Fick BLUESCREEN, hjälp

Permalänk
Medlem

Fick BLUESCREEN, hjälp

Hejsan!
Vet inte riktigt hur jag ska beté mig då jag nyss fick bluescreen helt utan anledning 2012-01-08.
Jag har en Acer Predator G3610 som jag köpte av Siba för några månader sedan, se spec i signatur.
Jag följde anvisningarna och nu verkar den gå som vanligt igen, men varför fick jag bluescreen?!
Är som sagt inte så kunnig inom datorer, hjälp uppskattas.

Permalänk
Avstängd

Kanske blev för varmt i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Hejsan!
Vet inte riktigt hur jag ska beté mig då jag nyss fick bluescreen helt utan anledning 2012-01-08.
Jag har en Acer Predator G3610 som jag köpte av Siba för några månader sedan, se spec i signatur.
Jag följde anvisningarna och nu verkar den gå som vanligt igen, men varför fick jag bluescreen?!
Är som sagt inte så kunnig inom datorer, hjälp uppskattas.

Är det sandy bridge?

Om det är det så ser jag att du har 12GB i datorn. Sandy bridge ska helst ha dualchannel

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på om värmen var orsaken, vet tyvärr inte om jag har sandy bridge..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Är det sandy bridge?

Om det är det så ser jag att du har 12GB i datorn. Sandy bridge ska helst ha dualchannel

Han kanske har 4minnes platser ;-P.(Vad han menar här är enbart att dina minnes stickor är troligtvis två olika storlekar 4+8Gb=12 eftersom vanligast har laptops bara 2 minnesplatser... Och bäst är oftast att ha två lika stickor men är inte nödvändigt...)

Ett tips till nästa gång är att ta ett foto/screncap av bluescreenen/dumpfilen så att man får se felkoden, den är i hexadecimal så ger inte så mkt info direkt men man tar den och googlar koden så brukar man få en ide om vad som det kan vara.

BSOD kan man få av många orsaker och de flesta är inte jätte alvarliga exmepelvis minnesfel, överhettning, läsningsfel från hdd, drivrutins krash...

Skrivet av to0b:

Jag har också funderat på om värmen var orsaken, vet tyvärr inte om jag har sandy bridge..

Du har SB din processor är en intel Sandy Bridge vilket är namnet för din generation.

Ps ladda ner HW monitor eller annan tempratur mätnings program för att kolla dina temps så får du veta om det kan vara en orsak

Permalänk
Avstängd

Skulle vänta och se om den återkommer.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Han kanske har 4minnes platser ;-P.(Vad han menar här är enbart att dina minnes stickor är troligtvis två olika storlekar 4+8Gb=12 eftersom vanligast har laptops bara 2 minnesplatser... Och bäst är oftast att ha två lika stickor men är inte nödvändigt...)

Ett tips till nästa gång är att ta ett foto/screncap av bluescreenen/dumpfilen så att man får se felkoden, den är i hexadecimal så ger inte så mkt info direkt men man tar den och googlar koden så brukar man få en ide om vad som det kan vara.

BSOD kan man få av många orsaker och de flesta är inte jätte alvarliga exmepelvis minnesfel, överhettning, läsningsfel från hdd, drivrutins krash...

Du har SB din processor är en intel Sandy Bridge vilket är namnet för din generation.

Ps ladda ner HW monitor eller annan tempratur mätnings program för att kolla dina temps så får du veta om det kan vara en orsak

Oj, jag som trodde han hade stationär haha

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Okej, tack så mycket för din information, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Är det något som tyder på att jag bör oroa mig?

Permalänk
Medlem

Kolla dumpfilen. Kan ha orsakats av värme, felande drivrutiner, överklockning osv...
Har du för övrigt bara bara fått EN bluescreen?!

EDIT: Inget jag ser som är ovanligt, belasta CPU med OCCT eller intel burntest och kolla temps.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Hur kollar jag dumpfilen från BSOD?
Ja, endast en gång och det skedde idag 2012-01-08

Permalänk

Står ju till och med i blue screen meddelandet att om det är första gången det händer ska man inte bry sig, finns inget att gå på för att felsöka felet.

Permalänk
Medlem

Det är just därför jag vill åtgärda eventuella problem så att det inte händer igen.

Permalänk
Medlem

Vad exakt gjorde du när du fick bluescreen? Ibland kan man få det av de roligaste buggarna ^^
Jag upptäckte nyligen att jag får Bluescreen om jag inte tvinga V-sync i nVIDIA drivers och sedan kör The Witcher (ettan), spela går bra men när den flippar till cutscens som är förscriptade går jag från 60-120FPS till 2500+ (Fraps siffror) ^^ och vips får jag bluescreen, troligen av någon minnes grej som inte hinner med att rensa mellan varje frame eller så =P

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag hade bara lämnat datorn och den gick i "energisparläge", när jag kom tillbaka hade den fått bluescreen. Inga program var då för närvarande igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Hur kollar jag dumpfilen från BSOD?
Ja, endast en gång och det skedde idag 2012-01-08

Går till "C:\Windows\Minidump"

EDIT: Och är det bara en gång så är det inget att oroa sig för, om det kommer flera efter varandra så är något knas.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

C:\Windows\Minidump gav följande: 010812-12807-01.dmp

Permalänk

Tanka BluescreenView eller WhoCrashed för mer detaljerad info om dumpfilen.

Visa signatur

i7 2600k 3,4ghz | CM Hyper 212 EVO | Asus P8Z68-V PRO | Asus GTX 780 DCUII 3GB | Be Quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Mod. | Corsair XMS3 1600mhz 8GB | WD 1TB HDD | Corsair SSD Force Series 115GB | CM HAF 912 Plus Midi Tower | 2x Noctua NF-S12B ULN 120mm