Vilken skärm rekommenderas? 1000-2000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hmm blev lite osäker... Eizon vs Dellen vs LG IPS235V som ren spelskärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla på recensionerna jag lagt fram?

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Kolla på recensionerna jag lagt fram?

Jo men det verkar som att recensionerna gick på helheten med skärmen, läste att Eizon var gjort för att kunna dubbla som en tv. Vill ju ha en dedikerad spelskärm liksom. Vilken skulle du rekommendera som spelskärm?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin198:

Varför inte det då?

Skulle tagit Dell U2312 (billigare) eller Eizo FS2332 (dyrare) istället.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Permalänk
Avstängd

*vi som bara läser första-sidan*

Skrivet av jullerom:

vet inte så mkt om DVI och VGA men HDMI är bäst titta på Flashback eller andra trådar på "SC" så satsa på hdmi är bäst om du inte tror mej titta Google. men nu kan inte jag svara på mer frågor trött som fan och drar till åre imn hitta nån annan tråd om detta

HDMI och DVI är samma sak, except hdmi har ljud via kabeln också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Efter lite mer sökande skulle jag nog kört på LG Flatron IPS235V. Är billigare än Dellen och har lägre MS samt betydligt snyggare enligt mig. Den har IPS-panel, Wled och den biten.....

Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1005513

Test: http://www.prad.de/new/monitore/test/2011/test-lg-ips235v.htm...

Vad tror ni?

Skrivet av klemze:

Verkar inte Eizon bra?

Har inte kollat den specifikt men menar just att T.EX spelar inte 2 eller 8 MS någon roll (0.002/0.008 sek)

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

*vi som bara läser första-sidan*
HDMI och DVI är samma sak, except hdmi har ljud via kabeln också.

DVI klarar väl ändå högra upplösning än HDMI?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yroll:

Har inte kollat den specifikt men menar just att T.EX spelar inte 2 eller 8 MS någon roll (0.002/0.008 sek)

Fast man ska akta sig för den typen av kategoriska uttalanden eftersom det lätt missuppfattas. Det är bättre om en skärm har en redovisad responstid på 2 ms än 8 ms även i praktiken varför man som konsument faktiskt bör titta på det så vida man inte har annan information som säger något annat.

Däremot finns det annat man ska titta mer på men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Efter som du är student?(står studerade på din profil) så kan du köpa Dell UltraSharp U2312HM med 15% studentrabatt om du har mecenat kort. Priset blir då med nuvarande kampanjen ~1650kr med frakt, vilket jag tror är en bra deal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yroll:

DVI klarar väl ändå högra upplösning än HDMI?

Förstör inte min faktabas jag byggt upp i hjärnan! T.T
Kanske har något med Dual-Link vs Single-Link & göra?
/lämnar ämnet för det blev pinsamt :$

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullerom:

vet inte så mkt om DVI och VGA men HDMI är bäst titta på Flashback eller andra trådar på "SC" så satsa på hdmi är bäst om du inte tror mej titta Google. men nu kan inte jag svara på mer frågor trött som fan och drar till åre imn hitta nån annan tråd om detta

Satan, kan du knipa käft din p12a?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Satan, kan du knipa käft din p12a?!

Håll en civiliserad ton mot andra, du kommer få tråden låst och jag har inte bestämt mig för en skärm än.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dellen eller Eizon!

Permalänk
Avstängd

Dell U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Snälla, inte du igen... Desto fler pixlar påhöjden desto bättre. 16:10 är bättre än 16:9 med lika många pixlar på bredden. I spel kan du alltid skruva upp fov:n 11%.[/size]

Hur fungerar den där logiken? Köper du en 16:9 och ställer den i portrait så har du helt plötsligt 9:16, det bör ju isåfall vara mycket bättre än 16:10?

Skrivet av sirnicke:

Vad är dåligt med att den är ovanlig? Den är ovanlig för att den är bättre och mer påkostad, dvs dyrare.

Den är dyrare för den tillverkas i en betydligt mindre skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Dell U2312HM

Den har ju ghosting?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MooD:

Hur fungerar den där logiken? Köper du en 16:9 och ställer den i portrait så har du helt plötsligt 9:16, det bör ju isåfall vara mycket bättre än 16:10?

"16:10 är bättre än 16:9 med lika många pixlar på bredden"
Hur fungerar din logik? Ställer du en skärm i porträttläge så tappar du ganska många pixlar på bredden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Den är dyrare för den tillverkas i en betydligt mindre skala.

Exakt. Men även tvärt om - eftersom den är dyrare är efterfrågan mindre.

Sedan gäller det ju också att tillämpa sunt förnuft när man läser en text... Naturligtvis är det långt bättre med 1920 pixlar på höjden också, men det förutsätter ju ett ännu större antal på bredden och förslagsvis mindre pixelstorlek.

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/2204698/lg-23-tft-ips236v-pn-ips-p... : IPS, bra responstid, bra omdömen

Den skulle jag köpt nu om inte min skärm fungerat alldeles utmärkt

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

http://www.inet.se/produkt/2204698/lg-23-tft-ips236v-pn-ips-p... : IPS, bra responstid, bra omdömen

Den har jag faktiskt erfarenhet av,och jag kan tyvärr inte rekommendera den,sådär färger(till o med en del tn kan mäta sig med den) + att den är väldigt plastig, men den är väldigt billig,det är den;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Dell U2312HM

Skrivet av Mackan3379:

Skrivet av jonthan:

Den har jag faktiskt erfarenhet av,och jag kan tyvärr inte rekommendera den,sådär färger(till o med en del tn kan mäta sig med den) + att den är väldigt plastig, men den är väldigt billig,det är den;)

Efter mycket läsande av recensioner kom U2312HM ut som vinnare, tack för alla svar! Speciellt tack till Dreas89 och Kol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Den som länkats tidigare är ur samma serie som den han rekommenderade men en tum större.

Varför en tum större?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Varför en tum större?

Skärmens storlek var en tum större i storlek.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klemze:

Den har ju ghosting?

Den ghostar t.e.x.mindre än U2412M. U2312HM har dessutom lägst input lag av de nämnda skärmarna. 10 ms lägre input lag än U2412M tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Den ghostar t.e.x.mindre än U2412M. U2312HM har dessutom lägst input lag av de nämnda skärmarna. 10 ms lägre input lag än U2412M tex.

Varför skulle någon köpa en U2412M? är en tum värt typ 500kr ghosting, inputlag osv? Dumt ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Varför skulle någon köpa en U2412M? är en tum värt typ 500kr ghosting, inputlag osv? Dumt ju.

Input lag varierar ganska friskt som jag förstått det, det är endast över de tio bilder som digitalversus tar som man ser just den input lag skillnaden.

16:10 vill vissa betala mer för.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Skrivet av klemze:

Jag sitter med en 16:9 på jobbet. Det är fan ingenting jag tänker utsätta mig för hemma också.

Så tja, det är en ganska stor prisdiff för bara en tum och 120x1920 pixlar, men å andra sidan är en 16:9 knappt värt nåt för min del.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klemze:

Beror väl lite på vad man ska använda skärmen för. Speciellt för de som sitter och kodar eller liknande är varje pixel viktig och steget upp till U2711 (6000:-) eller U3011 (10000:-) är långt så då är U2412 ett bra val för dem.

Datorskärmar har gått över till 1920x1080 och andra 16:9 upplösningar för att det passar bra för underhållning som spel, film och TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag sitter med en 16:9 på jobbet. Det är fan ingenting jag tänker utsätta mig för hemma också.

Så tja, det är en ganska stor prisdiff för bara en tum och 120x1920 pixlar, men å andra sidan är en 16:9 knappt värt nåt för min del.

Motivera.

Visa signatur