MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exeln:

Fick hem min dator och vill köra BF3.
Har FPS mellan 2-10 FPS, är det någon som vet var felet ligger? Allt är jätte segt, menyer och kommer inte in på några servrar, hackar i campaign mode osv...
Funderade om det är att det körs på integrerade grafikkortet eller om det går över på nvidia, hur ser man det?
Ni får jätte gärna hjälpa mig

Om du högerklickar på ikonen för BF3 så kan du välja vilket grafikkort det skall köras med. Sen kan du se en lista för olika program och vilket grafikkort som är valt för dessa inne i nvidias kontrollpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorro83:

Hej

verkar som det släppt ännu en bios uppgradering 16G5_10O
någon som testat om den eller vet vad den gör?

Flashade just... funkar. MSI sidan säger att att USB3 stabilitet blir bättre, men har inte själv haft nån problem med det.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cal-El:

Om du högerklickar på ikonen för BF3 så kan du välja vilket grafikkort det skall köras med. Sen kan du se en lista för olika program och vilket grafikkort som är valt för dessa inne i nvidias kontrollpanel.

Tack det blev lite bättre kommer upp i 30fps med allt på low.
Försökte flasha bios...fick det här i system information

BIOS version : E16G5IMS.10O
EC version: 16G5EMS1.416
Det ända som inte stämmer är bios version med ett stort O istället för M.
Det som isf fall felet kan vara är när jag la över alla filer på minnet så la jag allt i samma mapp, är det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exeln:

Tack det blev lite bättre kommer upp i 30fps med allt på low.
Försökte flasha bios...fick det här i system information

BIOS version : E16G5IMS.10O
EC version: 16G5EMS1.416
Det ända som inte stämmer är bios version med ett stort O istället för M.
Det som isf fall felet kan vara är när jag la över alla filer på minnet så la jag allt i samma mapp, är det rätt?

Det är rätt, de har uppdaterat bios från M till O sen guiden skrevs

Permalänk
Medlem

Hej

någon som uppdaterat till nvidias senaste drivrutiner? 285.62

tänkte med tanke på detta som stog på nvidias sida
As part of the NVIDIA Verde Notebook Driver Program, this is a reference driver that can be installed on supported NVIDIA notebook GPUs. However, please note that your notebook original equipment manufacturer (OEM) provides certified drivers for your specific notebook on their website. NVIDIA recommends that you check with your notebook OEM about recommended software updates for your notebook. OEMs may not provide technical support for issues that arise from the use of this driver.

fick detta svaret från msi när jag fråga
Dear customer,
If your laptop have no problem,we suggest you use the VGA driver temporarily which download from msi website.We are verifying this version. And we need time to test new driver. Please wait patiently. We will inform you as soon as there is newer driver.
Best regards,
msi Notebook Technical Application Department

är lite trött på att bf3 fryser lite då och då så man måste starta om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorro83:

Det är rätt, de har uppdaterat bios från M till O sen guiden skrevs

Okej då var det rätt!
Någon som kan spela Bf3okej då? För mig flyter det inte riktigt alls, kör allt på low. FPS varierar mellan 25-35 hela tiden :/

Permalänk
Medlem

BF3

Tog själv och installerade om datorn igår med Recovery (F3), uppdaterade till senaste Nvidia drivrutinerna och installerade BF3. Spelar Full-HD på medium utan problem. Har näst senaste bios uppgraderingen också, annars är det en ren ny installation, inte gjort något annat.

Permalänk

Hallå fick precis hem skyrim och har för sökt spela lite men det går knappt det laggar ....... även på lägsta jag tror att den kör spelet på intel grafiken hur kan man fixa så den kör på nvidia kortet?'

Permalänk

Har inte tittat in här på ett tag, så hade missat att det har kommit en ny BIOS-uppdatering. Har flashat in den, och den verkar göra det den ska! Innan uppdateringen (körde då med det BIOS datorn levererades med) fick jag dippar ner till runt 5 fps med jämna mellanrum i Skyrim. Har nu sprungit omkring lite efter uppdateringen, och inte märkt något sånt alls - bara mindre förändringar i frameraten, vilket ju är normalt. Äntligen kan den här datorn användas som det den marknadsförts som - speldator!

(Skyrim rullar för övrigt på finfint på High, för er som undrar. Inga 60 fps, men 30+ fps får man iaf. Väldigt spelbart. Kör dock inte i 1080p (har inte ens testat det, då jag gissar att det skulle dra ner frameraten ordentligt), utan 1600x900, vilket fortfarande ser bra ut. Det enda problemet är väl lite muslagg, vilket jag får i praktiskt taget alla spel med V-sync aktiverat. EDIT: Muslagget försvinner inte helt ens om man stänger av V-sync, vilket förstås är lite tråkigt.)

Skrivet av davveswea:

Hallå fick precis hem skyrim och har för sökt spela lite men det går knappt det laggar ....... även på lägsta jag tror att den kör spelet på intel grafiken hur kan man fixa så den kör på nvidia kortet?'

Just det, av någon anledning väljer datorn att använda Intel-grafiken till det, vilket förstås inte är bra. Du får manuellt ställa in att båda EXE-filerna som hör till spelet (launchern och själva spelet) ska använda Nvidia-kortet, i Nvidia-kontrollpanelen. Sen ska det inte vara några problem.

Skrivet av cirnocirno:

BIOS UPDATE GUIDE...

Tack för guiden, den gjorde det väldigt lätt och smidigt att uppdatera!

Permalänk
Medlem

Hej!
Får inte alls ordning på min dator för att spela BF3.
Har gjort följande i denna ordning.

Installerat BF3
Valt rätt grafikkort
Flashat bios
Stängt av vertical syncen

Någon som vet varför det inte flyter på alls? Inte ens i i single player.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exeln:

Hej!
Får inte alls ordning på min dator för att spela BF3.
Har gjort följande i denna ordning.

Installerat BF3
Valt rätt grafikkort
Flashat bios
Stängt av vertical syncen

Någon som vet varför det inte flyter på alls? Inte ens i i single player.

testa att uppdatera grafik rutinerna
fick detta svaret från msi
och om inte det funkar testa att köra trottlestop också
Dear customer,

You can download the latest driver from below NVIDIA website and install it. Please uninstall the current VGA driver and restart the laptop, then install the new downloaded driver and restart again.

http://www.geforce.com/Drivers

Best regards,
msi Notebook Technical Application Department

Permalänk

Beställde denna datorn från CDON med 15 % rabatt för 5941 kr. Hoppas att det är ett bra köp!

Permalänk

Hej.

Är det normalt att lampan för hårddiskaktivitet (den blå, längst till vänster, på framsidan av datorn) blinkar konstant, ungefär en gång i sekunden?

Hur många/vilka program jag har igång har ingen inverkan på blinkandet, kan jag tillägga.

Permalänk
Medlem

den här : MSI GE620DX-291NE skulle man kunna lira bf3 på den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mongalia:

den här : MSI GE620DX-291NE skulle man kunna lira bf3 på den ?

Det finns folk som testat, läs tidigare i tråden. Själv har jag inte provat. Dock såg jag att denna datorn numera finns i en nyare variant med en aningen bättre processor för samma pris. Kolla på det innan du köper. Såg den på Inet.

Permalänk
Skrivet av Herrminator:

Hej.

Är det normalt att lampan för hårddiskaktivitet (den blå, längst till vänster, på framsidan av datorn) blinkar konstant, ungefär en gång i sekunden?

Hur många/vilka program jag har igång har ingen inverkan på blinkandet, kan jag tillägga.

Är det ingen som har lust att svara?

Permalänk
Skrivet av Herrminator:

Är det ingen som har lust att svara?

Då allt på datorn går via hårddisken så är det inte ovanligt, likadant på alla andra datorer med en HDD-led. Den visar alltså hårddiskaktiviteten men det visste du säkert redan

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Då allt på datorn går via hårddisken så är det inte ovanligt, likadant på alla andra datorer med en HDD-led. Den visar alltså hårddiskaktiviteten men det visste du säkert redan

Tack för svaret!

Ok, jo det visste jag faktiskt.
Det är bara att jag inte varit med om det på nån annan dator jag haft, men då är det kanske inte nåt att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för temperaturer är ni spelar, speciellt ni som verkar ha fått BF3 att flyta i 1080? För mig verkar det som att det kommer vara omöjligt att spela utan en riktigt bra kylplatta, över 90 grader vid load.

Hur ser det ut för er? Med/utan kylplatta?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som någon tidigare skrev att när jag spelar en film i 720p eller 1080p i vlc media player så hackar det riktigt mycket, såg att det är det integrerade grafikkortet som körs när jag sätter igång vlc men lyckas inte ändra så att nvidia kortet används istället, hur gör jag?

Sen har jag upptäckt att knapparna för att öppna dvd-spelaren och de andra knapparna inte funkar, endast knappen för att starta datorn funkar av dem, hur löser jag det problemet?

Dessutom vill jag gärna veta var jag får tag på senaste bios versionen, och funkar den gamla guiden på de nya bios uppdateringarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har 293:an av denna modell (Den med i7:an) Hade också problem med värme, men fixade det med att byta ut kylpasta, MSI hade kletat på omänskliga mängder, mina temps har sjunkit med 10-15 grader i snitt.

Ett problem som ALLA datorer med Nvidia Optimus dras med är att de inte riktigt fattar när de ska byta till Nvidia-kortet, ofta byter den när man redan kommit in i spelet, vilket gör att grafikdrivrutinen kraschar i de flesta fall. Jag har tillfälligt löst det genom att manuellt ställa in i Nvidia inställningarna att alltid köra med Nvidia-kortet, vilket, fånigt nog, också har sänkt mina temps.

Sen så funkar det klockrent att köra alla de senaste spelen, BF3, Deus-Ex, Space Marine, World of Tanks, Skyrim, ja inte på högsta inställningarna förstås.

Ett sista tips, det är schysst med full HD, men jag har märkt att spelupplevelsen blir mycket bättre om man kör spelen i 1600x900, inte för att det flyter så mycket bättre, utan för att alla menyer, huds osv är lättare att se.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blizard3:

Jag har samma problem som någon tidigare skrev att när jag spelar en film i 720p eller 1080p i vlc media player så hackar det riktigt mycket, såg att det är det integrerade grafikkortet som körs när jag sätter igång vlc men lyckas inte ändra så att nvidia kortet används istället, hur gör jag?

Tror optimus använder intel GPU för Video, då jag behöver använda Intels skit driver/program för att justera under/overscan på äldre TV.
Har vlc "enable GPU acceleration" på from start numera? (Sällan använder det) Kanske ska du kolla om det är på.

Skrivet av Blizard3:

Sen har jag upptäckt att knapparna för att öppna dvd-spelaren och de andra knapparna inte funkar, endast knappen för att starta datorn funkar av dem, hur löser jag det problemet?

Det behövs en MSI program som följde med datorn, tror det är den där fula stärn ikonen som kommer up på skrivbordet. Minns inte namn på den.

Skrivet av Blizard3:

Dessutom vill jag gärna veta var jag får tag på senaste bios versionen, och funkar den gamla guiden på de nya bios uppdateringarna?

Gamla guidet funkar, om jag mins rätt länken där du finner nyaste FW+EM finns där också.

@Nimrood hur lyckades du ställa in nVidia som default grafik?
Ska kolla kylpastan också, 90++ grader på CPU när jag spelar...

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoClue:

Tror optimus använder intel GPU för Video, då jag behöver använda Intels skit driver/program för att justera under/overscan på äldre TV.
Har vlc "enable GPU acceleration" på from start numera? (Sällan använder det) Kanske ska du kolla om det är på.

Det behövs en MSI program som följde med datorn, tror det är den där fula stärn ikonen som kommer up på skrivbordet. Minns inte namn på den.
(

Satte på GPU acceleration nu hoppas det funkar, men den där cdn som följde med som innehåller drivers och utilities funkar ju inte ens, kommer bara fram en blå ruta med val man kan trycka på men bara en knapp svarar i programmet och det är exit. Blir så trött på programvara som inte funkar som det ska, måste jag ha den där s-bar installerad för att de knapparna på tangentbordet ska fungera?

EDIT: Tittade på msi:s hemsida och hittade bara denna bios 16G5_30P.zip är detta den senaste?
Jag ska ha denna installerad nu E16G5IMS V1.0M borde jag uppdatera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

@Nimrood hur lyckades du ställa in nVidia som default grafik?
Ska kolla kylpastan också, 90++ grader på CPU när jag spelar...

I Nvidias kontrollpanel, under 3D-inställningar. Där kan du ställa in vilken GPU som skall användas när du kör vissa 3D-program, hade detta inställt men, det ställde ändå till problem för mig, då ställde jag om de Globala inställningarna till "Önskad grafikprocessor - Högpresterande Nvidia-processor.

Kan tyckas som en enkal lösning, och det löser säkert inte allas problem, men det löste de flesta av mina.

Ja, man måste ha S-Bar installerat, och igång för att knapparna ska fungera, och ja, det suger...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Hmm en annan sak är det rimligt att datorn slukar 37% av fysiska minnet när det ändå som körs är google chrome(bara swec uppe) och s-bar? Och dessutom att det är 85 processer igång när jag sätter igång datorn.....ska det verkligen vara så mycket? Minns sist man hade PC så hade jag cirka 30-40 processer igång samtidigt.

(Har bytt tillbaka till PC från mac efter 1,5 år)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blizard3:

Hmm en annan sak är det rimligt att datorn slukar 37% av fysiska minnet när det ändå som körs är google chrome(bara swec uppe) och s-bar?

Helt normalt.

Skrivet av Blizard3:

Och dessutom att det är 85 processer igång när jag sätter igång datorn.....ska det verkligen vara så mycket? Minns sist man hade PC så hade jag cirka 30-40 processer igång samtidigt. (Har bytt tillbaka till PC från mac efter 1,5 år)

MSI'n har mycket bloatware. Min GE620DX med "städat" orginal installation har drygt 50 processer igång efter start.

Visa signatur

Permalänk

Tja alla!

Skulle ni som nu köpt den här MSI:n rekommendera den till en person som mestadels kommer använda den till studier men även vill spela lite BF3?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpstyle:

Tja alla!

Skulle ni som nu köpt den här MSI:n rekommendera den till en person som mestadels kommer använda den till studier men även vill spela lite BF3?

Tack!

du kommer lätt kunna köra bf3 på den. Däremot skulle jag nog avråda om du kommer använda den till studier... för den låter... mycket... även vid enkel användning såsom idle på skrivbordet eller läsande av en pdf.

Visa signatur

- MSI GE620DX - i72630QM - 2gb nVidia 555GT - 8gbRAM - 240gb Corsair Force3 SSD
- Sony VAIO SZ - c2duoCENTRINO - 256mb nVidia 8600GTm - 2gbRAM - 140gbHDD
- Samsung Galaxy Nexus - 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blizard3:

Hmm en annan sak är det rimligt att datorn slukar 37% av fysiska minnet när det ändå som körs är google chrome(bara swec uppe) och s-bar? Och dessutom att det är 85 processer igång när jag sätter igång datorn.....ska det verkligen vara så mycket? Minns sist man hade PC så hade jag cirka 30-40 processer igång samtidigt.

(Har bytt tillbaka till PC från mac efter 1,5 år)

Processerna behöver du nog nästan inte bry dig om, med tanke på vilken prestanda datorn har. men jag minns väl hur jag gapade första gången när jag såg antalet aktiva processer! Kommer från en xp-burk (centrino c2d @2x2,5ghz, 2gb ram, nVidia 8600Mgs) och där dödade jag så mycket jag bara kunde.

på min msi bryr jag mig inte för den har kraft att hantera ett högra antal processer...

Visa signatur

- MSI GE620DX - i72630QM - 2gb nVidia 555GT - 8gbRAM - 240gb Corsair Force3 SSD
- Sony VAIO SZ - c2duoCENTRINO - 256mb nVidia 8600GTm - 2gbRAM - 140gbHDD
- Samsung Galaxy Nexus - 16gb

Permalänk
Skrivet av dedmau5:

du kommer lätt kunna köra bf3 på den. Däremot skulle jag nog avråda om du kommer använda den till studier... för den låter... mycket... även vid enkel användning såsom idle på skrivbordet eller läsande av en pdf.

Säker? har någon något annat att rekommendera för detta ändamål, alltså som den enda datorn: mest för plugg, surf och spelande.