Två problem 1: Svart skärm ej hängd dator, 2: Ofungerande mus/t-bord.

Permalänk

Två problem 1: Svart skärm ej hängd dator, 2: Ofungerande mus/t-bord.

Hej.

Som ni kan se i rubriken har jag två problem med min dator, det första problemet har jag sett fler som har men ingen lösning är densamma.
Det första är att när jag spelar spel, dock bara upplevt det med Battlefield 3 änsålänge, så blir skärmen svart, men jag kan fortfarande prata i Skype så datorn hänger sig inte utan bara bilden.

Det andra problemet är att musen/tangentbordet slutar fungera, jag har belysta knappar på tangentbordet och dom flimmrar väldigt mycket, musens laser slutar lysa helt.
Datorn hänger sig dock inte i det här fallet heller då jag kan se tempmätarna ändra sig i systray osv.

Jag funderar på om det är nätagget som blivit för klent sen jag fick mitt andra GTX 580 och några fler fläktar.
Mitt nätagg är ett Corsair TX 850W V2 80+ Bronze (https://www.inet.se/artikel/6909593/corsair-tx-850w-v2-80-bro...)

Sakerna jag har i datorn:
7 x 140mm Fractal Design Fläktar.
1 x 180mm fläkt.
2 x GTX 580 SLI
1 x Noctua NH-U9B kylare
1 x SSD Sys Disc.
1 x Western Digital Black 1TB
1 x Seagate Green 2TB

När jag väl skriver det här så ser jag att det är en hel drös saker som mitt 850W nätagg ska driva, men kan detta vara felet eller ligger det någon annanstans?

Och om det är ett nytt nätagg som behövs, vad ska jag då isåfall satsa på för W?
Alternativ 2: Hur många fläktar bör jag plocka bort för att agget ska orka driva? (detta är det enda jag kan ta bort utan att det påverkar allt för mycket)

Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Även jag har problem med att datorn hänger sig när jag lirar BF3.
Kan snacka via ventrilo och teamspeak medans skärmen är svart, enda jag kan göra är att starta om datorn manuellt.

Tror att det är grafikkorts drivrutinerna som slutar att svara och ej kan återställa sig.

Kör också på GTX 580 SLI, twin frozr II + Asus DCII.

Tror det är nått skit med spelet, då alla andra spel jag testat har fungerat bra.

Tempsen på korten når max 72 grader medans jag spelar.

Annan hårdvara är.
i7 2600k.
Asus p67 sabertooth
8gb ram.
Corsair ax1200.

/Merkkan

Permalänk

Det var precis samma sak tills jag uppdaterades grafikkorten. men sen kommer det upp en skylt efter 10 min och säger att det måste stängas ner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Vet ej om det är direkt kopplat men min kusin hade samma bekymmer med flimmer på USB adaptrar och dom sluta funka eller funka dåligt. Jag föreslår att du går in i bios, ev använder något vettigt hwinfo liknande och kollar dina volts. För det vi kom fram till var att agget var defekt. Också ett Corsair TX.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk

Lösningen var rätt enkel i slutändan.
Höjde volten på grafikkorten till 1.1v och det har inte crashat sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PollyDarton:

Lösningen var rätt enkel i slutändan.
Höjde volten på grafikkorten till 1.1v och det har inte crashat sen dess.

ofan det ska jag testa.

Hoppas det funkar för mig med, lite dassigt att köra ultra med 1 kort när man endå har 2st i burken

eddit: Funkade även för mig att dra upp volten, räckte dock med 1.05v för att det skulle bli stabilt.

/Merkkan

Permalänk
Skrivet av merkkan:

ofan det ska jag testa.

Hoppas det funkar för mig med, lite dassigt att köra ultra med 1 kort när man endå har 2st i burken

eddit: Funkade även för mig att dra upp volten, räckte dock med 1.05v för att det skulle bli stabilt.

/Merkkan

Jag sänkte mitt steg för steg också och fick en bra volt som inte gjorde korten allt för varma men ändå gjorde att jag slapp blackscreen.