Efter sleep-läge går datorn inte igång!

Permalänk

Efter sleep-läge går datorn inte igång!

Hej!

Jag har byggt en helt ny dator och det är inga större problem förutom ett sleep-läge problem. När jag sätter den i slepp-läge och sedan försöker sätta igång den visar den ingenting på skärmen, skärmen får ingen signal. Datorn startar och fläktarna rullar, men inget annat händer. Allt annat är normalt när jag använder den, det jag kan anmärka är att något konstigt händer när bios startar innan windows startar. Det står först, "using pci gen 2", sedan står det "can't find any device", sedan blir bilden på asus märket "randig" och sedan startar windows. Också något som händer är om jag justerar fläktarna precis när jag startar datorn, så stänger den av sig och sedan efter några sekunder sätter igång sig igen. Vad är problemet? Tacksam för svar!

Mvh Tobias

Permalänk
Medlem

Låter som Moderkortet har lite trasse. Har du senaste BIOS insatalerat?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Led precis av samma problem som du, dock så hade jag jämt beställt ett nytt moderkort och processor precis innan det gick sönder. Så det löste sig för mig. Men problemet ligger på moderkortet.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Skrivet av 51eYez:

Led precis av samma problem som du, dock så hade jag jämt beställt ett nytt moderkort och processor precis innan det gick sönder. Så det löste sig för mig. Men problemet ligger på moderkortet.

Jag har moderkortet Asus P8Z68-M Pro och köpte det på Misco. Tycker du att jag ska lämna tillbaks moderkortet, eller kan det vara fel på bios.

Permalänk
Medlem

eller så slår man av sleep mode och så är problemet löst, för när man inte använder datorn så slår man ju av den helt :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobi.paul-2013:

Jag har moderkortet Asus P8Z68-M Pro och köpte det på Misco. Tycker du att jag ska lämna tillbaks moderkortet, eller kan det vara fel på bios.

Om du har kvar garanti så ska du byta ut moderkortet i mitt tycke, inte roligt att ha ett defekt moderkort. Annars så kan man göra som "harith" sa.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Skrivet av 51eYez:

Om du har kvar garanti så ska du byta ut moderkortet i mitt tycke, inte roligt att ha ett defekt moderkort. Annars så kan man göra som "harith" sa.

Jag lyckades att laga sleep problemet, det var asus turbo v som hade gjort något. Men Asus loggan "skakar" och datorn stänger av sig en gång innan windows startar. Är det fortfarande moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobi.paul-2013:

Jag lyckades att laga sleep problemet, det var asus turbo v som hade gjort något. Men Asus loggan "skakar" och datorn stänger av sig en gång innan windows startar. Är det fortfarande moderkortet?

Har absolut ingen aning, har dock en stark magkänsla som säger att det är moderkortet. Men för att vara riktigt säker borde du höra med den butik du köpte moderkortet ifrån.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 51eYez:

Har absolut ingen aning, har dock en stark magkänsla som säger att det är moderkortet. Men för att vara riktigt säker borde du höra med den butik du köpte moderkortet ifrån.

Instämmer.

Permalänk
Skrivet av 51eYez:

Har absolut ingen aning, har dock en stark magkänsla som säger att det är moderkortet. Men för att vara riktigt säker borde du höra med den butik du köpte moderkortet ifrån.

tack för alla svar. Jo jag lyckades ta reda på varför den startar om sig, det beror på asus turbov funktion till processorn. Men jag förstår fortfarande inte varför den säger "can't find any device" när jag bootar, vilken "device" syftar den på?