Permalänk
Medlem

AMD eller Intel?

Halloj!
Jag undrar egentligen bara.. varför väljer man inte AMD framför Intel, då prisen skiljer och vad jag kan se så tycks AMD ha snabbare processorer att välja bland?
Sedan en fråga till dock.. har hört att AMD bulldozer skall vara nice.. vart får man tag på en sådan?, står det oftast bulldozer i namner för processorn eller är det en specifik serie som heter bulldozer?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

intel!
har amd själv, och de är mer eller minde budget cpuer
medans intel är mer eller minde prestanda monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Halloj!
Jag undrar egentligen bara.. varför väljer man inte AMD framför Intel, då prisen skiljer och vad jag kan se så tycks AMD ha snabbare processorer att välja bland?
Sedan en fråga till dock.. har hört att AMD bulldozer skall vara nice.. vart får man tag på en sådan?, står det oftast bulldozer i namner för processorn eller är det en specifik serie som heter bulldozer?

Tack på förhand!

Haha, har du levt under en sten eller är du ironisk ?

Du får mer för pengarna när du köper en 2500K, man får väldigt mycket prestanda för dom pengarna och bulldozer är inte bra.

Hög strömförbrukning, blir för varma och dålig prestanda.

Permalänk
Medlem

Hör hört all Bulldozer var en stor besvikelse, stora felräkningar o.s.v. om du ska spela krävande spel kan jag rekomendera en Intel i5 2500K, skitbra processor, då det inte är många spel som använder i7:ans Hyper Threading. (Tror BF3 gör det?)

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Aha ajdå.. där ser man :P... aja då förblir det intel :).. har haft lite strul med min dator ett tag så va rädd att min CPU hade gått åt fanders så tänkte att jag kanske skulle testa något nytt.. men då blir det intel ändå :)..
Dock så startar min dator ibland efter att jag fixat lite inne i lådan.. så känns samtidigt inte som det skulle va CPUn som är problemet utan då hade den vad jag förstått vart stendöd hela tiden.. antar att det inte finns någon sådan sak som "ett litet glapp" i en CPU, utan antingen funkar det eller inte

Permalänk
Skrivet av Inx51:

Halloj!

Tack på förhand!

Jag tror det finns ungefär >200 liknande trådar, snälla läs igenom lite, eller ta en snabbtitta bara i alla fall. Sweclockers har en ganska bra sökfunktion.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Jag tror det finns ungefär >200 liknande trådar, snälla läs igenom lite, eller ta en snabbtitta bara i alla fall. Sweclockers har en ganska bra sökfunktion.

Sorry :(..wont happen again :(!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Halloj!

Tack på förhand!

AMDs Phenom II är prisvärda med bra prestanda för sitt pris, allra helst om man redan har ett kompatibelt moderkort, men Bulldozer är tyvärr inget att rekommendera.

Permalänk
Skrivet av Inx51:

Sorry :(..wont happen again :(!

Bra
I alla fall, här har du lite mer ingående information om Bulldozer:
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk

Om du bara spelar så funkar ju phenom skitbra, en phenom 955be klarar ju lätt alla spel utan något problem.

En kompis har 4gb mer ram än mig, en 2500k, och likvärdigt grafik kort som mig, och jag kör spel snäppet bättre än honom, kan dock bero på något annat vad vet jag.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Tycker att den är usel, man får aldrig fram det man söker efter och små ord filtreras bort. Även om man vet det mesta av titeln på tråden man söker efter, eller innehållet

Permalänk
Skrivet av Inx51:

Halloj!

Tack på förhand!

Ska du betala 1700+kr för en processor så köp intel
Ska du betala 1700-kr för en processor, köp AMD.

Bulldozer är tyvärr inte nice. I så fall är i5 25005 eller i7 2600k bättre. De billiga bulldozer ska vi inte ens prata om. Gamla PhenomII x4 eller framför allt x6 presterar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Om du bara spelar så funkar ju phenom skitbra, en phenom 955be klarar ju lätt alla spel utan något problem.

En kompis har 4gb mer ram än mig, en 2500k, och likvärdigt grafik kort som mig, och jag kör spel snäppet bättre än honom, kan dock bero på något annat vad vet jag.

Grafikkortet kanske inte är helt likvärdigt? Eller så kanske din kompis har något annat igång eller inte uppdaterat drivrutiner.

Men du har rätt, bättre spara pengar på en billigare processor och använda dem på ett bättre grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

men va fan om jag går och köpet en 2500k nu när måste jag byta då? om 2-3 år så som utvecklingen går i spel nu... om jag köper en amd där emot så är jag redo för framtiden? lol

men visst intel är väl bäst även om min cpar^^

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men du har rätt, bättre spara pengar på en billigare processor och använda dem på ett bättre grafikkort.

Och så har vi dendär konstiga åsikten om att datorer enbart används för spel...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Halloj!

Tack på förhand!

det hela beror helt å hållet på vad du ska göra.. ska du bara använda datorn till att redigera bilder, film och köra kraftigt flertrådade program så är Bulldozer det ända självklara valet! medans om du ska spela så är det bästa valet antingen en intel 2500k om du har grafikkort som är i klass med amd 6970 eller bättre men om du har sämre grafikkort så är en Phenom II x4 det bästa valet

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

AMD är som en ferrari utan motor, snyggt skal men......
Sattsa på en i5 som föregående talare sagt, om budgeten tillåter så satsar du på en i7:a

tyckte _MmattiasS_ svar var vettigt!

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort ASUS RAMPAGE IV EXTREME LGA-2011 CPU Intel Core i7 3930K
GPU ASUS GeForce GTX 580 1536MB Matrix Platinum Minnen Dominator GT Quad 16GB DDR3 PC3-17000 2133MHz Chassi Fractal Design Define XL Svart Ljud Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro PSU Cooler Master Silent Pro Gold 1000W
CPU kylare Corsair H80 Hydro

Permalänk
Medlem

Handlar det om stor budget så är Intel att rekommendera.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Skrivet av Freddaj:

AMD är som en ferrari utan motor, snyggt skal men......

Snarare som en Ferrari utan växellåda. Den låter och slukar bensin, men fort framåt går det inte

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av anon186265:

men va fan om jag går och köpet en 2500k nu när måste jag byta då? om 2-3 år så som utvecklingen går i spel nu... om jag köper en amd där emot så är jag redo för framtiden? lol

men visst intel är väl bäst även om min cpar^^

Jag tycker man behöver byta varje år... Oavsett vad man köper.

Visa signatur

-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EnNickeMan:

Jag tycker man behöver byta varje år... Oavsett vad man köper.

OMGAD!? fan jag lever i stenåldern då ju :I

Intel core 2 duo E8400 3.00 GHz FTW WHOHOOO!!!

Permalänk
Skrivet av anon186265:

OMGAD!? fan jag lever i stenåldern då ju :I

Intel core 2 duo E8400 3.00 GHz FTW WHOHOOO!!!

Wow! kan du spela spel på färgskärm?

Visa signatur

-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EnNickeMan:

Wow! kan du spela spel på färgskärm?

hahaha Ofcourse!! Benq FTW! haha

kan till och med lira bf3 på hyfsad grafik det du! O_O