Datorn blev segare än sirap när GTX580 sattes i.

Permalänk
Medlem

Datorn blev segare än sirap när GTX580 sattes i.

Tjena tjoo.

Köpte ett Asus GTX580 med BF3 bundle från webhallen. Super lycklig var jag att jag äntligen kunde uppgradera från mitt gamla ATI 4870.

Detta är i princip händelseförloppet (bortsett från lite svordomar och suckande):

Först avinstallerade jag mina ATI drivers medans jag fortfarande hade kvar ATI 4870 i datorn.
Stängde av datorn och bytte ut gfx. Jag hade redan laddat ner drivrutinerna som nVidia släppte för några dar sedan inför BF3 releasen.

Redan vid uppstart så märkte jag att allt var lite segare än vanligt.

Windows visade Welcome skärmen efter ca 5 minuter. Normalt brukar det gå på under 1 minut.
Upplösningen var satt till 800x600 och windows började direkt med att installera sina egna drivrutiner för grafikkortet.
---Hur sjutton stänger man av den funktionen? Så man får själv säga åt windows vad man vill installera...

Det tog ungefär 30 minuter för windows att installera sina drivers för grafikkortet.
Efter det så skulle jag installera nVidias egna drivers, och efter nästan EN TIMME så var den klar, men hade då misslyckats med flera av drivrutinerna men fick med display drivers (3D Vision var en som misslyckades t.ex.).

Jag trodde (även dem på Webhallen som jag pratade med) att det var min SSD som hade gjort sitt och ville ge upp.

Men så klart när jag byter tillbaka till mitt gamla 4870 så flyter allt på som smör igen.

Lite tekniska fakta då:

Windows 7 pro 64bit
Intel Core i7 920 (stock speed)
MSI Eclipse SLI
9GB ram
SSD på 120 gb
Corsair AX1200 PSU
6st vanliga sata diskar plus en dvd spelare.

Jag vet att moderkort kan behöva flashas för att nyare CPU'er ska fungera. Dock har jag inte hört talas om att det ska behövs för GPU, även om det kan vara en idé det också. Bara att det inte nämns något på MSI's hemsida om stöd för nyare GPU'er.
Första gången jag stöter på något sånt här så jag är fett lost och utan kompass.
Kommer ta ett snack med webhallen imorgon och får väl kanske kortet utbytt.

EN sak som kan vara relaterat:
Nordbryggan blir riktigt varm på mitt moderkort och jag kunde inte kolla hur varm den var de fåtal gånger jag lyckades komma in i windows, men kan den bli så varm att hela datorn blir seg på det här sättet om t.ex. ett högpresterande kort sätts i?
Det finns några sidor med fixar men jag har haft datorn sedan 2008 utan några problem, fram tills nu, så jag har inte tänkt mer på att testa dem.
Ett förslag är att byta ut flänsen på nordbryggan till en annan och det är nog den lösningen jag skulle göra om jag är tvungen.

Hoppas någon har insikt i mitt problem och kan komma med tips.
Tack i förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Ominstallera windows!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kanske inte spelar någon roll men blev lite nyfiken över hur 9gb ram i 6 slots fungerar. Läste lite i manualen för ditt moderkort
"" Please always install the same type and density memory modules in DIMM
slots to avoid the damage of memory. ""

Visa signatur

Cooler Master HAF-X |-| Corsair 1200W AX ATX |-| Asus Rampage III Extreme |-| Corsair H70, i7-960 @ 3.7Ghz |-| 2x Asus Geforce 580 @ 860/1720/2010 (1.1v) |-| 12bg Corsair Dominator Gt 2000Mhz@1700Mhz |-| OCZ 120Gb Vertex III + 2x 1.5TB WD Green |-| 3x Benq 23.6" 120Hz (XL2410T).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gims:

Kanske inte spelar någon roll men blev lite nyfiken över hur 9gb ram i 6 slots fungerar. Läste lite i manualen för ditt moderkort
"" Please always install the same type and density memory modules in DIMM
slots to avoid the damage of memory. ""

3x2 +3x1
Inga problem där

Permalänk
Medlem

Precis.. När jag köpte datorn så köpte jag bara 3x1GB ram och sedan något år senare blev det 3x2Gb extra.
Har funkat utan problem och de är samma sorts minnen i alla platser bortsett från storlekarna. De kör ju i tripple channel så det verkar inte vara några probs.

Jag tänkte att en ominstallation av windows kanske skulle hjälpa men det är värre med installations programmet än när datorn ska ladda in windows. Bara att få fram windows setup tar en drygt 10-15 minuter och att scrolla runt i menyerna för att välja språk, tidszon etc får sniglar att verka snabba.

Förstår inte att ett gfx kort kan få datorn att bete sig på det sättet bara för att det var ett annat kort i tidigare. Dessutom när drivrutinerna inte finns kvar (men antar att viss skräp sparas i registret eller nått).

När jag var inne i Windows med GTX580 i så försökte jag "rädda" viktiga filer från systemdisken men den kunde inte ens flytta över nvidia drivers exe filen. Den är bara runt 150MB och den enda tiden jag fick se var 14 timmar kvar innan den bara stod stilla.
Med 4870'in i så går allt flytande osv och den flyttar över filer normalt igen. Kollade även med Paragon och Crystaldisk om min SSD var sjuk men alla mina diskar "mår bra".

Kommer se vad webhallen säger imorgon. Om de byter ut kortet så testar jag med det men gör de inte det får jag se hur lång tid det tar att installera om hela windows igen. Kommer med uppdatering om detta imorgon

Permalänk

Installera om windows med ditt 4870, och sätt i ditt gtx 580 när det är färdigt.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

kan vara värt att testa köra driver sweeper
http://phyxion.net/Driver-Sweeper/Driver-Sweeper/Version-3-2-...

Visa signatur

6700k | 32gb ddr 4 | Evga Z170 Classified | 256gb samsung 840 os / 512gb 850 evo spel | 7970 matrix plat. |

Permalänk
Medlem

Kortet får tillräckligt med ström, alla kontakter i ordentligt?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Borde få tillräckligt med ström, två st 8 pinnare sitter i men jag har ingen extra molex kontakt på moderkortet så jag antar att det inte är i strömmen felet ligger.
Men drive sweeper ska jag testa lite snabbt och om inte det fungerar så blir det en ominstallation. Förhoppningsvis så fungerar det efteråt, annars hoppas jag att det är ett måndags exemplar jag fått.

Permalänk
Medlem

Gör en biosuppdatering av moderkortet asap.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

ta ut grafikkortet, i med det gamla. Fortfarande slött? Ut med alla minnesstickor och låt en 2gbmodul vara kvar. fortfarande slött? Låne ett nätagg av en polare som har lite mer kräm. Funkar inte det? Clear Cmos och prova med en minnessticka i.

Funkar inget av detta så får du meddela. gogo

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

ta ut grafikkortet, i med det gamla. Fortfarande slött? Ut med alla minnesstickor och låt en 2gbmodul vara kvar. fortfarande slött? Låne ett nätagg av en polare som har lite mer kräm. Funkar inte det? Clear Cmos och prova med en minnessticka i.

Funkar inget av detta så får du meddela. gogo

-----------
Hehe, ett nätagg med mera kräm i, du kanske missade att han har ett 1.2kw nätagg?..alltså 1200w:p

upprepar, återigen, biosuppdatera moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som många andra säger så gör först en driversweeper och installera om drivrutinerna igen om inte det funkar bios och som sista utväg ominstallera windows

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-----------
Hehe, ett nätagg med mera kräm i, du kanske missade att han har ett 1.2kw nätagg?..alltså 1200w:p

upprepar, återigen, biosuppdatera moderkortet.

Jaha ja det missade jag, var ju bara en snabb nertabbning nu när man är upptagen med bf3=) Men det andra bör testas ändå;) Och flasha bios, tänkte mer att det var ett senare projekt då det är klyddigare äna tt testa med en sticka etc;)

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla tips.

PROBLEMET är mina minnen.
Datorn går skit segt när jag har mer än 4GB ram i (oavsett antal stickor). Kör jag med 3GB (som jag gör nu) så flyter det på fin fint. Ska ta och uppdatera bios och hoppas det hjälper såg att två nyare har släppts sedan min senaste bios update.
Alt. om det inte hjälper så ska jag kolla med en kompis minnen som är lite nyare, men det lutar mot bios.

Tack igen för hjälpen ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucasjl:

Datorn går skit segt när jag har mer än 4GB ram i (oavsett antal stickor). Kör jag med 3GB (som jag gör nu) så flyter det på fin fint. Ska ta och uppdatera bios och hoppas det hjälper såg att två nyare har släppts sedan min senaste bios update.
Alt. om det inte hjälper så ska jag kolla med en kompis minnen som är lite nyare, men det lutar mot bios.

Tack igen för hjälpen ^^

---------------------------
Kombinationen får vi hoppas hjälper dig, annars får du kolla deras qvl lista för minnen och köpa exakt såna som de rekommenderar, bara kolla på deras sida så finner du listan där för ditt moderkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucasjl:

Tack igen för hjälpen ^^

Mitt tips är att köpa 8 gig på 2x4, är inte särskilt dyrt och är tveksam att din nuvaranda setup funkar, annars får du väl köra 6 gig på dual

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Blås om datorn med 580.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Tack åter igen alla för era tips

Som många misstänkte så var det min gamla BIOS som inte kunde hantera ram och GTX580 tillsammans.
Efter en update av bios så rullar den på som förut fast med GTX580 i, och det utan att behöva installera om windows (som jag gjorde för bara 3 månader sedan). Kommer nog köpa mer ram vid något tillfälle, men köp av nätagget var pga mitt gamla kortslöts och GTX580 pga BF3 releasen. Annars hade jag faktiskt tänkt vänta till Ivy Bridge innan jag skulle köpt nytt.

Vet inte om jag KOMMER behöva mer ram. Men ska nog byta ut dessa jag har nu till någon 3x4GB historia eftersom den ändå kan köra i tripple channel. Hittade kvittot till mina 3x2gb ram som jag köpte från webhallen för ca ett och ett halvt år sedan och då kostade de 2200kr. Galet dyrt jämfört med min kompis som köpte Corsair Vengeance 16GB för 1200kr o.O Och ännu värre mot mitt gamla 3x1GB som vid releasen av X58 och I7 kostade 2995kr... Skönt att saker går ner i pris med tiden.

Nu blir det till att testa lite gamla spel för att se skillnaden

Thx alles

Permalänk
Medlem

Fasen, har precis samma problem! Stoppade i mitt gtx 580 igår och trodde man skulle få spela.

Specs: Kolla bilden här -----> http://imageshack.us/photo/my-images/403/33532929.jpg/

När jag tar ut 2st minnen och kör med 1st 2gb går datorn som den ska... Har uppdaterat till senaste bios men de hjälpte inte heller.
Att köra med 2gb ram kommer ju inte på fråga...

Så hur kan jag lösa detta ?
Vilka nya minnen ska jag köpa ?
Kommer det fungera att köra tripplechannel som jag gjorde innan ?

Hoppas ni kan hjälpa mig, sitter med lätt panik här!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/5305474/corsair-6gb-3x2048mb-cl9-1... borde funka och det är inte särskilt dyrt heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av thoddy:

Fasen, har precis samma problem! Stoppade i mitt gtx 580 igår och trodde man skulle få spela.

Specs: Kolla bilden här -----> http://imageshack.us/photo/my-images/403/33532929.jpg/

När jag tar ut 2st minnen och kör med 1st 2gb går datorn som den ska... Har uppdaterat till senaste bios men de hjälpte inte heller.
Att köra med 2gb ram kommer ju inte på fråga...

Så hur kan jag lösa detta ?
Vilka nya minnen ska jag köpa ?
Kommer det fungera att köra tripplechannel som jag gjorde innan ?

Hoppas ni kan hjälpa mig, sitter med lätt panik här!

Operativsystem?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL