Samsung F4EG firmware patch mot förlorad/korrupt data

Permalänk

Samsung F4EG firmware patch mot förlorad/korrupt data

Citat:

If identify commmand is issued from host during NCQ write command in the condition of
PC not external , write condition is unstable.
So It can make the loss of written data.
(Model : F4EG HD204UI, HD204UI/Z4, HD204UI/UZ4, HD155UI, HD155UI/Z4, HD155UI/UZ4)

http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs_msg_id=386

Edit: och här är mer detaljerad information för den intresserade
SamsungF4EGBadBlocks ? smartmontools

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ska patcha snart... men har hört att den uppdaterar ej FW så det är omöjligt att urskilja om patchen existerar på disken vid kontroll.
Edit: stämmer

Permalänk
Medlem

Ska köpa två stycken F4EG diskar, kommer jag behöva patcha? eller kommer de redan färdiga?

Visa signatur

AMD Phenom2 X6 1055T l Asus Crosshair IV Formula l XFX Radeon HD6870 l Corsair 2x 2GB 1600MHz XMS3 l Samsung SH-S223C l Seagate 2x 320GB, Samsung HD204UI 2x RAID 1 HDD's l Corsair HX 850W l Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem
Skrivet av v2:

Ska köpa två stycken F4EG diskar, kommer jag behöva patcha? eller kommer de redan färdiga?

Patcha på du.

http://sourceforge.net/apps/trac/smartmontools/wiki/SamsungF4...

Permalänk
Medlem

tack

Visa signatur

AMD Phenom2 X6 1055T l Asus Crosshair IV Formula l XFX Radeon HD6870 l Corsair 2x 2GB 1600MHz XMS3 l Samsung SH-S223C l Seagate 2x 320GB, Samsung HD204UI 2x RAID 1 HDD's l Corsair HX 850W l Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem

Tror ni att det här är fixat i nya diskar? Hittar ingen information om det.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har fått min F4 nu i veckan, någon som har nå ny info? Behöver man patcha om man bara ska ha den
som lagringsdisk? Ska inte köra raid eller i NAS-server.

Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig om dataförlust så behöver du inte patcha... Om du vill kunna se direkt om disken är en tickande bomb så byt till ett annat märke än Samsung.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som kan guida mig igenom allt isf? Är rätt grön.
Från CD är lättast eller? Måste man inte "göra" ett usbminna bootbart först?
Skulle vara tacksam och någon kunde förklara utförligt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klimpn:

Någon som kan guida mig igenom allt isf? Är rätt grön.
Från CD är lättast eller? Måste man inte "göra" ett usbminna bootbart först?
Skulle vara tacksam och någon kunde förklara utförligt.

Den här guiden använde jag när jag flashade mina fyra diskar.

http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=182&t=34201&start=210#p...

Det fungerade väldigt bra. Jag testade lite med USB-minnen innan men fick det aldrig att fungera. Testade ett par olika guider för att få dem bootbara men det vägrade så jag brände helt enkelt en skiva med filen från forumet jag länkade och det gick direkt. Eller ja, jag misslyckades med en skiva först eftersom jag var dum nog att använda den inbyggda brännaren i Windows 7 som tydligen är precis lika oanvändbar som alla andra brännare som Microsoft byggt. Den brände filerna men den bootade inte. Testade med ett riktigt program sen och det gick felfritt.

Här finns en tråd med lite diskussioner som kanske tillför något.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/981793-uppdatera-f...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hej!

Jag har en Samsung HD204UI som har börjat fått "spunk". Den startar och stänger av, av sig själv. Vet inte om den håller på att lägga av, men enligt Windows "diskkontroll" så hittar den inget fel...? Väldigt irriterande!
Skulle en sån här Firmware hjälpa? Och kommer alla filer jag har på hårddisken att försvinna om jag uppdaterar?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Hur gammal är disken?

Det är sagt att nyare diskar(har glömt exakt vilket datum och framåt) ska ha fått den patchen och ej behöver patchas.

Vad menar du med stänger av sig och startar av sig själv, menar du att den klickar till ibland?

Det är ju en Green-disk, så den lägger sig möjligtvis automatiskt i energisparläge då och då, jag vet själv att mina diskar klickar till lite när jag ej har använt dom på ett tag.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Skrivet av Forze:

Hur gammal är disken?

Det är sagt att nyare diskar(har glömt exakt vilket datum och framåt) ska ha fått den patchen och ej behöver patchas.

Vad menar du med stänger av sig och startar av sig själv, menar du att den klickar till ibland?

Det är ju en Green-disk, så den lägger sig möjligtvis automatiskt i energisparläge då och då, jag vet själv att mina diskar klickar till lite när jag ej har använt dom på ett tag.

2010-11-30 beställde jag den från Inet.se
Jo, men den klicka(de) hela tiden. Var 5:e sekund ungefär. Men drog ur den och starta datorn igen, och då började dom andra hårddiskarna att bete sig likadant. Gick in på "Energialternativ" och ändrade "Stäng av hårddisken efter: 20min" till 0 (aldrig), och nu verkar det fungera som det ska. Så jag tror jag struntar i Patchen.

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBeerHunter:

2010-11-30 beställde jag den från Inet.se
Jo, men den klicka(de) hela tiden. Var 5:e sekund ungefär. Men drog ur den och starta datorn igen, och då började dom andra hårddiskarna att bete sig likadant. Gick in på "Energialternativ" och ändrade "Stäng av hårddisken efter: 20min" till 0 (aldrig), och nu verkar det fungera som det ska. Så jag tror jag struntar i Patchen.

Mjo, misstänkte att det va något sånt som bråkade.

Men gött att det fungerar korrekt nu, jag har också stängt av mitt, palla energisparläge.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men jag köpte en F4EG idag. Måste jag uppdatera firmware när jag får den? Den borde väl vara redan uppdaterad eller?

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Gammal tråd men jag köpte en F4EG idag. Måste jag uppdatera firmware när jag får den? Den borde väl vara redan uppdaterad eller?

Nej, du behöver inte uppdatera firmware. Den är, som du säger, redan uppdaterad.

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBeerHunter:

Nej, du behöver inte uppdatera firmware. Den är, som du säger, redan uppdaterad.

Har du källa på detta?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du källa på detta?

Fo3

Kollade på det här när jag köpte diskar till min NAS , har fyra st HD204UI

"If your hard drive was manufactured before 2010 December (could be identified with serial number xxxxxxxZ7xxxxx, xxxxxxxZ8xxxxx,xxxxxxxZ9xxxxx,xxxxxxxZAxxxxx, or xxxxxxxZBxxxxx), you must upgrade the firmware of this hard drive before the installation. Please consult with Samsung Technical Support (or a computer technician) for further details with regards to updating the HDD Firmware."

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Kollade på det här när jag köpte diskar till min NAS , har fyra st HD204UI

"If your hard drive was manufactured before 2010 December (could be identified with serial number xxxxxxxZ7xxxxx, xxxxxxxZ8xxxxx,xxxxxxxZ9xxxxx,xxxxxxxZAxxxxx, or xxxxxxxZBxxxxx), you must upgrade the firmware of this hard drive before the installation. Please consult with Samsung Technical Support (or a computer technician) for further details with regards to updating the HDD Firmware."

Ta inte illa upp, men det där är ett citat som verkar flyta omkring på ett antal forum.
Jag har inte sett någon som har hänvisat till någon sorts källa. (Inklusive dig)

Det finns andra som bestämt hävdar att firmware inte är uppdaterat ens på nya diskar.
(Även de, utan att hänvisa till källa)

Vet inte vad man ska tro...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ta inte illa upp, men det där är ett citat som verkar flyta omkring på ett antal forum.
Jag har inte sett någon som har hänvisat till någon sorts källa. (Inklusive dig)

Det finns andra som bestämt hävdar att firmware inte är uppdaterat ens på nya diskar.
(Även de, utan att hänvisa till källa)

Vet inte vad man ska tro...

Fo3

Har inte hämtat citatet från nåt forum utan från synolygy's diskkompabilitetslista

http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&product_id=62

där finns även en länk vidare till samsung , där står däremot inget om tillverkningdatum

http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Man behöver inte uppdatera. Den är redan uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har inte hämtat citatet från nåt forum utan från synolygy's diskkompabilitetslista

http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&product_id=62

där finns även en länk vidare till samsung , där står däremot inget om tillverkningdatum

http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs...

Tack, ett steg i rätt riktning!
Det verkar rimligt att anta att synology vet vad de pratar om.

Varför däremot Samsung inte bemödar sig om att informera sina kunder kan man fråga sig....

Fo3

Edit: Samsungs insats är speciellt tvivelaktig, då det inte i efterhand ens går att kontrollera om Fw är uppdaterad eller inte...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Man behöver inte uppdatera. Den är redan uppdaterad.

Och hur vet du det med säkerhet?

1. Samsung har inte gett någon officiell info.(Så vitt jag vet)

2. Den uppdaterade firmware-versionen behåller "klokt" nog samma versionsnummer som den felaktiga.

3. I många forum på internet görs trosvissa påståenden, både att FW är uppdaterad och att den absolut inte är uppdaterad på de nya diskarna. Givetvis "alltid" utan någon som helst backning.

Eftersom den felaktiga FW:en potentiellt medför att man förlorar allt data på disken,
vill jag gärna försäkra mig om att informationskällorna är habila, därför tar jag inget för givet.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag har ju fått min disk och den fungerar som den ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag har ju fått min disk och den fungerar som den ska?

Du skämtar väl?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du skämtar väl?

Fo3

Nej, inga problem än så länge och alla tester visar "ok".

Permalänk
Medlem

Problemet med detta är att man inte märker att datan är korrupt förrän man ska ha den. Disken kommer tro att det inte är något fel men när man väl ska använda filerna kommer vissa att vara korrupta och oanvändbara. Man kan inte lita på att någonting är okej på en opatchad F4EG utan att praktiskt taget jämföra filerna på disken mot originalet på en annan disk. Det förtar ju lite av nyttan med disken.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!