Permalänk
Medlem

Programerings frågor

Hej jag är en kille som snart ska avlägga mitt gymnasieval, och jag har bestämt mig för att jag vill jobba med programering när jag blir stor. Jag har förstått att det ligger mycket jobb till att bli en duktig programerare. Så därför behöver jag lite hjälp från er, Jag har nu studerat hur programering fungerar och hur man ska göra. Men jag undrar bara om ni har några tips till mig, Tex vad jag ska lära mig vilka program jag ska arbeta i,hur mycket tid jag måste lägga ner hemma, högskolor,tips,råd allt möjligt... Säg bara inte nu som många andra forum gör att jag ska lägga ner för att det är för svårt för jag är fast besluten, det är inte till spel nu utan program.

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

C++ , lägg ner så mycket tid du kan.. Desto mer desto bättre!

Enda du behöver veta egentligen,

sen har tyvärr "de andra forumen" rätt.. Att få ett jobb som programmerare idag är näst intill omöjligt! Om du inte kommer på något eget dvs

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

sen har tyvärr "de andra forumen" rätt.. Att få ett jobb som programmerare idag är näst intill omöjligt! Om du inte kommer på något eget dvs

Ska också snart välja gymnasium och tänkte med bli programmerare, men jag trodde att det fanns gott om jobb D:

Permalänk

Lite generellt hur jag upplever det som jobbar som programmerare så är dom egentliga programmerings-kunskaperna avgörande till 30% ungefär när man är ute i arbetslivet. Allt det övriga är organisation, kunna jobba i grupp, projekt osv. Saknar man något inför ett specifikt projekt så skaffar man sig den kunskapen under projektet.

Kollar du upp så att du har en hyfsat bred bild över hur det funkar, objektbaserad programmering, olika utvecklings-modeller och projekt-typer så ligger man bra till. Det mesta gäller generellt oavsett programmerings-språk eller projekt.
Kom igång med .net då det bara växer och växer.
I dagsläget så är det också bra att förbereda dig på att läsa högskoleutbildning då självutbildade programmerare börjar bli lite mindre värt på marknaden om man inte redan är inne på marknaden.

Lättast är ju att hitta något som du har nytta av att programmera och börja bygg, sedan jobbar man på projektet i alla evighet för att lära sig.
T.ex. Jag vill bygga en film-databas över filmer jag gillar i c# som ska gå att accessa både via ett program och via ett web-interface.
I det ingår det mesta innan man är klar som man behöver. Så bygger man lite steg för steg och stöter på problem. Huvudsaken är ju att du vill hålla på med det för att det är roligt. Gör det gärna med en bok brevid och anpassa övningarna in i ditt eget program.

Ska du precis börja välja till gymnasiet kan du vänta med att klura på vilken högskola säger jag då man inte vet vad för program som gäller om 3-4 år eller hur marknaden för programmerare ser ut.
Vet inte hur bra svar det blir kl 00.27

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Entusiast

Fel, det är brist på programmerare just nu, programmerare som verkligen kan något, det finns många hemmapulare som kallar sig programmerare men inte ä tillräckligt kompetenta för att få jobb. Men jag håller med, lär dig ett språk som verkligen används, som C++. Själv studerar jag C# just nu vilket jag också kan rekommendera. Både C++ och C# har en otroligt härlig utvecklingsmiljö i form av visual studio, vilket du antagligen kan få en skollicens för. Jag vet inte hur det är med de andra C språken. Sen när di väl kan hur man programmerar i ett språk så är de flesta andra språken också lätta. C# är tex en blandning av framför allt C++ och java, så båda de språken borde vara jättelätta att lära sig om du kan C#.

Men en sak är säker, du behöver lägga en fruktansvärd massa tid på det på fritiden, och tyvärr är skolan ganska värdelös på att lära ut just programmering. Jag fick tex en mattelärare i Java när jag gick i gymnasiet, rektorn tyckte att det är logik i både matte och programmering så hon skulle säkert kunna vara programmeringslärare med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabeltv:

Ska också snart välja gymnasium och tänkte med bli programmerare, men jag trodde att det fanns gott om jobb D:

Klart det finns programmeringsjobb, men de flesta söker folk med erfarenhet vilket en vanlig utbildning inte ger.

Men man kan ju alltid söka teknik med inriktning programmering(se då till att läsa matte D och fysik B så du kan läsa civ ing också då programmeringen på gymnasiet ger typ.. ingenting)
Utöver detta så måste du lägga ner massvis med tid hemma för att verkligen förstå programmeringen i grund och botten, lyckas du med detta så finns det självklart jobb!
sen på högskola är det bara läsa civilingejör - datateknik så får du/ni lära er massor med programmering som faktiskt går att använda!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Okej, vill du bli riktigt bra programmerare skulle jag starkt rekommendera att du först lär dig matte. Om du ska välja gymnasium snart som jag förstår det är det mycket viktigt att du väljer så du får behörighet att läsa vidare efteråt (som t.ex. civilingenjör) detta är mycket viktigare än att det undervisas i programmering överhuvudtaget (låter kanske trist nu men är väldigt sant). Att programera riktigt lär man sig inte på gymnasiet utan efter, främst eftersom det behövs mer bas kunskaper. Dock kan introduktions kurser finnas. Tyvärr brukar gymnasiet ha ganska dålig programmeringsundervisning är dock min erfarenhet så se upp.

Men om du känner du vill starta lite på egen hand går det absolut lära sig en hel del ändå med de kunskaper du nu har. Jag vet inte riktigt vad du står i nuläget men troligtvis har du kanske testat lite redan? Om inte är det absolut ingen fara. Vilket språk du väljer spelar inte så stor roll, när du väll lärt dig programmering handlar det bara om vilken syntax du ska mata in. Jag skulle säga att ta det som verkar bäst lämpligt för vad du vill göra. Väljer du Java eller C# får du mycket gratis och det är också lämpligt val om du vill göra lite fönster och knappar som man brukar experimentera med i början kanske?

När eller om du redan har lite känsla för hur det fungerar är en bok eller kurs i objektorienterad programmering troligtvis nästa steg. Hur som helst, det jag verkligen skulle rekommendera är absolut att testa lite men sen som många säger att "sen är det bara programera 24/7" stämmer absolut inte. Ta till dig litteratur, kolla på högskolor och se vilket kurs material de använder, osv. Att bli riktigt duktig kräver att man studerar ämnet även om det inte kommer kännas lika kul som att bara sitta och "koda" troligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

C++ , lägg ner så mycket tid du kan.. Desto mer desto bättre!

Enda du behöver veta egentligen,

sen har tyvärr "de andra forumen" rätt.. Att få ett jobb som programmerare idag är näst intill omöjligt! Om du inte kommer på något eget dvs

Gå och lägg dig, it-branschen växer så att det knakar. Det kommer att behövas fler och fler programmerare varefter samhället blir digitalt vilket det blir hela tiden.
Därför kommer efterfrågan att bli allt större och större efter programmerare.

Däremot är det inte sagt att du är en programmerare bara för att du kan html eller läst en programmeringskurs i gymnasiet. Du behöver minst en ky-utbildning på 2 år, helst högskole/universitetsstudier på 3-5 år om man vill få en vettig ingångslön och löneutveckling.

Sen när det gäller vilket språk trådskaparen skall satsa på så skulle jag rekommendera att han börjar med python eller något liknande språk. För att sedan övergå till java eller C#.

Visa signatur

vill du verkligen veta så fråga!

Permalänk

Vi kan väll börja med att säga att jag inte är programerare. Jag har läst lite programering när jag pluggade på högskolan och jobbat med användarsupport/felsökning i ett datoriserat system.
Utifrån den bakgrunden så är min rekomendation att du börjar med att på fritiden öva med något språk med ganska bra dokumentation. Till exempel Java eller VB.net. Båda finns gratis varianter av så att du kan prova utan att bli ruinerad. I ett sådant språk kan du börja lära dig hur men skriver program.
Vad du kan tänkas behöva sedan är väldigt mycket upp till vad du kan tänkas jobba med för typ av programering, men jag tycker det är ganska bra att testa i lite olika verktyg och språk så du kan få en känsla för vad som brukar vara standard och vilka egenheter de olika har.
Något som jag skulle kunna tänka mig att du kommer att stöta på ganska snart är databaser, så att skaffa sig en grundläggande förståelse för SQL kan vara bra då de flesta databaser använder någon variant av det.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabeltv:

Ska också snart välja gymnasium och tänkte med bli programmerare, men jag trodde att det fanns gott om jobb D:

Jag kollade på arbetsförmedlingen och det fanns runt 1000 jobb för programerare så det måste ju finnas behov

Permalänk
Medlem

supertack till alla. tack för att ni bryr er och lycka till till den som också ska söka gymnasie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge113:

supertack till alla. tack för att ni bryr er och lycka till till den som också ska söka gymnasie.

Varför programmerar du inte redan? Det har (nästan) aldrig varit lättare än idag. Med nästan menar jag undantaget på 80-talet då alla 8-bitars datorer hamnade i en BASIC-prompt när man startade dom.
Du kan börja utan att installera någonting annat än du redan har. En texteditor och en browser.
Börja idag för det är väl bättre att du får reda på att det kanske inte var något för dig innan du gjort ditt gymnasieval.
Och sen tycker *jag* att det är lite fel att starta sin karriär med att fråga i ett forum hur man sätter igång. Varför? Jo för att vara programmerare handlar extremt mycket idag om informationssökning. En bra programmerare är inte någon som kan allt utan en som har förmågan att söka upp information och att lära sig nya saker.
Och sen är jag extremt avundsjuk på att du har möjligheten att lära dig programmera på gymnasiet för den möjligheten fanns inte för mig, nog för att jag iofs redan programmerade en massa.

TL;DR : Sätt igång och programmera!

Permalänk
Medlem

Från början var jag inriktad på att jobba med grafik (3D/2D) och lade ner massor med tid på detta, efter gymnasiet fick jag jobb direkt på ett spelföretag men det visade sig ganska snabbt att den typen av jobb var inget för mig. Jag började då titta närmare på programmering(som jag stött på under gymnasiet) och fastnade mer och mer för detta.

Efter ett par utbildningar(Systemvetenskap och Datasystemutveckling) så började jag jobba som utvecklare och har nu jobbat med detta i över 6 år.

Vad kan jag då säga till någon som funderar i samma banor?

Det första är att man måste känna sig fram och verkligen prova på det innan man vet om man tycker det är kul, man kan inte bara bestämma sig för att "nu ska jag bli utvecklare". Man måste ha ett visst intresse(driv) om man ska komma någonstans inom detta yrke. Precis som många andra sagt så kommer mycket av din fritid att gå till detta på både gott och ont.

Varför måste man vara så intresserad av ämnet? Jo för att utvecklingen går extremt snabbt framåt och det gäller hålla sig uppdaterad, ofta räcker det inte med att bara läsa om nyheterna utan man måste också prova på dem, särskilt om man ska ha in dem i sitt CV eller skryta om dem på en arbetsintervju.

Mitt tipps ser ut såhär :

1. Välj ut en bok(med gott omdöme) som tar dig steg för steg och se då till att den förutsätter att du är nybörjare. Språket får inte vara ett skriptspråk utan välj något i stil med C#, VB.NET, Java, C++ (om du inte bryr dig om fönster).
2. Börja gå igenom boken från början och följ exempel. D.v.s läs inte bara utan skriv ihop programmen, testa och se vad som händer när du ändrar olika rader. Låt det inte gå för många dagar mellan varje session, håll tempot uppe.
3. Börja fundera ut en enkel applikation som du vill skapa och som du samtidigt känner att den kommer ge dig lite utmaning. Överdriv inte, hellre för enkelt än för svårt i början. Investera din tid rätt, lägg den inte på att sitta o fila på bilder till programmet i flera timmar sikta istället på enkel grafik/GUI.
4. När du känner att du kommit till en punkt (ej för långt in i boken) i din bok då du har kunskapen nog för att genomföra applikationen (med en viss hjälp från nätet kanske) så gör en avstickare och lägg någon dag på ett eget program.

Du bör vid denna tidpunkt känna av om detta ämne är något som verkligen intresserar dig, om så är fallet så kan det vara intressant att se sig om efter en utbildning. Grunderna (särskilt teorin) går extra snabbt att lära sig om någon kan förklara det på ett bra vis.

Utbildning är bra men främst i början, sikta hela tiden på att genomföra mer än vad som krävs av kursen du kommer tjäna på det i längden! Om du endast gör vad du blir tillsagd på en programmerings- utbildning så kommer du såklart fixa enklare jobb men det kommer snabbt bli klurigt och det betyder att dina projekt kommer ta längre tid.

Jag kan ju säga att under min högskoleutbildning så var man hela tiden tvungen till gå utanför ramarna för att verkligen få något ut av kurserna, trotts det så lärde jag mig mer första året i arbetslivet än vad jag gjort på 4 år på högskolan.

Det enda som jag tycker är tråkigt med utveckling av mjukvara är egentligen att allt tar så sjukt mycket längre tid att göra än vad man kan tänka sig. Funktionerna kan se enkla ut på papper men när man börjar bryta ner problemen i mindre delar så ser man hur mycket jobb det verkligen är.

Skrivet av RaBoX:

Okej, vill du bli riktigt bra programmerare skulle jag starkt rekommendera att du först lär dig matte. Om du ska välja gymnasium snart som jag förstår det är det mycket viktigt att du väljer så du får behörighet att läsa vidare efteråt (som t.ex. civilingenjör) detta är mycket viktigare än att det undervisas i programmering överhuvudtaget (låter kanske trist nu men är väldigt sant). Att programera riktigt lär man sig inte på gymnasiet utan efter, främst eftersom det behövs mer bas kunskaper. Dock kan introduktions kurser finnas. Tyvärr brukar gymnasiet ha ganska dålig programmeringsundervisning är dock min erfarenhet så se upp.

Ja att se till så att man har behörighet till högskole- utbildningarna är så klart grundläggande och matte är viktigt oavsett om du väljer programmerings utbildning eller inte. MEN matte i sig hjälper inte dig nämnvärt att bli programmerare, visst du lär dig lite logiskt tänkande men ren matte lär du sällan behöva ägna dig till om du inte siktar på att utveckla 3D spel eller liknande. Det hela beror helt enkelt på vad det är för ämne du kommer programmera inom, är det ekonomi där du själv ska hålla koll på formler o grejer så kommer så klart matte göra stor skillnad men är det ett lager system eller ett personal system så lär du troligen inte stötta på särskilt avancerad matte.

Lycka till med dina val

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Precis som iXam skriver så kan jag hålla med om att det är lite märkligt att du inte taget tag i detta redan?

Du kan ju ex ladda ner Visual Studio Express helt gratis och det lär räcka ett bra tag i utbildnings syfte.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Varför programmerar du inte redan? Det har (nästan) aldrig varit lättare än idag. Med nästan menar jag undantaget på 80-talet då alla 8-bitars datorer hamnade i en BASIC-prompt när man startade dom.
Du kan börja utan att installera någonting annat än du redan har. En texteditor och en browser.
Börja idag för det är väl bättre att du får reda på att det kanske inte var något för dig innan du gjort ditt gymnasieval.
Och sen tycker *jag* att det är lite fel att starta sin karriär med att fråga i ett forum hur man sätter igång. Varför? Jo för att vara programmerare handlar extremt mycket idag om informationssökning. En bra programmerare är inte någon som kan allt utan en som har förmågan att söka upp information och att lära sig nya saker.

TL;DR : Sätt igång och programmera!

Håller med dig helt, ingen utvecklare kan ha sten koll på allt, istället handlar det mycket om att kunna söka efter rätt saker för att fina lösningar. Givetvis ska man ha en bred grund att stå på och destu mer man kan hålla i huvudet destu snabbare går utvecklingen då man inte behöver söka så mycket. Sen är det också så att utvecklingen går ju så snabbt fram att en sak som du gjorde förra året kan mycket väl vara intressant att kolla upp på nytt då det kan ha kommit en mycket smidigare och bättre verktyg för att lösa problemet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det låter definitivt som ett bra val att utbilda dig till programmerare.
Hur svårt det är beror helt på ditt eget intresse och hur hur mycket tid du lägger ner.
Är du bara beslutsam och intresserad så ska det inte vara så svårt.

Skulle absolut säga att det är ett vettigt yrke att utbilda sig till. Det lär ju krävas många programmerare även i framtiden.
Att det sedan kan vara lite tufft att få sitt första jobb är en annan sak, det gäller ju så gott som alla ämnen och är inte unikt för programmerare.

Angående gymnasieval så tror jag det bästa är att inte låta ditt programmeringsintresse styra för mycket här.
Den programmering man lär sig på gymnasiet är nästan alltid verkligen inte mycket att ha. Då lär man sig mycket mer på egen hand och framför allt senare på högskolan.
Jag skulle välja ett gymnasium som är känt för att vara bra på de traditionella ämnena såsom speciellt matematik, fysik, engelska och svenska. Notera också att det inte är en bra ide' att jämföra snittmedelbetyg för att avgöra hur bra olika gymnasier är.
Ofta ges glädjebetyg för att locka fler studenter just när undervisningen är undermålig.

Välj absolut inte gymnasium utifrån ytliga förmåner som tex de ger som egen laptop och liknande. Det används ofta för att locka elever till en undermålig skola.
Skulle ärligt talat rekommendera en skola som anses traditionell, ha tuffa krav i studierna och ha bra lärare.
Det låter kanske lite tråkigt, men är troligen det val du kommer att vara absolut mest nöjd med i efterhand.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför vissa anser att det är svårt att få jobb? Marknaden är ju hur bra som helst!? Och att få jobb som ny examinerad bör inte häller vara några större problem idag. Anledningen är helt enkelt att enligt min erfarenhet så söker många företag efter nyexaminerade då man anser att de är hyfsat uppdaterade och att man får dem till en mycket förmånlig lön (25 000 kr kontra 35 000 kr).

Ett hett tipps som bör vara självklart är att se till att ha arbetsprover, om du inte kan visa att du verkligen har detdär stora intresset för programmering så lär du troligen gå bort direkt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Min erfarenhet av programmering på gymnasiet är att den är värdelöst och litteraturen lär ofta ut fel (det kanske funkar men det är det sämsta sättet att lösa problemet). Min känsla är att jag kunde mer än vad som krävdes för programmering c innan jag började a. Det ända som tog lite tid för mig att fatta helt var när jag började med php då jag från början är sjävlärd c-programmerare och sen lärde jag mig. C++. Java flöt på ganska lätt men jag hade nog rekommenderat dig att börja med Java då det är väldigt c-likt men du slipper garbage collection och allt sådant.

Jobb jag dom kastar över en från höger och vänster.

Om du vill bli programmerare så se till att du läser Matte E, Fysik B och Kemi A. Då har du behörighet till civilingenjör. Jag rekommenderar att du läser informationsteknik över datateknik om det är programmerare du vill bli då IT är mer mjukvara och D har en del hårdvara också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Min erfarenhet av programmering på gymnasiet är att den är värdelöst och litteraturen lär ofta ut fel (det kanske funkar men det är det sämsta sättet att lösa problemet). Min känsla är att jag kunde mer än vad som krävdes för programmering c innan jag började a. Det ända som tog lite tid för mig att fatta helt var när jag började med php då jag från början är sjävlärd c-programmerare och sen lärde jag mig. C++. Java flöt på ganska lätt men jag hade nog rekommenderat dig att börja med Java då det är väldigt c-likt men du slipper garbage collection och allt sådant.

Hur kan C vara likt Java? Det är ju inte ens objektorienterat? C# och Java är mer jämförbart.

Min erfarenhet av Java är att biblioteken är ganska röriga och ganska ofta får man vända sig till 3de part lösningar för sådant som faktiskt finns som grund i .NET. 3de part lösning är inte nödvändigtvis en dålig sak man är man nybörjare blir det ytterligare ett val man måste göra, ska jag välja denna eller den andra och varför? Dessutom så tenderar hjälpen man kan få från forum tunnas ut radikalt när man börjar röra sig in på 3de parts lösningar.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Om du vill bli programmerare så se till att du läser Matte E, Fysik B och Kemi A. Då har du behörighet till civilingenjör. Jag rekommenderar att du läser informationsteknik över datateknik om det är programmerare du vill bli då IT är mer mjukvara och D har en del hårdvara också.

Skickades från m.sweclockers.com

Om ett företag står och väljer mellan en civilingenjör eller en vanlig ingenjör och dessa personer förövrigt är lika så lär de troligen ta civilingenjören, särskilt om det rör sig om ett konsult jobb då titeln allmänt räknas som ett steg upp. Har dock ingenjören ex bättre arbetsprover kanske något cert då betyder inte titeln något längre. Jag säger inte att det alltid är så men i de flesta fallen. Så sikta på något du vet att du fixar istället för att välja något som du kanske måste lägga 5-6 år på för att du har problem att ta dig igenom utbildningen. Lönemässigt så skiljer det sig bara någon 1000 lapp / mån för nyexaminerade.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Om ett företag står och väljer mellan en civilingenjör eller en vanlig ingenjör och dessa personer förövrigt är lika så lär de troligen ta civilingenjören.

Min erfarenhet är tvärs om. Företag väljer den vanliga ingenjören eftersom även om det bara skiljer en 1000-lapp så är titeln billigare och företaget tjänar pengar (även om det mest är psykiskt), få saker som företag vill snåla med så som med it, även om dom vill ha alla lösningar och funktioner.
Men det där varierar säkert från företag till företag.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Jag går spelutveckling och då får vi lära oss C-sharp så om du vill hålla på med spel så kan jag rekommendera det

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Hur kan C vara likt Java? Det är ju inte ens objektorienterat? C# och Java är mer jämförbart.

Min erfarenhet av Java är att biblioteken är ganska röriga och ganska ofta får man vända sig till 3de part lösningar för sådant som faktiskt finns som grund i .NET. 3de part lösning är inte nödvändigtvis en dålig sak man är man nybörjare blir det ytterligare ett val man måste göra, ska jag välja denna eller den andra och varför? Dessutom så tenderar hjälpen man kan få från forum tunnas ut radikalt när man börjar röra sig in på 3de parts lösningar.

Om ett företag står och väljer mellan en civilingenjör eller en vanlig ingenjör och dessa personer förövrigt är lika så lär de troligen ta civilingenjören, särskilt om det rör sig om ett konsult jobb då titeln allmänt räknas som ett steg upp. Har dock ingenjören ex bättre arbetsprover kanske något cert då betyder inte titeln något längre. Jag säger inte att det alltid är så men i de flesta fallen. Så sikta på något du vet att du fixar istället för att välja något som du kanske måste lägga 5-6 år på för att du har problem att ta dig igenom utbildningen. Lönemässigt så skiljer det sig bara någon 1000 lapp / mån för nyexaminerade.

Java är likt C++ som är likt C. Om du jämför med Haskell, Python, VBScript, PHP, Perl osv så måste du ju hålla med om att Java hamnar i C-familjen.

Ang högskoleingenjör vs civ så är det väll inte extremt stor skillnad på ingångslön och måste man verkligen kämpa igenom civilingenjör så är nog högskoleingenjör lämpligare. Men om du är riktigt duktig på din sak så finns det bättre möjligheter till att få de svårare jobben och avancera som civilingenjör. Dessutom så är det ju lättare att få jobb utomlands med en master. Men jag menar inte att han måste bli civilingenjör utan snarare att det är dumt att stänga dörrarna, bättre att välja vad som krävs för behörighet på gymnasiet. Det skadar ju knappast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Min erfarenhet är tvärs om. Företag väljer den vanliga ingenjören eftersom även om det bara skiljer en 1000-lapp så är titeln billigare och företaget tjänar pengar (även om det mest är psykiskt), få saker som företag vill snåla med så som med it, även om dom vill ha alla lösningar och funktioner.
Men det där varierar säkert från företag till företag.

Vad jag menade var att civilingenjörs titeln betyder inget merän om de båda sökande är 100% lika förövrigt även i sitt löneanspråk.

Titeln är egentligen bara viktig i konsult jobb där titeln kan göra det lättare att hyra ut utvecklaren och det är så klart under förutsättning att de kostar lika mycket i timmen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Java är likt C++ som är likt C. Om du jämför med Haskell, Python, VBScript, PHP, Perl osv så måste du ju hålla med om att Java hamnar i C-familjen.
Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det ju MÅNGA år sen jag jobbade med C och C++ men om jag minns rätt så är ett objektorienterat program fullt möjligt i C++ medan C inte stöder detta als? det skulle jag vilka på stå är en ganska stor skillnad. C passar ytterligt för hårdvarunära mjukvara. Dessutom är det väll så att man måste själv allokera minne i C (malloc) medan i C++ använder man främst new (även om man kan nyttja malloc även här)?

Om man jämför C++ och Java så har jag för mig att Java har varit mycket enklare att bygga GUI i medan C++ var mycket omständligare(MFC).

Vi får såklart inte glömma pekarna som används frekvent i C++ applikationer, detta är något som man helt slipper i C#.

För mig såg stegen ut på följande vis :

C > C++ > Visual Basic 6.0 > C# .NET > Visual Basic .NET > ASP.NET > ASP.NET MVC

De första språken var utan tvekan de svåraste men efter detta så gick det ganska lätt att bygga ut med fler.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

sen har tyvärr "de andra forumen" rätt.. Att få ett jobb som programmerare idag är näst intill omöjligt! Om du inte kommer på något eget dvs

Wat, företag skriker efter programmerare just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ja att se till så att man har behörighet till högskole- utbildningarna är så klart grundläggande och matte är viktigt oavsett om du väljer programmerings utbildning eller inte. MEN matte i sig hjälper inte dig nämnvärt att bli programmerare, visst du lär dig lite logiskt tänkande men ren matte lär du sällan behöva ägna dig till om du inte siktar på att utveckla 3D spel eller liknande. Det hela beror helt enkelt på vad det är för ämne du kommer programmera inom, är det ekonomi där du själv ska hålla koll på formler o grejer så kommer så klart matte göra stor skillnad men är det ett lager system eller ett personal system så lär du troligen inte stötta på särskilt avancerad matte.

Lycka till med dina val

Absolut beror det ju på applikation men för mer avancerade applikationer är matematik ett måste (och det måste nödvändigtvis inte vara i form utav numerisk analys). I mer avancerade tillämpningsområden som avancerade algoritmer, optimering, avancerad AI, data mining, mm är det svårt att undkomma. Dock är kanske inte de flesta programmeringsjobb av den här typen men det finns många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

C++ , lägg ner så mycket tid du kan.. Desto mer desto bättre!

Enda du behöver veta egentligen,

sen har tyvärr "de andra forumen" rätt.. Att få ett jobb som programmerare idag är näst intill omöjligt! Om du inte kommer på något eget dvs

Skönt att killen med koll kommer och skriver^^
Språk är väl mindre viktigt egentligen, sätt bara igång så du kommer in i tänket, sen om du hamnar med C++, C# eller Java spelar ingen större roll.
Att det inte skulle finnas jobb är det sjukaste jag hört, sure om du bor i en liten håla med 92 invånare så, tog examen förra året och då hade alla på utbildningen jobb innan redovisning av examensarbete, till å med de som inte var klara med utbildningen, vilket faktiskt var de flesta ( slackers ).
Även nu när man jobbar så blir man frågad om jobb, headhuntad osv, vet inte hur många det var som ringde efter utbildningen och frågade om man behövde jobb då det hade sett att man gått en utvecklarutbildning. Samt att företaget jag jobbar på (Unibet) samt i princip alla företag mina polare jobbar på söker massor av folk.
Att det inte finns jobb är största skitsnacket ever!

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Skrivet av RaBoX:

Absolut beror det ju på applikation men för mer avancerade applikationer är matematik ett måste (och det måste nödvändigtvis inte vara i form utav numerisk analys). I mer avancerade tillämpningsområden som avancerade algoritmer, optimering, avancerad AI, data mining, mm är det svårt att undkomma. Dock är kanske inte de flesta programmeringsjobb av den här typen men det finns många.

Håller helt med dig. I grundläggande systemutveckling och liknande så behövs i princip bara mellanstadiematte men när man börjar röra de mer avancerade områdena och börjar syssla med hård optimering osv blir det helt klart en hel del mer matte. Dessutom vet man vilka genvägar man kan ta (optimering) om man vet hur de matematiska reglerna fungerar (då menar jag utöver de grundläggande reglerna och lagarna från högstaidet, Matte A/B/C). Att ta fram optimerade algoritmer påminner ju ofta om att bygga matematiska funktioner, ofta går samma problem att lösa med bruteforce och idag är datorer så pass kraftfulla att det oftast funkar helt ok bara lite mer lagg men i många miljöer är det knappast önskvärt.

Skrivet av Gnejs:

Skönt att killen med koll kommer och skriver^^
Språk är väl mindre viktigt egentligen, sätt bara igång så du kommer in i tänket, sen om du hamnar med C++, C# eller Java spelar ingen större roll.
Att det inte skulle finnas jobb är det sjukaste jag hört, sure om du bor i en liten håla med 92 invånare så, tog examen förra året och då hade alla på utbildningen jobb innan redovisning av examensarbete, till å med de som inte var klara med utbildningen, vilket faktiskt var de flesta ( slackers ).
Även nu när man jobbar så blir man frågad om jobb, headhuntad osv, vet inte hur många det var som ringde efter utbildningen och frågade om man behövde jobb då det hade sett att man gått en utvecklarutbildning. Samt att företaget jag jobbar på (Unibet) samt i princip alla företag mina polare jobbar på söker massor av folk.
Att det inte finns jobb är största skitsnacket ever!

Håller med dig till 100%. Innan jag började 3:an på gymnasiet hade jag flertalet erbjudande om jobb som programmerare inom olika system- och webbutecklingsområden och även nu när man går på universitet så ringer det i alla fall någon gång i månaden ang jobberbjudande, ofta mer. Det gäller bara att vara duktig, visa vad man går för och inte vara rädd för att låta folk vem man är och vad man kan. I sådant fall är det inte du som söker jobben utan jobben som söker dig

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag har pluggat en del matte även på högskolan och därefter jobbat på 3-4 olika företag som utvecklare inom en massa projekt både mer och mindre avancerade. Visst har man stött på ett o annat problem som krävt matte men förövrigt har det varit väldigt basic matte kunskaper som man i de flesta fall redan har efter att man är färdig med Matte C. Så jag förstår inte helt vad man menar med att det krävs avancerad matte? Självklart förstår jag om man jobbar med uppgifter där matte är en del av ämnet, ex Ekonomi men annars vill jag inte påstå att matte på högre nivå är nödvändigt.

Optimering kan man såklart göra på olika nivåer men än så länge har jag aldrig stött på optimering där jag behövt fundera över matematiska formler istället har det varit ren kod optimering.

Jag säger dock inte att matte är helt ointressant för en utvecklare, jag tror fortfarande att matte ger en ett visst logiskt tänkande som man undermedvetet använder sig av i utvecklingen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Det enda som är riktigt intressant här är att du ska läsa Matematik E, Fysik B och Kemi A. Se till att tidigt sätta dem målen och berätta för dina lärare att du satsar på bra betyg i dessa ämnen!

När det gäller programmering i skolan så är det ingenting du kan lite på att det kan hjälpa dig någonstans. Inte ens på universitet så får man de värdefulla kunskaper som kommer ifrån att man faktiskt har programmerat och varit intresserad av det en längre tid utan vill du hålla på med detta så krävs det att du spenderar din fritid med det.

Så sätt igång och bygg en portfolio! Knacka kod av hjärtans lust och gör dig imponerad av hur mycket du kan skapa med några tangenttryckningar! GL HF!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.