdelösa som tex RC bilen då mobsen alltid hinner skjuta ned den innan den hinner fram till den.

Mjo, kör så gott som samma vapen, men till typ 90% med hagelbössan. Trist att man aldrig "uppmuntras" till att avvika från att använda standardvapen, och att man förmodligen kan klara hela spelet utan att använda några icke-quest items.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

[spoiler]valfri text[/spoiler]

Tack o bock

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fråga:

Ett område jag hittills inte hittat är den som id software visar i sin promotionvideo med ballonggranaterna. Kommer det kanske i slutet? Just nu har jag vart i Dead City (fast via bakvägen) för att hitta en viss datamodul.

Dold text

Ja det kommer lite senare.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Ja det kommer lite senare.

Tack! Trodde faktiskt det skulle ta slut efter Wellspring nu när alla sagt att spelet är så kort

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hagelbrakaren är det ultimata vapnet i ALLA Id's spel sedan Doom, så att folk spelar med det vapnet till 99.5% är ju ingen shock

edit: dock tyckte jag det var dålig känsla i den i Doom 3, men i Rage är den på topp...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Hagelbrakaren är det ultimata vapnet i ALLA Id's spel sedan Doom, så att folk spelar med det vapnet till 99.5% är ju ingen shock

edit: dock tyckte jag det var dålig känsla i den i Doom 3, men i Rage är den på topp...

Jag vet inte ifall jag håller med för Quake-serien, men i Doom 1/2 var hagelgevären perfekta. Gillade speciellt single-barrel-bössan, animationen och ljudet var perfekt tycker jag. Majoriteten verkar gilla Super ShotGun bättre dock.

Permalänk
Medlem

Jag gillade faktiskt Wingstick överlägset bäst , hade kunnat köra hela spelet med bara dessa

Annars var crossbow med electrobolts överlägset bra utom i snabba strider där omladdningstiden gjorde att den blev dålig , hagelbrakaren är ju det bästa vapnet som vanligt , med pop rockets tar man alla lite segare fiender.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Hittade en Doom 3 logga på en killes tshirt tyckte det var lite roligt.

Är väl egentligen ingen spoiler men folk är så kännsliga. Klicka inte nedan om ni vill läsa karaktärensnamn.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guran33:

Jag vet inte ifall jag håller med för Quake-serien, men i Doom 1/2 var hagelgevären perfekta. Gillade speciellt single-barrel-bössan, animationen och ljudet var perfekt tycker jag. Majoriteten verkar gilla Super ShotGun bättre dock.

Jag gillade oxo shotgunen i Doom, i multiplayer var ju SSG bättre, men känslan i vanliga shotgun var ju överlägsen.. ingen vettig människa skulle ladda om en pump action sådär, men det ser bra ut i spelet

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ceogar:

Hittade en Doom 3 logga på en killes tshirt tyckte det var lite roligt.

Är väl egentligen ingen spoiler men folk är så kännsliga. Klicka inte nedan om ni vill läsa karaktärensnamn.

Jag har sett flera saker som syftar på quake, likaså någon inlånad ljudfil här och där. Det finns ju också flera DOOM rum som är målade i DOOM texturer, så kallade påsk ägg, jag har själv hittat ett.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har sett flera saker som syftar på quake, likaså någon inlånad ljudfil här och där. Det finns ju också flera DOOM rum som är målade i DOOM texturer, så kallade påsk ägg, jag har själv hittat ett.

Ja, det finns tre olika påskägg vad jag vet. Ett för Quake, Doom och Wolfenstein. Sök på Youtube för instruktioner om hur man hittar dem. Värt att nämna är att man hittar artifacts i varje rum värt 150 dollar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu funkar äntligen Rage för mig. Den nya drivrutinen som släpptes igår löste mina problem.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14629-amd-smyger-ut-catalyst...

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX