Permalänk
Medlem

Funderationer vid köp av ny skärm

Hej på er SweClockare!

Funderar på att byta skärm och har då en fråga:
Allt jag egentligen gör vid datorn är att spela BF3, och har nu en gammal skärm som kör i 1680x1050.
Har nu kikat på en Samsung Syncmaster (https://www.inet.se/produkt/2204701/samsung-tft-22-s22a350h-l...)

Min fråga är då, eftersom jag bara lirar BF3, kommer jag märka någon större skillnad vid ett byte eftersom jag då måste
ställa ner grafiken för att det ska flyta bra? Kör idag allt på ultra men om jag kliver upp till 1080 så måste jag nog sänka inställningarna
en hel del för att det ska flyta på bra.

Om ni tycker att jag bör byta skärm så har jag en fråga till, hur stor är skillnaden i bildkvalité mellan DVI och HDMI?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolifan:

Hej på er SweClockare!

Funderar på att byta skärm och har då en fråga:
Allt jag egentligen gör vid datorn är att spela BF3, och har nu en gammal skärm som kör i 1680x1050.
Har nu kikat på en Samsung Syncmaster (https://www.inet.se/produkt/2204701/samsung-tft-22-s22a350h-l...)

Min funderation är då, eftersom jag bara lirar BF3, kommer jag märka någon större skillnad vid ett byte eftersom jag då måste
ställa ner grafiken för att det ska flyta bra? Kör idag allt på ultra men om jag kliver upp till 1080 så måste jag nog sänka inställningarna
en hel del för att det ska flyta på bra.

Om ni tycker att jag bör byta skärm så har jag en fråga till, hur stor är skillnaden i bildkvalité mellan DVI och HDMI?

Tacksam för svar!

Fulaste uttrycket ever.

OnT: Det är ingen skillnad på bildkvalité mellan DVI och HDMI

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Fulaste uttrycket ever.

OnT: Det är ingen skillnad på bildkvalité mellan DVI och HDMI

Redigerat

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Köp inte en 60 hz TN-panel.
Du kommer troligen ångra dig och sedan byta till 120 hz eller IPS längre fram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reap:

Köp inte en 60 hz TN-panel.
Du kommer troligen ångra dig och sedan byta till 120 hz eller IPS längre fram.

Av vilken anledning skulle jag då ångra mig? Förklara gärna, är inte det minsta kunnig när det gäller bildskärmar.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolifan:

Av vilken anledning skulle jag då ångra mig? Förklara gärna, är inte det minsta kunnig när det gäller bildskärmar.

Gick väl lite väl mycket pang! boom! här.
Tänk på vad du har för behov av skärmen (användningsområde).
Sen hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga.
För mig är 60 hz TN mest snack om när man vill komma så billigt undan som möjligt.

Du skrev att du spelar BF3 vilket är ett FPS-spel där 120 hz lämpar sig väldigt bra om din maskin kan trycka ut 120 fps.
120 hz skärmar är dock inte bara bra i FPS-spel utan kan även bidra till mjukare rörelser i menyer och scrolls osv.
Men testa gärna en först innan du bara köper en 120 hz för sakens skull då det ofta rör sig om just en TN-panel.

IPS är en annan panel typ än TN som bidrar med fler färger ofta med 10 bitars färger eller högre.
Har på senare kommit snabbare IPS-paneler som t.o.m. kan vara bättre än många TN-paneler när det kommer till responstid och inputlag.
Om du inte känner något större behov av 120 hz så tycker iaf jag att du ska köpa en IPS över en TN.

Visa signatur
Permalänk

Snabbgenomgång av skärmtekniker:

  • TN: Tekniken som ger sämst bild men som är snabbast. Därför finns det två typer av skärmar som använder TN panel. Den ena är skärmar för de som vill komma undan så billigt som möjligt och den andra är dyrare skärmar med 120 Hz.

  • IPS: Har bättre bild, speciellt på färgsidan jämfört med TN men inte särskilt mycket bättre svärta. Är också långsammare än TN och det finns inga 120 Hz IPS än.

  • VA: Brukas kallas något i stil med MVA eller PVA. Långsammaste skärmtekniken med ger bäst bild då den även ger en bättre svärta än IPS. Väldigt långsam dock, inget för spel.

Om din dator kan spotta ut 120 FPS i BF3 så kan en 120 Hz skärm vara bra har jag hört, aldrig testat skillnaden med 120 Hz skälv men det är i vilket fall inte lönt att ha om man inte kan få helst 120 FPS konstant. Annars så kan man köpa en IPS som har bättre färger än en billig TN.

Jag sitter själv och är väldigt intresserad av en IPS skärm för mitt BF3:ande. Funderar på en Eizo Foris FS2332 eller en Dell Ultrasharp U2312HM. Kan inte bestämma mig för vilken av de men någon av de kommer det bli!

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Jag viker in lite här då jag också är okunnig på skärmdelen, men vilka pris klasser pratar vi om för en bra skäm?

Den här som exempel

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och...

Är det här en duglig skärm eller är det ett fall där man vill komma undan billigt ?=)

Mvh Tobbe

Permalänk
Skrivet av SoftPrn:

Jag viker in lite här då jag också är okunnig på skärmdelen, men vilka pris klasser pratar vi om för en bra skäm?

Den här som exempel

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och...

Är det här en duglig skärm eller är det ett fall där man vill komma undan billigt ?=)

Mvh Tobbe

Komma billigt undan är typ som TS länkade för typ 1000-1500 kronor. IPS ligger på 2000+ och 120 Hz runt 3000 lite beroende på modell. Dock så är den antagligen TN (står inget men de brukar skryta om det är IPS eller något annat) och jag vet inget om den. När det gäller skärmar så bör man tänka på vad man ska använda den till och sen välja efter det.

Antar att du möjligtvis ska spela och om du är hardcore FPS gamer så är nog en 120 Hz att föredra. Annars finns det fina IPS all round skärmar ganska billigt. Om du tvunget ska ha 27" så är jag dock tyvärr inte så insatt i just de modellerna.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Komma billigt undan är typ som TS länkade för typ 1000-1500 kronor. IPS ligger på 2000+ och 120 Hz runt 3000 lite beroende på modell. Dock så är den antagligen TN (står inget men de brukar skryta om det är.....

Tack för svaret.
Jag är väll något mitt i mellan jag spelar mycket men inte blodigt allvar.
Men jag gör som vanligt jag köper ASUSen som exempel, märker att den inte duger sen ger den till någon bättre behövande

Permalänk
Skrivet av SoftPrn:

Tack för svaret.
Jag är väll något mitt i mellan jag spelar mycket men inte blodigt allvar.
Men jag gör som vanligt jag köper ASUSen som exempel, märker att den inte duger sen ger den till någon bättre behövande

Skulle kört IPS direkt, då kan du inte bli missnöjd. Kan du ge bort en skärm så har du råd med IPS i större storlekar

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO