Telia filtrerar internet för att blockera barnporr

Permalänk
Melding Plague

Telia filtrerar internet för att blockera barnporr

I syfte att minska spridningen av material som skildrar sexuella övergrepp mot barn blockerar Telia barnporrklassade webbplatser för svenska kunder.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt rätt

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag ska säga det att det är helt Ok för mig om de filterar ut olagliga och hemska sidor.

Dock så är det tvärnej till internet censur alá Australien.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt att censurera t.ex barnporr och dylikt, men gillar inte ens tanken på att detta kan sprida sig för långt :/

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Bara vi inte får SOPA på oss

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Bara de håller sig till att blockera barnporr så är det väl okej?

Permalänk
Entusiast

Vadå "när tekniken väl finns på plats". Den har funnits på plats i evigheter. Mobilnätet är tillexempel redan hårt filtrerat av rent kommersiella anledningar. Det sitter system som analyserar varje enskilt paket i mobilnätet för att se vad det innehåller och är innehållet icke önskvärt blockeras det. Exempel på icke önskvärda tjänster är Voddler, Skype och Torrents. Motiveringen är dels att operatörerna själva vill ta betalt för liknande tjänster och dels för att undvika överbelastning av nätet.

Det finns ju redan ett filter mot barnporr så jag ser inte riktigt problemet med ett till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Just Child Safeguard har jag för mig ska funka bra, och så länge de inte får för sig att godtyckligt blockera sidor till höger och vänster så är det här helt rätt.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av infexis:

Jag tycker det är rätt att censurera t.ex barnporr och dylikt, men gillar inte ens tanken på att detta kan sprida sig för långt :/

Precis, idag är det barnporr, imorgon kan det vara vad som helst..

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Bra!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jättebra att detta görs, men jag är rädd för, precis som herr D skriver i artikeln, att det kommer användes till mer än bara barnporr, just fildelningssajter. Jag är emot fildelning men jag är för ett fritt internet, man ska kunna göra vad man vill. Börjar man censurera internet känns det som att vi folket är förtryckta och inte får tillgång till all info som finns på nätet, men det är väl nya sverige, ett skitland.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Äntligen gör Telia något bra!
Fler leverantörer borde följa i deras spår.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Så länge de håller sig till att bara blockera sådant som är olagligt och inte börjar spärra högt och lågt

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt fel.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Håller med att så länge filtret / skyddet är till för just såna extrema olagligheter så är det perfekt. Men risken finns att filtret utökas.. vart står man då?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Helt rätt att dom blockerar barnporr!

Lite skrämmande att 38.9% har svarat nej på frågan. Varför skulle nåt så vidrigt INTE censureras? Går samhället miste om något?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Jag tycker det är helt rätt att man blockerar barnporren, stackars ungar som inbillar sig att de får 100 stycken habbocoins för att visa könet.. Galet!

Visa signatur

GPU: AORUS GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G | CPU: Intel Core i7-6700k 4.0 GHz| RAM: HyperX 16 GB 2133 MHz| PCB: MSI Z170A-S02| PSU: EVGA Supernova G2 750 W | Monitor: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS| Hörlurar: AKG K7XX | Mick: ModMic v5

Permalänk
Medlem

Dock så kan det bli svårt med gränsdragningen.
Jag har tex. ett minne av att Piratebay blev anklagade för att stöda spridningen av just barnporr, och det var lite bråk runt detta.
Min poäng är att det vore tråkigt om det drabbade "oskyldiga" sidor som då tex TPB.
Annars är det givetvis en god idé!

Permalänk
Medlem

Hoppas fler leverantörer följer efter och blockar just barnporr!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Så länge inte resten blir blockat hehe

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Avstängd

Frågan är bara vad som blir nästa steg att filtrera? Sen tycker jag att det ligger mer på serverägaren att ta bort kunder som inte håller sig till lagen men det verkar svårare att få till antar jag eftersom man måste göra på detta viset?

Jag tycker det är bra men vad filtreras i nästa steg då? Fildelning?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Barnporr ska filtreras. Inget mer.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

För dom som röstar "Nej", vad är era argument till att det inte borde censureras?

Jag röstade "Ja", i ärlighetens namn bryr jag mig inte så mycket om det är blockat eller ej, men jag tycker heller inte det är fel att blocka det då det bryter mot lagen.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Som många sagt tidigare..

Det börjar med barnporr, och visst kan man tycka att det är rätt att censurera, men sedan imorgon så censureras något annat - kanske utan våran vetskap.

Nej tack, ta ner hemsidor är hellre något polisen får göra/lägga resurser på (och inte arrestera manga-översättare heller...)

Get your shit together, cops!

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det innan "hentai" hamnar i det här filtret? Skulle i så fall leda till att sidor som 4chan och Reddit snabbt skulle blockeras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Frågan är bara vad som blir nästa steg att filtrera? Sen tycker jag att det ligger mer på serverägaren att ta bort kunder som inte håller sig till lagen men det verkar svårare att få till antar jag eftersom man måste göra på detta viset?

Jag tycker det är bra men vad filtreras i nästa steg då? Fildelning?

Varför ska serverägarna behöva anpassa sig till Sveriges lagar?
Lite som att dom skulle behöva förbjuda att ta droger i Amsterdam för att Svenskar kanske åker dit och tar droger..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Helt rätt att dom blockerar barnporr!

Lite skrämmande att 38.9% har svarat nej på frågan. Varför skulle nåt så vidrigt INTE censureras? Går samhället miste om något?

Är det ok om Telia blockerar Pepsi för Telia blir sponsrade av Coca Cola?

Att blocka något ingen tycker om är första steget. Sedan kommer dom kunna ta nästa steg utan att någon har något att säga till om. Tycker det är mer skrämmande att över 60% av alla som svarat på frågan inte är smarta nog att förstå vad det handlar om.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Rekordmedlem

Censur är aldrig någonsin bra, oavsett syfte, det är en farlig utveckling, telia censurerar ju även voip i mobilnätet, vissa länder censurerar andra websiter, politiska och piratsiter. Ingen av detta är bra och det stoppar definitivt inte problemen heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Å ena sidan så är det ok att filtrera barnporr.

Men å andra sidan så har vi ändamålsglidning och jag är inte helt säker på att filtrering egentligen Gör något för att komma åt barnporren. Blir lite som att vi blundar och hoppas att det försvinner. Känns som fel väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jättebra att detta görs, men jag är rädd för, precis som herr D skriver i artikeln, att det kommer användes till mer än bara barnporr, just fildelningssajter. Jag är emot fildelning men jag är för ett fritt internet, man ska kunna göra vad man vill. Börjar man censurera internet känns det som att vi folket är förtryckta och inte får tillgång till all info som finns på nätet, men det är väl nya sverige, ett skitland.

Ditt inlägg är ju motsägelsefullt bara i sig, är du för ett fritt internet så måste även saker som inte faller inom det "normala" få existera där, i det här fallet då barnporr, det är liksom hela grejen med "fritt". Att ha ett semi-fritt internet där saker du tycker är okej får exitera men inte annat vetetusan om det faller under kategorin "fritt".

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB