Permalänk

BenQ XL2420T -120hz

Nu har BenQ släppt sin nya 120hz LCD monitor,Höjbar 130mm,D-sub / DVI-DL (Dual Link) / HDMI x 2 / DP 1.2,Black eQualizer,Smart Scaling,
NVIDIA® 3D Vision™ 2 ready,W LED-backlight, mm mm
http://www.benq.se/products/LCD/index.cfm/product/1302

Ser ni någon recension så posta gärna länk !
Så vad tror ni om den ?

Permalänk
Hedersmedlem

Den är troligtvis helt ok men lite överprisad och hypad likt sin föregångare. Förra skärmen tog det ett jäkla tag innan några vettiga recensioner dök upp och skulle inte bli förvånad om det blev likadant denna gång tyvärr.
Det verkar ha fifflats lite både med recensioner och priser.

Hoppas på att LG får tummen ur och släpper en uppföljare på den betydligt billigare LG W2363D som enligt de flesta tester ansetts lika bra eller bättre än den tidigare XL-skärmen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har föregångaren och vad som verkligen säljer en är foten. Ska man köpa någon annan tv så måste man skaffa dyrt vesa fäste för att få samma funktion. I övrigt så är den lite halvdassig som alla TN paneler jag testat men men :). Andra exemplaret är okay den första hade massor med clouding.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa en egen tråd bumpar jag den här istället Är det någon här på Sweclockers som har köpt den ännu? Jag är själv extremt sugen, ena halvan av mig vill springa iväg och handla medan andra halvan säger att man aldrig ska köpa något innan någon annan gjort det

Så, har ni några intryck från den? Jag googlar som en tok dagligen men hittar inget. Jag är intresserad av färger och bild i 2D rent generellt, men även hur den presterar i 3D-läge, när det gäller ljusstyrka (nvidia lightboost) och crosstalk.

Permalänk
Skrivet av GustavN:

Istället för att skapa en egen tråd bumpar jag den här istället Är det någon här på Sweclockers som har köpt den ännu? Jag är själv extremt sugen, ena halvan av mig vill springa iväg och handla medan andra halvan säger att man aldrig ska köpa något innan någon annan gjort det

Så, har ni några intryck från den? Jag googlar som en tok dagligen men hittar inget. Jag är intresserad av färger och bild i 2D rent generellt, men även hur den presterar i 3D-läge, när det gäller ljusstyrka (nvidia lightboost) och crosstalk.

Är också påväg att köpa denna, men skulle vilja höra från några fler här på forumet hur den är irl. Litar inte riktigt på "proffs" recentioner då de bbrukar vara onödigt negativa ibland. Jag är ute efter en 120hz skärm till fps spel och kanske 3d om suget faller på. Tycker ju att någon eller några borde ha denna redan, med tanke på att föregångaren va ganska poppis!

Så låt höra era erfarenheter!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Avstängd

Skickade tillbaka skärmen då jag fann den ganska trist, dåliga färger plus att crosstalken var ganska illa så jag blev inte det minsta nöjd!
Tycker att den borde ha varit bättre än min gamla Benq men färgerna kändes allt för överdrivna och fick inte till det hur mycket jag lekte med inställningarna!

Har nu beställt en Asus 27 istället!

Permalänk
Skrivet av JnLoader:

Skickade tillbaka skärmen då jag fann den ganska trist, dåliga färger plus att crosstalken var ganska illa så jag blev inte det minsta nöjd!
Tycker att den borde ha varit bättre än min gamla Benq men färgerna kändes allt för överdrivna och fick inte till det hur mycket jag lekte med inställningarna!

Okej, tråkigt att höra! Har kikat på asus skärmen också, men tycker faktiskt att priset är rätt saftigt för en skärm, även fast brillorna är med i paketet.
Dock tror jag allt som man kan köpa idag är bättre än min 22tums tn panel från LG som har tre år på nacken:P

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slobodan87:

Okej, tråkigt att höra! Har kikat på asus skärmen också, men tycker faktiskt att priset är rätt saftigt för en skärm, även fast brillorna är med i paketet.
Dock tror jag allt som man kan köpa idag är bättre än min 22tums tn panel från LG som har tre år på nacken:P

Men du ska ju tänka på att i priet ingår 3d vision 2 kitet så ifall du köper Benq+3d kitet så blir det bara en 700kr mindre!

Du kan se det som för 700kr mer så har du en större och bättre skärm ifall du vill ha 3d vill säga

Permalänk
Skrivet av JnLoader:

Men du ska ju tänka på att i priet ingår 3d vision 2 kitet så ifall du köper Benq+3d kitet så blir det bara en 700kr mindre!

Du kan se det som för 700kr mer så har du en större och bättre skärm ifall du vill ha 3d vill säga

Vet vi att asus skärmen är bättre? Sen har ju den samma upplösning, så i princip är de ju samma storlek på bilden, bara utdragen på större yta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

Jag har själv BenQ XL2410T -120hz och det är hemsk backligh bleeding. Bilden är inte något vidare heller. Man har fått kalibrera skärmen för att den ska se någorlunda bra ut. Jag skulle aldrig kunna rekommendera min skärm till någon. Vad det gäller xl2420t vet jag inte hur mycket de har förändrat kvaliteten.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Skrivet av JnLoader:

Jag har varit inne på att köpa den skärmen , men efter att ha läst flera artiklar där folk har sjukt backlight bleeding på skärmen som uppstår efter några dagar har jag bestämmt mig att vänta. Den skärmen är inte värd 5300 även om man får glasögon. Jag önskar dig dock lycka till med den.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk

Dessa skärmar har support för Nvidias 3D vision. Det jag undrar är om den automatisk då har fullt stöd för nvidias quadro quad buffered openGL stereo? Jag tänkte använda denna skärm på jobbet för applikationer med quad buffer. Tänkte så fall köpa ett Nvidia quadro 2000 eftersom nvidias spelkort bara fungerar med directX och 3D vision.

Nvidia Quadro stereo

Permalänk
Master of Overkill

Jag har 3 stycken av den XL24T10 tycker dom är hur bra som helst men jag skulle vilja ha 3x 27 tums ASUS 120hz men minnet räcker inte till i den upplösningen

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag har 3 stycken av den XL24T10 tycker dom är hur bra som helst men jag skulle vilja ha 3x 27 tums ASUS 120hz men minnet räcker inte till i den upplösningen

Har du 1.5gb versionerna utav 580?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Grusburk:

Har du 1.5gb versionerna utav 580?

Ja har 2x 580 1.5 gig och 2x 580 3gig jag kör bara med 1.5 atm väntar på 3 kortet.

Det 4 kortet hade jag bara lånat av en polare som inte hade någon burk då bara grafikkortet kvar

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Tänkte bara berätta att jag fick skärmen igår, Asus VG278H och lär säga den imponerade direkt på alla sett så denna skärm slår XL2420T med råge i mina ögon så jag är hur nöjd som helst och woow för att få spela i 27 tum, helt enormt helt enkelt

Färgerna snabbheten ja allt känns helt underbart med detta mästerverk så my hat of till Asus.
Mycket mindre Crosstalk på denna än Benq's nya sen får man väl hoppas den ovala backlight bleedingen inte dyker upp som vi vet att många haft oturen att få men Asus känner till problemet så tveka INTE köp för detta är den bästa Julklapp man kan ge sig själv

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Hur tänker du nu? Asus skärmen stödjer inte mer upplösning än benq skärmen du har, så de kommer inte ha någon betydelse om du kör 24 tum eller 27 som du är orolig över i detta fallet, så go fot it om du nu vill ha de.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som haft den ett tag nu som vill ge sina åsikter?
Sitter och funderar på vilken 120hzare jag ska ha, känner att Vsync till BF3 börjar bli verkligt irriterande

2410 är ju helt ute ur frågan med tanke på hur mycket problem den hade, någon som kan bekräfta att 2420 inte har samma problem?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |