MSI ber om ursäkt för bikinitävlingen

Permalänk
Medlem

Näe vad fegt, både jag och flickvännen tyckte att det var omotiverat med alla klagomål, men nu att msi faktiskt backar gör ju saken mycket värre. Det är inte objektifiering, objektifiering är inte ett begrepp över huvud taget. Att tjejer skulle gå med på något såntdär pga dåligt självförtroende och för att få självbekräftelse är ju efterblivet. Genetiskt smarta tjänar pengar på sin intelligens, varför hindra genetiskt vackra från att tjäna lite på deras gåva. Det är ju en chans att få en laptop för 3 dagars jobb, tycker det krävs rätt starka och säkra tjejer för en såpass utsatt tjänst. Snarare dom lättsinta killar som faller för det som PR som utnyttjas, inte flickorna.

Att lättklädda tjejer inte hör hemma på en datormässa är inte heller något vidare bright argument. Alla uppskattar eldshower på konserter trots att det är helt orelaterat till musiken, det är bara visuellt attraktivt och förhöjer upplevelsen. Men en tjej i kort kjol och ett linne med en tekniklogga på är en kränkning. Tjejen tar inte illa upp utan tjänar på det, men av någon anledning tar ett gäng självutnämnda kvinnofridskämpar det.

Att feminister som bara resonerar efter vad dom själva vill och tycker att dom vet bättre än tjejerna som har sin egen röst ska få bestämma är det dummaste av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Näe vad fegt, både jag och flickvännen tyckte att det var omotiverat med alla klagomål, men nu att msi faktiskt backar gör ju saken mycket värre. Det är inte objektifiering, objektifiering är inte ett begrepp över huvud taget. Att tjejer skulle gå med på något såntdär pga dåligt självförtroende och för att få självbekräftelse är ju efterblivet. Genetiskt smarta tjänar pengar på sin intelligens, varför hindra genetiskt vackra från att tjäna lite på deras gåva. Det är ju en chans att få en laptop för 3 dagars jobb, tycker det krävs rätt starka och säkra tjejer för en såpass utsatt tjänst. Snarare dom lättsinta killar som faller för det som PR som utnyttjas, inte flickorna.

Att lättklädda tjejer inte hör hemma på en datormässa är inte heller något vidare bright argument. Alla uppskattar eldshower på konserter trots att det är helt orelaterat till musiken, det är bara visuellt attraktivt och förhöjer upplevelsen. Men en tjej i kort kjol och ett linne med en tekniklogga på är en kränkning. Tjejen tar inte illa upp utan tjänar på det, men av någon anledning tar ett gäng självutnämnda kvinnofridskämpar det.

Att feminister som bara resonerar efter vad dom själva vill och tycker att dom vet bättre än tjejerna som har sin egen röst ska få bestämma är det dummaste av allt.

Men vad säger detta om MSI då? Det är ju mer en kräkning för männen. Att de är så kåta och dumma så de köper deras produkter bara på grund utav tjejerna.

Permalänk
Medlem

Sverige - världens samvete

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Återigen, en massa fjolliga feminister/bittra medelålders som är avundsjuka på att andra har en snygg kropp och kan tjäna pengar på den. MEn för all del, hyr in äkta 40+ att spela 40+ (osminkat) i film och TV-serier, ha rejält överviktiga personer som en stor del av varje reklam, och se hur mycket det säljer?
Avundsjuka är inte bra, låt den inte kontrollera era liv så uppenbart. Objektifiering? Modelljobb!
För att vara modell måste man (som regel) se snygg ut och få produkten att framstå i ett possitivt ljus, bilringar och häng-atteraljer gör inte detta och det vet ni moraltanter lika väl som jag. Så sluta vara så skenheliga och dubbelmoraliska, se dig själv i spegeln och gillar du inte vad du ser får du göra något åt det, men att andra lyckas i sina karriärer för att de ser bra ut gör dig så avundjuk att det blir folkstorm?
Patetiskt.

Tyvärr alla body-builders men ni får inte träna mer då olle hemma i soffan tar illa upp, tyvärr alla "smarta" men ni må´ste sluta tänka då det fins folk som är dumam som tar illa upp om ni får jobb/framgång för att ni använder er hjärna, etc. Man får jobb pga fysiska egenskaper (oftast) där ibland hjärnkapacitet och skönhet, att vara snygg är ett brott men inte vara smart, för det syns ju inte liak mycket så då behöver ni inte skämmas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag kan lova att det är både mer nakenhet på prideparaden och fler 5-åringar som bevittnar den än vad det är på DH.

Ja me va roligt för dom, i dont care:)

men på dreamhack för att sälja sina produkter för en massa barn tycker jag känns fel. Det är ju lagligt så jag bryr mig igentligen inte mer en att jag tycker det är fel. Lämnar också tråden.

Permalänk

Varför stod ni inte på er, det är ju upp till individen själv att bedöma om de är opassande ..

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Så en kvinna blir mindre objekt om hon är objekt för andra kvinnor och en man blir mindre objekt om han är objekt för andra män? En reklam för parfym där kvinnan är sexigt klädd och förföriskt stryker ut parfymen anspelar alltså inte på sex och objektifierar inte kvinnan, enbart för att målgruppen är andra kvinnor?
Det är okay att vara lättklädd och sexig om reklamen det är riktat till samma kön alltså? Varför då? Är det inte bättre att klä på modellerna lite i båda fallen och tona ned sexigheten, om det nu inte är en produkt som KRÄVER att hud visas, som kalsonger eller bikinis?

Varför är en sak OK i ett fall och inte i ett annat, är det inte bättre att vara konsekvent och ogilla eller gilla lättklädd reklam med sexuella anspelningar rakt av?

Jag förstår verkligen inte hur ni kan missa att det är objektifiering. Hon använder ju själv parfymen riktad till kvinnor, medans i den manliga varianten finns hon enbart där för att se snygg ut. Är det så svårt?

Jo, objektifiering är ett ord och ett begrepp som inte är särskilt svårt att förstå. Läs på http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektifiering vet ja. Det är en av de vanligaste orsakerna till att annonser fälls i ARN.

EDIT:
Btw, jag är hemma nu, så det kanske kommer ett och ett annat svar om ni fortsätter hålla igång debatten. Även om den snart ebbat ut.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oriel:

Nej men på stranden finns det inte lättklädda modeller som blir betalda för att män skall se på dem och köpa produkter.

Men det finns modeller och det är ok? Och sen tycker jag att allt det här är väldigt överdrivet. De är ju inte mer lättklädda än andra tjejer är. Och betalda är väl att ta i. Vinner de tävlingen får de en bärbar dator och ett modellkontrakt. Lite reklam för msi och en bra chans för någon som vill bli modell. Och om du kollar på videos från förra dh tycker inte jag att de ser så värst diskriminerade eller kränkta ut. De går ju bara runt och skojar och har kul.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

som nästan alla tycker...

proffsigt gjort av msi men vafan va petigt allt ska vara kan man bli berörd för mindre?
fins nog en hel del annat i samhället som borde stoppas isåfall,

hur skulle det de ut på typ ALLA bilmässor ?

Permalänk
Medlem

Nå som jag tycker är konstigt är att folk tar åt sig så jättehårt. Okej, en tävling var kanske att ta i (vet inte??). Men att förbjuda booth babes? Om en tjej vill visa upp sig ska hon väl få bestämma det själv? De ska ju inte stå där nakna? Det är ju ingen som tvingar henne eller? Då menar jag allmänt iofs. Det kanske inte är så smart att ha massa boothbabes på DH där det finns massa kids.

Detta kan komma att bli en lång diskussion om hur tjejer allmänt klar sig också. Stor urringning och tajta kläder? WTF? Jag säger inte att det är fult. Men de får ju skylla sig själva då att folk stirrar (nämligen män), det är ju bara naturligt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Ha, skön twist med ICA reklamen som exempel, jag reagerade precis som du att det är helt OK, han är ju med på hela grejen. Och självklart ska man få välja vilka jobb man ska ta men får de välja utstyrsel? Får de någon utbildning i produkterna de ska visa/sälja? Jag tror inte det vilket, i mina ögon gör dessa tjejer överflödiga och bara står i vägen. Visst ögongodis, marknadsföring etc.. men vafan finns internet och andra forum/former för det, är jag på DH eller någon annan elektronikmässa så vill jag se, känna på och lära mig om kommande grejer.

Ja det är mina åsikter, ser inte ner på någon annan och ja jag utgår från mig själv och vad jag tycker.

Mycket bra formulerat, dock finns det de som från andra sidan skriver precis lika meningslösa inlägg som t.ex. att tjejer inte ska objektifieras, att de har dåligt självförtroende och söker bekräftan och andra orelevanta grejer man får inte glömma detta.

Men mycket bra sagt om yttrandefriheten. Precis det jag var ute efter men fick inte fram det lilka tydligt.

ÄR du verkligen seriös när du tror att företag som MSI pga boothbabes är oförmögna att intressera folk för deras produkter annars?
Jag tycker också du har fått det om bakfoten angående dreamhack och förväxlat det med IDF eller liknande.

Permalänk
Medlem

Dags att stoppa gymgrossisten då? Löjligt, de får väl marknadsföra som de själva vill.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/info/tavling-2011-bmr-delta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja gud vad diskriminerande att erbjuda tjejer modellkontrakt. De behöver ju inte tjäna pengar, de ska ju ändå bara stå i köket medan deras män är ute och arbetar... eller vänta lite nu....

Måste verkligen kännas hemskt att ha möjligheten att få en resa till Jönköping, bärbar dator och modellkontrakt...
Sicket trams. Är det någon som inte vill till Dreamhack är det bara att inte anmäla sig.

Skrivet av sj6:

Får de någon utbildning i produkterna de ska visa/sälja? Jag tror inte det vilket, i mina ögon gör dessa tjejer överflödiga och bara står i vägen. Visst ögongodis, marknadsföring etc.. men vafan finns internet och andra forum/former för det, är jag på DH eller någon annan elektronikmässa så vill jag se, känna på och lära mig om kommande grejer.

Nu vet jag inte hur MSI hade gjort om detta hade blivit av.
Men, hur man hade kunnat göra det...
* Inte välja tjejer ENBART på utseende
* Lära tjejerna lite om prudukterna

Lära tjejerna lite om produkterna: Så att de kan svara på vissa frågor. Inte så att de kan svara på precis allt om några frågar allt för detaljera saker. Men ändå kan svara på vissa saker för de som inte är så insatta.

Inte välja tjejer enbart på utseende: Om det är någon tjej som visar tekniskt intresse så är det ett plus, sen gärna tjejer som har lite personlighet och humor.
Om man kan prata lite med någon tjej som inte bara är söt/snygg/etc utan som också är social och charmig så kan det ge positivt intryck om både henne och MSI:s kampanj i övrigt. Mer än bara någon som ser bra ut på bild.

Det hade krävt att MSI faktiskt hade träffat tjejerna och inte enbart valt efter bilder. Skulle kanske kunna ha någon första gallring efter bilder/text/video och sen en uttagning där de får träffa ett antal tjejer för att välja ut de som ska få åka.

Sen känns ju vinter och bikini som en lite konstig kombination. Hade kanske varit mer passande på DH Summer i så fall. Men det har mer att göra med att Sverige är kallt på vintern än med moral, tjejers möjligheter att arbeta och dyl.

Här är några tjejer som inte bangar bikini på vintern:
http://www.youtube.com/watch?v=dMm_ceH5l0Q

Permalänk

MSI valde rätt utväg.

Välkomna spel- och datorintresserade tjejer istället, dom skulle verkligen behövas.

Branschen är alldeles för mycket bara för och av killar.

Det är INTE detsamma som att bannlysa nakenhet, skönhet, sex.

Det är att dumpa en korkad idé.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Nå som jag tycker är konstigt är att folk tar åt sig så jättehårt. Okej, en tävling var kanske att ta i (vet inte??). Men att förbjuda booth babes? Om en tjej vill visa upp sig ska hon väl få bestämma det själv? De ska ju inte stå där nakna? Det är ju ingen som tvingar henne eller? Då menar jag allmänt iofs. Det kanske inte är så smart att ha massa boothbabes på DH där det finns massa kids.

Detta kan komma att bli en lång diskussion om hur tjejer allmänt klar sig också. Stor urringning och tajta kläder? WTF? Jag säger inte att det är fult. Men de får ju skylla sig själva då att folk stirrar (nämligen män), det är ju bara naturligt.

De kan ju inte skylla sig själva om de måste ha på sig kläderna för att det är deras jobb.

Permalänk
Medlem

sorry... om man inte kan stå för vad man gör.. så köper jag inte heller skiten dom gör. HEJDÅ MSI!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

MSI valde rätt utväg.

Välkomna spel- och datorintresserade tjejer istället, dom skulle verkligen behövas.

Branschen är alldeles för mycket bara för och av killar.

Det är INTE detsamma som att bannlysa nakenhet, skönhet, sex.

Det är att dumpa en korkad idé.

Kan inte tjejer komma dit fastän det finns andra tjejer där eller ?, får dom inte tillräckligt med uppmärksamhet då eller vad är det som är så jävla jobbigt ?
Kan vi inte leva sida vid sida eller ? måste det ena utesluta det andra, som om några småtjejer inte vill komma på festen för att det är tjejer med större bröst där än dom, så då kastar vi ut dom med brösten ? eller vad e det som e jobbigt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oriel:

De kan ju inte skylla sig själva om de måste ha på sig kläderna för att det är deras jobb.

menar du att för att du är man och söker jobbet som "mickey mouse" på disneyworld, att du kan säga "nää... jag vill inte ha det som ni säger jag ska ha påmig" ?? hur dum kan man bli på en scala?

brudar i allmänhet har sedan tidernas begynnelse haft en passion för att förföra män. hur skulle annars fula feta brudar lyckas bli gravida tex? eller ännu viktigare; hur kan dom fula feta männen fixa en oproportionerligt fin hona att para sig med?

allvarligt talat. folk måste få göra och tycka som dom vill. msi har visat motsatsen och därav kommer jag aldrig mer köpa msi's produkter.

Permalänk
Skrivet av sj6:

Håller med att det inte är stor skillnad men vad är vi på sweclockers intresserade av? och då kanske det inte är så konstigt att detta kommer upp här när det handlar om ett företag som säljer datodelar och ska vara med på DH?

Jag är inget fan av topmodell, big brother, och andra program där fokuset ligger på andra saker än vad jag tycker är viktiga jag tittar hellre på annat där man fokuserar på något vettigt. T.ex.

Men att ha olika åsikter och moralpanik är skillda saker. Det är väldigt lätt att skrika MORALPANIK!!!!!!!!! PK SVERIGE!!!11!!11!! Men hur fasen ska man kunna ha en vettig diskussion då? Såg i tråden på förra nyheten där folk försökte för en vettig diskussion så man skulle kunna se det från båda håll. Detta förstördes av folk som t.ex:

PK!!111!!
MORALPANIK!!!! AAHHHH!!!
Feminsmen förstör!!! AHHHAAHAHHAH!!

eller:

Kvinnan ska inte ses som ett objekt!!!
Detta utnyttjar deras dåliga självförtroende!!!
Samhället styr

Kan vi inte försöka bete oss som vuxna och föra en vettig diskussion?

PS, ditt inlägg är bra Wrongtarget, jag råkade sväva lite

Med tanke på dina tidigare inlägg har jag förstått att du är emot "booth babes" (rätta mig om jag har fel), vilket jag tror att flera här har det. Men varför inte tänka såhär; om NI har något emot det, finns det ingen som tvingar ER att ens blicka åt stället där det finns halvnakna tjejer. Blir ganska less på folk som försöker ändra andras uppfattningar, bara för att de tror eller tycker på ett visst sätt. Dessutom, varför glida så långt och nämna att detta förstör någons självförtroende...ganska löjligt om ni frågar mig...Jag tror inte att MSI tänkte "AHA nu inför vi denna tävling bara för att förstöra någons självförtroende", utan hade snarare ett marknadsföringssyfte. Sen att detta väcker kritik från någon person, som "Xboxflickan", är bara absurt. Kan tänka mig att hon lider av paranoia och vill även få uppmärksamhet genom sitt blogginlägg.
Utifrån mitt perspektiv ser jag idén med "booth babes" som något uppskattat, ja det skulle väcka mitt intresse att titta närmare på produkterna som de har i utställning. Men trots allt, detta är jag som tycker så, hade jag tyckt tvärtom, skulle jag antagligen bara gå förbi helt ointresserad...

Sluta klaga på allt och lev istället!

EDIT: sj6, känn dig inte påhoppad, jag riktar inte mitt kommentar endast mot dig, utan snarare allmänt

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Bra där Skog1s. Jag känner mig träffad för min trångsynthet.
Jag lever på 2000talet och ser ingen som helst anledning att objektifiera andra människor. Varför? Jo för att via objektifieringen gör man människa till något mindre än en själv. I detta fall blir bootbaben ett tingest som inte har någon koppling till min mänskliga värld utan enbart är en sexualiserade förlängning av vara, i detta fall produkt utgiven av MSI. Det är ett ganska taffligt och simpelt marknadsförening sätt som är riktad till en förmodad målgrupp. I detta fall är målgrupp ett kluster med svag erfarenhet av det motsatta könet- det vill säga mestadels unga pojkar. Eftersom marknadsföringen grundar sig i att den unga betraktaren ska stå och bedöma halvnaken kvinnokropp tillsammans med vara så reproduceras en tradition sprungen ur medeltiden, nämligen att kvinna är något mindre människa än man.

Och ja, jag har träffat modeller. Jag förstår deras världsbild. De är drottningar enligt dem själva och de ska ta världen med storm. Tyvärr har de flesta misslyckats fatalt med sina projekt. Och tyvärr vill ingen förklara sig själv i underlägg eller nyttjad. Men vad vet jag. Kanske är bootbabesens leende på riktigt? Jävlar vad glad de måste vara. Önskar att jag kunde vara bootbabe

Detta var rätt kul, för jag visste att (eller kanske hoppades) att du astrob0y skulle nappa på mitt inlägg!

Jag tycker du är rent snett på det!

" I detta fall blir bootbaben ett tingest som inte har någon koppling till min mänskliga värld" I vår värld så finns det faktiskt killar/män som uppskattar att se på en vacker kvinna, och kvinnan har det som jobb att dra till sig kunder och att få köpare, hur du kan få det till att " kvinna är något mindre människa än man" när kvinnan kommer att känna sig större än mannen! Kvinnan skrattar åt mannen för att han gick på det!

Och ja det är unga män, men vilka unga män gillar inte att titta på en porrig kvinna?

Sex säljer! Kan du inte köpa det?

Man ser det varje dag, överallt!

En bootbabes leende är som en politiker, det är ett spel. För vem vill se en bootbabe stå o se sur ut, det är hennes jobb och hon vet vad hon gör!

Eletronik och bootbabes är kanske svårt att koppla, men så var det med Formel1/modeller i början med!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oriel:

De kan ju inte skylla sig själva om de måste ha på sig kläderna för att det är deras jobb.

Låter ju på dig som att de tvingas dit från första början och dessutom är helt viljelösa?

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som modell tidigare och det är verkligen inte som alla föreställer sig den. Du kan inte bli modell utan att vara lättklädd. Om du inte vill visa upp dig halvnaken och bli stirrad på av gamla gubbar så får du inga jobb. Så enkelt är det, det är en jävla skitbranch och allt går ut på att vara sexig, det spelar ingen roll hur smart du är, du ska bara hålla käft, le och visa upp din kropp. Säkerligen finns det många dumma tjejer som tycker att det är skitkul, med rätt kropp får du bra lön. Men vad mer?

Tycker att det var bra av MSI att inte ha tävlingen. Jag är inte feminist men halvnakna modeller på en datorfestival är inget som passar ihop. Speciellt inte när det finns minderåriga där.

Permalänk
Medlem

Det jag reagerade på vad att man i annonsen sökte efter tjejer som kunde skicka in lättklädda bilder på sig själva. Det är rent förkastligt enligt min åsikt.

Sen kan jag känna att om tjejer frivilligt vill framställa sig själva som sexobjekt får de väl göra det. Vi ska inte bli ett samhälle som säger åt folk hur de ska och inte ska bete sig. Dock hör inte booth babes hemma på DH. Det finns mycket yngre folk på DH som är lättpåverkade och kan få helt förvrängd bild av kvinnor. DH vill väl locka fler tjejer att delta som jag har förstått det? Då borde väl inte booth babes vara idealistiskt för att uppnå det målet kan jag tycka...

Visa signatur

Trying is the first step towards failure.

Asus Crosshair IV Formula | Amd Phenom II X6 1075T | 4x 2gb Corsair DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon HD 7970 Ghz
Corsair Force 3 120GB | FSP Aurum Gold+ 700W | Fractal Design R3

Permalänk
Medlem

Nu är det ju ingen som har förbjudit MSI att genomföra evenemanget. Lite ironiskt att det gafflas om fri vilja när det är just fri vilja som är den röda tråden genom hela historien.

MSI annonserade sitt evenemang (av fri vilja) -> Klagomål publicerades från olika håll (av fri vilja) -> MSI ställer in evenemanget med anledning av klagomålen (av fri vilja) -> Ett gäng (ägda) swec:are, och säkert fler där till, blir förbannade och tar MSI:s evenemang i försvar (av fri vilja) -> MSI skiter i det och publicerar istället en ursäkt som en bekräftelse på att de respekterar klagomålens olika avsändare (av fri vilja) -> Där borde saken vara ur världen kan man tycka men debatten fortsätter i form av ett ställningskrig rörande vad som är en liberal och sund hållning gentemot kvinnor. (av fri vilja)

Varför är det ingen som ordnar lättklädda damer själv istället för MSI om det nu är så angeläget? Förmodligen därför att det inte är någon som tycker att det är värt besväret och inte speciellt relevant för DH. Det som egentligen sticker i ögonen är att en ny användarskara har tagit sig ton och kört över er fullständigt innan ni han säga Quake. Eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrigTSD:

Nu är det ju ingen som har förbjudit MSI att genomföra evenemanget. Lite ironiskt att det gafflas om fri vilja när det är just fri vilja som är den röda tråden genom hela historien.

MSI annonserade sitt evenemang (av fri vilja) -> Klagomål publicerades från olika håll (av fri vilja) -> MSI ställer in evenemanget med anledning av klagomålen (av fri vilja) -> Ett gäng (ägda) swec:are, och säkert fler där till, blir förbannade och tar MSI:s evenemang i försvar (av fri vilja) -> MSI skiter i det och publicerar istället en ursäkt som en bekräftelse på att de respekterar klagomålens olika avsändare (av fri vilja) -> Där borde saken vara ur världen kan man tycka men debatten fortsätter i form av ett ställningskrig rörande vad som är en liberal och sund hållning gentemot kvinnor. (av fri vilja)

Varför är det ingen som ordnar lättklädda damer själv istället för MSI om det nu är så angeläget? Förmodligen därför att det inte är någon som tycker att det är värt besväret och inte speciellt relevant för DH. Det som egentligen sticker i ögonen är att en ny användarskara har tagit sig ton och kört över er fullständigt innan ni han säga Quake. Eller hur?

Haha måste säga att du har en poäng.
Men det som sticker mig i ögonen är mer just att Msi dragit tillbaka ett arbetstillfälle och detta på grund utav klagomål från något som ger sken utav att vara en minoritet.
Men jag kan givetvis vara helt ute på fel spår, men det är också därför man för diskussion där möjligheten finns att bli överbevisad.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrigTSD:

Nu är det ju ingen som har förbjudit MSI att genomföra evenemanget. Lite ironiskt att det gafflas om fri vilja när det är just fri vilja som är den röda tråden genom hela historien.

MSI annonserade sitt evenemang (av fri vilja) -> Klagomål publicerades från olika håll (av fri vilja) -> MSI ställer in evenemanget med anledning av klagomålen (av fri vilja) -> Ett gäng (ägda) swec:are, och säkert fler där till, blir förbannade och tar MSI:s evenemang i försvar (av fri vilja) -> MSI skiter i det och publicerar istället en ursäkt som en bekräftelse på att de respekterar klagomålens olika avsändare (av fri vilja) -> Där borde saken vara ur världen kan man tycka men debatten fortsätter i form av ett ställningskrig rörande vad som är en liberal och sund hållning gentemot kvinnor. (av fri vilja)

Varför är det ingen som ordnar lättklädda damer själv istället för MSI om det nu är så angeläget? Förmodligen därför att det inte är någon som tycker att det är värt besväret och inte speciellt relevant för DH. Det som egentligen sticker i ögonen är att en ny användarskara har tagit sig ton och kört över er fullständigt innan ni han säga Quake. Eller hur?

Som har tidigare länkats i denna "Debbat"
http://www.jnytt.se/nyhet/43161/utstallningsbrudar-pa-dreamha...

Permalänk
Skrivet av luiga:

Jag förstår verkligen inte hur ni kan missa att det är objektifiering. Hon använder ju själv parfymen riktad till kvinnor, medans i den manliga varianten finns hon enbart där för att se snygg ut. Är det så svårt?

Jo, objektifiering är ett ord och ett begrepp som inte är särskilt svårt att förstå. Läs på http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektifiering vet ja. Det är en av de vanligaste orsakerna till att annonser fälls i ARN.

EDIT:
Btw, jag är hemma nu, så det kanske kommer ett och ett annat svar om ni fortsätter hålla igång debatten. Även om den snart ebbat ut.

Jahaa, så alla modeller som gör reklam för parfym, foundation, läppglans mm använder per automatik produkten.....näää, knappast. De är anlitade för att det skall SE UT som de använder produkten, sedan finns det iofs undantag (framför allt när det gäller filmstjärnor/popstjärnor) när de blir kontraktsbundna att använda produkten, men det brukar vara vid längre kampanjer.
Menar du förresten att en kvinna inte skulle kunna använda de produkter som MSI säljer?

Det är då faktiskt större sannolikhet att den som vunnit tävlingen om att bli boothbabe faktiskt skulle använda MSI's produkter, eftersom de ju faktiskt skulle få en MSI-laptop förutom ett modellkontrakt. Så då måste alltså reklamen vara OK igen då?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Kan jag hålla med om. Men varför bara tjejer? Kan de inte anställa lite lättklädda killar också då?

Ja varför inte? Det är det som är min position, vem som skall anställas är upp till MSI.

Skrivet av lolaren:

Något som däremot stör mig något så fruktansvärt är alla "Här kommer PK Sverige", "Moralens högborg" etc etc.

Ja PK-Sverige stör mig också. I ditt inlägg verkar du vilja ge sken av att politisk korrekthet och människor som vill påtvinga sina egna moraliska uppfattningar på andra mot deras vilja inte existerar i Sverige, vilket är ett felaktigt påstående.

Skrivet av lolaren:

Men seriöst, ilskan grundas alltså i att det ej inte kommer några bikiniklädda tjejer på DH?

Ilskan grundar sig i att MSI (eller snarare Dreamhack) ändrar sina beslut på grund av ett bloggdrev från moralister och politiskt korrekta människor. Jag bryr mig enbart om principen. Jag har ägt exakt en MSI-produkt i mitt liv, den gick sönder, så företaget i sig struntar jag fullständigt i. Det är principen som är viktig. Ett företag, oavsett vilket det är, skall få anställa vilka de vill och lägga upp sin marknadsföring precis som de själva vill. En tjej eller kille skall få ta vilka jobb de vill och klä sig hur de vill.

Skrivet av Zaptoit:

Att feminister som bara resonerar efter vad dom själva vill och tycker att dom vet bättre än tjejerna som har sin egen röst ska få bestämma är det dummaste av allt.

Ja, det har du rätt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja gud vad diskriminerande att erbjuda tjejer modellkontrakt. De behöver ju inte tjäna pengar, de ska ju ändå bara stå i köket medan deras män är ute och arbetar... eller vänta lite nu....

Måste verkligen kännas hemskt att ha möjligheten att få en resa till Jönköping, bärbar dator och modellkontrakt...
Sicket trams. Är det någon som inte vill till Dreamhack är det bara att inte anmäla sig.

Spelar ingen roll om priset är en banan eller 20kg äpplen, det var tävlingen som ogillades. Nu tycker jag visserligen att tävlingen var hyfsat relevant för ändamålet. De letade efter snygga/sexiga/slampiga tjejer som kan dra folk till MSI. Inget nytt, något vi ser varenda dag men ändå inte särskilt trevligt. Vilket jobb det än gäller så har en attraktiv person företräde, sad but true.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Totalt insnöad debatt.

Synd om alla de som missar chansen att tjäna sig en hacka på det här, inte som att jobb direkt växer på träd för ungdommar mellan 18-25 strecket.