AMD Phenom II X6 1100T BE normal temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fkr93:

Du har kanske en bättre kylare som det ser ut, kom på också att jag inte kan se min CPU temp i Core temp, kan bara se den i HW monitor... varför det?

Prova att nolla bios / Hade samma problem och kunde inte se tempen men effter en nollning av Bios så fungerade dett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Prova att nolla bios / Hade samma problem och kunde inte se tempen men effter en nollning av Bios så fungerade dett.

Okej, hur nollar jag Bios? Menar du att jag går tillbaka till ursprungsinställningarna eller?

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fkr93:

Okej, hur nollar jag Bios? Menar du att jag går tillbaka till ursprungsinställningarna eller?

Vad har du för moderkort ?
De flesta kort har en (jumper) även kallad CLRTC= Clear RTC RAM.
Kolla manualen till ditt kort. Kan du inte hitta den så går det även bra att ta bort batteriet i kortet och på så vis nolla Bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Vad har du för moderkort ?
De flesta kort har en (jumper) även kallad CLRTC= Clear RTC RAM.
Kolla manualen till ditt kort. Kan du inte hitta den så går det även bra att ta bort batteriet i kortet och på så vis nolla Bios.

Oki, jag har en ASUS Crosshair IV Formula, på hemsidan står det att det finns en sådan: 1 x Clr CMOS-omkopplare, är det är sån du menar?

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Okej, så jag ska stänga av datorn, trycka på clear CMOS, och sen starta datorn igen, så enkelt eller?

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Så! Jag nolla BIOS, men kan fortfarande inte se min CPU Temp i Core temp, de står bara CPU#0: 0°c (?)

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk

Hej hittade tråd genom google så bumpar den för mig själv.

Jag köpte och byggde ihop min egna dator idag där jag har 1100T som processor, jag kör med stock kylaren.

Kört prime95 i kanske ~15min snart och temperaturen ligger runt 55grader. Jag la en lite klick med kylpasta på processorn och smetade ut den jämt, bör jag använda mera?

Processorn går just nu i 3200RPM och mina 3 insugs 120mm fläktar går på full hastighet. Jag har inte heller överklockat. Känns som om jag har gjort något fel, kylarn kanske inte sitter fast ordentligt eller?

Visa signatur

Stationär | 2x HD4870 "CrossFire" | AMD Phenom II x3 710 | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | 4Gb Corsair PC6400

Laptop | Mobility Radeon HD4570 | AMD Athlon X2 QL-64 | K50AB | 3Gb DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

Core unlock (eller vad det heter på ditt mb) dissabled annars rapporteras inte core temps. Se amds forum för information ang det fenomenet.

Permalänk

Testade precis IntelBurnTest och jag fick upp tempen till 59grader ganska snabbt, i idle så ligger tempen runt 40grader. Något jag behöver vara orolig över? Har precis tagit bort all kylpasta och lagt på en ny "klick" och låtit kylarn "pressa" ut den.

Är detta något jag behöver göra om och göra rätt eller ska det inte behövas? Rätt orolig för vill inte förstöra datorn nu när den är bara ett par timmar gammal.

Visa signatur

Stationär | 2x HD4870 "CrossFire" | AMD Phenom II x3 710 | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | 4Gb Corsair PC6400

Laptop | Mobility Radeon HD4570 | AMD Athlon X2 QL-64 | K50AB | 3Gb DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Core unlock (eller vad det heter på ditt mb) dissabled annars rapporteras inte core temps. Se amds forum för information ang det fenomenet.

Jiha! Jag har tydligen inte sett detta inlägg, förlåt. Det hjälpte! Nu så ser jag tempen i Core Temp, en fråga till bara är att i HWMonitor så står det 36 grader på CPU:n och 32 grader på moderkortet men sedan på varje kärna på CPU:n så står det ca 27-28 grader ( samma temp står också i Core Temp)

Så då är frågan vilken är den riktiga temperaturen?

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fkr93:

Jiha! Jag har tydligen inte sett detta inlägg, förlåt. Det hjälpte! Nu så ser jag tempen i Core Temp, en fråga till bara är att i HWMonitor så står det 36 grader på CPU:n och 32 grader på moderkortet men sedan på varje kärna på CPU:n så står det ca 27-28 grader ( samma temp står också i Core Temp)

Så då är frågan vilken är den riktiga temperaturen?

Du ska gå efter HWMonitor. AMd anger maxtempen (62)på processorns hölje och inte kärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Du ska gå efter HWMonitor. AMd anger maxtempen (62)på processorns hölje och inte kärnan.

Oki doki, tack för svaret:-)

Visa signatur

If I Only Could See