Missa inte Amazon Prime Deal Days!

är vatten verkligen bäst till vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henke_t55

Man får väll ha ett expansionskärl... men problemet är nog att kvicksilver väger en hel del, så jag tror nog inte ens den fetaste eheim pumpen räcker till.

Tror det väger typ 14kg/litern eller nått sånt.. hörde nån siffra här på Swec.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Tror det väger typ 14kg/litern eller nått sånt.. hörde nån siffra här på Swec.

Dessutom så är det inte påtagligt nyttigt, varken för dig eller för miljön..

Visa signatur

[size="1"]ASUS A7N8X | XP2200+ @ 2030 (försiktigt, försiktigt..) | 1 gig PC333 | Innovatek Flat Flow | RADEON 9600 PRO
"Of course these stories are horrific, disgusting, tasteless. They're about human beings-what are we to expect?"
Vattenkylning|Moddning|Bilsidan[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Du kan ju testa att pumpa runt kvicksilver. Honung?

Honung? Är du lol eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^_^
en sak är säkert, kvicksilver ska man nog låta bli att ha i ett slutet kylningsystem... för det där blå som fanns i gamla termometrar, är inte det kvicksilver? och det ändrar storlek ganska kraftigt vid olika temperaturer, alltså skulle nog ledningarna spricka eller något sånt så fort man belasta datorn lite ^_^ eller kanske inte, bara mina spekulationer...

Nej, det blå i termometrar är inte kvicksilver, det är sprit. Kvicksilver är en tungmetall. Metaller är metallblanka, inte blåa. Kvicksilver ser ut som silver, fast flytande, därav namnet kvicksilver.

Men varken kvicksilvret eller spriten i termometrarna utvidgar sig särskilt mycket, det är röret som är väldigt smalt.

Visa signatur

uin: 6550610

Permalänk
Medlem

En jävla massa oseriösa svar här. Därför jag typ slutat snacka här å hänger mer på utländska forum. Hursomhelst så är vatten det bästa för vanliga personer. Det är billigt, kan lätt ta upp värme samt lätt att pumpa runt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurre
Hur är det med glykol, vad har den för värmekapacitet?
Vilket blandningsförhållande mellan vatten/glykol är optimalt?

Specifik värmekapacitet för några vanliga vätskor:

Glykol: 2,4 * 10^3 J / (kg * K)
Vatten: 4,18 * 10^3 J / (kg * K)
Etanol: 2,43 * 10^3 J / (kg * K)
Metanol: 2,50 * 10^3 J / (kg * K)
O så kvicksilver förstås: 0,14 * 10^3 J / (kg * K)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av *GBG*uggbash
Det är en väldigt liten skillnad på värmekapacitet mellan olika kroppar och vätskor. Vilket gör det nästan helt ointressant.

Prata om termisk ledningsförmåga istället.

Fel fel fel.

Skulle inte den specifika värmekapaciteten skilja sig mkt. mellan olika material?! Kolla på vad jag skrev precis ovan... (kan tilläggas att luft har 1,00 kJ / (kg * K))

Sedan spelar värmeledningsförmågan mkt. liten roll i det här sammanhanget (vattenkylning såsom vanlig luftkylning) då det är den påtvingade konvektionen (alt. naturlig konvektion ifall man bara har en passiv kylfläns) som gör jobbet i de flesta datorer idag... Du vet ju vad som händer ifall pumpen skulle gå sönder eller hur? Inte fan leder vattnet bort värmen nog bra...

Visa signatur

[size="1"]$ cd pub
$ more beer[/size]

Permalänk
Avstängd

varifrån har du fått siffrorna? ärligttalat så begriper jag mig inte på dem alls, det måste finnas saker som förklarar det hela. se nedan vad jag skrivit.

Visa signatur

Propaganda renderar demokrati till en illusion, om än vacker och ståtlig, skenhelig och falsk, dölja den vår diktatur. Dimridån måste vi få bort, en synlig diktatur, skall träda fram i dagens ljus, en konung vi då hälsar och ser.

Permalänk
Avstängd

Det är med vanlig enkel bond logik jag halshugger din "värmekapacitet" se här:

Värmekapacitet = den värmemängd som under fastställda betingelser måste tillföras ett system för att dess temperatur skall öka med en grad."

Vi värmer vatten och glykol med samma mängd värme, vad händer då?
enligt dig blir vattnet varmare, när samma mängd värme har tillsatts???.
vad händer med värmen som annars skulle ha värmt upp glykolen försvinner den? eller har glykolen en inbyggd kylnning :), eller är det så enkelt att vatten tar upp värme bättre?

Visa signatur

Propaganda renderar demokrati till en illusion, om än vacker och ståtlig, skenhelig och falsk, dölja den vår diktatur. Dimridån måste vi få bort, en synlig diktatur, skall träda fram i dagens ljus, en konung vi då hälsar och ser.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Vattenkylning FAQ:n finns visst inte kvar där hade jag postat lite om vattnets värmekapacitet får väl göra det igen här.

Källa Overclockers.com's forum

HMB
Håller med dig Sweclockers forum är inte innärheten samma klass som utlänska forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
En jävla massa oseriösa svar här. Därför jag typ slutat snacka här å hänger mer på utländska forum. Hursomhelst så är vatten det bästa för vanliga personer. Det är billigt, kan lätt ta upp värme samt lätt att pumpa runt.

de där tycker jag inte stämmer... kanske just bara denna tråd men annars så tycker jag att man får seriösa svar. Om du här forumet är så dåligt, vilka forum är du på då ?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kan någon förklara det logiska med värmekapacitet i detta sammanhang please..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *GBG*uggbash
Det är med vanlig enkel bond logik jag halshugger din "värmekapacitet" se här:

Värmekapacitet = den värmemängd som under fastställda betingelser måste tillföras ett system för att dess temperatur skall öka med en grad."

Vi värmer vatten och glykol med samma mängd värme, vad händer då?
enligt dig blir vattnet varmare, när samma mängd värme har tillsatts???.
vad händer med värmen som annars skulle ha värmt upp glykolen försvinner den? eller har glykolen en inbyggd kylnning :), eller är det så enkelt att vatten tar upp värme bättre?

nu är du helt ute och cyklar!!!

med värmekapacitet menas den mängd energi som krävs för att ämnet i fråga ska öka en grad... värme är energi, eller hur....

korrekt i det exemplet du visade är alltså att om du har glykol och vatten och tillför dom samma mängd värmeenergi, så kommer glykolen att ha en högre temperatur, vilket inte är bra när man vill kyla....

vattnet kommer att absorbera mer värmeenergi än glykolen per grad vilket innebär att vattnet inte kommer att bli lika varmt! <- det är vad man eftersträvar....