Permalänk
Medlem

Project Eternity OS

Vill ha hjälp med att starta ett operativsystem har inte en aning hur jag ska bygga eller om jag ska basera det på nån färdig kärna t.ex unix. Vill även passa på och fråga om det finns folk villiga att hjälpa med projektet isåfall , har även ideer om en social hemsida , music tjänst etc.

Visa signatur

Phenom II B25 @ 2.7ghz , Corsair 2x2gb 667mhz , Seagate 160gb , 3870HD @ 850mhz Core Stock Mem , FSP 400W 85+ Bronze , Ace Ecco 420 Case , Asus M4A78-AM

Permalänk
Medlem

Och jag hade tänkt att bygga en egen rymdraket och konkurrera med NASA om att komma först till Mars.
Vill även passa på och fråga om det finns folk villiga att hjälpa mig med projektet i form av ekonomiska resurser och arbetskraft

Permalänk
Inaktiv

Vet du inte var du ska börja är det nog ingen idé att ens försöka.

Permalänk
Medlem

Vill du bygga ett helt nytt operativsystem kanske det är bäst att börja på irckanalen #linux

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ripsaw:

Och jag hade tänkt att bygga en egen rymdraket och konkurrera med NASA om att komma först till Mars.
Vill även passa på och fråga om det finns folk villiga att hjälpa mig med projektet i form av ekonomiska resurser och arbetskraft

Intresse finns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ripsaw:

Hjälper gärna till!

Permalänk
Sötast

Namnet "Eternity" var dock jävligt passande iaf

Permalänk
Medlem

Jag skrev en grundläggande OS kärna en gång när jag hackade assembly. Processväxlare, avbrottshanterare, simpel I/O etc... det var nog det mest frustrerande jag någonsin gjort. (se quote i signatur.. )

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsarn:

Vill ha hjälp med att starta ett operativsystem har inte en aning hur jag ska bygga eller om jag ska basera det på nån färdig kärna t.ex unix. Vill även passa på och fråga om det finns folk villiga att hjälpa med projektet isåfall , har även ideer om en social hemsida , music tjänst etc.

Vad har du för kunskaper, till att börja med?
Kan du assembler? C?
Vet du vad register är? Vad en ALU är och hur den fungerar?
Vet du vad en kernel är?

Att skapa ett OS är inget man gör över en dag, så du är införstådd med det

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Begreppet OS är ganska stort och folk menar olika saker med det. När folk säger OS tänker folk oftast på Windows, Mac OS X och GNU/Linux (Ubuntu, etc). Det finns många små operativsystem för specializerade uppgifter.

Antingen kan du bygga ett OS på en befintlig kernel så som Linux t.ex. eller bygga allt från scratch. Jag rekommenderar denna sida, http://wiki.osdev.org/Main_Page, som innehåller massor med information om hur du utvecklar din egen kernel.

Bygga ett komplett OS är ingen liten uppgift men kul att pilla på för att lära sig hur en dator, kompilator kedjor funkar etc.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Jag har lite kunskaper i c++ och html o php mer än det har jag inte men jag vet hur ett os är uppbyggt till större del får väl se vad som blir av detta men inget är omöjligt i datorvärlden bevisat om och om igen /peace !

Visa signatur

Phenom II B25 @ 2.7ghz , Corsair 2x2gb 667mhz , Seagate 160gb , 3870HD @ 850mhz Core Stock Mem , FSP 400W 85+ Bronze , Ace Ecco 420 Case , Asus M4A78-AM

Permalänk
Medlem

tror faktiskt det blir att ta en linux / unix kernel av nåt slag sen satsa mer på interfacet , det ska va snyggt simpel och gediget!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ripsaw:

Mars känns ganska 2000, om vi kan omförhandla destination kanske jag är intresserad. Jag har gedigen erfarenhet av att spendera långa perioder i begränsat utrymme tillsammans med andra svettiga killar, självklart stillasittandes framför en skärm.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Medlem

Du har lite kunskaper i c++,html & php?

Vad vill du ha ut genom ett eget operativsystem? Vad är målet? Finns det inte redan ett system som passar kanske?
Med tanke på dina kunskaper så skulle jag nog rekommendera att du försöker forka någon redan existerande *nix dist och sedan anpassar denna för dina ändamål.

Permalänk

En mycket bra kurs om operativsystem som gavs på University of California Berkeley:

http://academicearth.org/courses/operating-systems-and-system...

Vill man på något sätt utveckla ett OS så är denna kurs ett förkunskapskrav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirtualIntent:

En mycket bra kurs om operativsystem som gavs på University of California Berkeley:

Tackar för den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirtualIntent:

Har kollat på dom första föreläsningarna och kan verkligen rekommendera den. Väldigt intressant och bra föreläsare. Hade dock varit helt okej ifall dom hade delat upp föreläsningarna i 2 delar, lite tungt att sitta i 1h20m på kvällarna och glo. Och den där pausen på 5 minuter dom envisas med, när det bara blir 10 min föreläsningstid kvar efteråt, förstår jag mig inte riktigt på

Permalänk
Medlem

Har sett några föreläsningar än så länge och måste säga fyfan va bra dem är :)! Man tackar!:)

Visa signatur