Vad rekomenderas i högtalarväg ?

Permalänk
Medlem

hmm... här är det tydligen grabbar med pengar som snackar ;). Jag har en 233:a som jag tänkte använda som server och mp3-spelare. Min budget ligger runt 600 kronor. Ska jag sattsa på nån gammal stereo eller ska jag köpa Logitech Z-340?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
De HAR ringt flertalet gånger, det är inte diskutabelt, det är fakta. Sen har du säkert tjockare väggar/tåligare grannar än vad jag har, men det är inte riktigt trumhinnespräckarkapacitet som är det viktiga här. Jag ville bara påpeka att datorhögtalare kan duga rätt bra om man inte är fullständigt döv eller planerar att öppna ett disco.

Edit: Jag har Videologic Sirocco Crossfire, som tyvärr börjar bli lite svåra att få tag på. kostade c:a 4 laxar när jag köpte dem för nåt år sen.

De går inte att få tag på längre :mad::mad:

dessutom håller jag med dig, det är ju jag som ska höra, inte grannarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
hmm... här är det tydligen grabbar med pengar som snackar ;). Jag har en 233:a som jag tänkte använda som server och mp3-spelare. Min budget ligger runt 600 kronor. Ska jag sattsa på nån gammal stereo eller ska jag köpa Logitech Z-340?

Hehe, jag kan inte sticka under stolen med att jag lägger ut mycket pengar på min dator =). Men har man ett genuint datorintresse är det väl ingen sak? Sina intressen ska man ta vara på, och man jobbar ju inte utan anledning.

Är det någon som har Hercules Fortissimo III ? Funderar på att köpa ett sånt eller ett Audigy "bulk", vilket är bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masken85
är det detta lilla palet du har??
http://www.3dsoundsurge.com/reviews/Crossfire/Crossfire.html
visst såg det extremt bra ut för att vara datahögtalare men jag tror fortfarande att mitt ljud för 4 laxar knäcker, jag får iaf hela huset att få känna på skööna bas vågor ; )

4000 för ett helt system är ju ingenting, herregud, bara min förstärkare kostar det dubbla.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mandrake
Vad kostar 3600kr ?

Logitech Z-680

Permalänk
Avstängd

det är väl som vanligt, så fort nån frågar efter några billiga högtalare så spårar tråden alltid ur. alltid några som börjar med att datorhögtalare suger och att deras värstingssystem för 20k-30k är så bra och att man ska bygga själv. det var bättre förr när alla var trevliga och hjälpte varandra istället för att skryta hela jävla skittiden.:mad:

edit: höll på att säga nåt riktigt otrevligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag startade också en tråd om högtalare, och jag fick tips på högtalare som kostar flera hundra tusen kr....
Jag blir nästan aldrig klokare när jag startar en ny tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambo
det är väl som vanligt, så fort nån frågar efter några billiga högtalare så spårar tråden alltid ur. alltid några som börjar med att datorhögtalare suger och att deras värstingssystem för 20k-30k är så bra och att man ska bygga själv. det var bättre förr när alla var trevliga och hjälpte varandra istället för att skryta hela jävla skittiden.:mad:

edit: höll på att säga nåt riktigt otrevligt

Håller med dig till 110%, även dom otrevliga sakerna du inte skrev. Svarar man inte på frågan, rimligt svar, så är det bättre att hålla k**t.

Mandrake: Jag har ett SB Audigy Player och tycker att det är mycket bra, hade AC'97-ljudkort innan så detta är är mycket bra. Däremot kan jag inte uttala mig om Fortissimo III men jag skulle tro att dom är ungefär lika bra. Kan ju vara lite drivrutiner å sånt som skiljer men det kommer ju faktiskt ljud ur båda två

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain

...Jag har ett SB Audigy Player och tycker att det är mycket bra, hade AC'97-ljudkort innan så detta är är mycket bra. Däremot kan jag inte uttala mig om Fortissimo III men jag skulle tro att dom är ungefär lika bra. Kan ju vara lite drivrutiner å sånt som skiljer men det kommer ju faktiskt ljud ur båda två

Hmm, kanske borde överväga ett Audigy då för Creatives högtalare lär väl matcha deras egna ljudkort bättre? Jag såg på deras hemsida att de lanserar ett 6.1-system i "tusen-kronors-klassen" snart. Låter ju intressant ifall man får nån användning av det vill säga =). Är väl förvisso tänkt att användas med Audigy 2...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mandrake
Hmm, kanske borde överväga ett Audigy då för Creatives högtalare lär väl matcha deras egna ljudkort bättre? Jag såg på deras hemsida att de lanserar ett 6.1-system i "tusen-kronors-klassen" snart. Låter ju intressant ifall man får nån användning av det vill säga =). Är väl förvisso tänkt att användas med Audigy 2...

Audigy + Creative 5300 borde nog fungera bra tillsammans ja
Såg att www.jmedata.se hade med 6.1-systemet i prislistan(dock inte i lager) och där kosta den 999:- tror jag. Men sen kan man ju fråga sig vad man ska med den extra högtalaren till? 5.1 borde ju räcka, bra mycket trevligare ljud/känsla än 2.1 iaf

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain

Audigy + Creative 5300 borde nog fungera bra tillsammans ja
Såg att www.jmedata.se hade med 6.1-systemet i prislistan(dock inte i lager) och där kosta den 999:- tror jag. Men sen kan man ju fråga sig vad man ska med den extra högtalaren till? 5.1 borde ju räcka, bra mycket trevligare ljud/känsla än 2.1 iaf

... Och garanterat roligare än att sitta och trycka med hörlurar som jag gör nu ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne89
Jag startade också en tråd om högtalare, och jag fick tips på högtalare som kostar flera hundra tusen kr....
Jag blir nästan aldrig klokare när jag startar en ny tråd.

Tror det var mitt inlägg du syftar på (super-subban). Det var i sin tur en sarkasm riktad mot en annan snubbe som rekommenderade "vanliga" stereohögtalare för 4000:- paret när du hade frågat efter bra, billiga datorhögtalare.

Till datorn vill man ha en bra, lagom anläggning, inte nån jätteanläggning som kostar årslöner. Den har man som hemmbioanläggning istället.

Permalänk
Citat:

Till datorn vill man ha en bra, lagom anläggning, inte nån jätteanläggning som kostar årslöner. Den har man som hemmbioanläggning istället.

Gör som jag, koppla samman datorn med hemmabion

Kopplat den till min Yamaha RX-V630RDS receiver som i sin tur är kopplad till mina högtalare av märket Audio Pro Avantek

Men då får du ju punga ut med rätt mycket stålar också, värde ca 26'000 kr skulle jag tro

Visa signatur

-GhostMan-
Victory alone is not everything,
but is it not, after all what really counts?

Permalänk
Avstängd

Köp inte logitech bara. läste på ett forum där deras bas hade exploderat och sedan har resten inte funkat. Så går det om man köper 400 "äkta" watt

Visa signatur
Permalänk

Min baslåda är på 400W

Visa signatur

-GhostMan-
Victory alone is not everything,
but is it not, after all what really counts?

Permalänk
Avstängd

jag menar om man köper ett system för 2000 kr så kan man inte få speciellt bra watt det är det logitech luras med hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambo
jag menar om man köper ett system för 2000 kr så kan man inte få speciellt bra watt det är det logitech luras med hela tiden.

det är ingen som lurar en på watt, det är bara olika enheter, när du mäter datahögtalare mäter du i PMPO och normala sterion brukas mätas i RMS men man ska inte ens kolla på watten det är så mycket annat som spelar in på grejjorna.
Vilket steg slår ett lemarx igentligen fast det bara ligger på 2*45 w det är ju trots allt det bästa steget du får för under 20 pap

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambo
jag menar om man köper ett system för 2000 kr så kan man inte få speciellt bra watt det är det logitech luras med hela tiden.

Nej precis.
Och min baslåda är ju lite dyrare än logitechs.
Sen att den är som ett minibord oxå är ju en annan sak

Vet inte varför jag ens skriver här egentligen.. eftersom mina högtalare e "riktiga" högtalare.. inte dator-högtalare..
men men..

Visa signatur

-GhostMan-
Victory alone is not everything,
but is it not, after all what really counts?

Permalänk
Avstängd

tycker inte om uttrycket "datorhögtalare" låter så jävla negativt hela tiden

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambo
tycker inte om uttrycket "datorhögtalare" låter så jävla negativt hela tiden

Vad jag menar var bara att mina högtalare är inte direkt några högtalare man koppar till datorn direkt. Snarare till en hemmabioreceiver.

Men jag har ändå aldrig gillat att koppla högtalare till datorn direkt, de är oftast sämre. Jag har alltid kopplat datorn till min förstärkare.

Visa signatur

-GhostMan-
Victory alone is not everything,
but is it not, after all what really counts?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -GhostMan-

Gör som jag, koppla samman datorn med hemmabion

Kopplat den till min Yamaha RX-V630RDS receiver som i sin tur är kopplad till mina högtalare av märket Audio Pro Avantek

Heh, jag kör också en 630! Är du nöjd med din? Jag är nöjd men har lite svårt att få till basen. Det blir gärna lite mullrigt men jag jobbar på kalibreringen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb

Heh, jag kör också en 630! Är du nöjd med din? Jag är nöjd men har lite svårt att få till basen. Det blir gärna lite mullrigt men jag jobbar på kalibreringen...


Trevligt!

Just nu står mitt system i ett ganska litet rum, därför kan jag inte vrida på så mycket innan jag börjar få ont i huvudet
Och ja, basen kan vara lite mullrig ja, men i mitt fall kan det bero på storleken på rummet. Jag har heller inte kalibrerat den någonting.

Vad kör du med för högtalare?

Visa signatur

-GhostMan-
Victory alone is not everything,
but is it not, after all what really counts?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -GhostMan-

Vad kör du med för högtalare?

Ett Canton-system som hette Twin 800 när jag köpte det för några år sedan. Låter trevligt och räcker bra när man bor i lägenhet. Vad kör du med?

Permalänk
Medlem

När man kopplar till extern receiver måste man göra det digitalt va? Antingen genom optisk eller koaxial överföring? Om man gör så kan man spela upp allting så eller behöver man koppla analogt? Det jag menar är ifall både spel och mp3-uppspelning funkar lika bra som film osv?

Jag funderar på en Yamaha själv när jag får råd med tillhörande högtalarpaket från Magnat. Ruggigt sugen å se Star Wars Episod II med Dolby Digital EX *dräggel*

P.S Kan ni förklara hur man kopplar subwoofern genom lågnivåingånen? D.S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb

Ett Canton-system som hette Twin 800 när jag köpte det för några år sedan. Låter trevligt och räcker bra när man bor i lägenhet. Vad kör du med?

Ett Audio Pro system, Avantek.
Funkar bra! Visst det verkar som det inte är så känt bland de icke insatta och mindre bra enligt vissa. Men är det något de kan så är det bas-system

Visa signatur

-GhostMan-
Victory alone is not everything,
but is it not, after all what really counts?

Permalänk
Medlem

En kompis byggde feting systemet till sin dator med reciver för 11k och det var ju inget fel på ljudet..:)

Det var äckligt biolikt.........

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEvo
En kompis byggde feting systemet till sin dator med reciver för 11k och det var ju inget fel på ljudet..:)

Det var äckligt biolikt.........

Och så kostade det en del oxå

Visa signatur

-GhostMan-
Victory alone is not everything,
but is it not, after all what really counts?