Grafiskdesign/BF3 spelande dator (Budg. 9-10K)

Permalänk
Medlem

Grafiskdesign/BF3 spelande dator (Budg. 9-10K)

Hej! Nu är det dags för mig att göra en grym dator!
Kort om mig, jobbar med webdesign och gör bl.a. designarbeten i photoshop och har väldigt många sidor & program uppe samtidigt.
Dessutom har jag en kärlek för skjutspel (Läs: BF3 och väntar lite småsuget på diablo 3).
Min trotjänare Dell XPS M1530 börjar ge upp tyvärr!

Viktigt för mig:

• tyst dator vid idle(eller filmtittande)

• dator som är behaglig att sitta vid långa stunder

• snabbhet när det gäller vanligt arbete photoshop, redigering, videoredigering (för youtube).

• prestanda för battlefield high settings

• diskret chassi, gärna helsvart.

• USB3 på chassi och moderkort

AKTUELLA LISTAN: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2057900&view=m

Det jag har just nu:

• Dvd-rom (kommer inte vara ikopplad efter att jag har installerat windows)

• Tangentbord - Wireless solar k750

• OCZ Vertex2 60gb

Det här behöver jag:

• Spelmus(som även är skön för långa arbetsdagar,gärna trådlös också alt 1 trådbunden & 1 trådlös)

• Monitor (Nuvarande kandidat är Dell Ultrasharp u2412m e-IPS skärm)

• Chassi (måste ha stöd för usb)

• Moderkort (måste ha stöd för usb3)

• CPU (i5 eller i7?)

• PSU(vad är lagom 650w?)

• RAM-minnen(8-16gb snabba minnen)

• SSD (pålitlig, då den jag har, byttes ut en gång redan)

• Grafikkort (1-2gb)

Budget är på 9 000 - 10 000 kr inklusive skärm. Dell skärmen är jag riktigt intresserad av, men även att köpa den och Samsungs sl27t-1. Det vore trevligt om man kunde göra kap nu när det är mellandagsrea.

Mvh Anthony.

P.s. Postar bilder när det kommer fram till byggandet och ger en recension sen vad jag tycker om den. D.s

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Några kommentarer?

Permalänk

Ja, men jag vet inte heller så mkt om det (tyvärr ). Men jag har ungefär en åsikt som jag hört på flera ställen: i7:an gör inte spelandet bättre nu, men kommer hålla längre i framtiden medan i5an är 1000kr billigare och duger till dagens spel. Jag tycker att i5an är bättre, men det varierar nog från person till person

Permalänk
Medlem

Hej Zmec!

Detta är en väldigt svår tråd att besvara då du vill ha en tyst dator som klarar BF3 samt ligger i budgeten 9-10 000 med skärm och tillbehör.

En i7:a är att föredra om du ska hålla på med video-dekodning och en SSD till photoshop för laddningstiderna.

Köper du skärmen nämnd ovan så ligger din budget på 8500 för tangentbord + dator.

500kr tangentbord och då får datorn kosta 8000kr.

Det här var vad jag lyckades bygga ihop för minsta summa möjligt hos inet samt uppfylla dina krav.

Dator 9790kr

Detta gör att du ligger -1800kr räknat från max budget, dock så kan du dra av -500 grafikkort och ev. några hundralappar till om du letar lite.
Tänk dock på att BF3 ultra kräver 2Gb dedikerat grafikminne (6950+ att föredra) och köp även ett kvalitetskort som inte låter som ett flygplan.

Hoppas detta hjälpte dig

MVH
//Jonatan

EDIT: Inet fri frakt länk:
Fri frakt INET

Permalänk
Medlem

Mr.Orange: Ja det är lite så jag också resonerar... framtidssäkert. Men tror att hyperthreading kommer bryta loss snart.

Bubben97: Hej Bubben, ja det är väldigt svårt. Jag inser hur naiv budget jag satt.

Kollade lite på 6950 den verkar ju rätt flott, kan låsas upp till en 6970. Dock känns priset ganska högt, min bror har en 4870 som nästan känns som om den har samma presetanda när man kollar på youtube heh.

Det spelar ingen roll om datorn låter lite när man spelar, troligen har jag hörlurar eller högt ljud ändå.
Men idle ska den inte låta alldeles för mycket.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1290253/2011-12-27

Använde mig av några av delarna du föreslog. Hamnar på totalt 13700 about... om man delar upp det på tex cdon så kan man komma ner i 11-12k... dock vet jag inte vad som är en passande kylare för mig. Vill hålla cpun sval och vid framtida behov överklocka.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Några kommentarer?

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2057900&view=m här är det jag nog kommer att köpa är det några som har några invändningar? Eller idéer? mvh Anthony

Permalänk
Medlem

Någon som har några negativa åsikter om detta bygge?
Skulle uppskatta det nu