BF3 FPS-drops hela tiden @ GTX 460 SLi

Permalänk

BF3 FPS-drops hela tiden @ GTX 460 SLi

Tjenare allihopa!
Det är så att jag har som så många andra problem med BF3. Jag äger KFA2 Geforce GTX 460 SLi pack. Två stycken 460 1GB version alltså.
Dessa två kort klarar tillsammans alla spel jag testat, och detta inkluderar BF3. Dock så har jag ett väldigt irriterande problem som i vissa tillfällen gör spelet helt ospelbart. Detta problem är FPS-drops. Ena stunden springer jag runt med 120 FPS, och andra så är jag nere i 5 och stannar där i ca 10 sekunder tills jag senare kan röra mig igen. Vanligtvis så har jag en avarage på 80 FPS, men dessa jävla drops gör spelet ospelbart. Det spelar ingen roll vilken map jag kör på. Jag kör allting på ultra med 4 msaa antialiasing. Jag får då som sagt runt 80 FPS vanligtvis, men jag droppar hela tiden. Det är dock inte ultra som skapar detta problem, då jag testat att köra på high och även medium med samma problem. Den ända skillnaden på dessa settings är att jag har en avarage på kanske 120-130 på high, men jag får fortfarande fryslagg. Jag har använt msi afterburner och kollat loggarna, och där kan jag se att användningen av grafikkorten går ner till 0% ibland för att sedan gå upp i 100% igen. Det är vi dessa tillfällen jag laggar.

Jag skulle spela in en video på FPS:en förut, men istället för att visa min FPS så stötte jag på ett helt annat problem. Datorn kraschade nämligen istället. Flimrande texturer(Som jag aldrig fått tidigare) gjorde mig orolig i ca 10 sek och sedan så kraschade hela datorn. Den startade och fungerar precis som innan nu, men jag är ändå orolig att detta kan relatera till mitt problem, här är videon:

Jag ska även lägga upp en video på mitt lagg, men för stunden så hoppas jag att jag klargjort mitt problem ordentligt. Jag har de senaste drivrutinerna och har testat att stänga av Hyper-Threading i bios. Jag har det avstängt just nu. Jag har normala temps och i övrigt så flyter mitt system på bra.

Speccs:
Intel i7 950 3,06 GHz
KFA2 Geforce GTX 460 SLi pack
6GB OCZ Gold Kit (3x2GB) 2000MHz
ASRock X58 Extreme3

Tacksam för svar!
MVH Erik

Permalänk

Punkbuster eller ljudkortet som trollar med spelet ditt

Permalänk
Medlem

Jag får också FPS-drops hela tiden när jag kör online (även om jag sänker från high till low). Men när jag kör campaign så fungerar det helt laggfritt när jag kör på high. Samma sak händer för min kompis. (Jag kör med HD 6870 Crossfire)

Måste väl vara något fel med just multiplayern? För jag är 100% säker att det inte är min ping som det är fel på.

Permalänk
Medlem

Kolla på swec analys så ser ni att även två GTX 560 ti i sli droppar lägre än ett GTX 580 fastän dom presterar betydligt bättre i andra spel. Multigpu problem säger jag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Slår vad om att det är videominnet som tar slut.

(inte krashrelaterat, FPS-droppen menar jag då)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Att du får FPS-drops kanske har med mängden VRAM som dina grafikkort har? I Sweclockers test var det bara grafikkort med 2GB+ i RAM som klarade att hålla uppe god FPS i de högsta inställningarna.

Du har helt enkelt för lite VRAM, gissar jag på.

Permalänk

jag har haft liknande problem på bc2 och bf3 ..fast då fastnar allt helt och hållet och gör ifrån sig ett ljud tills jag drar ur kabeln eller trycker på reset... Det problemet löste jag med att använda ett usb ljudkort..Moderkortets ljudkort och PB gillar inte varandra..... Testa köra på icka PB servar

Permalänk

Disabla ljudkortet i BIOS och se om det krashar

Permalänk
Medlem

Det är ditt VRAM som orsakar fryslagget mest troligt. Tror medium är det högsta du kan lira på ifall du har 1920x1080, annars fylls minnet upp och den flushar = fryslagg.

Visa signatur

Lenovo Legion 15'6" 16GB - i7-7700HQ@2800mhz-GTX1060 8GBVRam // Stationär: Z1701 M-ITX - I5 6600k @ 4900Mhz(1.45volt) - GTX 1080 - Noctua DH-15 - Corsair 750w -Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHZ. Båda kopplad till en Philips 32" med MultiView = Awesome!

Permalänk

Uppdaterat PB manuellt, jag hade också samma problem, dock så kör jag inte 2 GPUs. Installerade om BF3 samt uppdaterade PB manuellt, vips! så var krasherna borta.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Disabla hyperthreading i bios, hjälper EN HEL DEL. (finns endast på intels nyaste procesorrer.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att när jag spelar campaign så får jag inget fps-drop alls på High med 1920x1080p upplösning, MEN när jag lirar multiplayer så får jag rätt mycket drop?

Permalänk

Hade samma problem med mina 6850 i CF. Jag löste det genom att helt enkelt sänka inställningarna. Innan körde jag mixat high och ultra på inställningarna, nu kör jag allt på high och AA off. Har inte haft problem med fryslagg sen dess.

EDIT: Missade att du redan testat sänka inställningarna. :C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tror Mr T har helt rätt! När texturer måste streamas till gpu minnet segar det ner.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Hur kommer det sig att när jag spelar campaign så får jag inget fps-drop alls på High med 1920x1080p upplösning, MEN när jag lirar multiplayer så får jag rätt mycket drop?

Gissar på att singleplayer och multiplayer är programmerade på olika sätt.

Permalänk

kolla om det är något program i bakgrunden som kör typ virus skydd. stäng av det å prova. prova att disabla upnp i routern även öppna portar till spelet & orgin.

uppdatera nätverkskortet

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Grafikminnet utan tvekan, jag kör allt på high utan AA och utan AO å ligger på ~800-950MB minnesanvändning så ultra med AA och AO >1GB upp mot 1.5GB

Permalänk

Tack för alla svar!

Jo, jag ser att många säger att video minnet tar slut, men hur kan det vara så när jag sitter med EXAKT samma drop i både medium, high och ultra? Spelar ingen roll vilken AA jag kör med. Jag kollar aktiviteten på grafikkorten och ser att användningen av grafikkorten hoppar från 100% till 0% hela tiden, och detta borde den väll inte göra om allt video minne används? Har nu även testat low och får exakt samma problem, detta borde inte ha att göra med video minnet.
Ska starta spelet och msi afterburner och ta ett screenshot så får ni se vad jag menar.

Och jag har som sagt redan stängt av hyper-threading. Jag glömde att säga att jag kör i 1280x1024 i upplösning då jag har en 17-tums skärm.

MVH Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Tack för alla svar!

Jo, jag ser att många säger att video minnet tar slut, men hur kan det vara så när jag sitter med EXAKT samma drop i både medium, high och ultra? Spelar ingen roll vilken AA jag kör med. Jag kollar aktiviteten på grafikkorten och ser att användningen av grafikkorten hoppar från 100% till 0% hela tiden, och detta borde den väll inte göra om allt video minne används? Har nu även testat low och får exakt samma problem, detta borde inte ha att göra med video minnet.
Ska starta spelet och msi afterburner och ta ett screenshot så får ni se vad jag menar.

Och jag har som sagt redan stängt av hyper-threading. Jag glömde att säga att jag kör i 1280x1024 i upplösning då jag har en 17-tums skärm.

MVH Erik

Kör själv med två stycken GTX 460, dock gigabyte.

Kör 1920x1080 och settings på high.

Har inte haft några problem alls med lagg / frysningar förutom serverrelaterat "gummibandslagg" som inte har med hårdvaran att göra. Har även sett
andra här som kör på liknande settings med 460 SLI. BF3 använder i stort sätt hela tiden allt gpuminne och båda korten ligger på 90-99% användning för det mesta. Min fps ligger väl på 55-100 med avg. på 70. Har btw HT aktiverat på min i7 och det är inga problem.

Sen finns det juh såklart ett par andra buggar man får dras med i BF3 just nu, men de är de generella problemen som de flesta verkar stöta på, som att spelet stängs ner random vid mapbyte och att man kan få lite grönflimmer nån gång ibland. Men som sagt, det är problem många här verkar stöta på och även mina kompisar som kör singel gpu och ati kort också.

Bör alltså vara något annat som ställer till det för dig... =/

Permalänk

Här är ett exempel på hur afterburner ser ut när jag sitter och spelar och laggar. Det sista ni ser i grafen är i menyn, och där laggar det alltid, men bry er inte om den delen. Det är ungefär från början och till 3/4 delar som är intressant:

Och nej, jag har inte alltid afterburner på, och jag kör inte i window mode för tillfället. Det blir bara så när man tabbar ner.

Permalänk
Medlem

Kontolera hur mycket internminne du har kvar när du kör BF3.
Jag körde först med 4GB ram i min dator och hade samma problem som du. Märkte att det inte fanns något ledigt minne kvar så köpte 8GB och inga problem längre.

Permalänk
Skrivet av boldtaar:

Kontolera hur mycket internminne du har kvar när du kör BF3.
Jag körde först med 4GB ram i min dator och hade samma problem som du. Märkte att det inte fanns något ledigt minne kvar så köpte 8GB och inga problem längre.

Jag har 6GB ram varav jag använder ca 5GB till 5,5GB, så detta är inte problemet heller är jag rädd :/

Permalänk
Medlem

Mina två 6870 klarar 1920x1080 med allt på ultra förutom texturer och shadow som är på high. sen bara 2xAA. Detta klarar den utan att droppa under 70 någongång. Så det är nog inte minnet som sviker eftersom mina kort också bara besitter 1 gig.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

jag kör ett gtx 560 "1gb" ti i 1920x1080p på high utan aa och dropps är inge problem för mig

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk
Medlem

Kör du dina minnen i 2ghz? Prova dra ner hatigheten samt prova spelet med standard clock på cpu.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Kollade på din video och jag upplever inte alls sådär massiva dropps med mina 460 SLI. Gör en Clean install av drivrutinerna, uppdatera punkbuster manuellt, stäng av "origin in game", kolla så SLI inte är inställt på "Force alternative frame rendering" eller liknande, det ska stå på nvidia recommended".

Andra grejer som kan spöka: Disken har dåliga sektorer, kör CHKDSK. Ramminnet, kör en memtest86. Din router/modem tappar anslutning med servern/tappar paket. Prova att koppla datorn direkt in mot väggen/modemet och prova en ny sladd, vet inte hur många fel jag hittat hos folk som kör över sin nätverkssladd med kontorsstolen några gånger för mkt.

Prova att köra datorn helt oklockad, vet att BC2 var kinkigt med crasher när jag körde mina minnen i CL8 timing,( fast minnena är gjorde för det och inget annat program eller spel krånglade) Så ställ in 1333mhx CL9 bara för att testa, spelar typ ändå ingen roll för prestandan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Kollade på din video och jag upplever inte alls sådär massiva dropps med mina 460 SLI. Gör en Clean install av drivrutinerna, uppdatera punkbuster manuellt, stäng av "origin in game", kolla så SLI inte är inställt på "Force alternative frame rendering" eller liknande, det ska stå på nvidia recommended".

Andra grejer som kan spöka: Disken har dåliga sektorer, kör CHKDSK. Ramminnet, kör en memtest86. Din router/modem tappar anslutning med servern/tappar paket. Prova att koppla datorn direkt in mot väggen/modemet och prova en ny sladd, vet inte hur många fel jag hittat hos folk som kör över sin nätverkssladd med kontorsstolen några gånger för mkt.

Prova att köra datorn helt oklockad, vet att BC2 var kinkigt med crasher när jag körde mina minnen i CL8 timing,( fast minnena är gjorde för det och inget annat program eller spel krånglade) Så ställ in 1333mhx CL9 bara för att testa, spelar typ ändå ingen roll för prestandan.

Hmm, jag satte mig ner och gick igenom din lista. Ominstallationen av drivrutiner har jag redan testat 2 gånger, en gång utan clean och en gång med clean. Jag har nvidias rekommenderade inställningar i kontrollpanelen. Chkdsk gjorde jag för inte så länge sedan och jag tvivlar starkt på att detta skulle vara ett problem när alla andra spel och applikationer fungerar felfritt. memtest86 har jag inte ännu testat men jag hade tänkt göra det efter att jag fick säga detta.
Jag gick in i bios och kollade alla klockfrekvenser och liknande. Vad jag förstår så multiplicerar man ram klocken med 2 för att få ut den riktiga frekvensen? För om det är så, så körs mina ramminnen just nu i 1066mhz :S
Mitt moderkort klarar av 2000mhz så jag förstår inte varför mina ramminnen är nedklockade. Även om moderkortet klarar 2000mhz i O.C, så måste jag väll ändå kunna ta 1600mhz utan O.C? Jag dock inte hur man ändrar detta.
Jag vet ingenting om ram timmings, så jag vågar inte riktigt gå in där och ändra innan jag får någon sorts feedback här ifrån. Här är några screenshots på mina bios:

Vill även passa på att tacka alla som svarar på min tråd fastän jag märkte att det nu finns en samlad tråd för alla BF3 problem!

MVH Erik

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem ibland

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Jag hittade nu information på OCZ:s hemsida. Där står det att jag ska ha dessa timmings:

CL 10-10-10-30 (CAS-TRCD-TRP-TRAS)
1.65 Volts

Vad jag har förstått så kan för mycket volt skada ramminnena, men hur är det med timmingsen? Jag funderar på om jag skulle ta och ändra mina timmings, men lämna volten på det den står på nu(Vilket jag skulle gissa på är 1,5 volt).

Låter detta som en dålig idé?

Permalänk
Medlem

Sant, ack så sant.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är bara se på fredagspanelen för att konfirmera detta.