Systemkrav för The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Reagerar lite på att det "bara" tar upp 6gb. Minns när Frontier kom som innehöll hela galaxen med stjärnor, planeter och allt. Det låg på en floppy..

6GB är ofattbart mycket data egentligen, bara man nyttjar den väl så kan det nog bli bra.

Som jämförelse så tar min Oblivion-mapp upp 12GB, saves oräknat.
6 GB känns väldigt lite, men de kanske tänkte släppa en highres texture patch eller DLC?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Som jämförelse så tar min Oblivion-mapp upp 12GB, saves oräknat.
6 GB känns väldigt lite, men de kanske tänkte släppa en highres texture patch eller DLC?

Eller så är de sponsrade av apple och alla röster är ersatta av siri.. Sparar mycket plats, fräscht och modernt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

förhoppningsvis är det "tillräckligt" snyggt iaf,
dessutom så känns det rätt bra att spel som bygger på att vara modvänligt inte är alltför "hightech" då fler kan ha kul med moddning.
är spelet för snyggt blir det lätt att ge upp innan man börjat eftersom hur mycket man än försöker inte kommer att kunna matcha omgivningen. iaf när det gäller oss på hobby nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

<En intressant åiskt>

Om man säger att Okej, Quicktravel finns men man "behöver" inte använda det. Nej det är klart man inte Behöver. Lägg då till kärnvapenbestyckade pilar som finns över allt. Ingen AI använder dem och man behöver inte det själv heller men de finns där ändå och bara att dem finns förstör mycket känsla. Som du sa mark and recall i Morrowind, där var man ju tvungen att faktiskt göra någon det var liksom ingen "oändligt magi som inte drog mana" som lät en teleportera till nästan vilken plats som helst.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Kul när Dragon Age Origins: Ultimate Edition är en 24 GB nedladdning på steam ^^

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Hedersmedlem

I de videos jag sett ser ju spelet faktiskt snyggt ut även om man kan anta att texturerna inte är superhögupplösta. Viewing distance ser ju grymt ut och karaktärerna ser i alla fall 100 gånger bättre ur än i Oblivion (även om det inte precis är svårt).

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Woods:

Om man säger att Okej, Quicktravel finns men man "behöver" inte använda det. Nej det är klart man inte Behöver. Lägg då till kärnvapenbestyckade pilar som finns över allt. Ingen AI använder dem och man behöver inte det själv heller men de finns där ändå och bara att dem finns förstör mycket känsla. Som du sa mark and recall i Morrowind, där var man ju tvungen att faktiskt göra någon det var liksom ingen "oändligt magi som inte drog mana" som lät en teleportera till nästan vilken plats som helst.

Jag finner det lustigt att Morrowind används som riktmärke för hur transporter ska fungera i TES-spelen när båda föregångarna Arena och Daggerfall hade fast travel. För oss som kände till och spelade TES-spelen före Morrowind så är det inte en lika stor grej tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Är det absolut ingen här som insett att spelgrafik handlar om så mycket mer än mängden pixlar som pressas genom en transistor?

Vad som väger mycket mycket tyngre än rå processorkraft är hur utvecklarna, och då i synnerhet spelets ARTDESIGNERS, utnyttjar spelets grafikmotor. Det handlar bland annat om ESTETIK. Det är trots allt KONSTNÄRER som skapar det vi faktiskt ser, och det är helheten av dessa konstnärers VISION som bidrar till spelets kvalitet. Om utvecklarna saknar fantasin och kompetensen att utnyttja sin grafikmotor på ett kreativt spelar det ingen roll hur kraftig den är.

Om du bryr dig mer om 16 x AA och tessellation, eller whatever, än spelets amosfär är du i min mening inte korrekt funtad.

Sant, men om man som är pc-fanboy, är "taggad" på ett spel och sen så när det väl släpps så känns det som det bara är gjort för konsoler, man kan inte justera grafikinställningar och allt känns bara fel. Imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Kanske det, men försök det på en PS3 (Xbox 360 vet jag för lite om angående möjligheter till piratkopiering). Ändå inte så många stora spel á BF3 som kommer till lilla Wii..

Ja, bara för att dra ett exempel på hur enkelt det kan vara.. På ett 360 så är det ju bara dra ut dvd:n, plugga in till datorn och flasha firmwaren på den sen bränna spel och se glad ut.. Det är enklare att sätta sig in i att tanka spel och mounta med daemon men det är lika enkelt till dem konsolerna iaf.

Skrivet av Söderbäck:

Well. Det är inte så självklart att dra in dessa program i sitt Wii. Jädra djungel att sätta sig in i jämfört med att ladda hem ett PCspel.
Och som sagt... det är inte heller så lätt att göra på PS3an.

PS3 är jag inte så påläst inom för det är väl den nya konsolen jag inte har mina händer på.. Men kan man hacka deras användarkonton lär man kunna hacka och tanka hem spel gratis antar jag.. OK ni vinner väl den här omgången då..

Permalänk
Medlem

Nu ser jag varför Bethesda inte gör true RPG-spel längre...
Tack vare er som gnäller över grafik till ett ES spel!

Gå och spela BF3. Så vi RPG fantaster kan få tillbaka bra RPGs och ES spel.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av Woods:

Första gången jag ser Oblivion beskrivas som en klassiker. Det är enligt mig det största misslyckandet Bethseda någonsin har gjort. Vad var felet då? Det var FÖR lätt (quick travel efter en viss lvl hade alla Deadric o shit). Jag kan ju bara dra som referens Morrowind där det var näst intill omöjligt att skaffa full deadric utan att behöva slå ihjäl key personer eller göra dig en massa besvär. Så ska det fan va för när man hade ett par delar (det är rätt episkt att försöka skaffa setet) så känns det som att man verkligen har lyckats.

Nu hörde jag att det blir quicktravel i Skyrim med vilket är en besvikelse eftersom man som jag har förstått det kunna stå var som helst och teleportera till ställen man varit vid innan (som i Oblivion). Det borde istället vara så att man hade dessa fasta transport sätt som Silkstrider, båt och teleporterare i mages guild eller om man inte hade cash, att gå. Kanske låter riktigt tråkigt men saken är att man stöter på nya saker på vägen till ett nytt ställe, typ banditer/grottor/quests you name it vilket gör allt mer spännande och mindre oförutsägbart/linjärt.

Spelet blir nog väldigt bra (bättre än Oblivion by default imo). Kommer själv köpa det, har liksom tagit ner piratflaggan D: . Ser fram emot stridssytemet, vapenhanteringen/animationerna och avslutningarna man kan göra

Jag håller med dig om jämförelsen mellan Morrowind och Oblivion. Jag tycker att ett av grundmisstagen i Oblivion var att trots att det var "större" ( =mer spelyta) än Morrowind så kändes det mindre. Detta p g a att var du än befann dig i världen så var det bara att ställa sig på närmsta kulle så kunde du se huvudstaden och fick därmed en referenspunkt över hur litet spelet egentligen var. Morrowind lekte mycket mer med skiftande miljöer vilket bidrog till den episka känslan..... Hur som helst.. det här var off-topic. Hoppas Skyrim är svårt och att man får lida pin för att få feta prylar. Grafikmässigt tror jag det kommer se fett ut trots portning.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem

Utvecklat för konsoller, då behövs det inte mycket PC för att hänga med. Tråkigt, denna typ av spel är annars den sort som jag gärna ser riktigt bra grafik på då det bidrar stort till själva inlevelsen och det är extra viktigt i RPGs.

Jag är dock inte mest rädd för hur grafiken ska se ut, värre då med den förenkling av spelmekanik generellt som man tyvärr kan förvänta sig när konsoller varit prio 1.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men jag bryr mig inte särskilt mycket om grafiken i RPGs.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tråkigt, men jag bryr mig inte särskilt mycket om grafiken i RPGs.

Jag har samma inställning. I rollspel så är karaktärerna nummer 1 och storyn nummer 2. Grafik är en bonus för mig som inte har alltför mycket egenvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag har samma inställning. I rollspel så är karaktärerna nummer 1 och storyn nummer 2. Grafik är en bonus för mig som inte har alltför mycket egenvärde.

Ajdå, trist att du inte känner så mycket egenvärde, kanske ska gå någon självförverklingskurs? Alternativt spela Skyrim och få slakta drakar, that would do it!

Ser faktiskt inte fram mot just den delen, tycker drakar har tappat sin status efter att de får stryk i spel efter spel. Som super-onding som är svårdräpt som en Wolfensteinspelare med knapparna ILM nedtryckta, då vore det bra.

Och håller helt med föregående skribent om att Morrowind kände större då det var mer varierat. Tror inte på så stor variation i ett bergs/slättlandskap nu, men hoppas ha fel.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ajdå, trist att du inte känner så mycket egenvärde, kanske ska gå någon självförverklingskurs? Alternativt spela Skyrim och få slakta drakar, that would do it!

Ser faktiskt inte fram mot just den delen, tycker drakar har tappat sin status efter att de får stryk i spel efter spel. Som super-onding som är svårdräpt som en Wolfensteinspelare med knapparna ILM nedtryckta, då vore det bra.

Och håller helt med föregående skribent om att Morrowind kände större då det var mer varierat. Tror inte på så stor variation i ett bergs/slättlandskap nu, men hoppas ha fel.

Ha! Fint syftningsfel av mig där. "För mig" ska såklart stå innan "en bonus".

Jag kan hålla med om att drakar lätt får en lite för vanlig roll i spel och att det vore mer intressant med fokus på något annat.

Permalänk
Medlem

Min dator kommer väl klara det?

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Väldigt synd att det piratkopieras så mycket att det inte längre är lönsamt att utveckla SP-spel till PC.

Bra spel köps även av pirater.
Och det är i princip lika lätt att ladda ner spel till 360 och PS3 så det är inte något vidare argument heller.

Edit: och för att hålla sig lite on topic så vill jag inte uttala mig om grafiken på PC då alla screenshots och gameplay filmer som visats är från konsolversionen av spelet med låg upplösning.
Får bara hoppas att portningen i sig blir lyckad annars blir det köp till PS3 men helst vill man ju ha det på PC.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Min dator kommer väl klara det?

Att starta det iaf. Lite osäker på 460M:s kapacitet. Men skulle tro att Xbox-grafik inte ska vara några problem.

Skrivet av TiasE:

Bra spel köps även av pirater.
Och det är i princip lika lätt att ladda ner spel till 360 och PS3 så det är inte något vidare argument heller.

Edit: och för att hålla sig lite on topic så vill jag inte uttala mig om grafiken på PC då alla screenshots och gameplay filmer som visats är från konsolversionen av spelet med låg upplösning.
Får bara hoppas att portningen i sig blir lyckad annars blir det köp till PS3 men helst vill man ju ha det på PC.

Måste bara flika in att om du lyckats ladda hem och spela en illegal kopia till PS3 så kan du nog tjäna stora pengar på att berätta hur du gjorde.

*edit: Tjäna pengar förutsatt att personer som laddade hem spel ville betala för sig alltså...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

#1 == Story
#2 == Valmöjligheter med riktiga skillnader i skapandet av karaktär
#3 == Storlek av värld, grafik, röstskådespeleri.

Har precis nyligen börjat spana in spelet. Gillade Daggerfall som bara den, ogillade Oblivions nivåsystem(fiender, samt hur man kunde maxa bonusarna vid varje nivåökning vilket gjorde att varje sekund kändes som en hemläxa litegrann). Vene än om Skyrim är likadant.

Hoppas vampyrism fungerar på ett bra vis : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Att starta det iaf. Lite osäker på 460M:s kapacitet. Men skulle tro att Xbox-grafik inte ska vara några problem.

Måste bara flika in att om du lyckats ladda hem och spela en illegal kopia till PS3 så kan du nog tjäna stora pengar på att berätta hur du gjorde.

*edit: Tjäna pengar förutsatt att personer som laddade hem spel ville betala för sig alltså...

Han är inte ensam om att ha laddat hem spel till PS3? Allt som har en säkerhet finner hackare ett nöje i, speciellt konsoler. Jag tror Skyrim kommer bli jävligt kul, men har inte lirat klart Fable III än så lär väl sätta fart med det nu först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Han är inte ensam om att ha laddat hem spel till PS3? Allt som har en säkerhet finner hackare ett nöje i, speciellt konsoler. Jag tror Skyrim kommer bli jävligt kul, men har inte lirat klart Fable III än så lär väl sätta fart med det nu först.

Noterade det när jag google:ade. När jag skaffade min PS3 så var det inte gjort än, men såg nu att folk faktiskt höll på med det. Lite off topic kanske..

OT (tyyyyp, inte så mycket med specs att göra): Levelsystemet i Oblivion, och Morrowind också för den delen, inbjöd till att man gjorde konstiga saker för att bli bättre på sina färdigheter. Jag ville höja acrobat och fick då springa runt massor, hoppa och falla vilket inte riktigt känns som adekvat beteende för en megahjälte. Nu skulle de ta bort den färdigheten hörde jag något om, men även i övrigt så fick man ju tweak:a sin utrustning för att poängen skulle hamna rätt. Vet inte hur man ska göra det rättvisande egentligen, men en kombination av erfarenhetsbaserad inlärning, som i Oblivion, med en del aktiva val som exempelvis Fallout skulle kanske funka? Gillar Perks

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Vet inte hur man ska göra det rättvisande egentligen, men en kombination av erfarenhetsbaserad inlärning, som i Oblivion, med en del aktiva val som exempelvis Fallout skulle kanske funka? Gillar Perks

Låter ganska precis som det kommer vara i Skyrim Skills går upp vid användning, samt perks vid varje nivå upp till 50 (har jag för mig).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Första gången jag ser Oblivion beskrivas som en klassiker. Det är enligt mig det största misslyckandet Bethseda någonsin har gjort. Vad var felet då? Det var FÖR lätt (quick travel efter en viss lvl hade alla Deadric o shit). Jag kan ju bara dra som referens Morrowind där det var näst intill omöjligt att skaffa full deadric utan att behöva slå ihjäl key personer eller göra dig en massa besvär. Så ska det fan va för när man hade ett par delar (det är rätt episkt att försöka skaffa setet) så känns det som att man verkligen har lyckats.

Nu hörde jag att det blir quicktravel i Skyrim med vilket är en besvikelse eftersom man som jag har förstått det kunna stå var som helst och teleportera till ställen man varit vid innan (som i Oblivion). Det borde istället vara så att man hade dessa fasta transport sätt som Silkstrider, båt och teleporterare i mages guild eller om man inte hade cash, att gå. Kanske låter riktigt tråkigt men saken är att man stöter på nya saker på vägen till ett nytt ställe, typ banditer/grottor/quests you name it vilket gör allt mer spännande och mindre oförutsägbart/linjärt.

Spelet blir nog väldigt bra (bättre än Oblivion by default imo). Kommer själv köpa det, har liksom tagit ner piratflaggan D: . Ser fram emot stridssytemet, vapenhanteringen/animationerna och avslutningarna man kan göra

Oblivion är absolut en klassiker då det tillsammans med Morrowind är det bästa spelet genom tiderna.

Jag håller med den mesta kritiken som brukar föras mot Oblivion visavi Morrowind så som fast-travel, viss enformighet samt överdriven leveling av fiender men i slutänden kom jag att fullkomligen slukas upp av Oblivion och älska det om möjligt ännu mer än Morrowind och landade på nära 2000 spelade timmar jämfört med ca 700 på Morrowind.

Jag hade gärna sett ett hardcore mode i Skyrim utan fast-travel, där det var svårare att save-a, svårare att dra ihop pengar och krav på att man måste äta för att överleva men tyvärr blev det inte så.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellias:

Oblivion är absolut en klassiker då det tillsammans med Morrowind är det bästa spelet genom tiderna.

Jag håller med den mesta kritiken som brukar föras mot Oblivion visavi Morrowind så som fast-travel, viss enformighet samt överdriven leveling av fiender men i slutänden kom jag att fullkomligen slukas upp av Oblivion och älska det om möjligt ännu mer än Morrowind och landade på nära 2000 spelade timmar jämfört med ca 700 på Morrowind.

Jag hade gärna sett ett hardcore mode i Skyrim utan fast-travel, där det var svårare att save-a, svårare att dra ihop pengar och krav på att man måste äta för att överleva men tyvärr blev det inte så.

Oblivion ursäkta mitt uttryck var jävla skit dock någorlunda vackert (epic fail på bloom dock och loadingscreens över allt - fyyyyyy) inget illa menat.

Mm lvling system var fan riktigt illa, dock i Morrowind blev man ju en demigod när fienden knappt förändrades så nått av båda världar behövs.

Alltså jag har inget emot att man får massor med cash, det som stör mig är att det är för lätt att få saker över steel. I Oblivion hade man ju i princip full Dwaven innan lvl 15 liksom, i morrowind tog det mycket längre tid därför att man var tvungen att loota den hos skaparnas gamla fästningar. Sånt är riktigt störigt "wee en highwayman/bandit med full Daedric som i lore är sjukt sällsynt yay"

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

#1 == Story
#2 == Valmöjligheter med riktiga skillnader i skapandet av karaktär
#3 == Storlek av värld, grafik, röstskådespeleri.

Har precis nyligen börjat spana in spelet. Gillade Daggerfall som bara den, ogillade Oblivions nivåsystem(fiender, samt hur man kunde maxa bonusarna vid varje nivåökning vilket gjorde att varje sekund kändes som en hemläxa litegrann). Vene än om Skyrim är likadant.

Hoppas vampyrism fungerar på ett bra vis : )

Ja skyrim är exakt lika dant, fienderna levlar upp med karaktären.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Trist. Tycker det är riktigt realismdödande när man räddat världen och det visar sig att en vanlig vakt eller bandit typ är lika stark.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Skyrim kommer inte att använda samma system som Oblivion, det kommer att vara mer som Fallout 3 har Bethesda sagt.

Permalänk

Till en fråga angående varför konsolerna är huvudplattformerna:

– Vi har inte sagt att de är huvudplattformerna! Det finns ingen sådan, enda skillnaden är att pc:n får högre upplösning och att man kan se större avstånd. Annars är de samma spel.

källa: http://www.fz.se/artiklar/forhandstitt/20111017/the-elder-scr...

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Till en fråga angående varför konsolerna är huvudplattformerna:

– Vi har inte sagt att de är huvudplattformerna! Det finns ingen sådan, enda skillnaden är att pc:n får högre upplösning och att man kan se större avstånd. Annars är de samma spel.

källa: http://www.fz.se/artiklar/forhandstitt/20111017/the-elder-scr...

På vilket sätt är att utveckla spelet för en konsol och sen till PC bara ändra upplösning och uppritningsavståndet att inte utveckla det för konsol? Sen kommer de fixa med snabbknappar på annat sätt, men ändå, får inte riktigt ihop det. Har dock förbeställt det nu, orkade inte stå emot. Hoppas det är värt pengarna...

Visa signatur