Kan ej bestämma mig (Köpråd 12k, speldator)

Permalänk
Medlem

Kan ej bestämma mig (Köpråd 12k, speldator)

Hejsan svejsan!

Första inlägget på forumet och tänkte börja med lite frågor angående mitt ev. köp av dator.

Såhär ser min kundvagn ut just nu:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1223347/greggers-dator

Min tanke är att kunna köra BF3 på höga inställningar. Kanske inte riktigt allt på absolut högsta, med runt 40-60 fps. Jag vill kunna maxa de flesta andra spel, typ Skyrim, The Witcher 2 och naturligtvis Doom 2 och Sänka ubåtar. Det jag ogillar mest är priset datorn landat på just nu. Nästan 14k är lite för mycket. Jag känner därför att jag behöver banta. Vad jag ska skära ner på vet jag dock inte. SSD-disken är väl det första som kan skippas men vanliga hårddiskar är så ruskigt dyra just nu ändå. 120 gb räcker gott och väl för mig då jag endast kommer ha operativsystem, nödvändiga program (typ vlc och drivisar) samt ett par tre favoritspel.

Antar att processorn går att banta några kronor också. Men då min tanke är att när datorn blir seg och ledsen efter ett par år så kan man smälla in ett till 580 för att därmed göra hjärt- och lungräddning på den så att den kanske håller 1 år till. En bra processor (som dessutom verkar väldigt villig att bli överklockad) känns då som en bra investering. Men som sagt, 14k är lite för mycket! Något som dessutom oroar mig är 580s 1,5gb minne. Det känns som om 2 gb är det rätt valet men ska jag köpa ett 580 med 2 gb så sneglar man upp mot 15-16k hållet och det är fel riktning.

Jag har funderat på om man ska välja ett AMD-kort istället. Fundera lite på 6870x2 men jag kan inte riktigt få något grepp om det kortet. Känns som om ingen använder det.

Ska runda av nu för att det inte ska bli för långt. Har ni några funderingar?

BTW: Just nu sitter jag på en gaming-laptop. MSI gx740 med en i5 450m, 4gb ram och ATI 5870m, kör bf3 på high i 1680x1050 på 30 fps. VILL KLÅ DET